Huseby og Hankø golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Huseby og Hankø golfklubb

Post by kevin »

Var på norsk "gress" for første gang i år,i dag. Banen på manstad utenfor Fredrikstad åpnet med sommergreener på skjærtorsdag og har trukket masse spillere de siste dagene. Det er en av de få banene på østlandet som er åpne. De har "bare" 9 hull,fordelt på endel par 3,par 4 og et par 5. Åpen og grei bane,ikke spesielt grønt foreløpig,ganske vått enkelte steder og trege greener,samt noe vann i enkelte bunkere. De har vært visst vært klippet en gang allerede. Ikke de beste forhold for golf,men man skal ikke klage når man endelig finner en åpen bane på disse kanter. Helt ok.
Var utrolig mye folk utover dagen,mange golfhungrige som ikke ønsker å kjøre over grensa hver gang for å spille. Litt dumt at man må bestille 2(to) 9-hullsrunder i golfbox,det skapte endel forvirring og frustrasjon mellom noen grupper. Og at de som hadde gått de 9 første ble stående og vente en stund for å få gå de 9 siste. Men men,med sol og snøfritt så bør man bare smile og være glad. Det gjorde jeg,til tross for en svak score. Gledet meg spesielt over en kompis som gikk på 82 slag og fikk 48 poeng...snakk om nedskriving :D

En liten oppfordring til banemannskapet er å skaffe søppeldunker ved hver tee slik at ikke folk slenger avfall rett på bakken,det så vi flere som hadde gjort. Samt at man burde tømt de bunkerne for vann som hadde det,enkelt og raskt å gjøre.
Denne banen kommer til å trekke masse folk i de nærmeste dagene og ukene,til flere baner har fått åpnet
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by Smilende Sam »

Spilte H&H på søndag. Helt ok stand og et ålreit alternativ til Onsøy hvis man kun skal ha en treningsrunde. Blir for mange korte hull til å være fullverdig, men spiller man f.eks med GK spiller eller barn - så er den helt super.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by kevin »

Har sesongdebutert på norsk gress i dag,samme sted som i fjor men en dag tidligere. Litt av en tilfeldighet. Skulle reise nedover til Malmø i dag og avtalte en runde på HHG med to kompiser,på veien nedover. Vi ankom 0830 og det hadde vært litt frost i natt så øvingsgreenen og hull 8 hadde litt rim på seg. Men sola var kommet opp og tok godt tak. Så vi fikk gå ut på tid

Teesteder:
- helt greie,gulbrunt gress og endel oppslått fra i gjor. Burde vært vedlikeholdt med sand,men det kommer vel nå når de er i gang med vedlikeholdet

Fairways:
- overraskende tørt,fryktet at det skulle vært vått. Hull 4 har noen bløte partier rundt 100m pinnen,ellers er alle fairways faktisk tørre og fine og slå fra

Rough:
- ikke noe særlig rough å snakke om ennå. Langs hull 6 er det litt bløtt ute til høyre og ballen kan legge seg litt dumt til. Ellers er det helt grei rough

Greener:
- luftehull,endel sand på noen av de,ikke alle. Litt ujevn hastighet,men ganske trege greener og ujevnt å putte på. Her blir det sikkert dressa med sand snart og preppa,da blir de nok bra etterhvert.

Greenfee:
330,-

Når vi gikk ut var det ikke så mye folk,men etterhvert ble parkeringsplassen helt full og det så ut på golfbox som om banen var nesten fullbooka hele formiddagen og utover.

Banen er par 68,så ikke spesielt lang. 9 hull,og hvor endel av par4 hullene er ganske korte. Men fin fin som start på sesongen. :D

Løp og spill :lol:
OutlawPete
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 20 Mar 2010, 04:36
Location: Oslo

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by OutlawPete »

Får vi oppdateringer fra Skåne? Vurderer å ta en tur selv ila april.
Hvilke baner skal dere spille?
Barseback er vel et must eller?
PGA National frister kanskje mest for meg, virker veldig spesiell, www.pgaswedennational.se/
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by kevin »

OutlawPete wrote:Får vi oppdateringer fra Skåne? Vurderer å ta en tur selv ila april.
Hvilke baner skal dere spille?
Barseback er vel et must eller?
PGA National frister kanskje mest for meg, virker veldig spesiell, http://www.pgaswedennational.se/
Er her nede ifbm med jobb,så mye golf blir det ikke. Skal hjem i morra. Har spillt Malmö Burlöv GK grytidlig i dag for å rekke før jobb,valgte den fordi den ligger nærme sentrum,kort avstand og begrenset med tid. Kommer egen rapport på den ja. Vurderer å spille i morra på vei hjem,for se da,blir nok ingen av de du nevner...denne gangen. :D
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by Solaar »

Haha! Malmø Burløv ja, det er en bane for seg selv. Enten liker man den eller ikke, eller forresten jeg er nok litt usikker selv :D De har ihvertfall lagd sin egen kopi av St.Andrews 17. hull, det er hull 7 hvor man spiller over/rundt hotell Scandic. Vet ikke hvordan det ser ut der i dag da det er ca 20 år siden jeg spilte den men banen er morsom så vidt jeg husker. Men maken til stygg beliggenhet skal du lete lenge etter!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by AkE »

Flere som sliter med bunkerne på Huseby og Hankø gk? Syns jeg må ta i noe vannvittig for å få ballene ut.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by Mats »

Er vel ikke noe rart slik været har vært. Da blir sanda litt hardere og mer kompakt. Ha gjerne en ekstra wedge med lite bounce (skarp såle) liggende slik at denne kan puttes i bagen når forholdene tilsier det. Lettere å hakke ut ballen da :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by kevin »

Er ikke de beste bunkerne jeg har spillt,best å holde seg unna :lol:

Men enig,litt lite sand og litt for kompakte. Sanda trengs å etterfylles og vendes innimellom for å være bra
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by kevin »

Har "avsluttet" sesongen samme sted som den startet, nemlig på HH golf. Nå kan det jo hende at det blir litt mildere og at det blir muligheter for golf andre steder. Men vi har iallefall vært her i dag, jeg og noen kompiser.

Var opp mot +6 grader på det beste, litt sol og endel vind. Men godt med klær hjalp til å holde varmen

Tees: endel ganske oppslått,kanskje ikke uventet så sent på sesongen
Fairways: kortklippte og faktisk veldig bra for årstiden å være. Veldig overrasket, også tørt og fint
Greener: hullpipeluftet, har vært dresset men med litt lite sand. Ganske vanskelig å putte på de hullene
Rough: kort og helt grei
bunkere: ser ut til at de har fyllt på med mye sand og de var veldig fine å slå fra.

Overraskende lite folk med tanke på at det er svært få åpne baner på østlandet i helgen
snaphook
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by snaphook »

pay & play banen på losby er bedre enn denne banen. at folk gidder å spille her fremfor onsøy skjønner jeg ikke, selv om "miljøet" er triveligere.
Titleist 909D Comp 10.5 (Matrix Ozik X-Con 5)
Titleist 909F2 15.5 (Aldila Voodoo)
Titleist 909H 21 (Aldila Voodoo)
Adams IDEA Pro Black CB2 4-PW (KBS Tour 90)
Titleist Vokey Design (54/11)
Titleist Vokey Design (50/08)
Odyssey Black Tour Designs #2
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by kevin »

Når jeg har spillt den tidlig på året har det vært fordi den åpnet først, også før Onsøy
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by halvorsen84 »

Update:

Greenene på HHG er overhodet ikke spillbare... Det vannes over en lav sko, også når det regner, med resultat at greenene "drukner". Flere greener kan nå karakteriseres som "gjørmehull", og der det ikke er gjørme er gresstandarden lavere enn i den gjennomsnittlige norske hage! Og når banen holdes åpen tråkkes det store flotte fotspor som nok ikke forsvinner med det første.

Bunkerene er et kapittel for seg selv.. Dårlig sand, dårlig stand! Er vel stort sett bare greenbunker på hull 3. som har vært noenlunde "ok".
Vet flere som kjører "GUR" her, da det faktisk er mer eller mindre umulig å slå ballen delvis kontrollert opp og ut.

Hver tirsdag er det seniorgolf, og etter dette ser ikke greenene ut. Fullt av nedslagsmerker, med unnskyldningen "stiv rygg" som årsak til at de ikke tas! (Har selv overhørt samtale der dette ble tatt opp i etterkant)
Veldig artig at dette skjer på ukentlig basis :(

Eneste positive jeg har å si akkurat nå, er at vår pro endelig har fått igang sitt swing-studio på rangen..
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by halvorsen84 »

Endelig har grenene våre begynt å gro seg til, og tror dere faen ikke at jeg og en kompis, under dagens runde møter på to nek, der den ene triller tralla si oppå green på både hull 5 og 6?

Snakker til de, og joda, han hadde fått beskjed om ikke å gjøre det da det skjedde på hull 6, men... Hvorfor i allverden fikk han ikke denne beskjeden på hull 5? tror tonefallet vårt viste hva vi syntes, både om oppførselen og den dårlige forklaringen...
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by Rotten »

Tralle på greenen? Wtf? Er kanskje ikke så nøye på det der borte ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by halvorsen84 »

Update:

Spilte sesongens første runde idag, og på torsdag reiser jeg på fjellet for å stå på ski!!!! I 2012 kom jeg hjem fra fjellet på søndag, og HHG åpnet førstkommende fredag! Setter stor pris på at jeg får i både pose og sekk! :)

Fairwayene var selvfølgelig våte, men absolutt spillbare. Greenene var utrolig nok ganske bra, mtp. hvilken tid på året det er snakk om! De har holdt seg godt gjennom vinteren.
De "faste" plassene med oppsamling av vann var jo tilstede, og på enkelte "skyggeplasser", spesielt venstrekanten langs hull 8 (par 5), kunne man kjenne rester av "tæle" som fortsatt sitter i bakken. Overhodet ikke noe stort problem!

Bunkrene er som alltid et kapittel for seg selv når det har vært vått...

Alt i alt vil jeg tørre å påsta at banen er i "god" stand, årstiden tatt i betraktning!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by kevin »

Det er fortsatt ganske vått på fairway, spesielt siden det regna i går og i natt. Bunkerne er fulle av vann. Men greenene overrasket i dag. De var bra for årstiden å være, som nevnt over her.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by GolfMickey »

hvordan er banestatus her nå?
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by sumo »

vil påstå at banestatusen er god. spilte der for ca en uke siden, og da var det bra forhold.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Huseby og Hankø golfklubb

Post by kevin »

De fleste årene har vi tatt en runde her, og det ble det også i år. Største forskjellen fra tidligere år, er at det var tørt og ikke søkkvått som det pleier å være på starten av året. Tørt og bra med rull på fairway.

Greenene er ikke noe å skryte av, masse soppflekker og spor etter lufting. Veldig tregt. Koppene er snudd og står over hullkanten, så det er bare å banke ballen i koppen :D

Bunkerne er ikke preppa, så det er liten vits å spille fra de. Det er gjort endel arbeid langs høyresiden på hull 8, og nytt og forbedra teested på hull 9.

Spilte min beste runde på lenge, men siden det ikke er hcp tellende blir det ingen nedskriving.

Image
Post Reply