Nydelig golfbane til salgs...

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Nydelig golfbane til salgs...

Post by eivaan »

Hei :) På bakgrunn av situasjonen her i Kristiansand og Bjaavann Gk, har klubben bedt medlemmene komme med forslag til løsning på situasjonen. Jeg utfordrer alle dere her på forumet til å gå inn på Bjaavanns hjemmeside å lese notatet fra styreleder og event. komme med forslag til løsninger :)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Nydelig golfbane til salgs...

Post by Yorkie »

Skal tenke så det knaker Eivaan, Bjaavann er en altfor fin opplevelse til å gå i glemmeboka
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nydelig golfbane til salgs...

Post by kevin »

Litt vanskelig å sette seg helt inn saken bare ved å lese om den. Prøvde å lese saken på Fædrelandsvennen, men det var sånn betalingsgreie.

Om jeg har forstått det riktig, så virker det vanskelig å få til en ny finansieringsmodell med Nordea. Har det vært prøvd å få andre banker på banen?

Kan det være aktuelt å be medlemmene betale en høyere årsavgift på i en periode på 2-3 år?( folk vil sikkert vegre seg om det er sjanse for konkurs) Slik Nøtterøy har fått igjennom nylig. Om jeg ikke husker feil, hadde dere relativt lav årskontigent?

Man sparer vel en del penger nå når det ikke er noen daglig leder? Er ikke sikkert man behøver å ansette en ny. Vestfold gjorde ikke det da daglig leder sluttet. Man har en person som er administrator, tar seg av det meste utenom banearbeid.

Tror de fleste golfklubber sliter med fallende sponsorinntekter.

Hvordan er forholdet til Kristiansand gk? Kan det være aktuelt med et samarbeid der?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nydelig golfbane til salgs...

Post by eivaan »

Hei Kevin :) Saken er tilgjengelig på hjemmesiden Bjaavanngk. Problemene er bare en videreføring av tidliger uløste ting..medlemmene har vært gjennom runder med ekstra betaling, oppløsing av selskap og tap av andeler osv....Nordea er ganske steile på resfinansiering, men jeg vet at det jobbes med andre banker/løsninger. En tid verserte det rykter om oppkjøp fra Miklagard..noe jeg ikke har noen tro på medførte riktighet. Sammarbeid med KGK er en løsning jeg og mange mener er veien å gå, problemet er at dette ikke er enkelt da KGK ikke er helt på bølgelengde....Vi har et sted mellom 1500-2000 potensielt/aktive medlemmer her nede, så med 2 klubber blir det litt for snevert marked å konkurere i hvis ikke vi står samlet :( Mitt håp er at det blir en sammenslåing og at mange av de eldre samt nybegynnerne i stor grad bruker 9 hullsbanen og korthullsbanen på gamle Kristiansand og at Bjaavann blir hoved banen for regionen :) Time will show....Blir uansett for dumt å ikke ha denne perla av en bane, den har tross alt kostet 70 mil...og har et kjempepotensiale i et utrolig flott landsskap :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nydelig golfbane til salgs...

Post by kevin »

Høres ut som det jobbes godt med løsninger da. Tror nok man må gjøre noen "drastiske" endringer om man skal overleve. Det nytter selvsagt ikke bare kutte og kutte. En ny finansaktør og modell kan være med å gjøre livet . Samt en løsning med felles klubb for byen, det er nok en god ide. Om det er mulig.

Hvordan er det med greenfee-inntektene da? Er de stabile, synkende eller økende? Hvordan er satsingen på golf-turisme? Regionen har jo noen store aktører på turisme, som Color Line, Fjordline og Dyreparken. Samt at Widerøe har mange nasjonale ruter til/fra flyplassen, samt noen internasjonale flyvninger. Finnes det noe samarbeid med noen av disse aktørene? Kan man utvide eller utnytte noe sånt bedre?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nydelig golfbane til salgs...

Post by eivaan »

kevin wrote:Høres ut som det jobbes godt med løsninger da. Tror nok man må gjøre noen "drastiske" endringer om man skal overleve. Det nytter selvsagt ikke bare kutte og kutte. En ny finansaktør og modell kan være med å gjøre livet . Samt en løsning med felles klubb for byen, det er nok en god ide. Om det er mulig.

Hvordan er det med greenfee-inntektene da? Er de stabile, synkende eller økende? Hvordan er satsingen på golf-turisme? Regionen har jo noen store aktører på turisme, som Color Line, Fjordline og Dyreparken. Samt at Widerøe har mange nasjonale ruter til/fra flyplassen, samt noen internasjonale flyvninger. Finnes det noe samarbeid med noen av disse aktørene? Kan man utvide eller utnytte noe sånt bedre?
Dyreparken har vært inne :) Greenfee er rimelig stabilt(dårlig) Jeg håper at noen av de store bedriftene her ned kjenner sin besøkelses tid...NOV, AKER, Color Line osv. banen ligger 10 min unna Kjevik(flyplass) så alt ligger til rette :) Tipper banen kan kjøpes ut for 4-6 mil. Tenk for en pr. jippo for et stort selskap å eie banen(Colorline Golfcourse Norway....) Tror de hadde fått mye for pengene....;)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nydelig golfbane til salgs...

Post by kevin »

http://www.bjaavanngk.no/nyheter/medlem ... 8.november

Har du noe mer å melde enn det som står i det referatet, eivaan?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nydelig golfbane til salgs...

Post by eivaan »

Ja, var et møte i går kveld og folk var positive:) 2015 driften er sikret, de har satt en arbeidsgruppe som skal jobbe med alternativer framover. Håper på en sammenslåing av klubbene fra 2016....det er jo lov å håpe :)
Post Reply