Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Fana

Post by mciljoy »

70 slag på Fana... det er i så fall veldig imponerende! Var nok selv nærmere 100

Jeg er oppriktig glad for at vi midtveis ble enige om å legge bort scorekortene.. men ser jeg har skrevet 15 poeng i Golfbox. Da er det stas med golf :-(
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Leste denne artikkelen på golf.se. Mange gode innlegg i greenkeeperbloggen. Han skriver om is på greenen om vinteren og hvordan dette dreper gresset under fordi det ikke får oksygen. Da tenkte jeg på Fana og hvordan det så ut forleden. Og at vi har hatt store problemer med råtten oppkastlukt mange steder her i Bergen i det siste. Dette har oppstått fordi organisk materiale under isen har råtnet, nettopp pga. oksygenmangel. Jeg håper virkelig at Fana har gjort noe med isen hvis ikke kan det se stygt ut for flere av greenene. Isen som har lagt nå i vinter er enormt mye mer solid enn den vi får en vanlig vinter.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Årsmøtet ble avholdt i går. Vi må ta noen ord om dette med kontingent og medlemskap på Fana. Jeg har fått litt forskjellig info i løpet av dagen.

Ifølge klubben;
.......det blir medlemskap uten innskudd tilsvarende prøvemedlemskap.

kr. 6.400,- + dugnadsplikt (kr. 500 for de som ikke deltar) med spillerett
kr. 1.500 for ”Greenfee-medlemskap
Altså ingen andel på Fana? Hvis man melder seg inn må man ikke betale inn de 20.000,- hverken i år eller neste år? Er det slik å forstå? Jeg har fått motstridende beskjeder på dette. Håper så mange som mulig av dere som var der i går eller har fått info kan si deres mening her.

Det er vel egentlig ganske sensasjonelt hvis de avskaffer andelene fullstendig. De som har betalt kan vel da bare få tilbake pengene gjennom klubben? Ingen mulighet for å selge dem nå, hvis dette stemmer.

Hvis andelen er avskaffet så tviler jeg ikke på at dette vil få konsekvenser for andre klubber i Bergen. Herdla og BJGK er ikke så mye billigere enn 6.400,- i året.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Noe av det du sier er riktig, Furu.

Medlemskap på Fana 2011 vil koste 6.400,- De som velger/har valgt innskudd får kr. 1.000,- i rabatt og betaler altså 5.400,- i årskontingent.
Begge ordinger har samme dugnadsregel.
Medlemskap med innskudd har noen fordeler (skal ikke komme inn på dem nå) som uten innskudd ikke har.
Jeg tok ordet og sa at forskjellen i pris var såpass liten at ingen ville velge innskudd i fremtiden og dermed ville det bli vanskelig å få solgt andeler.
Begrunnelsen for å gjøre det slik er at terskelen på 20.000,- for å bli medlem er ganske stor for mange og de velger derfor andre klubber. Fana trenger medlemmer som betaler full kontingent hvert år. Slik jeg ser det så er dette en pris som antagelig vil endre seg i fremtiden når Fana har nok av fullt betalende medlemmer og går med overskudd igjen. Dette siste er en personlig mening som jeg ikke har fått noen signaler fra andre på om er riktig eller feil. Men det er et tankekors for meg at med dagens priser så vil det ta 20 år før innskuddsinvesteringen lønner seg. Ser da bort fra andre medlemsfordeler.
Fakta er at Fana hadde ca. dobbelt så mange på VTG kurs i fjor som andre klubber hadde. Likevel fikk ikke klubben særlig mange nye medlemmer. Kanskje vil den nye ordningen hjelpe på dette?
"Andelene" er altså IKKE avskaffet. Det kan man faktisk ikke gjøre da det teknisk sett ikke er en andel men et lån til klubben.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Mitt budskap til alle golfere er altså: benytt muligheten nå når du har den :!:
Meld deg inn i Fana mens det ennå er ledige "billigplasser" igjen. :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Selv om det er lån til klubben så kan de vel avskaffe det for nye medlemmer. Klubben har fremdeles forpliktelsen overfor sine gamle medlemmer og kan betale dem tilbake når økonomien er god nok. Det er jo også i praksis det de har gjort.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Ordningen er ikke avskaffet. Man har fortsatt mulighet til å bli innskuddsmedlem, men det er altså kommet et tilleggsprodukt hvor man da kan betale 1000kr mer per år og slippe unna innskudd. Da blir det full spillerett, men man går glipp av noen tilleggstjenester (kjøpe GF til gjester billigere, billig skap, etc).
I praksis får man ikke nye innskuddsmedlemmer, og det er de nok klar over. Imidlertid har det blitt helt nødvendig å gjøre det slik.

Fana trenger nye medlemmer NÅ. Likviditeten er helt på felgen, så dersom man ikke oppnår balanse i butikken så er ikke innskuddene verd noe uansett. Håpet er nok å tiltrekke seg de som alternativt hadde gått til klubber uten innskudd (Herdla etc.). I tillegg har man differensiert GF-prisene så mye at man i realiteten ekskluderer golferne med fjernmedlemskap. For å kompensere har man innført medlemskap til kr 1500,- som gir samme rettigheter som et passivt medlemskap, der man da kan kjøpe GF til en mer normal pris. Full pris medlemmer fra andre klubber i Bergen får også en mer normal pris (antar at dette er et samarbeid mellom klubbene i Bergen). Så lenge alle klubbene i Bergen gjør noe tilsvarende så mener jeg dette er et svært godt tiltak for å ta tilbake noe av de pengene som idag finansierer postkasse-klubbene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Du har et veldig godt poeng Sticho. Hvis det ikke kommer inn mer penger i klubben så er ikke andelene verd noe som helst. De med gamle andeler blir kanskje litt sure når denne nye ordningen kommer, men egentlig burde de se på det som et godt redningsforsøk.

Når det gjelder salg av andelene på åpent marked så ser jeg at de nå er nede i 12.000,-. Nå når dette med medlemskap uten andel kommer ut tror jeg de faller til 5-6.000,-.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Det er ikke sikkert at de vil falle så langt ned, Furu. For dette er ikke en andel som du må betale avgift for. Du kan sitte på andelen uten å måtte betale årlig avgift til klubben. Men hvis Fana skulle innføre f.eks. en eller annen form for tvungen medlemskap i forbindelse med at du eier et lån til klubben. Da vil prisene falle fort og langt.
Av og til vil det sikkert dukke opp en andel til "gi bort pris" men jeg tror at de som kan vil sitte på andelene sine noen år til for å se hvordan det hele utvikler seg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

I den nærmeste tiden vil det i hvert fall være mulig at det kommer billige andeler på markedet. Er en del mennesker som sitter på andeler uten å være i nærheten av interessert i golf.

Den største utfordringen for Fana ligger uansett i å få flere av medlemmene til å spille mer.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Det ser ut til at prisene har begynt å falle, ja. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Tur på banen i dag. Tok noen bilder.

Fairway på #17 er mer svart enn grønn. Til venstre på det første bildet ser dere at de forhøyer jordvollen ut mot veien. Jeg tror ikke dette beskytter biler og fotgjengere bedre enn dagens løsning siden den ligger 8-10 meter fra gangveien og de aller færreste slår 150 meters slicer i 15 meters høyde.
Image
Image

Så over til #16. Jeg legger også disse bildene inn i tråden der vi diskuterer problemene med naboer. Her er sikten fra det som ser ut som ny tee.
Image
Nytt hus ved greenen.
Image

Mye snø og is på #6. Helt svart rundt og under det snødekte området.
Image

#13 blir mye bedre når de fikser litt foran og til høyre.
Image

Fremdeles tykk is på vannet. Åpner banen før rangen i år :?: :lol:
Image
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Fana

Post by kevin »

hadde trodd at banene vestpå hadde kommet lengre enn dette....er vel en god stund til spill her og. Hilsen en som har 60-70cm snø på sin egen bane :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fana

Post by veggiss »

fett å ha en mast i spillelinjen på utslaget...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Hehe. Mastene er til beskyttelsesnettet og vil nok bli fjernet når tee stedet flyttes bakover.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Grønne greener wrote:Hehe. Mastene er til beskyttelsesnettet og vil nok bli fjernet når tee stedet flyttes bakover.
De skal sette opp to nye master på linje med den nærmeste. Blir et utfordrende utslag.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Har begynt å komme litt vårtegn på Fana nå, men det blir nok den siste banen som åpner i bergensområdet. Håper man kan åpne like over påske
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Ser at de har satt opp dugnadsturnering 25/4 og åpningsturnering 30/4.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Fana skulle åpne med dugnadsturnering på mandag.
Dessverre er åpningen av banen utsatt til lørdag om en hel UKE !
Var på dugnad i dag og fikk sjekket et par av hullene på nordsiden. Jeg har ingen problemer med å forstå at akkurat de hullene ikke er spilleklare enda. :cry:
Men det er da sikker NOEN hull vi kunne fått lov til å spille? Ett eller to bare? :geek:
En uke er en uke og det er bare å smøre seg med tålmodighet og vente
...og vente
...og vente
sukk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Litt skuffende at de ikke kan åpne. Hva gjør de andre klubbene annerledes? Hvorfor er deres baner klare? De har nok ikke hatt en lettere og bedre vinter på Meland og Bjørnebanen.

Jaja, vi får vente litt til, det går greit. De mangler også nett på #16, men det kunne jo vært løst ved å ganske enkelt spasere forbi og gå rett til #17. Eller slå ut fra provisorisk tee på dropsonen.
Instagram @christianfuru
Post Reply