Yorkie's Himmelsprett tur - Valdres - Hallingdal - Larvik

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Yorkie's Himmelsprett tur - Valdres - Hallingdal - Larvik

Post by Yorkie »

Valdres
Etter å ha fått pepper fra Kevin fordi jeg ikke hadde spill Valdres, og ha hørt mye positivt om den fant jeg ut at jeg kunne legge den sammen med planen om å spille Hallingdal, og det må jeg si, det var en virkelig god plan.

Banen ligger i Aurdal, Vestringsbydgi og hull 1 til 3 ligger fint til ved Dokkafjorden.

Image
Runden starter med ett kort og fyndig par 3

Image
Hull 2 må være ett av Norges vakreste. Her bør du ikke slice :) Spiller man 18 hull, så bruker man forskjellige teesteder, så hull 2 er 350, og som 11 er det 400 ;)

Image
På hull 4 er man på vei inn i skogen. vakre bølgende fairwayer, relativt god plass, og med vakkert ondulerte greener. Her begynte jeg å tenke, "hmm, må være Nordwall som har designet banen", men etterhvert som runden skred frem så ble jeg usikker, bunkrene til Nordwall er gjerne litt mere formet, og gjerne litt dypere. Hmm...

Image


Image
Hull 6 er ett langt par 3. her hadde de rota litt med skiltinga, det sto merket som Hull 6, gul, 160 meter. Synes det så grådig langt ut for ett 5j så opp med laseren, og da var det plutselig 190 meter :)

Image
Avslutning er ett kort par 4 med ei flott furu som sikkert kan treffes :)

Valdres er en fabelaktig bane, og den kan absolutt anbefales, dog, tror det er fordelaktig å spille den Juli-Sept. Den ligger høyt så det tar nok noe tid å få greenene skikkelig på plass. Nå var greenener og fairwayer litt spotty. Når jeg kom hjem så måtte jeg jo finne ut av designeren, og det er altså ikke Nordwall, men Jeremy Turner (Moss & Rygge, Nøtterøy, Fana, Hauger, Stiklestad, Trysil m.fl), og da stemte bunkringa plutselig :)


Hallingdal
Dagen etter gikk turen til Hallingdal
En fjellbane i ett hyttefelt. Banen er trang, og utenfor fairway er det lyng og kampesteiner, så enten slår man rett, ellers tar man med seg en provisonal. På hull 18 er det gresstee, resten er matteutslag (av den typen som det er umulig å få riktig høyde på peggen) og mange steder er teestedene bygd opp på pukkstein. Ikke spesiellt vakkert

Image
Hull 1 par 4. Legg merke til området foran teestedet, sånn er det utenfor fairway gjennomgående på banen.

Image
Green på hull 3, vakkert med snødekte fjell i bakgrunnen

Image
Morsomt par 4, dogleg venstre

Image
Hull 8. Par 5, 530 meter. Her er fairway 20 meter bred i landingsområdet...

Image
Hull 11. Fint lite par 3. Det er vakre omgivelser her oppe.

Greenene var ujevne, rufsete noen steder, og hullete noen steder, greit nok kanskje for tidlig på sesongen. Fairwayer var alt fra greit til håpløst. Bunkeringen synes jeg var uinspirert, virka nesten bare som noen hadde indikert at der skal det være en bunker, og så hadde noen løpt etter og laga identiske sirkler og fylt de med sand.
Jeg må innrømme det, jeg var på nippen av å gå av banen flere ganger, detta var trist.

Tydelig at det har vært ett meget begrenset budsjett (mulig at man kanskje er meste opptatt av å selge hyttetomter). Banen er altså designet av ...Jeremy Turner. Han er nok sikkert fornøyd med hva han fikk til ift budsjett, men jeg er rimelig sikker på at han så ett betydelig potensiale.

Larvik
Tar med noen bilder fra Larvik også. Har spillt denne banen endel ganger, og den kan definitivt anbefales. Fabelaktig hedebane men seaside, så regn med litt vind. Hull 13 "Langelasken" par 5 530 meter, har jeg bare spillt i 6 m/s og oppover i motvind. I går måtte det en god drive, og to gode 3w'er til for å nå green :)

Image
Green på Hull 5 med klubbhuset i bakgrunn

Image
Hull 12, par 3 160 meter. La 5 jernet pin high to meter fra koppen, og klarte å få en lipout :o

Image
Hull 9 fra green

I år har de slitt med vinterskader på greenene, og nå var greenene som betong, litt håpløst når man treffer midt på green med ett kort jern, og ballen spretter i alle retninger (slo f.eks ett 8 jern i motvind inn på 10'ern, l(flagget står rett bak bunkeren) lander midt på green, ballen spretter venstre, ruller tvers over og ut i semi, har da en 5 meter chip i nedoverbakke...
Har man Larvik på planen, så tror jeg det kan være lurt å vente litt til de har fått de skikkelig på plass (greenene har vært meget bra tidligere år)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Yorkie's Himmelsprett tur - Valdres - Hallingdal - Larvi

Post by kevin »

Bra du likte Valdres da Yorkie :) Du har helt rett ang greenene. De pleier å la de være litt "høye" også tidlig i sesongen. På sommeren er de ofte helt fine men aldri spesielt raske. Klipper sjelden lavere enn 4.5mm tror jeg

Ser ut som du var heldig med været også
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Yorkie's Himmelsprett tur - Valdres - Hallingdal - Larvi

Post by kristianffs »

Flotte bilder! Spesielt Valdres så bra ut synes jeg, men må være et helvete å spille på hvis man ikke har helt kontroll på retningen med driveren.
Golf.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Yorkie's Himmelsprett tur - Valdres - Hallingdal - Larvi

Post by Kaffekannen »

Befinner meg denne uken på Hemsedal og spilte i dag Hemsedal golfalpin, også kjent som Hallingdal. Jeg er ikke like kritisk som Yorkie, men det var ingen stor opplevelse. Trangt som fy og jeg gikk faktisk tom for baller midtveis på hull 18. Vet ikke om det var tynnere luft eller hva, men det var svært vanskelig å beregne lengdene også.

Greenene var spillbare og helt ok, men absolutt ikke mer. Fairway var helt greit. Bunkerne som var plassert litt rart rundt omkring hadde ok sand i seg. Roughen var brutal. Enten lå du dårlig eller så var ballen borte.

Skal spille banen ett par ganger til i løpet av uken og da tror jeg driveren blir værende i bagen.

Blir også en tur eller to til Valdres og det gleder jeg meg skikkelig til.

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk HD
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Yorkie's Himmelsprett tur - Valdres - Hallingdal - Larvi

Post by Yorkie »

Hemsedal GK i Grønndalen (tror jeg det heter) en enkel 9 hulls bane, men faktisk mere morsom å spille enn Hallingdal, dog skulle jeg velge hadde nok alle rundene blitt på Valdres :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply