Byneset Golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Byneset Golfklubb

Post by spiderboy »

Ser jammen ut til at de har pipeluftet roughen også....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Byneset Golfklubb

Post by kevin »

Image

Ble litt feil oppløsning på første forsøk
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Byneset Golfklubb

Post by spiderboy »

Da så det straks bedre ut :)
Det er fortsatt veldig kaldt i Trondheim, det snødde faktisk natt til i dag, så det er imponerende at de har klart å åpne i det hele tatt. Ikke mange dager så langt i år som har tillatt særlig gressvekst.
Blir nok en tur i morgen likevel.
Bildet er vel for øvrig fra treningsfeltet såvidt jeg kan se, og ikke fra selve banen.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Byneset Golfklubb

Post by Shankermaker »

Det er ikke vintergreener nei, men sandete hullete greener. Hadde nok gjort det sterkt i "NM i treputt" i dag, men skylder litt på motivasjonen når det er slik det er. Men sjekk ut greene på hull 18 på nord, der blir jeg litt skremt.. :(

Er du virkelig tøff nok til å kreve og spille gratis på dårlig forhold? Da kan du lære meg et par triks i såfall...
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Byneset Golfklubb

Post by spiderboy »

Hehe, nei. Jeg krever ikke gratis spill, ikke en gang redusert pris. Ingen kan regne med optimale forhold så tidlig i sesongen her oppe. Men jeg kan velge å ikke spille om det er dårlige forhold. Midt i sesongen har jeg fått avslag på greenfee ved drittforhold, der er Byneset flinke.
Byneset er i den heldige posisjon at de kan åpne 9-hullsbanen (for) tidlig og drite i at den blir ødelagt av det. Det er mesterskapsbanen som gjelder, naturlig nok. Derfor er det heller ingen som kommer til å klage til klubben over åpning av banen før den strengt tatt er i bra skikk. Til det er vi alt for spillekåte :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Byneset Golfklubb

Post by Shankermaker »

Gikk et par runder i dag og synes det ikke var så ille greener nå, ikke mye og skryte av, men ikke så ille som i går. Virker som om hullene har "grodd" sammen slik at de var noe jevnere.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Byneset Golfklubb

Post by hanso87 »

Spilte og idag og var fornøyd med jernslagene. Bommet litt på både lengdene jeg hadde, og 4 treputter. Greenene er ekstremt trege som følge av at de ble luftet. Men kan ikke klage. Baneåpning i tr.heim 21.04 er ikke værst. Ser frem mot at Byneset Nord åpner og TGK
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Byneset Golfklubb

Post by spiderboy »

Henger meg på resten her. Helt ok forhold, spesielt tiden på året tatt i betraktning.
Tørre fairwayer med mye rull. Ganske humpete greener, men de kan bli bra de, når de får rullet dem og hullene har grodd helt sammen.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Byneset Golfklubb

Post by Shankermaker »

Snakket med en pro på Byneset i dag, og han hadde aldri sett Nord så bra så tidlig som i år. Han sa også at det var dugnad 1. mai (tror jeg) og at de håpte at de kunne åpne etter det. Var bare noen dager med litt varme som skulle til. De bekymringene jeg hadde for greenene (særlig hull 18) var visst totalt unødvendig og det var jo flott å høre :D
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Byneset Golfklubb

Post by spiderboy »

Ser det ikke er noen oppdateringer på Byneset Nord i år. Jeg var der på onsdag, så tenkte å legge inn en kjapp en.

Det er fine forhold, hvis man ser bort fra greenene. Slissegrøftene som ble gravd der i vinter har kanskje reddet en del av greenene fra vinterskader, men på flere av de greenene er det fortsatt svært tydelig hvor de har gått. Det har blitt lagt ny torv i grøftene, og denne har seget litt noen steder, noe som resulterer i litt uforutsigbare forhold. Et par lange putter over grøftene spratt ganske godt.

Det er også en del greener med brune og grå flekker etter vinterskader, og heller ikke her blir det spesielt god rull. Vil si at både Sætra og Stjørdal har fått fram svært mye bedre greener i år enn Byneset. Men med litt arbeid skal det kunne bli bra i løpet av noen uker - hvis været står oss bi her oppe.
Fairways og teesteder er i kjempefin stand. Det trengs bare litt sol og greenkeepermagi for å få hele banen i superskikk i løpet av juni.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: Byneset Golfklubb

Post by Goggskolt »

Her er en liten oppdatering klippet fra greenkeeper på Byneset, 12.juli:

"Varme og fuktige julidager har ført til at gresset på greenene gror nesten mer enn ønskelig. Fordelen er at flekkene vi har slitt med har så godt som grodd sammen på de aller fleste greener. Dermed kan vi redusere gjødslingen og senke klippehøyden litt slik at vi får raskere greener.
Alle greenene på Nord er nå resådd igjen. Det betyr at vi er nødt til å vanne opp til hver time på tørre og varme dager.
Vi har også gjort forsøk med en "Greens Iron" greenrulle som vi skal benytte under Norwegian Challenge. Denne gjør en meget bra jobb og skal hjelpe oss med å få "turnament roll" under turneringen. Vi vil fortsette testingen utover de neste ukene og man kommer til å merke at greenene blir raskere.
Vi har nettopp investert i en ny vertikalskjærer som vi har begynt å bruke på fairways på Nord. Dette vil midlertidig medføre en del dødmaterialer på overflaten, som vi fjerner etterhvert som det tørker opp. Også greenområder vil få samme behandling etter hvert. Dette arbeidet er viktig for å holde kontroll på filten og vil gi jevnere vekst. I løpet av en til to uker er sporene grodd sammen igjen."


Jeg har vært der ute noen ganger i det siste, og må si det begynner å bli en meget presentabel bane før Norwegian Challenge. Grennene er som stuegulv, og noe helt annet enn hva man har vært vant med den siste tiden der ute. Fairway begynner å bli tett og fin. I tillegg har de utvidet semi-roughen en del, slik at man har mer å gå på før stråhelvete kommer i spill. De har også satt opp en del siktemerker i roughen for at det skal være lettere å finne igjen ballen som stadig trekkes mot det høye gresset. Tror det er et bra tiltak for å redusere letetid etter baller, og dernest total spilletid.

Det er gøy å spille på Byneset nå!
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Byneset Golfklubb

Post by spiderboy »

Så bra at de har fått til banen :) Jeg har trua på den nye greenkeeperen på Byneset, selv om det har gått litt smått der ute så langt i år. Det har vært mye klaging fra folk under elitematchene på Byneset i vår, og ærlig talt: Det har vært skikkelig ræva forhold, på greenene spesielt, fram mot sommerferien.

Men da er det kanskje på tide å komme seg en tur utover å få spilt en runde på Nord igjen, det er jo en utrolig artig bane når den er i god stand.
Skyt meg en pm om du er spillesugen Goggskolt :) eller andre. De fleste jeg spiller med er på ferie for tiden.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Byneset Golfklubb

Post by Sindris »

Gleder meg stort til jeg og 3 kompiser skal til Trondheim på golftur! :) Har spilt på Byneset noen ganger før, og synes den er veldig bra :D
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
Seve
Rookie
Rookie
Posts: 46
Joined: 29 Apr 2011, 12:16
Hcp: 9
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Byneset Golfklubb

Post by Seve »

Istemmer at det er utrolig fint på Byneset nå, selv om greenene kunne godt ha vært noe raskere, etter min mening.
Skjelven
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 17 Jun 2011, 01:38
Hcp: 54

Re: Byneset Golfklubb

Post by Skjelven »

Hva synes folk om tjokkgraset? Greit nok at man ikke skal ligge der, men det er jo lostball med en gang det går litt ut :/
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Byneset Golfklubb

Post by Sindris »

Er det sånn at det er Byneset som er den aller beste banen rundt Tr.Heim? Er den eneste banen jeg har spilt på i det området, siden jeg kjenner en som spiller der fast. Er det noen andre som er i nærheten, evt hvilken bane?
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Byneset Golfklubb

Post by veggiss »

Stiklestad er en god times kjøring unna, det er en knallbane.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Byneset Golfklubb

Post by spiderboy »

Da har jeg vært en tur på Nord i går. Kan istemme med andre her om at banen begynner å bli skikkelig bra nå. Fairwayene er stort sett veldig bra, nå har de akkurat skjært dem, men de gror fint sammen igjen på kort tid. Helt ok tross arbeidet.

Teesteder har vært fine i hele år, og det er de fortsatt.

Roughen er blitt helt ubarmhjertig lang og tjukk. Brukte 3 slag på å avansere 4 meter på et av hullene. Nå er den riktignok klipt en del tilbake, og de har etablert en 1st cut på flere steder. Men dette er mest for de kortslående, er man noenlunde lang (og skjev) fra tee risikerer man å ende i hoftehøy rough. Helt greit, dette er utfordringen med Byneset. Det er lite trær og fairwaybunkere og uten denne roughen blir Byneset rett og slett for lett. Men det er svært vanskelig å finne ballen en del steder nå.

Greenene er blitt superbra synes jeg. De er veldig myke og tette og gir svært god stopp på ballen på innspill. Samtidig er det mulig å kjøre opp farten ganske mye når de har så tett gressvekst som de har nå. Jeg skal defintivt ut rett etter at Challengeturen er ferdig. Regner med de har monsterrull da.
De var litt trege i går, men nysandet, og med litt høy klippehøyde, ga de likevel svært god og lik rull rundt banen. Byneset sparer nok banen fram til Challenge nå, men greenene har likevel nok rull til at du får den lille ekstra meteren på slutten når farten avtar. Når de blir klipt ned er nok dette helt klart Trøndelags beste greener for tiden.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Byneset Golfklubb

Post by mciljoy »

Sindris wrote:Er det sånn at det er Byneset som er den aller beste banen rundt Tr.Heim? Er den eneste banen jeg har spilt på i det området, siden jeg kjenner en som spiller der fast. Er det noen andre som er i nærheten, evt hvilken bane?
Som veggis sier så er Stiklestad veldig fin og krevende. Men det viktigste er at du prøver Trondheim GK som ligger på Byåsen. Det er jo det som er banen å spille i Trøndelag ;-) Det er en av landets eldste baner og på tross av at det bare er 9 hull (med dobble utslag) så er den absolutt et must
Seve
Rookie
Rookie
Posts: 46
Joined: 29 Apr 2011, 12:16
Hcp: 9
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Byneset Golfklubb

Post by Seve »

Utdrag av oppdatering fra greenkeeper på klubbens hjemmeside:
Vi har startet innspurten til Norwegian Challenge og banen begynner å se bra ut.
Det er mye snakk om "stimp" og rullehastighet for tiden og her er litt info angående dette tema...
Stimp er en måleenhet for rullehastighet på en golfgreen. Målingen utføres med et såkalt "stimpmeter" og hastigheten oppgis i fot. Dette kan du lese mer om her: http://no.wikipedia.org/wiki/Stimpmeter.
Til vanlig følges denne skalaen: 4-5 fot: treg, 5-6 fot: semi-treg, 6-7 fot: medium, 7-8 fot: semi-rask og 8-9 fot: rask. Normalt oppgir vi ikke "stimpen" på Byneset Golf. Men unntaksvis kan vi fortelle at vi i det siste har hatt en stimp på mellom 6 og 7 fot, altså medium.
For turneringer gjelder denne skalaen: 8-9 fot: medium, 9-10 fot: semi-rask og 10-11 fot: rask. Under Norwegian Challenge ønskes en hastighet på 9 - 10 fot.
For å oppnå dette skal vi dobbelklippe og rulle greenene hver dag i turneringsuken.
Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder rullehastighet: Klippehøyde, gressbestand, gresstyper, mengder dressand, greenflatens hardhet og jevnhet, tatch osv. Dessuten har veksten mye og si, og den styres jo av temperatur, fuktighet, luft i vekstmassen og gjødselmengder.
Jeg er ikke helt inne på dette med stimp, men er ikke 6-7 fot unødvendig tregt midt på sommeren, når banen ellers tilsynelatende er i bortimot perfekt stand? Ser at f.eks Miklagard ønsker å ligge på 9-10, mens Karlstad GK (som jeg spilte tidligere i sommer) satser på 8,5-9,5. Hva er vanlig hastighet på andre baner rundt i landet?
Post Reply