Stiklestad Golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Stiklestad Golfklubb

Post by Goggskolt »

Spilte på Trones Golfbane, banen til Stiklestad Golfklubb, i helgen. Banen fremstår i en fabalaktig prakt! Jevne fine greener (for utenom hull #1), stort sett bra fairway, og teesteder som kanskje er de beste i trøndelag for tiden.

Roughen er tykk, og utenfor first cut spises ballene alt for fort opp. Den dagen man kan innse at driveren ikke er nødvendig på HVERT bidige hull kan det hende scoren også blir bra. anen har også trolig et av Norges lengste par 3-hull: 221 meter fra gult - i motbakke! For oss som må ha makstreff og medvind for å komme opp er det like greit å spille denne som et par 4-hull.
[Kuriositet: Klæbu har et par 4-hull på 204 meter, med skjult innspill!]

Anlegget har en grei range, puttegreen som er rask og fin, samt en chippegreen med bunker.

Rimelig greenfee (350/18) gjør banen vel verdt flere besøk i løpet av sesongen. Kjøretid fra Trondheim sentrum, ca 1t 20 min.
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by veggiss »

Jeg digger denne banen, blir nok noen runder i sommer tipper jeg. Eneste jeg virkelig misliker der er bunkrene. De har hentet sand rett fra sjøen nedenfor virker det som, så de er fulle av skjell, stein og faenskap, samt at enkelte er harde som betong.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by bentzen »

Gikk siste 9 i dag og banen er i meget bra form om dagen! Fairwayene er bedre enn noe annet jeg har spilt og greenene er også veldig fine og kortklipte. Roughen holdt jeg meg unna, for én gangs skyld, så den vet jeg ikke hvordan er :D

Strøyk det eneste hullet heg har to tildelte på, hull 12 par 5, resten gikk jeg 5 over par og noterte 19 poeng og årets beste back-gjennomføring! Strålende fornøyd, spesielt med par på det noe utfordrende par 3 hullet på 221m i motbakke. God drive landet akkurat foran greenen og rullet 5 meter forbi flagget - woop woop!

På front er forresten roughen et h*lvete om dagen! Mye høy løvetann og annet tjafs gjør det håpløst å både finne ball og å komme seg ut derifra igjen, om man er så heldig og finner kula.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by veggiss »

Hull 13 (det lange par 3 hullet) er et jævlig dårlig hull, hva som er tenkt der fatter jeg ikke. Svinlangt, og motbakke. For stort sett alle klubbspillere er gameplan å "komme nærme green", og de fleste bruker driver.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by Goggskolt »

Hull 13 spilles best med jern + wedge + 2putt for bogey. MEN selvsagt skal det alltid drives fra tee. Det kan jo hende man akkurat DEN dagen når helt opp!
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by veggiss »

Skal opp til barteland i helgen, og blir å ta med golfbagen. Noen som er med på en runde på Stiklestad på fredag eller lørdag?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by spiderboy »

Hvordan er det på Stiklestad for tiden. Skal dit neste uke for å spille for første gang. Det er en del av sesongens seriespill på jobben, så her gjelder det helt klart å hevde seg. Tar derfor gjerne også imot tips til en rookie på banen av type "ikke bruk driver på hull 5", eller "alltid legg inspillet på hull 7 på venstre side av greenen, alt ruller ned til høyre" osv.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by veggiss »

Banen var kjempefin når jeg spilte den i begynnelsen av juli, så forholdene er nok tipp topp.

Et par tips:

Hull 1: Slå ut et kort jern frem til svingen, er du lang, eller prøver å kutte hjørnet får du fort lost-ball. Kanskje norges dårligste åpningshull.
Hull 6: Igjen, bare slå ut et jern frem til svingen.

Utover det er det ikke så mange kjentmannshull på banen, så den er grei å spille selv om du aldri har spilt den før.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by spiderboy »

Glimrende Veggiss, dette var akkurat slik info jeg var på jakt etter. Er jo en skam at jeg ikke har spilt banen før egentlig. Er halvannen times kjøring fra der jeg bor...
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by bentzen »

Ta en titt på flaggplasseringa på hull 9 når du er på puttegreenen, du ser det ikke fra nede i bakken etter du har slått ut på 9ern. Bakken opp til greenen på hull 9 er dessuten 3 ganger så lang som andre bakker, så gi på hvis du skal inn på to!
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by spiderboy »

Takker for det. Så forresten litt på scorekortet. Hull 6 er jo laaangt. Hvor langt har man igjen etter utslag med et jern da?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by veggiss »

Hullet er rundt et vann, så det spiller ikke så langt som det står på scorekortet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by spiderboy »

Spilte Stiklestad i dag. Det har bøttet ned i Trøndelag de siste dagen, så jeg regnet egentlig med at det var skikkelig vått, men banen har tålt nedbøren bra. Hadde kun ett fritak for tilfeldig vann hele dagen.
Ellers er det bare å si wow! Fantastiske fairways og teesteder. De klart beste i Trøndelag for tiden. Fine jevne greener, med ganske lik fart over hele banen. En nytelse å spille, rett og slett. Spørsmålet jeg sitter igjen med er selvsagt hvorfor jeg ikke har gjort dette for lenge siden.
Jeg digget banen, på tross av hull 1 og hull 13, som begge fikk meg til å heve øyenbrynene. Hvorfor har de ikke bare forlenget 13 litt og gjort det til et par 4? og fått par 72 på banen?

Hyggelig betjening som ga oss lov til å gå en gratis 9-hullsrunde etter de første 18. :)

Ellers har kanskje scoren litt å si for opplevelsen også. Jeg gikk på 10 over par, og en saftig nedskriving venter. Kommer definitivt tilbake til Stiklestad.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by veggiss »

Hull 13 kan aldri bli et bra par 4 hull, så like greit at det er par 3 og par 71. Dog burde gul tee være der rød er i dag, og de burde bygge en ny rød tee. Dagens gul kan være for turneringer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by sumo »

en god score har alltid mye og si for helhets inntrykket ;)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by bentzen »

Spilte 9 hull på Stiklestad i dag, det var stedvis bløtt men ellers meget gode spilleforhold. Meget bra egentlig med tanke på nedbøren som stadig skyller ned her.

Hull for hull:

1. Par4. Perfekt teeshot bort til dogleggen, 145m inn. 8-jern lander 3m kort av pinnen. 2 putt for par.
2. Par3. Drar med ballen litt venstre, blir lang over green. Chip over green til fringe, 4m putt, 1-2-3 wohoo. Double.
3. Par4. For aggressiv linje på driven, pluss en hard draw/hook resulterer i tykk rough og lost ball. Provisorisk lander midt i fairway, 95m inn. AW til green, 2 putt fra 5m. Double.
4. Par5. To baller OB i åkeren til venstre. Lang spassertur til hull 5. Tenker at driveren trenger en pause.
5. Par4. 4-jern midt i fairway, 150m inn. 6-jern (lang motbakke) duffes solid og ballen triller 90m, men midt i fairway:) Wedgen lander 2m fra hullet, 1 putt og par.
6. Par4. Hybrid fra tee lander i åpent landskap på venstre side, men et tre skjermer utsikten mot green. 170-180m inn, prøver å slå en draw rundt treet, men ballen går selvfølgelig rett i noen grener og lander 20m lenger frem blant noen løv og kvister. Mislykket chip ut mot fairway, ballen går ytterligere 5m. Kinkig slag med 7-jern med et tre som hindrer skikkelig baksving, treffer ok og lander 10m kort av green. Chip lander 2m fra flagget, 2 putt og trippel. Wohey!
7. Par4. 4-jern fra tee og god motvind, ballen stiger rett til værs og lander såvidt innpå fairway. Legger opp med 9-jern til 100m. AW midt på green, 3 putter fra 7m. Dobbel.
8. Par3. Dytter et 7-jern 10m til høyre for green og inn blant noen trær. Chipper noen meter forbi hullet og 2 putter for bogey.
9. Par4. Ok drive lander midt i fairway, 160m inn i kraftig motbakke. 4-jern lander på høyde med flagget men 10m for langt høyre, med en bunker mellom ballen og hullet. Velger å gi litt 'eff og legger 58' flatt og drar på med full sving. Greit resultat, ballen lander 2-3m fra flagget og det blir 2 putter for bogey.

Med tanke på hvor lite spill det har blitt i det siste, sier jeg meg nesten fornøyd. Ikke så altfor mye som skal til før jeg i det minste klarer å spille på hcp mitt. Tror at hyppig veksling mellom en 9' stiff Nickent driver og 10' Callaway ft-iq regular skaft ikke har hjulpet stabiliteten på drivinga...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by kevin »

Ser at Stiklestad er tildelt NM 2013, spennende det.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by spiderboy »

Det er morro. Håper de er heldige med vinteren og får gode forhold også neste år, banen vil ihvertfall ikke skuffe og er istand til å skille klinten fra hveten. Skal bli gøy å følge score og se hvor mye Elias Bertheussens banerekord ryker med. :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by veggiss »

Banen er helt sjef, bortsett fra bunkersanden som er en katastrofe.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Stiklestad Golfklubb

Post by spiderboy »

Ja, den er et trist kapittel. Direkte fra fjæresteinene med digre steiner og skjell. De har halvannet år å utbedre på da, så kanskje vi kan håpe på ny sand?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply