Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Tron
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 09 Aug 2009, 13:01
Hcp: 7.8
Hjemmeklubb: Salten GK, Bodø
Location: Bodø
Contact:

Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Tron »

7. mai 2011:

Alle 18 hullene ble åpnet for spill i går. Første ni har blitt spilt på en uke, men nå er hele anlegget åpent.
Jeg gikk min første 18 hullsrunde i gårkveld i strålende vårvær. Forholdene var overraskende bra. Litt rufsete greener, og ujevn kvalitet fra green til green, men det er helt tydelig at Kong Vinter har vært snill med banen her oppe i nord. Har vært mye mer gressvekst enn det jeg hadde trodd, i og med at vi ikke har hatt de helt store temperatuerene her ennå. Til å være første uka i mai, og at vi tross alt er nord for Polarsirkelen her oppe, så er forholdene flotte. Det var ikke banens feil at scoren ikke ble helt som den skulle! Vi kommer helt klart til å kunne presentere en bane med topp spille forhold utover sommeren her i Bodø.
User avatar
Tron
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 09 Aug 2009, 13:01
Hcp: 7.8
Hjemmeklubb: Salten GK, Bodø
Location: Bodø
Contact:

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Tron »

Status pr. 13. juni 2011:
En del vått vær etterfulgt av noen dager med 25- 30 grader har gjort underverker for gressveksten. På noen få dager var ruffen blitt et sant helvete :-)
Fairwayene har fått vokse seg litt til, og banen ser bra ut. Et par greener som sliter litt, men ellers ser anlegget flott ut.

Nå ligger alt til rette for den offisielle åpningsturneringen som avholdes på torsdag. Da skal 18 hullsbanen offisiellt innvies med besøk av blant annet Henrik Bjørnstad og Peter Kaensche, i tillegg til den "selvskrevne" Mini Jakobsen og golfentusiasten og OL-gullvinner i Curling, Pål Trulsen.
Blir gøy å se litt på hva Bjørnstad og Kaensche kan vise på Rangen og banen. Blir en Clinic på rangen. Sist vi åpnet banen, med ni hull, var det Per Haugsrud som sto for underholdningen.

Kanskje vi til og med får en liten notis i Norsk Golf?? Er jo ikke ofte nord for Dovre er representert der ;-)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Smilende Sam »

Gratulerer!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Grønne greener »

Lykke til med sesongen og en flott bane.
User avatar
Tron
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 09 Aug 2009, 13:01
Hcp: 7.8
Hjemmeklubb: Salten GK, Bodø
Location: Bodø
Contact:

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Tron »

Status pr 27. juli 2012:

Bodø Golfpark står frem på sitt beste akkurat nå! Gikk en runde i dag, og banen har blitt brukbar tørr etter en lang våt sommer. Vi har hatt en noe dårlig vår også, så jeg føler at banen har vært en måneds tid på etterskudd i år, men nå er den ganske så bra. De aller fleste greenene er flotte, noe trege, men jevn og fin er de. Er ikke greenene sin skyld at putten evt ikke sitter som den skal. Fairwayene er så bra som de aldri har vært før, så utover sommeren og mot enden av sesongen, så kommer nok banen til å være i tipp topp stand, spesielt når man får de nyklipte fairwayene og greenene.
Eneste minuset jeg opplevde på min runde i dag, er at bunkerne ikke er raket opp. De er harde etter all nedbøren den siste tiden, og burde blitt raket skikkelig opp.

Velkommen skal dere være. Vi har hatt Spiderboy fra forumet på besøk her i år, og flere må gjerne ta turen ;)

Til slutt må jeg legge ved litt skrytebilder fra min kveldrunde nå i kveld. Flotte omgivelser på banen:

Hull 8. Et par 3 på ca 170 meter over vann.
Image
Image
Image
Image

Hull 10 par 4, 324 meter oppover, sett nedover. I bakgrunnen ser man linkshullene på Front nine, og helt i bakgrunnen i det fjerne, ser man Lofoten.
Image
Image

Greenen på hull 12, et par 5 hull som slynger seg som en slange i terrenget.
Image

Hull 13, et par 3 på ca 160 meter, med øya Landegode i bakgrunnen.
Image
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Kaffekannen »

nydelige bilder
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by kevin »

flotte bilder ja. Blir nok en nord-norge tur neste sommer, får prøve å få med denne da
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by spiderboy »

kan ihvertfall underskrive på at det er verdt turen :)
Flotte bilder Tron.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Franz »

Jeg kom hjem i går, etter to uker i Bodø. Fikk spilt front fem-seks ganger, og hele banen en gang nå før helgen. Nydelig. Jevnt over bra forhold. Tregt, men jevnt er jeg enig i. MYE jevnere hastighet på greenene enn i fjor.

Hva skal byggingen på back bli?

Og til slutt: De hvite pinnene mellom 5/7 og 17/18 må bort. De ødelegger banen.
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Flopp »

Hyggelig at dere liker dere her oppe! På back skal det etter planen spilles par 4 fra nytt tee nedenfor tee på hull 13 (hull 13 går ut) til greenen som ikke er i bruk ved tee på hull 15. Så spilles det par tre tilbake til dagens hull 13. Dagens hull 14 blir da hull 15. Dagens hull 15 (kort par 4) går ut, og det spilles par 5 fra anleggsområdet og ned til dagens hull 16. (Var det forståelig?)

Når det gjelder merking er jeg kun delvis enig. Hull 7 blir "ødelagt" hvis man kan kutte til venstre for bunkerne. For øvrig vil det være farlig med spillere på hull 7. Opprinnelig fantes ikke hull 5 som er en nødløsning for å få 18 hull. Opprinnelig var derfor ob på hull 7 banens ytterkant. Å erndre merkingen vil som nevnt etter min mening ødelegge et flott golfhull.

Merkingen mellom 17 og 18 har samme funksjon. Hvis du kan spille hull 17 bakvegen fra hull 18 blir det mye enklere og hullet mister sin karakter. I tilllegg vil det være farlig. Når det gjelder merkingen på hull 18 har jeg alltid ment at de hvite stakene på hull 17 skal være røde fra hull 18. Slik var det opprinnelig og jeg forstår ikke hvorfor dette er endret. Skal legge presisje i å få det endret til bake :-)

Når det gjelder greenene har nok disse vært forsiktig klipt i år grunne lite varme og sen vekst. Det blir stadig bedre og jeg rengner med at de får ok hastighet utover høsten. Forøvrik bruker vi en gresstype tilpasset arktiske strøk som (etter det jeg har hørt) ikke tåler like hard klipping som annet gress. Vi må derfor være litt forsiktige. Men på sitt beste er de vesentlig raskere enn hittil i år, og gresstypen er ikke til hinder for at de kan være jevne :-)
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Flopp »

Rettelse: Å ta bort ob på hull 7 vil være farlig for spillere på hull 5 :-)
User avatar
Tron
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 09 Aug 2009, 13:01
Hcp: 7.8
Hjemmeklubb: Salten GK, Bodø
Location: Bodø
Contact:

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Tron »

Flopp wrote: Når det gjelder merking er jeg kun delvis enig. Hull 7 blir "ødelagt" hvis man kan kutte til venstre for bunkerne. For øvrig vil det være farlig med spillere på hull 7. Opprinnelig fantes ikke hull 5 som er en nødløsning for å få 18 hull. Opprinnelig var derfor ob på hull 7 banens ytterkant. Å erndre merkingen vil som nevnt etter min mening ødelegge et flott golfhull.

Merkingen mellom 17 og 18 har samme funksjon. Hvis du kan spille hull 17 bakvegen fra hull 18 blir det mye enklere og hullet mister sin karakter. I tilllegg vil det være farlig. Når det gjelder merkingen på hull 18 har jeg alltid ment at de hvite stakene på hull 17 skal være røde fra hull 18. Slik var det opprinnelig og jeg forstår ikke hvorfor dette er endret. Skal legge presisje i å få det endret til bake :-)
Helt enig i din betraktning av merkingen, og jeg skal også gå inn for å få denne merkingen omgjort. All logikk tilsier det OB bør gjelde for hull 7 og 17, dette for å beholde karakteren til hullene. På hull 5 skal de hvite merkene ikke gjelde, og på hulll 18 skal det være rød side på staken langs hele høyre side.... Nå er vi to som kan banke i bordet ;-) he he...

Har nevnt dette for klubben tidligere. Merking av banen var også et tema som ble diskutert mellom meg og forbundsdommer når jeg var med og dømte Regions Touren vi hadde. Da dro man rundt på banen med litt annet blikk enn når man spiller selv, og vi har en del unøyaktig og dårlig merking på anlegget vårt. HEr har vi helt klart et forbedringspotensiale.

Hmm.... Kanskje jeg må komme meg inn i banekomiteen til neste år ;-) he he
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Franz »

"Farlige" deler av banen bør løses annerledes. Det er synd å diktere spillstrategi på grunnlag av ballskrekk.

Jeg kan forstå hull 7 (OB venstre), siden 5 er et provisorisk hull, men da må de være sorte på 5 og ikke gjelde.

17/18 er håpløst merket uansett hva som er motivasjonen. Sånn dere beskriver det er ok, men da må det være merket KUN på 18; hvitt på hull 17 og rødt på 18. En langt bedre løsning ville vært å ha rødt/rødt, og gjøre det klart mest attraktivt å spille "riktig vei", f eks ved hjelp av tjukk rough. Da blir en vanskelig bane vanskeligere, selvfølgelig.

Høres bra ut med bygging!
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Flopp »

Jeg er enig i at "farlig" ikke er det tyngste argumentet, og vi er enige i at ob kun er nødvendig på 7 og 17. Utfordringen kan ikke løses med rough. Poenget er jo at du kan spille hull 17 med drive over til fairway på hull 18. Hullet blir da kortere og du kan enkelt nå inn på to uten vann i spill. Noe som (etter min mening) klart vil ødelegge et flott golhull. Veldig moro og lærerikt å få kontruktive innspill til bane merking og layout.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Franz »

Hva med å trekke back tee på 17 lenger høyre? Det er da plass der? Da slipper man OB-pinner i sin helhet.

Det lille jeg har av erfaring tilsier at slike problemer som vi diskuterer nå sjelden er så store som vi tror. Det er som regel mest attraktivt å spille hullet som det er tenkt. Og man bør strekke seg langt for å unngå hvite pinner inne på banen. 17/18 på Myklebostad er i hvert fall totalvrak fra et estetisk perspektiv, sånn det er nå. Og jeg mener det er unødvendig; jeg ville absolutt ikke brukt 18 fw.

Hvor er Yorkie når man trenger ham!?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by kevin »

Yorkie har ikke spilt Bodø ennå, men han har sikkert en mening når han har gjort det
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Franz »

kevin wrote:Yorkie har ikke spilt Bodø ennå, men han har sikkert en mening når han har gjort det
Tenkte bare å få noen velbgrunnede tanker om hvite pinner inne på banen...
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Yorkie »

Da fikk jeg endelig tatt turen til Bodø. Nord-Norsk gjestfrihet på sitt beste, ble hentet på flyplassen og fikk trivelig selskap på runden av to golfsnakkere.

Skikkelig morsom bane å spille, ikke lang, men absolutt ikke lett for det, front ligger ved sjøen, og ettersom Bodø er kjent for å være noe trekkfull, så tror jeg det at det hører til sjeldenhetene at man ikke må tenke på hvordan man skal slå slagene med vindkorreksjon, greenene er gjennomgående veldig små, så jernspillet må være skikkelig finstillt. Back ligger i ett ganske bulkete skogsområdet, så her har må man også korrigere for høydeforskjeller. Front er virkelig en opplevelse, og jeg kan tenke meg at det må være ganske spesiellt å spille i varm midnattsol.

Er jo noen hull som er litt tannløse, men, de holder på å bygge to nye hull, og har gode planer på hvordan man kan gjøre hullene enda bedre, så med litt tid og velvilje så tror jeg det er på plass. Hull 3,4,7,8,17 og 18 er veldig bra.

Litt bilder:
Image
Bodo_overvie

Image
Bodo_H1_reverse

Image
Bodo_H2

Image
Bodo_H3 For de som har spilt Balcomie, "Hell's Hole" i motsatt retning

Image
Bodo_H4

Image
Bodo_H4_mid Myser man litt i det svarte fjellet rett over herrens hender så skimter man såvidt en hvitt prikk, det er linja man skal ha etter ett perfekt slag.

Image
Bodo_H4_approach

Image
Bodo_H6 Svaberget til høyre for green gir veldig fin sprett i ballen fant jeg ut ;)

Image
Bodo_H8

Image
Bodo_H9_green Green og de to nye steinbroene som bygges på hull 8, og greenområdet på hull 3 i bakgrunnen

Image
Bodo_H10

Image
Bodo_H10_reverse

Image
Bodo_H11

Image
Bodo_H12

Image
Bodo_H13

Image
Bodo_H17

Image
Bodo_H18_approach

Vedrørende merkingen, vel, jeg ser at det er nødvendig. Hull 7/5 og 17/18 ligger som de ligger p.g.a begrenset plass. På hull 7 ligger jo tee på hull 5 godt innenfor en drive for de fleste, og hadde det ikke vært for oob merkene hadde alle gått rett mot greenen. Men, som foreslått tidligere i tråden, det gir ingen mening at oob gjelder for hull 5. På 17 er det jo nærmest for fristende å gå for fw18, så jeg synes oob er helt greit, dog her også, ingen mening med oob på hull 18. Synes det er greit løst i forhold til økonomi og plass. Tror ikke det vil løse noe å trekke tee til høyre på 17 iom at trærne er såpass lave, fjerner man trærne så ser man ihvertfall nedslagsområdet (i forhold til motgående ball), men er enig med flopp at hullet er så bra at det bør spilles slik det er lagt ut, så får man leve med noen hvite pinner på høyresiden selv om det ikke er helt ideelt.

http://www.bodogolfpark.no
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Xo1 »

Er du sikker på at alle bildene er fra Bodø, Yorkie? Det er jo flere bilder hvor det ser ut som det ikke blåser, og det er neppe tilfelle i Bodø? :D
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Bodø Golfpark N67' E14' - Salten Golfklubb

Post by Franz »

Veldig fint Yorkie. Bra du fikk tatt turen!
Fikk dere ålreite spilleflater nå?

Hvorfor ikke røde pinner langs vannet på 17 og røde pinner med hvit bakside på 18? Altså at du er i vannet når du er i vannet, men OoB når du er på 18 fw? Og at det er hvitt kun venstre side av 18. Ingen ønsker å besøke hull 17 ved spill hull 18.
Post Reply