Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Fana

Post by heikkih »

Hvordan er Fana nå for tiden? Befinner meg oppe ved Vaksdal i noen feriedager og lurer på å låne svigerfars ubrukte sett for 9 hull i morgen. Ser at jeg er omtrent like langt fra Bergen GK, Fana og Bjørnefjorden, så hvilken bør jeg teste?
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Av de tre banene så spiller du Fana. Banen er i god stand og med Regiontour i helgen så jobber de sikkert hele denne uken med å få den så bra som mulig.

Bjørnefjorden er helt grei for tiden men de sliter fremdeles med ettervirkninger av en hard vinter.

Min far spilte Bergen i går og syns det var veldig fint både på greener og fairways. Det er matteutslag på Bergen.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

I morgen er det herre og damedag på Fana. Det betyr at det kan være vanskelig å få starttid mellom 16.00 og 18.00. Har ikke sjekket golfbox. Banen er veldig bra for tiden. Både greener og fairways er veldig gode. Som alltid syns jeg at semirøffen er litt for lang, men det syns jeg på de fleste baner. :lol:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Problemet på Fana er jo at semirough brukes over alt. De siste 100 meterne på #10 er semirough. Klipp nå i hvert fall litt fairway oppover midten.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Jeg er helt enig med deg Furu. Det er alt for mye semirøff.
Områdene som tidligere var fairway må da ha grodd til nå slik at de kan bli fairway igjen? Hvis det ikke har blitt godt nok ennå så sier det meg at de har valgt feil løsning på problemet. Dermed bør områdene uansett bli fairway igjen. Eller blir banen for lett da?
Hull 1 har alt for lite fw.
Hull 3 kan godt bli fw helt frem til greenen.
Hull 10 bør bli fw siste 100 meterne
Hull 11 bør bøli fw på venstresiden. Ihvertfall forbi humpene.
Hull 12 bør inkludere "boobiesene" i fw
Hull 16 må da være grodd ferdig nå
Hull 17 over elven til venstre for bunker bør klippes mye kortere og gjøres om til fw
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Sant det med strategien deres om å la det gro. Det må jo ha gått lang nok tid nå.

Tar jeg helt feil hvis jeg sier at de har klippet mer rundt puklene på #18? Skulle gjort noe lignende på #12 eller kanskje klippet hele området. Det er jo egentlig nok straff nok å stå i 45 graders helling på andreslaget. Det er veldig tjukt på #12 nå. Lå midt mellom puklene etter utslag i går og så ikke ballen får jeg tråkket på den.

Ellers syns jeg banen er vesentlig bedre enn i fjor. Syns de har brukt innleid arbeidskraft bra ved å la dem gjøre både små og store jobber som hever helhetsinntrykket.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Halve banen er åpen. Fra nettsiden deres;
Vi holder banen åpne for spill fra hull 10 - 18 til og med søndag. Det er svært bløtt på banen grunnet mye nedbør siste tiden, så unngå å slå opp store divits da dette vil lage varige skader.

Mandag 1. november blir banen stengt for vinteren.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Var på ski- og aketur på Fana i går. Det ligger ekstremt mye is i enkelte områder. Våte områder som f.eks. bakken opp til green #11 er selvsagt spesielt utsatt. Når det regner og tiner litt så renner det elver nedover. Og så kommer frosten og alt fryser igjen. Og slik fortsetter det. I dag høljer det ned og det skal det gjøre i en dag eller to. Før det blir minusgrader igjen.......... Herlig...... Nå er ikke akkurat denne bakken på #11 et spesielt viktig sted på banen men isen ligger over enormt store områder.

Ellers har klubben åpenbart lært etter forrige vinter og har sperret av greenområdene.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Gikk tur på Fana i dag. Ekstremt mye solid is på banen. Skulle tatt med skøytene :lol:

Image
Image
Image

De jobber på #13. Vet ikke hva planen er med fjellet i forkant. At de fikser høyresiden litt er bra. Dette hullet har potensiale til å være et pent par 3 i skogen men er kjedelig og anonymt i dag. Det samme gjelder egentlig #8. Par 3 hullene på Fana bør fikses litt opp. Se på #15, det ble mye bedre når de ryddet bekken og lagde ny bunker i forkant.
Image

Graving også på #12.
Image
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Fana

Post by kevin »

Bare litt dugnad og så er banen klar til bruk ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

kevin wrote:Bare litt dugnad og så er banen klar til bruk ;)
Tar med meg 100 frisører med ekstra sterke hårfønere (og skjøteledninger) på dugnad i morgen. Gravearbeidet spiller vi enkelt rundt 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Det ser ut som de fjerner venstre "pupp" på 12. Oh joy and happiness :)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

En liten "boobjob" altså :D
Fornuftig hvis de lager en fin fairway på halve bredden mens man beholder en pupp og bunkeren på høyresiden.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Fjerner de puppene??
Søren og.
De skulle heller laget flere pupper fremover mot greenen og over på fairway nr 11..
Da hadde det ikke vært så fristende å drive og det ville ikke ha vært så risikabelt å gå på hull nr 11.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Fana

Post by mciljoy »

Å se de bildene der bringer tilbake fæle minner for min del... Var på Fana og spilte på forsesongen (årets først) for to år siden og spilte min dårligste runde golf noen sinne!

Synes banen var driiiiitvanskelig og klarte ikke å nyte design/kvalitet heller fordi det regnet helt vilt og var 8-10 grader. Sikkert en veldig fin bane (ser bra ut på bildene i ettertid...) men det vil dessverre være et fælt minne for meg.
-> er den så vanskelig som jeg følte det?

Dagen etterpå spilte vi Meland og jeg toppet mitt livs dårligste runde fra dagen før i samme vær og føreforhold. Den banen visste vi jo var vanskelig, men jeg trodde virkelig ikke det skulle være så ille...

Kunne tenkt meg å prøvd begge igjen midt i sesong og med ok vær ;-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Noen av hullene på Fana er vanskelige. Det hjelper å være kjent på banen. Når du lærer og kan legge en plan så er den ikke så voldsomt vanskelig.

Meland er bare vanskelig...... En bane du hele tiden har lyst til å spille igjen for å revansjere deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Fana

Post by mciljoy »

Ble veldig overrasket over hvor vanskelig Fana var, hadde ikke hørt noe om det på forhånd. Mener å huske at det var veldig mange steder man absolutt ikke bør slå ballen..., samt at det var veldig store høydeforskjeller på enkelte hull. Har bl.a. minner om et langt par 3-hull (husker ikke nummeret) med en bitteliten green, sikkert 30 meters høydeforskjell og en bekk som slynget seg rundt det. Fullstendig sjanseløs :-(

Har lovet meg selv å komme sterkt tilbake - i hvertfall på Meland!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Hull 7 er par 3 med stoooor høydeforskjell. Er vel 150 meter fra gul og veldig utfordrende. Hull 4 er også par 3, der er tee mye høyere enn green. Er bare 115m (tror jeg) fra gul men vanskelig å beregne vinden her.Fjellvegg bak, steiner til venstre, myr til høyre og bekk foran - mye å styre unna 8-)

Du skal ikke finne på mye rart før du er i store problemer. Det er ikke snakk om å havne i fairway eller rough, misser du så er det gjerne vann eller skog :lol:
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Midt i sesongen med pent vær er det fullt mulig å gå Fana på 70. 8-)
...fra hvit tee... 8-) 8-)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Men det er ikke noe problem å gå over 100 hvis det regner.. :?
Post Reply