Haga GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Haga GK

Post by Rotten »

Haga har nettopp laget en herregruppe. Er flere ting på gang. Sjekk ut herregruppen på Facebook.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Haga GK

Post by krillep85 »

Er det noen som vet hvordan fairway er på Haga nå? Leste at de skal legge sand på fairway denne uken.
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Haga GK

Post by Pepper »

Spilte Haga nå for første gang. Fairways var bra og greenene jevne og fine, men ikke så raske som man skulle tro. Mulig jeg husker feil, men i ettertid virket det som om det var nokså mange par 4 hull i forhold til par 5 og 3?

Nettsidene har ikke baneguide. Da jeg spurte i shopen etter en baneguide fikk jeg til svar at de hadde flere igjen. I juni? Jeg snakket med noen andre om hvor rart det var at en klubb av Hagas kaliber ikke har baneguide hverken på nett eller til salgs. En i administrasjonen hørte det og ga meg en baneguide, vedkommende begrunnet mangelen med at de skal bygge om banen. Javel, men de kan vel ha en baneguide allikevel når ombyggingen ikke har startet, i hvertfal ikke det jeg kunne oppfatte.

Alt i alt en hyggelig og bra opplevelse. Kunne vært aktuelt med medlemsskap hvis jeg bare kunne melde meg ut igjen når det passet meg, en exit ordning over flere år er ikke godt nok.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Haga GK

Post by Pepper »

Hehe, skal være "hadde ikke flere igjen."
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Haga GK

Post by krillep85 »

Til info for den som virkelig vil, så finnes det baneguide som app.

8-)
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Haga GK

Post by TheBigEasy »

Har aldri spilt Haga. Hvordan er den kvalitetsmessig i forhold til Mikla, Holtsmark, Hauger ? Verdt å prøve til 350 i juli ?
Play your best.
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Haga GK

Post by krillep85 »

Er verdt å prøve til 350. Fortsatt endel å hente på fairways. Men greenerne er fine :)

De holder i tilegg på at oppgradere blå sløyfe. Og neste år tar de gul. Så fikser de på ting som drenering et c som tydeligvis har vært et stort problem før. Så jeg tror nok at Haga GK har en veldig fin fremtid.
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
Pokkern
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 15 Mar 2012, 10:18
Hcp: 13,4

Re: Haga GK

Post by Pokkern »

Akkurat vært å spilt Haga. Hørt mye bra om denne banen, men var en skuffende opplevelse. Dårlig fairway og helt ok greener:
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Haga GK

Post by Golffreak »

Tar en liten runde med oppdateringer på banestatus der jeg har vært så langt. Spilte Haga igår 13, hvor vi gikk Rød og Blå sløyfe, og Haga er under ombygging hvor det var gjort mye på Blå sløyfe spesielt.

Teesteder: Grei gresskvalitet og ingen større skader, men litt slitt og enkelte teesteder som var mindre bra. Minus for ett matteutslag 13.Mai med snill vår, men dette teestedet var muligens nysådd høst/vår ifbm ombyggingen.

Fairways: Under enhver kritikk for en så ambisiøs klubb, og det var faktisk verst på Rød sløyfe hvor det ikke var anleggsarbeider! Det var vått pga regn, og banen drenerer svært dårlig så det var som å gå på en stor svamp. Store områder som bare var jord rett og slett, og ikke ofte en ikke ser opp eller ned på divoten man skal legge tilbake... :? Mye tunrapp-tuster spesielt på Rød sløyfe. De ombygde hullene på Blå sløyfe blir bra og her var faktisk gresskvaliteten bedre, men det var enkelte dreneringskanaler som ikke var fylt igjen (f.eks hull 1 på blå). Har spilt Haga på sommeren for noen år siden hvor det var tilnærmet perfekte forhold, og selv om det "bare" er 13.Mai så var fairways veldig skuffende.

Klippet rough: Mye av det samme som fairway, og selv om anleggsarbeider får noe av skylda så var roughen på Rød sløyfe veldig ustelt og med mye ugress. De bør også utvide områdene med klippet rough, da det er mange steder hvor de bare lar ugresset gro istedetfor å gjøre dette til en del av spillefeltet.

Bunkere: Var ikke i så mange bunkere på Rød, og stort sett alle bunkere på Blå var ikke ferdige (merket GUR) såvidt jeg kunne se. Anleggsområde stort sett...

Greener: Greener på Rød sløyfe var greie, men de kunne vært klippet litt kortere. Bra gresskvalitet på begge sløyfer, og virker som greenene på blå kan bli veldig bra utover sommeren.

Testet ikke klubbhus eller restaurant, men de har orden på disse sakene på Haga.... :)

Treningsområdene på Haga (Toppgolf) er jo generelt bra, MEN rangen ligger jo altfor langt unna banene så en må gå fra rangen ett kvarter før utslag! Rangen er også for kort, det var dårlig matte og ei bøtte med 30 baller kostet 40 kr som også må kjøpes borte på Toppgolf (enda mer gåtur...). Rakk ikke å teste putting- eller chippinggreen, men dette er nok sikkert bra. Ny puttinggreen som var tidligere green på 9 på Blå sløyfe.

Runden på kveldstid tok 4t med litt venting på gruppene foran men det var mest fordi vi kun var 2 sannsynligvis.

Anbefales å vente å spille her til mer av arbeidet er ferdig og ikke minst fairwayer skal få gress... Sannsynligvis blir dette først når sommeren har kommet for fullt. Greenfee for gjest på hverdag var 300 kr, men skal du spille uten medlem i helg så koster det 500 kr (sannsynligvis nedsatt pga ombygging da de tidligere har hatt 800 kr). Dra heller en annen plass så lenge er min anbefaling.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Haga GK

Post by JonasB »

Er det noen som har spilt Haga i det siste? Vurderer en runde der på fredag.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Haga GK

Post by Rotten »

Jepp. Trygt valg :-)
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
TeddyK
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 29 May 2011, 10:44
Hcp: 19,0
Hjemmeklubb: Land GK

Re: Haga GK

Post by TeddyK »

Spilte Haga tre ganger for et par uker siden. Meget gode forhold og for en morsom bane det er blitt etter ombyggingen! Korte par 4-hull (blå 3 og 4). Gul 3 har fått en herlig risk/reward-bunker-formasjon. Blå-gul var hovedbanen da jeg spilte. Veldig morsom og fin bane. Nå har de byttet til Blå-rød som hovedbane. Eneste jeg synes er rart er baneverdi og slope - gul er tydeligvis vurdert vanskeligst av sloperne. Jeg får to slag mindre på blå-rød sammenlignet med blå-gul, og jeg synes i hvert fall ikke det er noe lettere. Kanskje heller at Rød er den vanskeligste sløyfa.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Haga GK

Post by Pepper »

Jeg spilte Haga (rød og blå sløyfe) mandag ettermiddag, for første gang på et par år. Det regnet kraftig i en periode på 1 1/2 hull i starten, men opphold bortsett fra det. Blå sløyfe fungerte fint og var etter forholdene bra slik jeg så det. På rød sløyfe var det imidlertid meget vått på fairways. Vi gikk og trasket i vann på mange av hullene, og noen steder var det vanskelig å finne områder uten tilfeldig vann. Selv om det hadde regnet kraftig en liten periode en time eller to tidligere var det overraskende vått, jeg hadde forventet mye bedre drenering. Greenene var bra, ballen rullet der den skulle og vi fikk satt noen lengre putter. Bunkerne så bra ut, men jeg var ikke i noen av de.

Rangen liigger jo et godt stykke unna, så jeg kjører dit først for deretter å kjøre tilbake til hovedparkerignsplassen og registrere meg før utslaget.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Haga GK

Post by Pepper »

Jeg spilte Haga i går, gul og rød sløyfe. Det var 4 provisoriske greener, og mange av de ordinære greene var tildels meget dårlige, kanskje spesielt hull 18. Mange av greenene hadde dårlig gressvekst, var flekkete og humpete, og få ballen til å rulle jevnt og på linje var en utfordring. Teeboksene hadde vesentlig bedre gressvekst enn greenene. Så det ble en skuffende affære.
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Haga GK

Post by Matshino »

Etter nesten tre år uten aktivitet tenkte jeg å sparke i gang tråden om Haga igjen. Jeg gikk 18 hull (Gul + Rød) på mandag 24.
Banen var ganske våt etter en periode med mye nedbør, og to fairwayer var stengt (ikke at det var noe fare for meg å havne der), samt ballplassering over hele spillefeltet.
Greenene var overraskende fine og jevne, og har holdt nedbøren greit unna. Tydeligvis har klubbens prosjekt over vinteren med pumping av oksygen under duker hatt god effekt. Banen takler ikke store nedbørsmengder over kort tid særlig godt, så banen ble stengt for nedbøren som kom i går (26.05) og i dag.

Fremover er det meldt godt vær, og forhåpentligvis vil banen tørke opp ganske raskt, og jeg vil da tro at gressveksten raskt vil ta seg opp.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Haga GK

Post by Matshino »

Søndag 30.05 gikk jeg nok en runde på Haga, fortsatt spilles Gul + Rød som hovedsløyfen.

Etter godvær den siste uken har banen absolutt tørket opp, men det er fortsatt ballplassering på hele spillefeltet.
Greenene er stort sett veldig fine, harde og raske. Noen enkelte plasser var det litt svak vekst, men det får en leve med i Norge i mai. Med varme i været vil nok veksten virkelig ta seg opp fremover. Det er også enkelte av fairwayene hvor det er litt svak vekst.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Post Reply