Kongsberg GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Kongsberg GK

Post by kevin »

Siden så mange har skrytt av Kongsberg hittil i år,og at de reklamerer med det på hjemmesiden sin,så planla jeg å spille den i går. Ligger ca.45min fra der jeg bor og Borre medlemmer har 1/2 greenfee man-tirs så da burde dette være et røverkjøp til den nette sum av 150,-.

Da jeg ankom brukte jeg endel tid på treningsgreenen for å finne ut om greenene. Den var relativt treg,men jevn og bra med gressvekst. Så til banen ellers:

Tees: jevnt over bra,bra gressvekst

Fairways: Ikke videre imponert. Noen var ganske bra,endel hadde områder med dødt gress. Og ikke minst var de "langhårete". De var ikke elendige,men langtfra bra nok synes jeg. Men det er kanskje fortsatt tidlig på sesongen der oppe,og muligens så er det bedre enn tidligere år. Litt urettferdig å sammenligne med min egen bane(som har myyyyeee bedre FW),pga beliggenhet og klima,men trodde de var bedre pga alt skryt. Trenger nok endel uker til med skiftende vær med sol og regn og ikke minst bra temperatur. Har vel vært litt for kaldt om natten siste ukene. Så ingen info om ballplassering,men det var muligens der. Men de områdene som var dårlige,der var det sjelden bra sted å flytte ballen innenfor et scorekort.
PS! drømmer om å spille på fløyel på OGK slik Smilende Sam har gjort,håper noen inviterer meg med dit en gang.. :P

Greener: Var bra med gressvekst,jevne og stort sett bra. Et par av flaggplasseringene gjorde at jeg måtte putte over et par steder hvor det ikke var fullt så bra,f.eks hull 4 og 5. Greenene er pent stellt med og ser flotte ut. Men så er de ganske trege også,overraskende trege synes jeg til tross for at de er kortklippte.

Bunkere: ja fikk testet de,dvs 3 stk langs venstresiden på hull 18 :lol: Da var jeg sliten...men de var fine å slå fra,løs og fin sand og velpreparerte.

Konklusjon: Litt skuffet over fairwayene pga forventningene,og fornøyd med greenene selv om de var litt for trege for meg. Men det sies at den er overraskende bra så tidlig på sommeren,så da får vi tro de på det. Banen er lang fra gul tee og ble litt sliten på slutten. Men jeg kommer gjerne tilbake i løpet av sommeren,liker banen veldig godt. Liker designen og utfordringene den byr på med alle de lange par 5 hullene. Hvis jeg tenker "value for money" så var det meget bra,150,- pga greenfeesamarbeidet er meget bra. Ordinært er det 300,- og den er den absolutt verdt også.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Kongsberg GK

Post by Solaar »

Hmm, har bestemt meg for å få spilt alle baner innenfor halvannen time fra Oslo i år så denne må vel på listen.

Vanskelighetsgraden, vil du si at den er enklere enn Borre?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Litt vanskelig å si synes jeg,men her er noen ting som spiller inn:
- Borre har baneverdi på 138 mens Kongsberg er 131.
- Jeg har 21 tildelte på Borre,mens jeg har 19 på Kongsberg.
. Borre er 5811m fra gult mens Kongberg er 6019m fra gult
- Borre har ganske korte par 3 hull mens noen av Kongsberg sine er opp imot 200m
- Borre har et langt par 5 hull på over 500m,Kongsberg har 3 stk som er så lange

Kongsberg føles og er en god del lengre,men hvis ikke lengde er noe problem så synes jeg ikke den er vanskeligere. Front-nine er har ingen spesielt vanskelige hull,mens jeg synes at back-nine er vanskeligere.
Roughen kan være veldig tøff på Kongsberg,så er man ikke presis så kan man slite på en dårlig dag. FW er ikke smale,men er man først utenfor så er den første roughen ganske tjukk,og er man lengre ut så sliter man med å finne ballen.
Er jo blanding av skog og park,og jeg synes den er morsom og spennende å spille. Hadde nok spillt bedre der om jeg hadde fått opp lengden med driver,eller fått bort slicen som jeg sliter med. Føles langt når man bruker 3wood og 4`er jern fra tee.

PS! i siste nr av Norsk Golf var det annonse fra Kongberg og det fulgte med en rabattkupong for 2 personer,greenfee til 1/2 pris...noe å tenke på :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Har vært på Kongsberg i dag og benyttet meg av tilbudet med 100,- i greenfee før kl.11 :!: Det må vel være et av de beste tilbudene i Norge for tiden

Da jeg prøvde treningsgreenen var det litt dugg på den og den virket utrolig treg,slik som greenene er der oppe. Men utpå banen var det litt bedre.

Tees: pent klippet og fine
Fairways: stort sett veldig bra,finnes et par stk som har litt ruglete gress i starten.
Bunkere: ble raket da vi var der,noen har litt lite sand og kan føles veldig harde
Greener: veldig flotte,tett fint gress og jevne. Men litt trege er de,og følte vel at det var litt forskjell på noen av de. Men stort sett veldig bra greener

Negativt: vi gikk ut kl.0830 og da drev banemannskapet med klipping på hull 1,og raket bunkere med maskin. Dette gjorde at vi ble stående å vente endel allerede på hull 1,noe som medførte venting for de bak også. Det er veldig urutinert når man vet at det er fulle flighter hele formiddagen. Klippingen bør starte tidligere,slik at de ligger foran de fleste flightene. Problemet med venting på banemannskap varte gjennom de 3 første hullene. Vet at de har første prio på banen,men her burde man hatt litt andre rutiner

Konklusjon: løp og spill Kongsberg i juli,gå ut før kl.11 og betal kun 100,-. Det er et utrolig godt tilbud :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Noen som har spilt Kongsberg i sommer? status? vurderer å ta meg en tur i morra
Pakkemafia
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 01 Jul 2011, 21:54
Hcp: 21,8
Location: Trondheim
Has thanked: 1 time

Re: Kongsberg GK

Post by Pakkemafia »

Vått! flere steder på banen hvor det er dammer og myrdannelse. Irriterende mye løst gress utenfor fairway. Tirsdag hadde de dressa greenene, ujevnt fordelt med sand, og noen steder mye sand. Det begynner å tørke opp nå, men siden det er meldt regn de kommende dagene, er jeg redd det blir vedig vått igjen.

På avstand ser banen glimrende ut, men er ikke i så bra stand på nært hold.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

takk, bra jeg ikke tok turen da :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

Vet at noen fra forumet var på Kongsberg i dag, fint om de kunne skrive noen ord om tilstanden. :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kongsberg GK

Post by veggiss »

Det står på greenene enda... ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Kongsberg GK

Post by Xo1 »

Banestatus Kongsberg GK:
Greener: pipehullufting, som må sandes og valses, men jevnt over bra gressvekst. Noen hull har dog partier med skader. Provisorisk green på hull 3. Hastigheten på greenene på Kongsberg er som vanlig tregt, men fikk ikke følelsen av at de var veldig mye tregere enn Mikla var på lørdag. Jeg fant hastigheten kjapt. Noe 8/9 chipsave og 30 putter skulle indikere.
Fairway: mange brune partier, men med innslag av gressvekst, noenlunde samme vekstforhold som på Mikla.
Bunkere: bra stand, men noe forskjellig mengde sand i de jeg besøkte.
Rough: mye tuer som følge av ujevn vekst etter vinteren, med 2 fairwaytreff :( , fikk jeg god erfaring med dette.
Teesteder: bra.
Generelt: Etter å ha gått å vasset på Mikla lørdag, forventet jeg veldig våt spilleflate på Kongsberg. Det var derfor overaskende å erfare at banen hadde tørket opp veldig bra. Selvfølgelig var det også her våte partier.
Med nedsatt greenfee til 250 på hverdag og 300 i helg så er dette helt greit.
2-3 uker med litt varme og sol vil gjøre underverker på banen.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Kongsberg GK

Post by sirandrew214 »

Spilte der i dag. Gresset vokser, og i sedvanlig Kongsberg ånd skal det klippes minst mulig! Fairway noen steder var i ankelhøyde, andre steder manglet det gress. Hvorfor ikke pynte bare bittelitte-grann på det? Greenene har grei gressvekst, der det ikke er helt dødt. Hvorfor ikke klippe det så det har mer enn 2 på stimpen?? Jeg er sikker på at jeg hadde hatt større sjans til å sette noe fra 1.5m og ut hvis jeg hadde chippet på greenen istedet for å putte!
Må si jeg forundres over klippe-politikken på kongsberg...:/
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Kongsberg GK

Post by sirandrew214 »

Ny runde i dag. Mulig de klippet litt siden i går, eller at det har tørket ut litt, men det var nok oppimot 4.6 på stimp idag. I tillegg hadde jeg trent litt puttting i hagen for å bli vant til tempoet! :D
En knall-varm dag, med mindre vind enn i går gjorde det til en utfordring å få i seg nok væske og mat. Kaldt håndkle rundt nakken, og mye vann gjorde at det gikk greit. Ble en grei plassering til slutt, og nedskriving i dag.
Pakkemafia
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 01 Jul 2011, 21:54
Hcp: 21,8
Location: Trondheim
Has thanked: 1 time

Re: Kongsberg GK

Post by Pakkemafia »

Har du ikke spilt på Kongsberg GK denne sesongen? IKKE gjør det, med mindre du får greenfee.
En av Norges mest oppskrytte baner er i elendig stand. Gjennomgangsmelodien er dårlig gressvekst på fairway, mange greener med dårlig vekst, særlig på back 9, og mye løst gress der de har klipt roughen.

Som alltid, og som nevnt før, klippingen på Kongsberg er elendig. Der roughen ikke er klipt, er den ca 30-40 cm høy. Der den er klipt ligger det igjen masse løst gress. Det ser absolutt ikke pent ut rundt banen.

Det beste per dags dato er teestedene. Fin og jevn gressvekst.

For å oppsummere; Dårlige fairways, ujevne greener, høy og tykk rough og ser ikke veldig pent ut rundt banen.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Kongsberg GK

Post by raffener »

Noen som vært der i det siste? Blitt bedre enn det pakkemafia sier?
Pakkemafia
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 01 Jul 2011, 21:54
Hcp: 21,8
Location: Trondheim
Has thanked: 1 time

Re: Kongsberg GK

Post by Pakkemafia »

Skal, etter det jeg har hørt, ha blitt litt bedre... Skal spille Kongsberg på fredag, så da kan jeg oppdatere.
teddykirsebom
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Jun 2012, 21:20

Re: Kongsberg GK

Post by teddykirsebom »

Kongsberg kan friskmeldes! Greenene er jevne og fine nå (noen vinterskader på enkelte områder på noen av greenene på backnine) (raske har de aldri vært og det var de heller ikke nå, men som normalt :-) )
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsberg GK

Post by kevin »

De har gjort mye arbeid på Kongsberg i år for å forbedre banen. Her er en av de beste nyhetene synes jeg:
Ny vei på hull 12. Vi har gravd og jevnet ut landingsområde på høyre side for green. Dette blir helt topp!
Image
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Kongsberg GK

Post by Bogey »

Noen som har spilt banen i år og kan si litt om tilstanden? Vurderer å ta meg en tur til helgen :)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Kongsberg GK

Post by Rotten »

Spilte litt tidligere i år, men begynner å bli en stund siden nå. Da virket det veldig lovende.
Og som alltid god stemning!
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Pakkemafia
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 01 Jul 2011, 21:54
Hcp: 21,8
Location: Trondheim
Has thanked: 1 time

Re: Kongsberg GK

Post by Pakkemafia »

Spilte der for to dager siden. Litt bløtt noen steder etter regnet, men forholdsvis tørt. Helt greie fairways og tees. Dårlig gressvekst på deler av samtlige greener. Ekstremt mange merker etter lufting som gjorde greenene humpete og ujevne. Virker som klippehøyden er for kort for tidlig. Ellers var det fint rundt banen. Som alltid etter Peter tok over som daglig leder er det hyggelig å komme til golfbanen. Fikk både flaske med vann, polett og pakke med pegger og ballmarker.
Post Reply