Kongsberg GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Spilte her i helgen, etter en veldig regntung periode.

Fairways var ganske våte, men ikke noe overvann. Langt gress, men helt greit å spille fra.

Bunkerne var ikke fikset etter regnet, det burde de vært.

Greenene klippes på 3mm, og de var veldig bra. De dro av dugg på morgenen, men de var fortsatt litt fuktige. Utover morgenen/formiddagen tørket det opp og det rullet veldig bra. Litt mange nedslagsmerker på front, synd at folk ikke reparerer de.

Service var som alltid på topp

Image
barnum
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 14 Aug 2012, 10:46

Re: Kongsberg GK

Post by barnum »

Noen som har spilt Kongsberg i det siste?
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Kongsberg GK

Post by Bogey »

Får prøve jeg også da.... Noen som har oppdatert banestatus? Siste på hjemmesiden er fra 27.07. Skal se om jeg får tatt meg en tur opp neste uke eller i løpet av helga.
Enhanced
Forumvant
Forumvant
Posts: 57
Joined: 08 Aug 2014, 11:56
Hcp: 19
Has thanked: 7 times

Re: Kongsberg GK

Post by Enhanced »

De slet visstnok mye, særlig med fairways, i starten av sesongen, men, i følge noen som har spilt der nylig, så har det blitt veldig bra nå. Ser også at de la ut bilder på facebook for 12 timer siden som virker å underbygge det.
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Kongsberg GK

Post by Owee87 »

Jeg spilte der for ca en uke siden. Var der i slutten av april også. Da var det vanskelig å se for seg at det skulle bli bra i løpet av sesongen med alle skadene på fairway og green. Når jeg var det nå var det overraskende bra. Var litt uheldig i og med at det hadde regnet nylig og gjorde det også når vi spilte. Utenom det så vil jeg si at det absolutt er verdt et besøk. Både fairway og green var av god kvalitet!
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Spilte her i går og forventet at det skulle være bra forhold, men ble veldig skuffet. På treningsgreenen ruller det greit, men man ser at den ikke er helt tipp topp.

Når man kommer ut på 1.fairway er det nesten som man ikke tror at vi er i slutten av august. Mange steder uten gress, og der det ser grønt ut er det det kløver og annet ugress som dominerer. Tenkte at dette ikke kan være representativt, men det er det faktisk. Spiller man med ballplassering er det greit nok, om man finner et sted med skikkelig gress i nærheten. Hull 13 er katastrofalt dårlig, rett og slett. Men helhetsinntrykket er at det er langt unna bra.

Hull 10
Image

Greenene har bra hastighet(litt overraskende, for de er veldig myke), men er ikke spesielt jevne og flere har stygge sår. Hull 18 er kanskje den beste

Image

Dette er green 12

Image

Det virker rett og slett som de ikke har klart å få til gode nok forhold i år. Vi hadde gratisbilletter, men om jeg hadde betalt 500,- for dette, hadde jeg ikke vært særlig fornøyd. Har nok kommet endel nedbør også i det siste, for det var mange områder hvor det var ganske bløtt og gjørmete.

Bunkerne virket å være bra preparert og så bra ut.

En flott naturopplevelse å spille der sen ettermiddag/kveld, men ikke mer. Blir nok lenge til neste gang, dessverre
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Tok turen hit i ettermiddag, godt timet med at regnet skulle gi seg og sola skulle titte fram.

Banen var selvsagt relativt våt, men fairways var ikke så våte som jeg fryktet. Mest vått i roughene. Greenene hadde fått litt gjødsel på seg også, uten at det forringet puttekvaliteten nevneverdig.

Fairways var ganske bra, men noe ujevn gressvekst og noen sår enkelt steder. Ikke på sitt aller beste, men ganske greie.

Image

Greenene var jevne og det rullet faktisk veldig bra. Tok litt tid før jeg vente meg til at det rullet såpass bra. Noen har noen småsår her og der, men de er ganske bra.

Image

Bunkerne derimot har ikke fått mye kjærlighet i det siste. Var ingen raker i de, og det så ut som at det var en stund siden de var raket ordentlig gjennom. Noen hadde også endel stein. Her må det gjøres litt arbeid.

Roughene er som vanlig ganske tøffe her, bare å holde seg unna. Man mister lett et tre-pack eller mer med en litt dårlig dag.

Nydelig ved Lågen i ettermiddagsola. Banen får vel litt påfyll av regn i morra, men etter det bør den tørke greit opp og bli bra ved neste klipping.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Leste at de skrøt av forholdene her, så jeg tok turen i forrige uke.

Litt varierende på fairways synes jeg, noen er bra, noen ikke fult så bra. Områder med dårlig gressvekst eller ingen vekst. Litt rart i august.

Image

Greener er ganske bra, ruller greit. Litt varierende her også, men stort sett bra.

Image

Det jobbes med bunkerne visstnok, kantene skjæres og de skal visst fylle/skifte sand. Det behøves, mange av bunkerne er skikkelig dårlige.

Teestedene er stort sett bra

Største innvendingen er roughen. Ikke den meter-høye roughen som er langt ute på sidene, men områdene rett utenfor fairway. Der er det 10-15cm saftig gress, noe som gjør at det kan være vanskelig å finne ballen, selv 30cm utenfor fairway. Enten burde det vært en semirough, eller burde man tynnet og klippet den ned litt.

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Fine og raske greener her for tiden, til tross for noe sand på de. Fairways litt mer ymse

Image
Post Reply