Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Oppdatering på hjemmesiden deres;
Våren er her og vi ser frem til å se våre medlemmer og gjester igjen om ikke så lenge.

Banen er nå i hovedsak snøfri og all is er fjernet fra geener. Temperaturen i bakken er fremdeles lav, så vi trenger en del milde dager før denne er klar til å spilles på. Vi regner med at mesteparten av april går med før den kan åpne.

Når det gjelder driving rangen, er denne under ombygging for å få bedre kapasitet. Da snøen har hindret fremdriften samt at isen fremdeles ligger tykk på vannet, ligger vi noe etter plan. Vi har som mål at denne åpner 19. april.
Ønsker velkommen om ikke så lenge VS. Mesteparten av april går med før banen kan åpne. Liten motsigelse :?: :lol: Jeg hadde helt ærlig trodd at de skulle klare å åpne før slutten av april. Hvorfor har Fana så kort sesong? Holder banen så høy standard når den er åpen at de mener at den bør spares så mye som mulig?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Fana har fått nye hjemmeside. Pen, moderne og med betraktelig færre skrivefeil enn den gamle.

Her er bilde med litt dårlig tegning som viser hvor den nye bunkeren på #15 er plassert. Har markert gul tee og linjen til mellom bunkerne. Ikke mye å gå på. Bjørketrærne står i veien på gul (men vi spiller vel nesten alltid fra hvit allikevel).
Image

Fikk en liten overraskelse da jeg gikk tur forleden. De fortsetter arbeidet på rangen og har fylt på 1,5 meter på toppen. Står altså ganske mye høyere nå og med muren i tillegg blir det ganske høyt fall ned. Vet ikke helt hvorfor de gjør dette. Lettere å se hvor langt man faktisk slår? Det ser ut til at det også blir smalere ved mattene. Ikke mye plass til gangvei bak utslagene.

Har gått en del på greener og fairways. Skjønner ikke helt hvorfor de må vente helt til slutten av april med åpning. Det er jo ingen mesterskapsbane vi snakker om. Banen er aldri i strålende stand uansett hvor lenge de venter.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Hvis jeg har forstått det riktig så er poenget å få flere utslagsplasser på rangen.
Det skal visst bli to etasjer. Håper det blir tak over nederste..
Men. Når mattene kommer høyere opp så blir det nok enda farligere å slå ut fra tee på hull 15. Var litt nervøs noen ganger i fjor. Virket som at de siktet på oss. De ga seg da jeg slo tilbake og landet helt i vannkanten...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

To etasjer altså. Spent på å se hvordan de løser det. Kan ikke helt se hvordan de skal få alt på plass til 19/4.

Er det ikke andre områder Fana heller burde brukt penger på? Er det viktigere å tjene penger på rangekort? Eller er det fordi det er for få matter f.eks. ved trening med juniorgruppen?

Er ikke alltid så gøy på #15 når det lander baller i vannkanten. Skulle tro at folk kunne enten ta fram en wedge i to minutter eller bare vente til spillerne har slått ut. Er jo enkelt å se at det er noen på tee.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Tror det er en riktig satsing å bygge ut rangen. I fjor var det fullt stort sett hver ettermiddag, mye grunnet juniortreninger. Er jo egentlig utrolig bra at vi har så mange juniorer at det må bygges ut.

De åpner jo øverste delen av rangen førstkommende lørdag. Den vil ikke være åpen på dagtid i ukedagene grunnet at hele anlegget fortsatt ikke er ferdig.

Jeg synes for øvrig at det er helt riktig å vente lenge med åpning av banen. Det er greit nok at vi ikke har fått en mesterskapsbane der enda, men banen er fortsatt ung, og gresset vil sette seg mer og mer. Stort sett blir banen bedre og bedre for hvert år. De slet en del med greenene for 2 år siden, men de var bedre i fjor.
De har også vært litt uheldig med tørkeperioder på sommeren, og banen tåler dårlig sammenhengende perioder på flere uker med høye temperaturer og uten nedbør.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Mulig jeg tar meg en spasertur rundt banen idag. Ser ikke bort ifra at jeg kan knipse noen bilder også.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Jeg har hørt at det er problemer med #16 og #17 for tiden. Naboer hevder at begge disse er stengt for spill (banen er allikevel ikke åpen nå) fram til det blir gjort tiltak for å unngå baller som treffer bebyggelsen. Det har vært mye fram og tilbake i denne saken. Har lest dokumentene fra kommunens møter og dem som er sendt inn av partene. Naboene som klager har laget dette skrivet. Liten skivebom når de viser til økt lengde på driver i LPGA ;)

Fana Golfklubb ville sette opp nett for å beskytte husene men dette vil de ikke godta. Det viser seg at de avslår dette fordi det ikke er pent nok. Det eneste som er godt nok for dem er nok at hullet stenges fullstendig eller at utslaget flyttes så langt fram et hullet blir par 3. Nett nede ved utslaget hjelper ikke da ballene som går opp der er slicer som kutter til høyre først etter 70-100 meter rett fram.

Det siste kommunen har gjort i denne saken er befaring og det ser ut til at klagen er tatt til følge. Les mer her. Hvis man skal være pirkete så står det ikke noe om at hullet er stengt fram til tiltak er utført.
Komite for miljø og byutvikling behandlet saken i møtet 110210 sak 74-10 og fattet
følgende vedtak:
På befaringen kom det frem at omsøkte plassering av et sikkerhetsnett som strekker seg fra
nordre hjørne av eiendommen 16,6 meter rett sørover på eiendommen ikke sikrer naboer mot
å bli truffet av golfballer. Samtidig vil nettet bli en betydelig ulempe ut fra lys- og
utsiktsforhold. En plassering nærmere utslagstedet vil i større grad hindre golfballer inn på
boligområde og oppholdsområder.

Klagen tas til følge.
Når det gjelder #17 så vet jeg ikke. Regner med at det er vei, gangvei og boliger på motsatt side av veien som er problemet.

Mitt forslag til løsning;
#16 kortes ned og blir par 3
#17 kortes ned og blir par 4
De framskynder utbygging bak #12.

Dersom de kutter #17 så får de kun ett langt og ett kort par 5. Dette kan "løses" ved å lage et langt par 5 på det nye området. Man må ta hensyn til at man ligger i et område med stor utbygging, det er urimelig at man skal ha en bane med mange lange hull i et slikt område. Tre par 5 må da vel holde?

Ved en liten omlegging av rekkefølgen kan man unngå at det blir to par 3 etter hverandre (#15 og #16).

Hva syns dere om denne saken? Informerer Fana medlemmene sine godt nok om saksgangen? Jeg vurderte å ta et prøvemedlemsskap på Fana i år men føler at det er for usikkerhet rundt flere hull til at det ville vært en god investering. #5 er som kjent også et problem og jeg har også hørt at det skal gjøres endringer på #6 for å unngå driver til høyre mot husene.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Det som jeg synes er helt fantastisk er at alle disse husene er oppført lenge etter at banen ble bygget. Det må jo være en kjent risiko at det kan kommer baller inn på eiendommen når man bygger tett inntil banen.
I Spania bygger jo de ofte hus helt inntil banen, og det blir en del driver som kommer inn på eiendommen der uten at de krever at banen skal legges ned av den grunn. Vet at det ikke er 100% sammenlignbart, men jeg tror likevel bare det er i Norge man kan få til noe sånt.

Jeg har forståelse for de som bor ved hull 5. Der kom banen i god tid etter at husene var bygget.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Argumentet der er at området (Repelen) hele tiden har vært regulert for boligformål og at de derfor burde tatt hensyn til fremtidige hus når de bygget banen. Det store problemet nå er at de ikke godtar nettet fordi det er stygt og skjemmer sol og utsikt. Er dette viktigere for for dem enn sikkerhet?

Leste at de har funnet og registrert 250 baller i området i løpet av en sesong. Det er mye mer enn jeg trodde.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Tenkte litt på dette. Dersom de som jeg skrev gjør #16 om fra par 4 til par 3 og #17 fra par 5 til par 4 så kan de endre litt på rekkefølgen.

1-8 er som før.
11 blir 9.
12 blir 10.
13 blir 11.
14 blir 12.
15 blir 13.
10 blir 14.
9 blir 15.
16-18 er som før.

6 x par 3
10 x par 4
2 x par 5

Seks par 3 er jo det samme som Seve har på alle sine baner :D
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Er du sikker på at dette området har vært regulert til boligformål før banen ble bygget?

Jeg mener at det ble foretatt en omregulering av dette arealet i samme tidsrom som banen ble bygget. Tror det var Tønjum som var invollvert i dette også.
Jeg kjenner ikke helt til hvordan saksgangen er i slike saker, men det er vel ikke unaturlig at parter som blir berørt av omreguleringen da får uttale seg før vedtaket blir fattet. Ser ikke bort i fra at det er noen innad i golfklubben som har sovet i timen på dette tidspunktet, men så har det vel også vært snakk om at enkelte personer har sittet på flere sider av bordet i denne saken. Det kan jo kanskje forklare litt.

En løsning hvor man gjør disse hullene om til par 3 og par 4 vil sannsynligvis være kroken på døren for Fana som en seriøs 18-hulls bane og sannsynligvis vil det også hindre den omtalte baneutvidelsen mot vest. Planen har hele tiden vært å gjøre banen om til par 72 med utvidelsen vestover, og dette hadde vært helt nødvendig for å trekke medlemmer fra andre baner over til Fana. Klarer de ikke å få tak i flere medlemmer vil det heller ikke være forsvarlig å skaffe finansiering til utvidelsen. Dersom hull 16 og 17 blir omgjort vil man jo maks klare å få par 70, selv etter utvidelsen. Denne saken er nok "make or break" for muligheten til en fremtidig "mesterskapsbane" på Fana.

Jeg står for øvrig fortsatt fast ved at slike saker kun kan oppstå i Norge, og da tenker jeg spesielt på problemstillingen rundt hull 17.

Argumentene for stenging av hull 17 skaper jo presedens som kan brukes mot baner som Bergen og Sotra også.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Fana har jo også hatt problemer med skuret til han bonden nede på hull 3.
Jeg har hatt den tvilsomme fornøyelsen å treffe på ham før jeg ble medlem. Han maste da noe om at det var regler for hvor langt det skulle være fra midten av fairway og ut til nærmeste bebyggelse. Jeg mener å huske (husken min er ikke hva den en gang var) at han sa 75 meter. Eller var det 150 meter? Dermed skulle alt være i orden ang. hull 17 ihvertfall. Hvis huset eller husene på hull 16 er nærmere så er det utbyggerne her som har satt opp husene for tett inntil banen. Selv om området har vært regulert til boliger så er ikke det dermed sagt at de kan bygge for nærme golfbanen i dette tilfellet. Kanskje huset etter reglene egentlig skulle vært trukket lenger tilbake på tomten? I så fall har de seg selv å takke for at det kommer baller for nær huset.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

At han lager problemer på grunn av det falleferdige skuret på hull 3 er nesten bare artig. Regner ikke med at han vil få all verdens medhold i kommunen.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana

Post by Keyser »

NGFs ”Sikkerhetsanbefalinger for golfbaner”
Jeg har ikke satt meg nok inni dem til å si noe om sikkert om anbefalingene er fulgt på Fana.
Har selv nesten slicet til hus på hull 16, og har drivet i veien på hull 17. Liker ikke de to hullene med tanke på sikkerhet.

<Keyser/>
</Keyser>
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Har selv sett baller på avveie, spesielt på hull 17. Man skal slå en rimelig stygg slice for å havne ut i veien, men det finnes nok av eksempler på at folk klarer det. Mine dårlige slag pleier å snaphooke, så jeg er heldigvis ikke så farlig for omgivelsene på disse hullene. :)
Kanskje de burde vurdere å bygge en ny tee lengre til venstre på hull 17, der hvor det per idag er kratt. Imidlertid er vel dette et undersolt område, så det kan skape problemer. Hvit tee kan vel være der den er. Jeg antar at de som normalt spiller fra hvit ikke slår så stygge slicer.

De som bor i skråningen på hull 16 får skylde seg selv. Det er i hvert fall min politisk ukorrekte mening, og ville selvfølgelig aldri bli akseptert av kommunen. :)
Håpet må være at samarbeidsklimaet rundt Fana er blitt noe bedre etter at ny daglig leder har blitt ansatt. Det finnes dessverre litt for mange flåsete kommentarer sitert i media fra tidligere daglig leder, som helt sikkert ikke har gjort de ulike sakene noe bedre.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Jau. Tidligere daglige leder var nok litt skarp i kantene av og til, men jeg forstår ham med tanke på hvor mye dumt som har kommet fra naboene. Håper at ny DL klarer å etablere et bedre forhold hvor gode løsninger blir prioritert foran "krig" :!:

Har alltid synes #17 har vært skummel. Hadde tidligere noen stygge slicer og har faktisk gått over veien :oops: . en stund spilte jeg dette hullet med jern eller fra rød for å unngå faren. Har heldigvis fjernet denne slicen før fjoråret slik at hullet nå er gøy.

#16 synes jeg egentlig ikke er så ille. Boligen på haugen som er "faresonen" er bygget så langt ut på kanten som overhodet mulig og eneste måten å sikre dem på er et stort nett venstre siden. Det skal sies at for å komme i farlig sone må man minst 50 meter til høyre for fw, skikkelig høyt og vel 200 meter frem. Jeg har hatt noen stygge misser på hullet, men tror ikke jeg har vært i nærheten av bebyggelsen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Ang. bonden ved hull tre så har visstnok Fana betalt ham noen penger for å inngå forlik. Mener å huske at dette ble nevnt på generalforsamlingen.
tror ikke det nytter å betale hun derre krakilske kvinnemennesket ved hull 16.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Det skal visstnok blitt en ordning på problemet med 16 og 17 nå. Det er visst gjort noe finlesing av kjøpekontrakter på eiendommene ovenfor hull 16, og de skal inneholde et punkt om golfbanen. På bakgrunn av dette skal man ha kommet frem til et forlik, som gjør at diss hullene kan spilles på samme måte som før. Tror man er kommet frem til at nettet skal settes opp likevel. Alt av materiell til denne prosessen skal allerede være på plass.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

ayay. Gode nyheter. På tide de åpner banen nå. Ser at den ene banen etter den andre åpner på østlandet. De har da hatt det mye kaldere og mer snøfylt enn oss.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Tror egentlig de har tenkt å drøye det til tett opp mot åpningsturneringen. Tror det er fornuftig.
Jeg var en tur der oppe på torsdag, og da var det tele i bakken på flere av utslagsstedene og greene. Ser ut som de har reparert en ganske stort sår i greenen på hull 13, og det trenger sikkert litt tid til å gro.
Skal banen bli bra gjennom årets sesong så må nok den få hvile til gressveksten er kommet skikkelig igang.
Post Reply