Haga GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Haga GK

Post by Grønne greener »

Godt gjort!
Gratulerer :!:
Neste mål blir vel å gå under 75? 8-)
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Haga GK

Post by mully »

Grønne greener wrote:Godt gjort!
Gratulerer :!:
Neste mål blir vel å gå under 75? 8-)
takker Grønne greener :)

Har jobbet lenge for dette, så gøy at det gir resultater.
TaylorMade
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Haga GK

Post by mully »

Etter 3 dårlige runder, og oppskriving til 10,1, kliner jeg til med en 79 runde i dag!Hadde en 2 meter for birdie på siste, var gøy når den datt i! Alt stemte, og da er det inderlig gøy å spille golf.
Bunker? ingen problem, begge gangene ble up and down.

Utrolig deilig å sitte her med en kald pils nå, og glede seg til en lang kveld med mye god golf på TV.
TaylorMade
Teabagger
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 21 Jul 2011, 12:21
Hcp: 4,5
Hjemmeklubb: Kjekstad

Re: Haga GK

Post by Teabagger »

Spilte Haga for første gang i går, Øverland og Nordli var gjeldende sløyfer.

Greenene på de første 12 + hull 18 var hva jeg vil kalle på kanten til useriøse. Knallhardt, så og si ingen gressvekst og tromlet hardt. Det var lynraskt, og hadde man en nedoverputt var man lykkelig om den stoppet innenfor 3-4 meter. Hull 13-17 har normale greener.
For en som ikke har spilt banen før ble det en voldsom utfordring å forsøke å lande ballen riktig sted for å unngå nedoverputt.

Så til spørsmålet: hvorfor er greenene slik? Jeg antar det ikke er klubbens hensikt at forholdene skal være på denne måten?

Jeg likte ellers banen veldig godt, og kommer mer enn gjerne tilbake igjen når alle greenene er "seriøse" :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Haga GK

Post by veggiss »

Øverland er den dårligste av de tre sløyfene på Haga, synd du ikke fikk spilt Lund, som er mye bedre. Skjønner at greenene blir tøffe når du er vant til Kjekstad, dog har jeg ikke spilt Haga i år så jeg vet ikke om de er slik som de var i fjor, men da synes jeg de var helt supre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Haga GK

Post by Golffreak »

Har heller ikke spilt den iår, men spilte i juli ifjor og var veldig raske da også. Det var ikke knallhardt da, men ikke myke heller. Det er nok sånn de har tenkt det skal være, og kan nevne at det har vært 12,5 på stimpmeteret på Mikla nå nylig og sikkert omtrent samme forhold nå. Haga har sikkkert også fått de veldig raske, og selv om det er litt "tøft" å ha veldig raske greener så synes jeg at de heller kan prøve å ha jevne greener på ca. 10 på stimpen over en lengre periode. Lurvete greener i Mai og juni, og så lynraske i juli og august, gjør det ikke akkurat enklere med hobbygolf i Norge..;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Teabagger
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 21 Jul 2011, 12:21
Hcp: 4,5
Hjemmeklubb: Kjekstad

Re: Haga GK

Post by Teabagger »

Jeg spilte Miklagard forrige uke, og sitter med en følelse av at greenene på de 12 første hullene og hull 18 på Haga var minst like raske som Miklagard. Raske greener har jeg ikke noe imot, men det er ikke noe særlig gressvekst på de greenene jeg nevner ovenfor. Har Haga hatt problemer med sopp/alger/isbrann i år?
Hull 13-17 var altså "normalt raske". Spilte Hakadal i dag, og vil tro hastigheten der var omtrent som 13-17 på Haga.

Selv om jeg er "født og oppvokst" på Kjekstad har jeg ikke tidligere hatt noen store problemer med raske greener.
Hakadal er forøvrig i meget bra stand nå, men den saken hører vel ikke hjemme i denne tråden.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Haga GK

Post by veggiss »

Var heller mykheten på greenene på Kjekstad jeg siktet til, der får du jo full stopp i ballen fra hvor som helst og kan spille target-golf hele tiden...og med medium-speed på greenene trenger man ikke være livredd for nedoverputter heller.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Haga GK

Post by mully »

har gått noen turer rundt Haga i det siste, må si det er et trist syn. Ingen tegn til gress på mange fairways. Mye arbeid overalt, med gjørme og sand i store deler av spillefeltet. Greenene ser også meget shabby ut. Spent på når de får åpnet i år, og hvordan forholdene blir.
TaylorMade
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Haga GK

Post by Golffreak »

Synes det er utrolig at et så stort og dyrt anlegg ikke prioriterte drenering og grunnforhold bedre... Haga spiller jeg ikke som regel før i juli..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Haga GK

Post by mully »

Golffreak wrote:Synes det er utrolig at et så stort og dyrt anlegg ikke prioriterte drenering og grunnforhold bedre... Haga spiller jeg ikke som regel før i juli..
Enig! Hvor mange uker det er strålende forhold på Haga, er lavt, hvis vi sammenligner med andre baner.

Nå har jeg gått blå sløyfe, ser ut som byggeplass på flere av hullene.

Er vel en grunn til at aksjer på Haga ligger ute til 10000..
TaylorMade
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Haga GK

Post by Golffreak »

Aksjer på Haga hadde jeg ikke betalt penger for, på lik linje med aksjer i de andre klubbene heller. Betale penger for å få lov til å betale "årskort" er ikke aktuelt (dessverre for de som spyttet i pengene for aksjene). Kjenner ikke hvem som eier grunnen der, men det er jo de som stort sett sitter igjen med pengene i en del golfanlegg.

De forsøker vel å få penger for aksjene på Haga, men regner med at de går for 0,- som alle andre steder om det omsettes noe særlig. En del velger vel heller å beholde aksjene fremfor å forsøke å selge/gi dem bort.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Haga GK

Post by mully »

Leste et sted at de med aksje betaler 9250,- i årsavgift på Haga i år. Selv har jeg leid for 7000,-
TaylorMade
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Haga GK

Post by veggiss »

Bevis nummer XMVII for at aksjemodellen er helt håpløst utdatert.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Haga GK

Post by Golffreak »

De fleste spilleretter kan leies for mye mindre enn årsavgift, vet om eksempler på Losby og Mikla også. Det er bedre å få inn noe enn å ikke få inn ei krone.. Regnestykket er ganske enkelt da folk sammenligner med hvor mange greenfees du får istedet. Personlig går grensen på 10 runder/greenfees for meg, da jeg sjelden spiller mer på en bane. Har du ikke noe vesentlig å tjene på å skaffe deg spillerett så kjøper jeg heller greenfee, og da har du ingen risiko hvis banen skulle ha dårlige forhold det året.

Noen klubber prøver også å tjene penger på gebyrene ved utleie, så f.eks. at Grini skulle ha 2500 kr i gebyr hvis en spillerett skulle leies ut. Lykke til med den på en 9-hulls bane...

Hadde kanskje vurdert Haga om jeg hadde bodd rett ved, men for meg og øvrige som bor i byen/sentrum så er det hipp som happ om jeg reiser til Haga eller de andre banene. Synes heller ikke at banen er så veldig spennende.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Haga GK

Post by mully »

Grunn til at jeg velger Haga er beliggenhet, fine treningsmuligheter og 27 hull. Det er også veldig enkelt å få starttid her, noe som er et pluss.

Mange baner som er mye bedre enn Haga, men 15 min kjøretid gjør at Haga blir min "hjemmeklubb."
TaylorMade
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Haga GK

Post by veggiss »

Hadde jeg ikke nå flyttet slik at jeg kan nå Asker golfbane med et 7-jern, så hadde jeg leid på Haga igjen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Haga GK

Post by Franz »

veggiss wrote:Hadde jeg ikke nå flyttet slik at jeg kan nå Asker golfbane med et 7-jern, så hadde jeg leid på Haga igjen.
En firerwood til Haga altså?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Haga GK

Post by veggiss »

I luftlinje ja, men fort 15-20 min med bil ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Haga GK

Post by Boris »

mully wrote:Leste et sted at de med aksje betaler 9250,- i årsavgift på Haga i år. Selv har jeg leid for 7000,-
Har du leid til den prisen i år? Det som ligger ute på Finn.no nå, annonseres høyere ser jeg. Det er mulig det er mer ønskepriser fra selgersiden selvsagt, men jeg ser det krymper i antall annonser nå selv om det er mange igjen. Jeg hadde tenkt å vente til det siste i håp om å få leid til best mulig pris.
Post Reply