Sotra GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Sotra GK

Post by furu »

Var innom på rangen i går og tok en prat med noen spillere. Banen så veldig fin ut, noe de alle også ga uttrykk for. Greenene var i veldig bra stand. Tok en liten kikk på nært hold og så på noen som spilte. De så fine og jevne ut (ikke spillerne altså men greenene.....). Mye folk som spilte.

Bane, range og pitch&put er åpne.

Tok et par bilder men det er tydeligvis noe feil med minnekortet. Får ikke lest det :(

Satser på en runde eller to på Sotra snart. Ganske så annerledes bane enn Bjørnefjorden og forandring fryder.
Instagram @christianfuru
mm9056
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 26 Apr 2009, 21:46
Hcp: 16,1
Hjemmeklubb: Sotra GK

Re: Sotra GK

Post by mm9056 »

-
Last edited by mm9056 on 26 Nov 2011, 07:29, edited 1 time in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sotra GK

Post by furu »

Var på Sotra for å inspisere bilen i dag. Fant det selvsagt naturlig å kombinere dette med en liten runde på Sotra :D Hadde bare tid til 9 hull.

Må nevne greenene først - de var virkelig bra. Jevne, ikke så altfor raske. Bare veldig fine, noe som viste seg på puttingen da jeg senket tre på 7-8 meter. Områdene rundte green var også veldig bra. Litt enklere å redde seg inn igjen enn det er på f.eks. Bjørnefjorden. Fairwayer var noen steder veldig tørre og litt harde. Har lest at de har mye sand i bakken der ute, noe som sikkert forklarer dette. Vi har jo ikke hatt spesielt mye regn i det siste, heller svært lite. Allikevel må jeg si at de absolutt var mer enn godkjent.

Når det gjelder layout på banen så ble jeg ikke helt komfortabel med den. Noen greie hull, ikke spesielt vanskelig. Ble en del overrakselser i løpet av runden. 4 og 5 er blinde og jeg skulle helt klart gjort en bedre jobb med å sjekke disse før jeg spilte. Dobbel på 4 vitner om dette.... Hyggelige mennesker der ute. Slo av en prat både før og etter runden.

Liker du å spille Sotra så er dette et glimrende tidspunkt for å spille en runde eller tre.

Når det gjelder spillet mit - 39 på første 9 (par 30) er vel ikke mer enn akkurat godkjent. Unnskylder meg med at det var jomfruturen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Lynet
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 03 Jun 2009, 15:40

Re: Sotra GK

Post by Lynet »

Har også vært å prøvd banen, gikk 9 hull en morgenkvist. Artig bane nesten som en stor pich og putt bane eller mikke mus om du vil. Ikke helt min stil med kun 3 par 4 hull og ingen par 5. Helt ok greener og fairway. Det er jo en relativt enkel bane med par 3 hull fra 95m (fra gult) og oppover til 160m, så er jernspillet i rute så skal du nok kunne spille banen greit.

Mitt eget spill gikk som forventet tidlig i sesongen 2 birdier noen par og noen unevnelige :o Hull 5 tror jeg det var. Par 4 på vei ned mot veien igjen dundret en drive ut høyre mot veien selvfølgelig, trodde et øyeblikk at jeg skulle ta frontruten på en bil men det er sikker lengre ned mot veien enn som så. Hadde jeg brukt litt mere fornuft så hadde jeg selvfølgelig slått ut med jern "but whats the sport in that".

Det som ikkevar så bra var prisen, 300 for 18 hull her er litt drøyt når du kan går 18 hull på meland for 400 der får du tross alt 18 forskjellige hull av et litt annen format og kvalitet enn her.
Driver: King Cobra X-Speed x-Stiff
3-Wood: Callaway big-bertha (kina kopi)
Hybrid: 19 grader Acer XP 905
Jern: Titleist DCI Gold / Acer XP 905 / Ttileist AP1
Putter: Yes
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Sotra GK

Post by Keyser »

Hei

Skal spille Golfliga der ute i neste uke - ingen på laget har spilt banen før. Er det noen som kjenner til baneguide eller lignende på nett? Fant bare en tung pdf med koter osv men det var noe tung og uoversiktlig.
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sotra GK

Post by Kaffekannen »

Keyser wrote:Hei

Skal spille Golfliga der ute i neste uke - ingen på laget har spilt banen før. Er det noen som kjenner til baneguide eller lignende på nett? Fant bare en tung pdf med koter osv men det var noe tung og uoversiktlig.

Tror faktisk ikke det finnes en baneguide utover den PDF-en. Det er kun 3 hull hvor valg av kølle og taktikk ikke er åpenbar og det er hull 6,7 og 9.

Hull 6. Relativt kraftig opp mot 200 meter. Så en dogleg høyre inn til delvis skjult, men stor green.
Hull 7. Parallelt mot hull 6 og da nedover. Man mister bane og ball av syne etter ca 140 meter hvor banen får en 45 graders knekk mot høyre. Green i bunnen av bakken og med god plass rundt.
Hull 9. Frem med driver. Det er en liten dogleg høyre, men hvis man kan legge inn liten fade, eller gå over den lille kanten så åpner banen seg.

I det hele tatt er banen ganske enkel hvis man har dagen med jern. Greenene er veldig jevne og relativt plane. Jeg synes det er synd de ikke gjorde banen lengre for det er tydelig at det er gode forhold for gress på Kolltveit. Veldig hyggelige mennesker i klubben.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sotra GK

Post by furu »

Rekkefølgen er endret kaffekannen. Doglegen er nå hull 7, Opp og ned bakken er 4 og 5.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sotra GK

Post by Kaffekannen »

Starter man altså på 95 meters par 3?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Lynet
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 03 Jun 2009, 15:40

Re: Sotra GK

Post by Lynet »

Jepp et monster par 3 ;)
Driver: King Cobra X-Speed x-Stiff
3-Wood: Callaway big-bertha (kina kopi)
Hybrid: 19 grader Acer XP 905
Jern: Titleist DCI Gold / Acer XP 905 / Ttileist AP1
Putter: Yes
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Sotra GK

Post by Keyser »

95m?? Pokker - da må jeg ha en ny wedge. 95m er midt i gapet mellom 50 og 56 graderen min :?
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sotra GK

Post by Kaffekannen »

Keyser wrote:95m?? Pokker - da må jeg ha en ny wedge. 95m er midt i gapet mellom 50 og 56 graderen min :?
:lol: Den unnskyldningen der hadde jeg ikke klart å lure meg selv med en gang :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Sotra GK

Post by Keyser »

Spilte Sotra for første gang i dag i forbindelse med Golfliga-kamp.

Greenene er hullpipet, men det rullet bra og jevnt på dem likevel. Vet ikke om de pleier være raskere, men vil nok tro de er veldig bra når de er i topp stand. Fairway'er er også bra. Layoutmessig ble det litt like hull, f.eks 1/2/3/6, samme med 8/9. Ellers en ok bane å spille, selv om den er kort.

...og ja - jeg vant matchen min :D
</Keyser>
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Sotra GK

Post by Keyser »

Spilte 9 hull på Sotra i dag - er imponert over hvor tørr banen er etter alt regnet den siste måneden. Så kun et par små steder med overflatevann, ellers er alt tørt og fint. Anbefaler vestlendinger som finner en luke mellom regnbygene å ta en tur. Vi (2 stk) spilte banen på 1:25, kom en god regnbyge da vi var ferdig...

Spillet? 2 over par på 8 hull, men hull 7 snakker vi ikke om....Ok - da en stygg septuppel bogey :D

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sotra GK

Post by furu »

Nå er ikke dette vesentlig i forhold til banetilstand men jeg tenkte at denne tråden er et greit sted å poste. Leste litt på Sotras hjemmeside.
FREMTIDEN: Bjørn Evanger fortalte på tampen av møtet litt om fremdriften av golfhotellet og banen. Det går nå mot en veiløsning som ikke berører husene oppe ved rangen. Han har også en drøm om å få anlagt ett par 4- og ett par 5-hull på andre siden av hovedveien (tvers over fra hull 6), og eliminere hull 1 og 6. På den måten ser han for seg at vi vil få en av landets flotteste nihullsbaner, mens vi venter på 18-hullsbanen.
Golfhotell? Noen som vet mer?

En av landets flotteste 9-hulls baner ved å bytte ut #1 og #6? Det skal nok vesentlig mer til enn det Sotra. #1 er et utrolig dårlig, kort par 3. De kan gjerne kvitte seg med det. Jeg håper de to planlagte hullene inngår i fremtidig evt. 18-hulls bane. Hvis ikke vil det bare være enorm pengesløsing.
Instagram @christianfuru
LarsR
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 28 May 2010, 15:46
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Sotra GK
Location: Bjorøy

Re: Sotra GK

Post by LarsR »

furu wrote:Nå er ikke dette vesentlig i forhold til banetilstand men jeg tenkte at denne tråden er et greit sted å poste. Leste litt på Sotras hjemmeside.
FREMTIDEN: Bjørn Evanger fortalte på tampen av møtet litt om fremdriften av golfhotellet og banen. Det går nå mot en veiløsning som ikke berører husene oppe ved rangen. Han har også en drøm om å få anlagt ett par 4- og ett par 5-hull på andre siden av hovedveien (tvers over fra hull 6), og eliminere hull 1 og 6. På den måten ser han for seg at vi vil få en av landets flotteste nihullsbaner, mens vi venter på 18-hullsbanen.
Golfhotell? Noen som vet mer?

En av landets flotteste 9-hulls baner ved å bytte ut #1 og #6? Det skal nok vesentlig mer til enn det Sotra. #1 er et utrolig dårlig, kort par 3. De kan gjerne kvitte seg med det. Jeg håper de to planlagte hullene inngår i fremtidig evt. 18-hulls bane. Hvis ikke vil det bare være enorm pengesløsing.
Det ligger plantegninger i klubbhuset på Sotra som viser alt. Er ganske store planer for utvikling av både leiligheter og golfhotell oppe ved drivingrangen.

Det jeg har hørt tidligere er at man ønsker å utvide banen til 18 hull ved å bygge videre på den andre siden av veien. Da var det ihvertfall snakk om at hull 1, 8, og 9 skulle erstattes. Blir spennende å se hva som skjer :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sotra GK

Post by furu »

Sotra åpner igjen i morgen (onsdag 27/10). De har sommergreener. Alt er altså som normalt bortsett fra;
Hull nr. 1 er ikke spillbar, så dere må gå direkte til nr 2 og evt. spille den 2 ganger.

Den skal jeg huske neste gang på Bjørnefjorden. #7 er litt vrient så jeg dropper det og spiller #6 to ganger :D Bare tuller, det er selvsagt helt greit at de må stenge et hull. Greenen på #1 (kort par 3) ligger vel i evig mørke langs fjellveggen. Men å spille hull 2 to ganger gir vel neppe fin flyt på banen.

Nå er det meldt liten kuling og bra med regn på onsdag. Kan være banen får være i fred en dag til.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Sotra GK

Post by Grønne greener »

Tror jeg hadde slått ut to baller med en gang i stedet for å gå frem og tilbake..?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sotra GK

Post by furu »

Grønne greener wrote:Tror jeg hadde slått ut to baller med en gang i stedet for å gå frem og tilbake..?
Det er helt riktig, det hadde man gjort. Men det vil allikevel ta unormalt lang tid å spille hull hvis man er tre stykker som spiller to baller hver. Da må de sette opp gruppene i golfbox med 20-30 minutters mellomrom.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Sotra GK

Post by Grønne greener »

Hmm. Det betyr at det er siste hullet man bør gå to ganger.
Da kan man slippe ut folk i samme takt som man gjør til vanlig.
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Sotra GK

Post by Mr. Slice »

Kan melde om oppjustering på rangen til Sotra: Det har kommet et solid overbygg over fire av utslagsstedene. Meget kjærkomment - det kan ofte blåse ganske heftig der. (Regn? Nei - det er i Bergen, det. Stor forskjell.)
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
Post Reply