Gamle Fredrikstad

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Gamle Fredrikstad

Post by Yorkie »

Image
Gamle_Fredrikstad
Gamle Fredrikstad Golfklubb åpnet for 2 uker siden og banen trenger naturlig nok ett par sesonger for å gro seg til ordentlig, men spiller man den allerede nå så tror jeg de aller fleste klarer å få med seg at dette er en riktig god bane. Det er tydelig at banedesigneren har hentet inspirasjon fra linksbaner i UK, små humper og kuler rundt omkring som sammen med bunkringa gir helt klare refereranser.

Image
Fredrikstad_H1

Image
Fredrikstad_H2_reverse

Image
Fredrikstad_H2_green
Greenområder er veldig bra, og greenene er relativt ondulerte, så når man får opp farten på greenene, så blir det jævla morsomt

Image
Fredrikstad_H3
Det er endel vann i spill på banen, så tøffe linjer bør utføres med høy presisjon

Image
Fredrikstad_H7_approach

Image
Fredrikstad_H8

Image
Fredrikstad_H10
En morsom detalj, de lyse områdene foran green er ikke bunkere, her har man latt fjell skinne igjennom, med interessante muligheter om man slår litt for kort ;)
Voldsomt fine cross bunkere også

Image
Fredrikstad_H11
Seig dogleg par fire, 370 meter, greenen helt til venstre i bildet bak vannet, så langt utslag og ett relativt friskt innspill over vann :)

Image
Fredrikstad_H13
Det blåste friskt når jeg spilte den (10-12 m/s) og baneguiden var enda ikke ferdig. Lasern ble flittig brukt gitt :)

Image
Fredrikstad_H14

Image
Fredrikstad_H16

Image
Fredrikstad_H17

Image
Fredrikstad_H17_approach
Green hull 17 til venstre, og på hull 2 til høyre

Image
Fredrikstad_H18_reverse

Greenene varierer endel på hastighet, men holder linja godt, og fairways (og semi) bør spilles med ballplassering, så bor man i nærheten, ta turen, det er en morsom bane, og 300 kr i greenfee er rimelig. For de som bor litt lengre unna, kanskje planlegge en tur til neste år? Gamle Fredrikstad er en morsom bane å spille og jeg skal helt klart tilbake.

http://gamlefredrikstadgolfklubb.no/
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Gamle Fredrikstad

Post by Santa »

Virker som en veldig spennende bane! Skal absolutt få spilt denne neste gang jeg er nedover:-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

må prøves ja
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Gamle Fredrikstad

Post by apehest »

Tar meg 5 minutter å kjøre dit, men har ingen planer om å legge igjen en eneste krone der.
Føler det var unødvendig å bygge en bane til i et område hvor man har 7-8 baner innenfor en halvtimes kjøretur.
Problemet er at skal den nye banen skal klare seg må nok en av de andre i området gå under.
Hvis det skjer får vi alle håpe det går ut over Onsøy gk, så kanskje de får en eier med vettet i behold der oppe.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Gamle Fredrikstad

Post by Yorkie »

Tja, hva skal en si om det da? Om man ser bort i fra "hvem er best" osv. så tror jeg Gamle Fredrikstad er veldig bra for golfinteressen fremover i regionen. En fullverdig 18 hulls bane, med gode treningsområder, innefor sykleavstand fra et større byområde er ganske unikt. Skjeberg og Onsøy har jo fine tilbud de også, men ligger vel litt "knotete" til i forhold til juniorer som tar med seg en wedge på sykkelen en kveld og står å leker sammen.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Gamle Fredrikstad

Post by BomBom »

Er vel med golfbaner som med annen forretningsdrift. Den med best produkt vinner, og de med dårligere produkt taper.. Survival of the fittest..
Har i alle fall tenkt meg en tur eller to til denne banen innen kort tid, layouten ser herlig ut, og jeg har trua på at denne banen vil klare seg meget bra i fremtiden også..
Nå bor ikke jeg 5 min unna slik apehest gjør, snarere 1,5t (minst), men spille den skal jeg uansett.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Gamle Fredrikstad

Post by totenoid »

Litt OT: Hva er gæærnt med Onsøy og eieren? Har bare spilt der en gang, men fikk et veldig godt inntrykk av både banens stand og utforming. Helt grei pris også mener jeg å huske.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by GunnarBull »

Spilte Gamle Fredrikstad i går for første gang. Må nok innrømme at jeg ikke er like positiv som Yorkie over her. Slik banen fremstår i dag, så er bunkerne og greenene det eneste som får godkjent kvalitet.

Omgivelsene minner meg mye om svenske skjærgårdsbaner. Fikk bl.a. noen flashbacks til Strømstad, men terrenget er enda flatere. Det er en typisk targetbane, med mye vann i spill. Savnet av baneguide ble veldig stort, fordi det flate området gjør det vanskelig å finne avstander til hinderne med laser.

Per i dag (dette kan selvfølgelig rette på seg senere) fremstår banen veldig uferdig. Det er dårlig med gressvekst både på fairwayer og i "roughen", som jeg skriver i gåsøyne fordi jeg ikke alltid er klar over hva som er hva. For meg så virker det som at de har sådd gress direkte på leire. Hvis det er riktig, har jeg vanskelig for å tro at banen noen gang vil få god kvalitet på fairwayene.

Yorkie er mye mer opptatt av hulldesign enn meg. For å kunne uttale meg om noen hull er gode eller dårlige, må jeg som oftest spille hullet tre-fire ganger eller mer. Derfor skal jeg ikke si for mye om den delen.

Jeg synes heller ikke området banen er lagt i virker innbydende, men her kan jeg nok ha blitt påvirket av vind og temperatur. I tillegg er jeg mest glad i golfbaner som er mest mulig shapet og planlagt, med klare kontraster mellom tee's, fairways, semi og rough. Gamle Fredrikstad er motsatt.

Det skal også sies at jeg i utgangspunktet ikke var spesielt positiv til at banen ble lagd, da markedet er overmettet nok som det er. Et godt argument for å bygge banen er selvfølgelig nærheten til byen. Det er en klar fordel for å bedre rekrutteringen til golfen.

Jeg synes derfor det er leit at de ikke har bygd en bane som er mer tilgivende. Hvis min første golfrunde resulterte i 10 baller i vannet, ville jeg ikke akkurat sett på det som et intensiv til å fortsette.

Jeg håper virkelig at kvaliteten på banen blir bedre neste år.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Leser på hjemmesiden at hele banen bare er åpen i helgene fremover, mens på hverdagene er kun 9 hull åpne. Dette gjør de for å spare den ferske banen.

skal muligens spille den neste helg, såfremt snøen ikke har lagt seg eller at oslofjorden har gått utover sine bredder
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Gamle Fredrikstad

Post by BomBom »

Banen er jo så fersk at det fortsatt lukter gressfrø, så jeg både tror og håper at den vil fremstå som markant bedre neste sesong.. Har ikke spilt der selv enda, men har sett hullenes utforming, og kan nok tenke meg til at en baneguide er veldig grei å ha med seg..
I etterpåklokskapens ånd kan man kanskje si at de skulle ventet til neste år med åpningen, så banen hadde fått "satt" seg litt mer.. Gleder meg uansett til å spille der neste år.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Gamle Fredrikstad

Post by Yorkie »

Enig mye både fra BomBom og Bull, banen er fersk, ingen tvil om det, den trenger tid å sette seg og derfor, spill med ballplassering på hele spillefeltet. Så får vi se om jordsmonnet er frodig nok til at det blir riktig definisjon mellom fw og rough innenfor rimelig tid. En baneguide på en bane med så mye vann i spill tror jeg er ett must for at nye gjester skal ha en rimelig mulighet til å plassere ballen rett. Når det gjelder design på hvert enkelt hull, vel, hull syv er ganske håpløst, intetsigende totalt, og med en green som må bygges om snarest, hull ni er jeg fremdeles ikke sikker på hva slags tanke designeren har med roughen som struper på 190-220, mye klarere med en tydelig risk/reward linje! Ellers er det mange gode, og resten greie hull på banen ift areal og budsjett. Når det er sagt, er ikke mange baner i Norge som har et så klart ideal i forhold til karakter så jeg håper virkelig at den gror til godt raskt. Er dog ikke helt overbevist vedr definisjon av bunkere og vannhindere, vi får se etthvert.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Gamle Fredrikstad

Post by heikkih »

Ettersom Gamle Fredrikstad er eneste FCG-klubben som er åpen for øyeblikket blir det en tur ned for å sjekke den i morgen.

Noen som har spilt der i år?
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Gamle Fredrikstad

Post by heikkih »

Ble en litt tung runde i vinden i går. Banen behover nok litt tid for å få satt seg, men har absolutt bra potensiale. Blir nok noen runder dit utpå året.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Gamle Fredrikstad

Post by Pointmonaco »

Prøvde Gamle Fredrikstad for første gang i dag, så tenkte å gi dere en kort oppdatering

Greenene er forholdsvis raske og er jevne, så de er gode.
Fairwayene, greie. Litt lite gress enkelte steder, og litt langt gress andre steder. Harde.
Om du derimot bommer fairway er det en litt annen sak, da snakker vi stort sett harpakket og oppsprekt jord.
Teesteder, bra.

Ellers er det litt krise at baneguide ikke er tilgjengelig, da det som førstegangsbesøkende er umulig å orientere seg på banen. Den er såpass flat, at du ser ikke hvor vann begynner, slutter eller er i det hele tatt. Noen skilt på tee gir deg et inntrykk, men her står det heller ikke oppgitt noen lengder til hindre.

Alt i alt, en morsom bane, som har potensiale, men trenger mer gressvekst.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Har ennå ikke vært der, men hvor mange år tar det å få lagd en baneguide? Yorkie skrev her i 09/2012
og baneguiden var enda ikke ferdig. Lasern ble flittig brukt gitt :)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Gamle Fredrikstad

Post by Yorkie »

Snodig, spilte sist der 24/10/13, og da sto Brovold (daglig leder) selv i resepsjonen, og han svarte da på spørsmålet om baneguide "vi har den forsåvidt klar, den skal bare trykkes"
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by Xo1 »

LPB sa vel forsåhvidt at baneguide skulle være klar om to tre ukers tid når vi var der i begynnelsen av mars 2014. Mye tyder vel på at dette bare er noe han sier for å tekke sine kunder, men får jo håpe at den snart kommer på plass.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: Gamle Fredrikstad

Post by chrefs »

Noen nye erfaringer å dele? Planlegger å spille der førstkommende Tirsdag. Forholdsvis rimelig Greenfee iallfall. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17354
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Fint om du skriver noen ord etterpå da.

Nå er visst den etterlengtede baneguiden klar, ihvertfall på nett. http://gfgk.no/arkiv/2351
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: Gamle Fredrikstad

Post by chrefs »

Ble en tidlig runde med utslag kl 07:50 idag, julitilbudet med 2 stk Greenfee og bil for 700,- lokket meg ut av sengen kl 06:00!

Teesteder: grønt, litt langt gress, og noen utslag var så knallharde at jeg slet med å finne en plass å pegge opp.

Fairways: dessverre veldig dårlig. Et tilsynelatende greit utslag fant fort en sprekk eller knallhard leireklump midt i fairways, spratt 90* til siden og gikk i tjukka eller i vannet. Dette opplevde jeg på flere hull, noe som fort stjeler litt av sjarmen.

Greener: grønne og fine, litt mye hastighetsforskjell fra green til green. Det gjorde dog ikke så mye at putten rullet 15 cm kortere/lengre, den holdt seg fortsatt i spill. Hardt her også, ikke sjans å få spin på fullsving 60* en gang

Generelt: knallhardt over så godt som hele spillefeltet, veldig avhengig av god sprett der man lander. Pluss for Greenfee m/ bil fra 06:00 - 08:00 2 pers 700,-
Rangen så også veldig fin ut, rakk dessverre ikke innom den før runden.
Voldsomt mye småfluer og andre bugs som skaper unødvendig irritasjon underveis, hadde nok vært mye værre uten bil.

Tror nok opplevelsen hadde vært en helt annen etter et par dager regn, det var som sagt knusktørt og knallhardt over hele løypa. Kun teesteder og greener som har vanningsanlegg, resten må moder jord ta seg av.
Banelayouten krever at man enten spiller sikkert, eller slår BEINT. Mye vann i spill over alt, noe jeg ikke er vant med.
Jeg vil si at en fysisk baneguide er veldig viktig om man ønsker å holde seg i spill, så jeg anbefaler copy/paste inn i paint og skriv ut en selv, Flash funker dårlig på tlf underveis iallfall..

Alt i alt er jeg skuffet, men har trua på banen når den får noen år på baken og bedre grunnforhold på spesielt fairways.
Post Reply