Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Absolutt, dette kan kun ha positive effekter for klubb og bane. Så det er bare å stille opp, jeg må innrømme at jeg sliter litt med å skjønne de som er motstandere av dette. Hva i alle dager kan være de negative effektene..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Motargumenten jeg har hørt går først og fremst på;

- Om dette er det beste alternativet for klubben
- Har de sjekket alle muligheter
- Hva skjer hvis BGS vil selge 2.etasje eller leie ut til andre formål
- Hva skjer hvis BGS går konkurs

Syns styret har tatt tak i alle problemstillinger i sakspapirene.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Enig i det, styret har gjort rimelig grundig arbeid rundt dette.

Hvorvidt det er det beste alternativet for klubben er umulig å svare på. Jeg tror det blir ett spørsmål om hva man tror er det beste for klubben på både lang og kort sikt. I mitt hode så er helårs golfaktivitet omtrent det beste vi kan håpe på. I tillegg til en velutstyrt proshop med noenlunde fornuftige priser på greiene. Om alle muligheter er sjekket mener jeg er litt irrelevant, det er i utgangspunktet umulig. Det er liksom litt tryggere å sitte på gjerdet og ikke gjøre noe, enn å hoppe ned og gripe en mulighet som i alle fall på papiret og i hodet til folk er vinn - vinn.

Salg, konkurs etc håndteres gjennom forkjøpsrett enkelt og greit. Selv om - i ett 10-20-40 års perspektiv så vil det skje ting også med BGS, de kan bli kjøpt opp. De kan komme til å legge ned driften fordi de går lei.. etc etc etc.

Spent på hva utfallet av dette blir, håper virkelig at det går veien.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Fana GK søker pro - http://www.fanagolf.no/?p=7508

Beslutning er tatt uavhengig av saken med BGS. Med tanke på utnevnelsen som kompetansesenter er det naturlig å ha helårspro. Regner med at Tim søker men er litt usikker på om han faktisk har lyst til å være her hele året.

Det bør være en ganske attraktiv stilling. Kunne det vært spennende med en ny utlending? Eller bør klubben gå for lokal løsning?
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Det gikk veien, så får vi se om ikke forhandlingene blir vellykket og at det går helt i boks.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Går ikke veien med byggeplanen. Men det blir allikevel glimrende 2.etasje med Bergen Golfsenter på plass. Så vidt jeg forstår er det snakk om å kutte ned på antall sim. Kjedelig men sånn er det. Vrien nabo, det skal ikke mer til. Klubben har et dårlig forhold til mange av naboene. Det kommer man til å merke også i andre saker. På tide å gjøre noe med det?

Bergen Golfsenter på Fana kan bli døråpneren. Hvis de kommer inn med servering, kanskje til og med alkoholservering, mulig "sportsbar" (?) og et vennlig miljø skal vi få naboene inn på Fana. Det blir garantert suksess.

Årsmøte 19.februar. Jeg er bortreist. Hva tror vi blir tatt opp? Noen store saker på gang?
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Jepp, det blir fem simmer + butik slik jeg har forstått plannene p.t.

At det kunne bli problemer med byggesøknaden var vel kjent før salget *tror* jeg. Slik jeg har oppfattet det så kom utvidelsen for nær tomtegrensen til en av naboene. At de da har innsigelser og blir hørt er vel ikke urimelig synes jeg. Det er derfor loven er som den er. Jeg er litt spent på om de da endrer tegningene og går for en annen løsning, eller om de beholder huset som det er. At det uansett blir DET helårs golfhuset på vestlandet er hevet over enhver tvil. I tillegg i sykkelavstand fra heimen er helt konge.

Situasjonen med de "andre" naboene bekymrer meg og, skjønt jeg sliter med å se at nedkortning av hullene 7 og 8 egentlig løser så mye. Jeg er redd bitterheten og prestisjen i dette stikker for dypt for noen, (På begge sider). De vil ha banen VEKK, ikke korte ned hullene. Forsvinner banen så blir det bygd boliger der, sånn er det bare. (før eller siden). Det kryper boliger inn på alle kanter av banen, det vil bare fortsette. Vi som medlemmer må lære oss å leve med det og opptre deretter. Så må man i samarbeid med naboene finne løsninger som ivaretar begge parter. Det vil være krevende å komme i en fornuftig dialog med noen av partene i dette, kanskje umulig, men en er nødt til å bruke tid, snakke fornuft og finne smarte løsninger.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det må bli starten på en ny tid. Vi skal være en nabo de vil ha der. Tror ikke de skjønner hvordan det hadde vært uten banen. Boliger på hele området - garantert. Og det ville ikke overrasket meg om de fylte igjen vannet. Nå er det golf 6mnd og fritidsområde 6mnd. Eller 4-5 + 8-7 faktisk med de sesongene vi har.........

Jeg ønsker meg en helhetlig baneløsning til det beste for naboer, klubb og spillere. Tenke urban golfbane og bygge den om deretter. Det kan bli en kul bane.

Bor så vanvittig mye mennesker rett i nærheten. Råvarden+Råtun er hundrevis av boliger 2-300 meter unna. Siljustøl+Råstøl har enda flere boliger og ligger 7-800 meter unna.

Jeg sitter i styret i Zerogruppen på Skeie Skole. Vi har fritidsaktiviteter for hundrevis av unger i barneskolen. Skal foreslå at vi kjører golfkurs i samarbeid med Fana GK (eller BGS?). Mange foreldre som har sagt at de ønsker det.

Stort potensiale på Fana :D
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Ja, det er ett vanvittig potensiale rundt Fana, det er nok en av grunnen til at banen ligger der.

I USA så er det vanligere at husene ligger kloss oppi banen, hull 7 på Fana er ikke i nærheten engang, det virker ikke som om det er ett stort problem der.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Naboene ser ikke verdien i banen. De får null igjen for at den ligger der. Vi må få inn aktiviteter som gjør at de får et forhold til oss;

- Fritidsaktiviteter for barn.
- Matservering.
- Sportsbar.
- Mat og drikke om vinter/høst når banen er stengt og folk går tur.
- Generelt med åpen holdning utenfor sesongen.
- Naboavtale på prøving av golf - "Bor du rett der borte sier du? Ok, lån denne køllen og her er tre klipp til ballautomaten".
- Snakke med naboene om eventuelle tiltak, ikke la det gå gjennom Fanaposten, advokater og kommunen.

I fjor spøkte jeg litt med en av de mest berømte naboene. Sa at jeg hadde trent hele vinteren på å treffe unger i bevegelse fordi det er så vanvittig vanskelig :) Ble helt greit mottatt :D
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Ja, absolutt tror det er mye fornuftig i det. De som bruker fasilitetene klager over helt andre ting.... :)

At dialogen i alle fall for noen går gjennom advokater, aviser og komune skyldes vel at det er blitt så betent. Hvordan alt det har gått til vet jeg ingenting om. Det er dumt, men sånn er det i alle fall nå, så får vi se.

Ombyggning av banen, utvidelse, flytting av hull har jeg mistet troen på. Når kommunen satte ned foten i areal planene sine så er nok det løpet kjørt i mange år fremover. Det er uansett ikke økonomi til det pr i dag, i alle fall såvidt jeg vet. Blir banen kortet ned ytterligere så tror jeg vi får se en spillerflukt av spesiellt de beste spillerne noe som ville være synd for miljøet, spesielt juniorene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Bjørnefjorden har vel historisk vært minst like god - om ikke bedre - på talentproduksjon. De har ni hull. Jeg ser ingen sammenheng mellom talent og lengde/par på banen.

Hvis banen skal eksistere i fremtiden må det tenkes golfprodukt. Ikke trening og junior eller 45 år gamle menn som vil spille 18 lange hull. Det er en balansegang mellom bedrift og idrettslag. Ikke enkelt å få det til.

Kommunen vil vel bare ha hus over alt? Fortetning rundt Bybanen?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Fana

Post by kevin »

Men med bare 9 hull vil kapasiteten gå ned, det blir rett og slett ikke plass til like mange medlemmer. Og det vil selvsagt bety at man må senke greenfee-satsene litt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Heller ikke meningen å gå ned til 9 hull. Hvis jeg skulle endret noe hadde det vært kutte ned på noen og ende på par 67-68. Men på Fana mener vi at en bane under par 70 er en dårlig bane :)

Plass til medlemmer hadde trolig vært et ganske ubetydelig problem selv om man hadde gått ned til 12 eller 9 hull. Men som jeg altså ikke foreslår uansett. Men, med 1400 eller noe slikt i klubben i dag er det de samme trynene som går igjen. Er jammen ikke mange som benytter banen spesielt ofte.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:Bjørnefjorden har vel historisk vært minst like god - om ikke bedre - på talentproduksjon. De har ni hull. Jeg ser ingen sammenheng mellom talent og lengde/par på banen.
At miljøet på Bjørnefjorden er bra er det ingen tvil om, de har noe vi bare kan misunne de og det er god dugnadsånd, blant annet.(Selv om det er bedring å spore) :) Jeg tror likevel at det er urimelig å sammenligne Bjørnefjorden og Fana, beligenheten er veldig forskjellig og dermed også kundegrunnlaget. Det til side, det var i og for seg ikke det som var poenget mitt. Det jeg forsøker å si er at det bør flest mulig forskjellige grupperinger i spillermassen, du trenger gode spillere å se opp til, du trenger folk du kan sammenligne deg med, du trenger folk som er dårligere enn deg og så videre, nye spillere, gammle spillere etc etc etc. Det golfsporten virkelig trenger mer av er vel yngre spillere.. For Fana sin del så er det viktig å klare å tekkes så mange ulike spillere som mulig. Det er en del av det å tenek golfprodukt, (der er vi veldig enige :)

Når det gjelder banen i seg selv, så er hovedproblemet i dag etter mitt syn at det er for mange like par 3 hull. Og det *er* sammenheng på hva slags utfordringen banen gir deg og hvor god du faktisk blir. At du bryter 80 på Fana gir ingen automatikk i at du bryter 90 på Meland, siden det er en vesentlig vanskeligere bane og presenterer deg for utfordringer som Fana rett og slett ikke har.

Nå er det ikke sånn at baner skal være like, men forenkler man Fana så blir Fana for lik de andre mindre klubbene i området og vi mister en viktig del av tilbudet vårt i Bergensområdet.
furu wrote:Kommunen vil vel bare ha hus over alt? Fortetning rundt Bybanen?


mja - de vil vel ha noen fritidstilbud og.. skjønt...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Har nettopp lest papirene til årsmøtet. Er lettere sjokkert over usaklighetene fra Tønjum & Co.

De vil altså avvikle RKS og kutte avtalen med ny pro. Mitt høydepunkt er når de setter opp regnestykket med spørsmålstegn etter klubbens utgifter. Du kan jo ikke argumentere med økonomi hvis du ikke har korrekte tall.

De antar absolutt alt. På samme måte som de antar at RKS hindrer spillernes utvikling.

Årsmøtet kan gå rett til helvete i år. Det blir takk for sist for dette med BGS og salg av 2.etasje. Hvorfor gjør disse menneskene dette? Tror de at de vet best bare fordi de har medlemsnummer under 10?

Det er fullstendig feil fokus fra mennesker som burde ønske det beste for klubben.

Sponsor- og markedsinntekter på 1mill - der bør fokus ligge i årene framover.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Forresten vanskelig å se at de støtter Tim......... Liker argumentet om at de kan miste Craig fordi han var kompisen til Tim. Og at dette igjen kan føre til store ekstrakostnader hvis de må hente inn ny greenkeeper i 2015.

Og et aldri så lite stikk til ny pro når de skriver "Fast ansatte instruktører i en kort og hektisk golfsesong med regulert arbeidstid er uvanlig og det er få gode instruktører som ønsker en slik tilknytning". Det er så latterlig at jeg nesten ikke har ord.

Kan man ekskludere medlemmer basert på at de motarbeider klubben? At de opptar ressurser ved å stadig fremme forslag som åpenbart bare er på jævelskap?
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Jeg har problemer med å ta de forslagene de har kommet med seriøst. Forslaget om RKS er så utrolig lite saklig og inneholder så svakt fundamentert argumentasjon at det er latterlig. I den grad du kan kalle det argumentasjon... En må bokstavelig talt ha sement i skallen for å ikke skjønne at dette er vås fra ende til annen.

Jeg registerer at banen virkelig trenger resursser, det er det viktigste som blir sagt i årsmøte innkallingene.

Årsmøtene til Fana er stort sett helvete, det blir nok ikke noe unntak i år. Det er helt nødvendig at Fana beveger seg i en rettning som gir stabile driftsinntekter og fornøyde medlemmer. Det trengs mer penger i kassa, MYE penger, om Tim er pro eller en annen er Pro er totalt likegyldig i sammenhengen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Likte også den om at Craig trolig forsvinner siden han er kompis med Tim. Og at klubben dermed må regne med ekstrautgifter fordi det er vanskelig å finne greenkeepere. Med det lønnsnivået vi har i Norge kan det vel ikke være så vrient å finne noen utlendinger med kunnskap?

Jeg virker kanskje litt sur, men jeg ble faktisk skikkelig provosert av forslagene. Det får være grenser for personlig selvhevdelse.

Årsmøtepapirene gikk ut til 1705 medlemmer. Ganske stor klubb med andre ord. Vi må få inntektene opp på;
- sponsor
- greenfee
- range

Jeg reiser til Portugal samme dag som møtet. Hadde definitivt vært der hvis ikke.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Helt enig, jeg har vondt for å tro at det er ett stort problem å erstatte en greenkeeper. Alle assistentene jeg treffer på f,eks Meland snakker ikke ett kløyva ord norsk.

Å signere med medlemsnummeret sitt, fordi det er lavt, er ett lavmål i seg selv. Jeg har all mulig respekt for at de har gjort jobben med å grunnlegge klubben og fått bygd banen, men den drømmen de hadde når banen ble etablert er ikke realiserbar i dagens marked. Det er ikke mulig å kjøre Fana opp som Bergens svar på Bogstad, det er bare å innse. Hvis ikke så er drømmen i veien for en sunn og naturlig utviklig av klubben og banen. Da blir det veldig arrogant å signere med medlemsnummeret sitt, hvorfor skal det som kommer derfra ha større vekt enn det jeg som "menig" medlem måtte mene? De er i slekt med en Heiberg i mine øyne, kom dere til helvete vekk fra skinnegangen for toget ruller under sin egen vekt. Nå gjør dere bare skade....
Post Reply