Sande GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Sande GK

Post by kevin »

Har spillt Sande(i Vestfold) i dag,en 9 hullsbane med par 64. Jeg spiller denne innimellom siden dama og svigerfar er medlemmer her. Det er en bane med 5 par3,3 par4 og ett par5 hull. Åpen,litt småkupert anlagt på et stort jorde. Banen har vanligvis ganske bra fairways og raske og harde greener. I år har de slitt litt med noen av greenene,som hull 5,6 og 7. Disse var overhodet ikke bra ennå,lite gress og mye sand. Vanskelige å putte på. Ellers var de andre greenene litt mer langhårete enn vanlig,trege og ikke helt jevne.
Fairways var også litt mer langhårete enn normalt,men stort sett bra gressvekst. Bunkerne fikk jeg ikke prøvd heldigvis,men de er ganske små og greie å slå fra. Teestedene er matter,men det er mulig å pegge opp ved siden av.
ingen stor runde i dag,men jeg kommer nok tilbake senere,når greenene har blitt bedre og man får klippet ned fairways litt til.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Spillte her igjen i dag allerede,selv om jeg sa jeg skulle vente litt med det. Banen var ikke blitt noe bedre,fairwayene var litt kortere og hardere/tørrere. Mens greenene var minst like dårlig som sist,kan ikke skjønne hva de har gjort feil i år. De fleste greenene ligger åpent til,får mye lys og burde ha god gressvekst. Og så burde de vannet og gjødslet mer,bakken er knusktørr og det vokser ikke mye.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Spillte 9 hull her i går,og banen var blitt mye bedre. Det har jo vært bra vær for gressvekst de siste ukene,med mye regn og sol om hverandre. Fairwayene er veldig fine,tett fint og kortklippet gress. Greenene er også mye bedre,men hull 5,6 og 7 trenger fortsatt litt tid. Men absolutt mye bedre enn sist :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Spillte her i går i det fine været. Det har regnet mye i det siste,men banen har klart seg fint. Noen få steder i roughen lå vannet litt fortsatt,men eller var banen tørr.
Fairways var fine å spille fra stort sett. Greenene er fortsatt veldig variable,fra det veldig flotte som hull 3 til det ganske dårlige hull 5 og 6. De er fortsatt veldig ujevne,ruglete og ballen ruller sjelden dit man slår den. Ballen min hoppa av linja flere ganger både der og på noen andre greener.

Sande holder på med nye hull,som skal erstatte noen av dagens hull. Disse skulle vært klare for lenge siden,men ser ut til å la vente på seg. Bonden som eier jorda der fler av hullene ligger skal ha tilbake jorda og ny avtale med en annen grunneier er inngått. Den gamle banen har sin siste dag 5.september i år,etter det blir det spill på noen nye hull med provisoriske greener på de.Klubbhus,driving range m.m skal også flyttes og er vel ganske klart

Bilde fra dagens hull 1
Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

7.september åpnet Sande gk sin nye bane. Det som er igjen av den gamle banen er hull 2,3,4...deler av hull 7 og 1. Resten er overført tilbake til bonden som har sprøytet jordene og skal sikkert pløye der snart...trist syn,men men.

Var her på mandag for å spille 9 hull og titte på området.

Parkering,klubbhus,range etc er nå mye nærmere gamle E18,og mye lettere å komme til fremfor den kjerreveien til det gamle området.

Rangen: anlagt med ny type kunstgress heldekkende matte som man kan sette peg i hvor som helst :D

Banen: midlertidig bane er anlagt frem til mai 2010. Der man bruker noe av den gamle og noen nye hull,samt noen provisoriske greener.
Hull 1: provisorisk hull i seg selv langs rangen. kort par 4,ender med en provisorisk green

Hull 2: nytt hull,men bruker greenen til gamle hull 7 midlertidig. Langt par5,mye nedover og fra 120m inn så må man slå over elva og i mellom lysningen av trær som er hugget ut. Her er det om å finne riktig linje,ellers blir det tøft. Ulempe at man må gå noen hundremeter fra innspill til green,først til venstre og over brua,for så å gå tilbake mot høyre og framover. Her kan det bli litt farlig hvis folk somler litt ved droppesonen på andre siden,da kan neste ball begynne å spille inn før det er klart.

Hull 3: Utslag rett ovenfor forrige green og oppover mot den gamle rangen/hull 6. Og så et blindt innspill mot en svært opphøyet green(gamle hull 1`s green). Her er det svært høy rough i skråninga og den kommer til å sluke baller

Hull 4: gamle hull 2,spilles som før

Hull 5: gamle hull 3,spilles som før

Hull 6: gamle hull 4,spilles som før

Hull 7: utslag ved gamle hull 5 mot en ny green på andre siden av elva,langt par 3. Godt bunkret med pottebunkere Tror dette var midlertidig....kanskje :oops:

Hull 8: nytt utslagssted på andre siden av elva,stor fin gresstee. Langt par4,oppoverbakke før det flater ut. Ny green,godt bunkret rundt

Hull 9: utslag gjennom åpning av trær. Greit par4. Usikkert hvor greenen blir,er prov green før klubbhuset nå,men er anlagt en stor green nedenfor klubbhuset. Men er et sikkerhetspm om den kommer til å bli brukt visstnok. Det skal være en terrasse på klubbhuset og det kan bli litt for farlig med innspill i den retningen.
Burde de kanskje tenkt på før de laget den greenen :shock: Men får se hvordan det blir til slutt.

Det er nedsatt greenfee pga forholdene,ballplassering på fairway. Totalt ikke spesielt bra forhold,men de gamle greenene og hullene er bra. Men men,helt greit. Morsomt å prøve den,selv om det blir litt forvirrende hva som er gammelt,nytt og midlertidig.

Nytt hull 8(tatt sent på kvelden):
Image

Hull 2:
Image

Hull 1:
Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Var og testet den "nye" banen på tirsdag. Banen er fortsatt 9-hull,men lengden har blitt økt fra 3796m fra gult,til ca.5250m på 18 hull. Endret fra par 64 til 72. Den er ikke slopet på nytt ennå så man kan ikke regulere hcp opp eller ned ennå.Den er enda mer bakkar og berg enn tidligere,man går oppover jorder og nedover stort sett hele tiden. Blitt mye tyngre å gå.

Hull 1: er et kort par 3 på 129m med en svært ravine i mellom tee og green. Her er det greentreff som gjelder. Green med lite gressvekst og maaaaasse sand,vanskelig å putte på

Hull 2: et stykke å gå fra green på 1.Kort par 5 på 426m,nedover jordet og med en bekk ca.80-90 m foran greenen. Svær green med dype bunkere. Litt bedre gress der,men ikke bra. Elendig fairway,humpete og fæl med masse gress

Hull 3:kort par 4. Her var det vintergreen da greenen er under bygging. Litt usikker på hvor langt hullet blir,men ca.260m tror jeg. Oppover på jordet

Hull 4: passe langt par 4 på ca.350m,nedover jordet. Stor elv fra ca.120m og inn. Oppover til en "gammel" green,ondulert og bra stand

Hull 5: kort par 5,oppover jordet. Brukbar fairway for det meste. Vintergreen her og,greenen er under bygging. Blir en svært kulete og ondulert green

Hull 6: kort par 4 dogleg venstre,ca.250m. "Gamle" green til hull 1,bra med gress og fin.

Hull 7: svært kort par 3 på 93m og rett nedover minst 20m. Liten ondulert green,greit med gress men ikke mer. "Gamle" hull 5

Hull 8: langt par 4 på ca.360m og oppover jordet. Flater ut ved 150m inn,stor green voktet av dype bunkere. Banens peneste hull synes jeg. Litt lite gress på green,mye sand

Hull 9: Par 4 på ca.350m,trangt utslag,grei fairway. Innspill over en vei ved klubbhuset til en elendig green,og området rundt er bare leire og ikke noe gress.

Konklusjon: litt tidlig å si ennå,men synes de har brukt alltfor lite masse på banen,er mest bare dårlig leire og litt jord. Vanskelig å få god gressvekst. Her må det vertikalskjæres og luftes ofte,gjødsles og gjødsles,vannes og vannes. Sol sol sol.....mye skal klaffe om det skal bli brukbare spilleforhold i år. Hull 1 kan bli et pent hull og morsomt,mange vil miste baller der,bra med droppsone på andre siden....i leira :!: Hull 8 er også ganske bra.
Greenfee på 200,- er vel greit,av sympati :lol: Hadde ikke betalt mer. Kommer nok til å vente med å spille denne igjen til over sommeren tror jeg
neWhouZe
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 May 2009, 21:51

Re: Sande GK

Post by neWhouZe »

Jeg gikk 9 hull på Sande i går. Hadde tenkt å gå 18, men jeg var ganske lei og frustrert etter 9. Banen er i elendig forfatning. Spesielt den nye delen. Tror nok Sande trenger denne sessongen på å bli respektabel. Et iritasjonsmoment med runden var at det var sinnykt dårlig merket rundt banen. Vi brukte masse tid og energi på å finne ut hvilken vei vi skulle gå og slå. De kunne godt ha spandert på seg et kart over hullene ved utslagsstedene, for på store deler av banen er det umulig å se hva som er fairway og hva som er jorder. Dette blir nok en slags mellomsessong for Sande, hvor de trenger å konsentrere seg om å få banen opp i en sånn standard at det er ok å gå der.

Ballmaskinen på drivingrangen var også ødelagt når vi var der, så rangen funket på den måten at man måtte ut og plukke baller selv.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Ja,helt enig. Glemte å nevne det med merking. Har jo spillt den gamle banen før,og den midlertidige på høsten i fjor. Men var litt forvirret denne gangen,heldigvis hadde jeg med meg en som er kjent. Og så er det den elendige løsningen på hull 4,hvor det ikke er bru over elva,slik at man må gå 100m til venstre nesten,over brua der og så 100m tilbake til høyre. Både farlig og lite smart.
neWhouZe
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 May 2009, 21:51

Re: Sande GK

Post by neWhouZe »

Enig i det med hull 4. Det kunne i utgangspunktet vært et morsomt hull, men det at man må gå en kjempeomvei for å komme til greenen er veldig irriterende.
Jeg sleit også noe forferdelig på hull 8. Jeg valgte å spille fra bakre tee gjennom runden. På hull 8 så fant vi ikke bakre tee. Vi leita! Lenge!

Jeg håper virkelig Sande får skikk på banen i løpet av sessongen. Sånn som det ser ut nå, så er den gamle banen veldig mye bedre
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Skal visst bli en ny bru der på hull 4 etterhvert. Når det gjelder hull 8 så hørte jeg at utslaget var tenkt på andre siden av elva,det bakerste. Men synes man at det ble for farlig i forhold til greenen til hull 2 og området rundt. Så det ble flyttet på "rett" side av elva,og dermed ble vel alle tee stedene til det hullet flyttet litt framover. Stod 383m på det skiltet som lå ved midterste tee,men tror ikke det var mer enn ca.350m langt fra den tee.
johbir
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 16 May 2010, 20:54
Hcp: 15
Location: Drammen, Buskerud

Re: Sande GK

Post by johbir »

Den nye banen blir fin om greener og fairwayer blir bedre. å finne frem er litt virent men lett andre gang du går.
banen har blitt mer utfordrene ved at du ikke alltid kan spille wedge inn som andre slag.
Greenen på 6eren har kommet frem selvom den er veldig ujevn, og bygd opp av firkanter av gress.
har selv alltid hatet utslagene på Sande, men hvis de får sånt utslag som det er på hull 1 så blir det bra.
men banen er litt for lett etter min smak, du skal lett ligge nærme greenen på par ( 3 slag på par 5).
men oppmerkinga er latterlig på noen av hullene, for eksempel da jeg lå "170" meter unna på hull 2 og slo meg inn med et 9 jern, noe som jeg aldri gjør eller da jeg lå ca 230 meter unna og så 5 jern inn. Disse oppmerkingene er helt ute å kjøre. :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Var på Sande igjen for første gang på lenge. Og banen har blitt endel bedre. Den siste greenen(hull 3) åpnet fredag. Den er forresten så lodden og ujevn at det er lettere å drive puttetrening i hagen min :lol: . Men med valsing,deressing og klipping så kommer den seg nok i løpet av noen uker.
Greenen på hull 5 har også åpnet siden sist jeg var her og var grei.

Greener: ultra-trege. Noen tregere enn andre. Men nå er det iallefall 9 ordinære greener. Green 1,2,8 og 9 har blitt mye bedre. Tidligere var det nesten bare sand og ingen gress

Greenområder: områdene rundt hull 1 og 9 hvor det bare var blåleire,har nå blitt mye bedre. Bra gressvekst,egentlig utrolig med de grunnforholdene :!:

Fairways: fortsatt ganske raggete og ujevnt,men er bra vekst. Så mer hyppig klipping og litt mer ned så blir det vel ok

Rough: her ble jeg ganske irritert :evil: Man skal selvfølgelig ligge i fairway,men rett utenfor finnes rough på 30-40cm minst med siv,enorme klaser med kløver og annet faenskap. Det er greit å lage det vanskeligere med rough,men tett seigt gress på 5cm holder i massevis. Nå ble det nesten umulig å finne ballen,dvs det var umulig i noen tilfeller. Det var mange som reagerte på dette i går. Nå skal det sies at man skal sprøyte mot kløver etc til uka,men de kunne unngått så mye dritt ved å klippe oftere.

Bunkere: er ikke så mange bunkere,men de som er der er ganske greie å slå ut av

Skilting: det har blitt bedre skilting ved teesteder,men mangler litt på hvor man skal gå til neste,kunne vært litt tydeligere. Men merkingen må fortsatt være feil noen steder,slo for langt flere steder fra 100m pinnen,med 52 grader fra tjukk rough og med normal ballbane. Et par andre steder også reagerte jeg på lengden.

Slope: i dag er det offiesiell åpning av banen,og den har fått nye slope og nye scorekort med nye hullindekser. Da går det endelig an å spille hcp-regulerende runder igjen,noe mange har savnet.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Sande GK

Post by JanB »

kevin wrote: Greener: ultra-trege. Noen tregere enn andre. Men nå er det iallefall 9 ordinære greener. Green 1,2,8 og 9 har blitt mye bedre.
Er det slik at 9 greener ikke blir klippet samme dag? Husk at om du spiller med eller mot gress kan dette variere med mer enn 15%
(se mitt innlegg på Facebook: http://www.facebook.com/home.php?#!/not ... 8507027754 )
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Joda,det blir de nok. Men de har bygget om banen,og det kun green 4,6,7 som er fra den opprinnelige banen,resten er nye. 2 av de er bygget med greengress fra to gamle greener,skåret og lagt på nytt. Så det er nok mye av grunnen til at det er endel forskjell på de greenene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Spillte her igjen i går. Vi spillte 56-banen,som angir at den er 5600m lang og da er det blanding av bakre og midtre tee.

Fairways: blitt bedre generelt. Hull 2 er fortsatt ingen høydare og blir nok ikke bra før neste år. De andre er stort sett bra

Greener: hull 1 har blitt bedre,men har noen litt dårlige steder i "kantene". Hull 2 er fin. Hull 3 er den nyeste og den har kommet seg,dvs de har klippet den mye kortere. Men den er fortsatt ujevn og det ruller ikke spesielt bra. Hull 5 er vel den beste og "kuleste" greenen,stor og mye onduleringer,grei hastighet. 8 og 9 har også blitt ganske bra. Alt i alt helt middels og ganske trege.

Bunkere: lurer på når de skal gjøre med de ødelagte bunkerne på hull 2,bygget i kraftig motbakke på leiregrunn,de raste ut i fjor under stort regnskyll. Var i bunker på andresiden og den var fin å slå fra. Var også i bunker på hull 8,venstre foran. Den hadde altfor lite sand,hard.

Merking: har vel blitt noe bedre. De har også satt opp et avskjæringsgjerde mellom hull 2,8 og 3.

Nye slopen: den må det være noe rart med. Banen har blitt mye lengre,det er par 72 kontra par 64 tidligere. Mye vanskeligere bane. Men jeg har faktisk samme antall tildelt. Fra 56 er baneverdi 67.4 kontra 61.5 før. Og slope er 117 kontra 101 tidligere. Merkelige greier....
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Sande GK

Post by ShooterMacgavin »

Det er kommet ny slope til banen. Den finner du på http://www.sandegk.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Banen trenger litt tid på å sette seg, så vi kan ikke forvente en 100% bane i 2011.
Det kommer gress tee på alle hullene, samnt ny bro på hull nr 4.
Et par 3 nye golfbiler for oldisene er også kjøpt inn. +++
Se http://www.sandegk.no" onclick="window.open(this.href);return false; for mer info.

Husk at dette er en bane som drives på dugnad, og har ikke dollar til å konkurere med de "store" banene i nærområdet.
(derav greenfee på 200kr)..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Ja,har sett det. Mange gode tiltak. Brua på hull 4 er kjærkommen. Og sikkert bilene også for de som synes banen har blitt tung å gå.

Blir nok noen runder her i år også
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Sande GK

Post by ShooterMacgavin »

Banen er i flott nå om dagen.
Broa på hull 4 er på plass og flere gress utslag er kommet opp.
Fairway og greener er veldig bra, ruffen er kanskje noe tjukk.
God drenering på banene.

Det er kommet ny slope igjen, denne finner dere her:
http://idrett.speaker.no/Organisation.a ... CU=1169343" onclick="window.open(this.href);return false;

200kroner i ukedagene, 250 i helga.
Medlemmer på Hurum, Kjekstad, Eiker, Hoff Drammen og Kongsberg har redusert greenfee priser.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Sande GK

Post by kevin »

Spilte 9 hull her på fredag i strålende vårvær.

Tørre og fine fairways. Greenene var jevne og grønne og fine, uten skader. Litt trege, men fine å putte på

Image

Image
Post Reply