Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Her er den nye rangen på Fana.

Image

Nett over utslagene nede. Sikkert helt ok. Kan være litt forstyrrende for dem som er lettskremte. Kapasiteten er økt betraktelig.

Banen fristet voldsomt i dag. Pent klippet, grønt og fint. Været skal vel være bra fra helgen og ut neste uke. Forholdene blir nok veldig fine etter noen tørre dager. Håper alle får en fin åpningsturnering i morgen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Må skryte litt av Fana for en gangs skyld. Spilt 2 runder i helgen og jeg er imponert. Fairways er grønne, fine og relativt faste. Noen tøffe områder er der, men gi det noen uker så er de i topp stand. Greenene er jevne, men litt langhåret enda, og så snart temperaturen stiger litt og man kan klippe kortere blir de flotte. Ser ut som greenen på 16 har fått hard medfart i vinter, men det får de forhåpentligvis fikset. Matteutslag var det på de fleste hull i helgen, men gresstees nærmer seg klar til bruk. Den nye rangen fungerer bra og løser kapasitetsproblemet som var i hele fjor.

Jeg vil samtidig skryte de som arrangerte turneringen i helgen. shotgun med threesomes gjorde at en turnering med ca 100 deltagere gikk på godt under 5 timer. Det fløt greit og man fikk ikke følelsen av å vente.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Greenene er vesentlig raskere nå enn for noen dager siden, det er i hvert fall min oppfatning etter en runde i dag.

Matteutslag på #1, 4, 5, 6, 8, (10?), 13, 14 (som det er hele året) og 17. Litt usikker på om det også er på #15, husker ikke helt..... Den lokale regelen/"etikkettegreien" de laget har strengt tatt ingen funksjon da det stort sett er dårlige kunstgressmatter man slår fra. Prøvesving på kunstgress bør vel egentlig være helt greit :lol:

Betalte 500,- i dag (helligdag/helg). Banen er ikke verd det - enkelt og greit. Ja, jeg vet at jeg burde tatt et prøvemedlemsskap men 6.800,- er mye å betale sånn helt uten videre. 1.500,-/mnd er enklere enn å legge ut alt med en gang. Nok om det, tilbake til greenfee. 400,- hadde vært et riktig beløp. Noen andre som syns 500,- på Fana er for mye? Eller mener dere det er riktig? Bjørnefjorden ligger på 300,-. Sotra 350,-. Meland 500,-. Alle priser er helg/helligdag.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Isolert sett er 500 kr for mye på Fana, men jeg regner med(håper i alle fall) at prisene er godt gjennomtenkte ift. hvilke inntekter de må ha. Synes uansett det er rart at norske golfbaner i veldig liten grad har billigere teetime utenfor primetime. Fana har knapt kapasitet til flere spillere på formiddagen i helgene og kveldene i uken, men det er masse ledig tid på f.eks. ettermiddag helger. Dette burde stimuleres gjennom f.eks. "twilightpriser"
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

De kunne vært flinkere til å f.eks. annonsere billige tider på kort varsel på nettsidene.

Tenkte på hvorfor de har satt opp prisen og tror det kan ha sammenheng med alle som tar prøvemedlemsskap. De forventer en viss inntekt fra greenfee men denne har falt når mange spiller fritt i ett år.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Oppdatering; Jeg ser en skremmende tendens til at sesongen i fjor gjentar seg. Nå har det vært tørt, varmt og en del vind i litt over en uke og fairwayene begynner å bli gule med enkelte tørre områder. Hvis de da reagerer som i fjor lar de gresset vokse slik at de skal tåle tørken bedre og vips så har man fw's som til forveksling ligner god gammeldags rough :cry:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Jeg bor jo like ved banen og har kjørt forbi noen ganger de siste dagene. Det ser veldig tørt ut. Merket tendensen på tirsdag når vi spilte Golfliga. Alle kommenterte det. I dag så det ut til å være enda tørrere. Kanskje GG eller kaffegutten har noen tilbakemeldinger etter spill i dag?
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Litt bedre i dag, men det er enkelte områder som begynner å slite. ligger voldsomt med vanningsslanger rundt på banen. Satser på at de blir brukt mye hvis været holder seg
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Vanningsanlegget har vært ødelagt.
De fikk fikset mye av anlegget for noen dager siden og har startet vanningen rundt omkring. Litt sent selvfølgelig men det har altså sammenheng med at utstyret ikke har virket.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

De har slitt en del med det vanningsanlegget de siste årene. Lurer på om jeg hørte snakk om at pumpesystemet var for dårlig dimensjonert. Har selv ikke peiling på slikt.

Trist å si det, men vi får satse på at værmeldingen slår til i helgen. Banen trenger nok litt nedbør.
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Spilte på Fana igår. Vannsprederne var på mange steder, så det var positivt. For øvrig la jeg merke til at de holder på å bygge en puttegreen ved hull 10. De sliter jo generelt alltid med økonomien der oppe, og da virker det for meg totalt meningsløst å bygge en puttegreen der borte. Skal man absolutt begynne på hull 10, så klarer man å varme opp på puttegreenen ved rangen før man går bort på tee.
Det der føyer seg inn i rekken av dårlige investeringer. Ser jo ut som de er i ferd med å rive treningsanlegget for pitching som lå parallellt med hull 18. Er det noen som vet hva de har tenkt å bygge der nede?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Skjønner ikke vitsen med den puttegreenen jeg heller. Eller, jeg skjønner vitsen, men ikke prioriteringen :? Pengene, og minst tiden, som brukes på denne burde vært brukt på vedlikehold av fairwayer og greener.

Jeg tror faktisk at det bygges boliger der hvor treningsområdet var. Lurer på om kjøperne/byggerne av disse boligene aner hvor stor risiko det er for å få en golfball eller 100 inn i hagen :?:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Boliger??
Jaja, da blir vel hull 18 stengt om et par år.. Det kommer jo garantert overraskende på de som flytter inn at det kan forekomme golfballer på avveie. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

De bygger boliger nedenfor klubbhuset ja. Skal du ha bolig nær banen så kan du snart kjøpe 25 meter fra fairway på hull 1. De ligger også 15 meter fra motorveien :lol:

Puttegreen på #10 er tull. Jeg våger å påstå at den faktisk ikke blir ferdig i år, kanskje ikke neste år heller.

Det er veldig tørt mange steder på banen så de trenger mer enn noen vannspredere. Tok meg en runde i den på #5 i går. Herlig og forfriskende :D Men, akkurat det at den står nede til høyre på fairway på #5 er et mysterium for meg. 50% av vannet ble sprutet inn i skogen til høyre og fairway på #5 burde under ingen omstendigheter vært prioritert.

Greenene var bra. Litt skader noen steder men absolutt bra.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

En ting skal de ha vanvittig skryt for på fana; utvidelsen på drivingrangen er gull!
Før var det nesten umulig å få plass der nede i primetime, og derfor kjørte jeg stort sett alltid bort ved kirken når jeg bare skulle trene. Da fikk jeg aldri trent på putting, som jo er den aller dårligste delen av spillet mitt.
De klarer jo nesten å fylle opp begge etasjene nå også, men det er i hvert fall alltid noen båser ledig når man kommer.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Greenene er spiket og de har lagt på sand. Blir sikkert bra om en stund.

Spilte 18 i dag. Spikete greener med sand + golfskole med 30 unger på hull 10-15 = ingen reduksjon i greenfee. Småteit.

Kaffekannen overhørte noen rykter. Fortelle :?:
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

JAAAAA... Må definitivt fortelle.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Dessverre. Det er foreløpig kun rykter
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Rykter er jo gøy kk :!: :D De kan vel ikke regne med at folk unnlater å fortelle videre det de hører at "ledelsen" snakker om utenfor klubbhuset?
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Forskjell på å fortelle videre og skrive på ett forum...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply