Trondheim Golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Trondheim Golfklubb

Post by mciljoy »

Kort status på Sommersætra

For besøkende er det vel bare å være ærlig og be de besøke Byneset og Stiklestad hvis de har mulighet.
Banen er i generelt dårlig stand med masse dødt gress som er som å slå fra ei dårlig rangematte, gjørmete områder, store duster og barflekker på greenene osv.
I tillegg har hull 1 hatt provisorisk green i hele år uten avstandsmerking. Hvis du ikke har kikkert aner du virkelig ikke hvor langt du skal slå på dette hullet. Det hadde vel tatt de 5 min å sette opp en rød-pinne og for gjester er jo dette helt natta. I tillegg er den provisoriske greenen nærmere en parkeringsplass i kvalitet enn min egen plen. I tillegg, og dette kan vel ikke klubben være ansvarlig for alene, er bunkrene så og si aldri raket. Roughen er relativt høy og kommer du litt utenfor den friserte roughen er det veldig sannsynlig at ballen ligger gjemt under diverse vekster.

Dette ble veldig negativt, men det er bare å stikke fingeren i jorda og si det som det er. Spesielt for dere som vurderer å besøke en bane i midt-norge. Av positive ting å nevne har de endelig satt opp rød-pinner på hull 4 slik at 50% av de med hcp over 20 slipper å stryke hullet hver gang de spiller det. Green 7 og 9 er av god kvalitet.
H1N1
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 17 May 2012, 18:37
Has thanked: 1 time

Re: Trondheim Golfklubb

Post by H1N1 »

Tar de fortsatt 400 kroner for ni hull på ettermiddager? Under lignende forhold i fjor vår kjørte de full pris uavhengig av forhold. Noe som er helt natta
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Trondheim Golfklubb

Post by mciljoy »

Har ikke hørt noe om reduksjon i prisen nei, dessverre. Hvis noen betaler 400 kr for å spille 8 dårlige hull og 1 provisorisk så får man minimalt for pengene i hvertfall.
Men jeg tror ikke klubben bryr seg, de ønsker ikke å ha for mange gjestespillere på banen
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Trondheim Golfklubb

Post by Fossi »

Jeg sitter igjen med eksakt samme inntrykket etter en runde der for et par uker siden. Jeg følte egentlig at jeg hadde kastet penger rett ut vinduet. Morsom bane i et flott og bynært område, men med alt for dårlig kvalitet i forhold til pris. Jeg ble godt mottatt i proshopen da jeg betalte, men bortsett fra det så følte jeg meg som en inntrenger. Dårlig skilting, lite info og svært få som var interessert i fortelle meg noe som helst. Det er en del gode alternativer i området så for gjestespillere vil jeg nok anbefale å gå et annet sted.
Jeg måtte betale full pris og det var ingen som nevnte provisorisk green så jeg gikk for den opprinnelige greenen og fikk meg en real overraskelse da jeg så flaggplasseringa.
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: Trondheim Golfklubb

Post by chrefs »

Liten oppdatering fra en som spiller denne banen omtrent hver dag:

Generelt: I og med at Sommerseter ligger "høyt" over havet med sine ca. 150 m, og ligger dårlig plassert mtp. Vær og vind, er det en av de første plassene i Trondheim som får snø, og en av de siste plassene den forsvinner. Når jeg tok plenen for første gang i år, lå det fortsatt snø og is på banen. Denne vinteren var det også periodevis ekstremt kaldt med lite snø, noe som er dårlig business for en golfbane.

Treningsområder: Foruten drivingrange som er for kort (maks 180m carry) har TGK et suverent treningsområde. Pluss for at rangeballer er inkludert i Greenfee

Greener: samtlige greener er vertikalskjært og dresset for én uke siden, og begynner allerede å ta seg bra opp. Snittemperaturer på 24-25 grader både bak- og fremover i tid skaper god vekst, og innslag av skikkelig regnvær, som idag, fremskynder denne veksten betraktelig. Både greener og fairways vannes hver natt så fremt været ikke hjelper til.

Fairways: Store områder har dessverre fått hard medfart i vinter, og de vil nok også få det i årene fremover. Beliggenheten er rett og slett ikke optimal om man ønsker å ha det grønt og flott fra mai til september. Det vil såvidt jeg vet gjøres utbedringer vedrørende drenering mot høsten, på de typiske våte områdene.

Teesteder: Stort sett gode forhold, men spesielt teestedet på hull 4. Er utsatt, da dette ofte er skyggebelagt.

Annet: Klubben har i år ansatt ny banksjef, som allerede har tatt grep. Fringer på samtlige greener er utvidet, fairways er krympet noen plasser. Virker som han har bra peiling.

Klubben drifter også Proshop selv, mot eksternt firma tidligere år.

Det er også satt i gang banevert/marshall-virksomhet på banen om kveldene, da det dessverre skjer en del hærverk i den tiden. Greenkeepere blir møtt med divots på greener og andre områder disse ikke hører hjemme.

Ser det snakkes om greenfeesatser her, og kan være enig i at disse er litt i overkant høye, men i hvor bra stand banen er i juni, er det ingen som vet når det settes et budsjett lenge før juni. Mener fortsatt det kunne vært juster litt på disse prisene.
Merk at 3-pack baller type Callaway Supersoft samt fri range inngår i Greenfee.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med min hjemmeklubb, og det skjer stadig endringer som vises ute på banen, til det positive.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Trondheim Golfklubb

Post by Mathias »

Som min klubbkollega chrefs skriver har det skjedd mye bra i det siste.

Jeg gikk 18 på Sætra i dag og allerede er greenene blitt veldig pene etter vedlikeholdet, samt at fairwayene har fått seg et kjempeløft de siste dagene. Jeg ble faktisk overrasket over hvor bra de var i dag.

Ang prisene så er jeg også enige i at disse er vel høye, men om man kjenner noen i klubben, så får man god rabatt på greenfee. Jeg hadde besøk av en kompis i helge og han betalte under 200 kr for 18 når han gikk ut sammen med meg, samtidig som han fikk 3 supersoftballer og fri range. Ikke noe å klage på det.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: Trondheim Golfklubb

Post by chrefs »

Oppdatering: samtlige greener er UTROLIG mye bedre enn ved sesongstart, forholdsvis jevne og fine. Under RT i helgen ble det stimpet til 10.5 - den hastigheten vil såklart ikke opprettholdes, da det krever lite vanning som vil resultere i null gress med været vi har nå. Det er heller ikke gøy å spille på så raske greener til hverdags..

Foregreener har fått et solid løft, og vil jobbes mer med fremover.

Teesteder vertikalskjæres, resås og dresses i disse dager, så de vil også bli mye bedre om ikke alt for lenge. De verste er fullt brukbare med riktig plassering av klosser nå også, så krise er det ikke.

Da står vi igjen med fairways - de får dessverre mye juling iløpet av vinteren, og jeg mener det blir helt feil å prioritere disse i lik grad med green og teesteder, lander man på en flekk uten gress er det ikke langt til en med gress, og da er det ballplassering som gjelder.

Slik som banen fremstår nå, har jeg ingen problemer med å anbefale en runde hos Trondheim Golfklubb.
Post Reply