Elverum GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Elverum GK

Post by JanB »

Besøkte Elverum GK fredag 7.aug. Oppmøte på banen kl 08:00 og overrasket at det ikke var kommet folk for å gå ut i det flotte været.
Jeg ventet litt og hang meg på den første som dukket opp for spill en halv time senere. En svært hyggelig senior som skulle gå back-nine.
Herr "Kort men rett" kunne banen godt og hadde vært medlem der i 12 år. Hans utsagn om at banen aldri før har vært i bedre kondisjon føltes bra.
Klubben har en flott hjemmesidemed god informasjon.
Morgendugget hadde ikke fordampet da vi eldre herrer slo ut på hull 10. Forstålig nok spilte vi fra gult og "Kort men rett", gav nyttig informasjon, nær sagt som en baneguide. Dog fikk jeg kritisk informasjon litt sent etpar ganger som resulterte i epar stygge dobbel.
Fairway var nyklippet og greenene fremstod som noe av det fineste jeg har spilt på i Norge. En liten detalj var at jeg ikke fant så mye som et eneste nedlsagsmerke. Normalt pleier jeg å ta minst 2 stykker utenom mitt eget vel framme. Her fantes ingen. Jeg satte flere langputter (10-15 fot) og måtte bare være enig i at banen var en fryd å spille.
Back-none avslutter som front med et par 5 hull. Spennende hull som innbyr til å ta igjen det tapte.
Elverum er en skogsbane med lett kupert terreng. Gode treningsmuligheter for nærspill og lange slag.
Det er godt merket avstandsmerker og både søppelbøtte og ballvasker finnes på alle hull.
Bunkere hadde nydelig sand og kantene var knivskarpe og med en liten 10 cm loddrett vegg de fleste steder.
Noen vil si banen er trang, men har man gått banen noen ganger, åpner flere nye muligheter. Det er ikke alltid riktig å følge "spilleråd", uansett kjentmann. Man har ofte sin engen spillestil, enten den er dristig eller noe mer konservativ.
For meg virket banen kjempeartig og hadde jeg gått den en gang til, som jeg definitivt vil komme til å gjøre, har jeg en noe anderledes approach. Tross etpar stygge miss, hadde jeg en flott dag på banen med 81 slag.
Det skal tilføyes at det også er ypperlig proshop, verksted og kafe.
En skogsbane jeg defintivt vil anbefale.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Elverum GK

Post by Tajkern »

Spilte her lørdag 15.mai.
Det var vel en av de første dagene banen hadde oppe, tror jeg.

På hull 1 var makkeren min 1 cm unna å tråkke oppi en stor haug av elg lort. Engangstilfelle tenkte jeg og gikk videre. Det viste seg at man måtte konsentrere seg om hvor man gikk, det var møkk overalt!
Fairways var dårlige. Den bar preg av at de holdt på å lufte de, så det lå merker etter luftingen overalt.
Greenene var meget dårlig, ballen levde sitt eget liv der, noe som var veldig utfordrende til tider.

Han i Pro Shopen ga klar beskjed før vi startet at vi måtte ta banen som den var, og at det var tidlig i sesongen enda. Han ga oss 50% rabatt for greenfee.

For min egen del så spilte jeg min livs runde denne dagen. Havnet på 48 poeng mener jeg og spilte meg ned fra 32,9 til 27,4 :)
Men jeg har troen på at denne banen er veldig fin på sitt beste med flotte fairways og greener.
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Elverum GK

Post by foffeey »

Er det noen som har spilt denne i det siste? Skal gå en runde der med to kompiser imorra, og lurer litt på hva som venter!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Elverum GK

Post by Hagean »

foffeey wrote:Er det noen som har spilt denne i det siste? Skal gå en runde der med to kompiser imorra, og lurer litt på hva som venter!
Vi kan vel konkludere med at JanB's beskrivelse over her passer perfekt til banens stand pdd. Utrolig artig bane med flotte fairwayer og greener. En god mottakelse fikk vi også :)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Elverum GK

Post by Hagean »

Må nok en gang skryte av banen her. Som de fleste sikkert vet er det ganske bløtt her på Hedmarken og veiene rundt er stengt på grunn av nedbørsmengdene. Men på Elverum forsvinner regnet like fort som det kommer. Mjøsen var stengt på grunn av regnet, på Atlungstad var det så bløtt at det var ballplassering, mens på Elverum var det helt tørt på grunn av banens vanvittige drenering. Greenene/fairwayene er også i god stand forhold til de andre banene i området. Anbefales :)

Noen bilder:

Greenkvalitet
Image

Någet høyere vannstand enn vanlig ved utslag på hull 10
Image

Liker hullet her. Flagget ligger litt over den røde staken.
Image
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Elverum GK

Post by foffeey »

Må skryte litt av Elverum GK. Den banen er altså i så fantastisk stand om dagen. Den er i særklasse i mjøsområdet, så om du er i nærheten, er den mer enn verdt et besøk! Var der i går, og de greenene er de raskeste jeg har spilt på noensinne. Til og med raskere enn de jeg opplevde på linksbane i Irland.

Er du i nærheten, stikk innom!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Elverum GK

Post by kevin »

Lenge siden denne har fått noen banestatus og den fortjener det virkelig. Sesongen går nok mot slutten der, men jeg rakk endelig å spille den

Nydelig høstvær på Starmoen. Ble godt tatt imot i proshop og forklart det jeg behøvde å vite siden det var første gang jeg var der. De hadde startet med lufting av fairways på noen hull, men ellers skulle banen være strøken.

I det jeg går ut og finner ballen min på første fairway, så skjønner jeg hvor bra grunnforholdene er på denne banen. Har hørt folk si det og nå ble det synlig at den ligger på mye sand. Etter å ha spilt bløte fairways i det siste, var det en fryd å spille på tørre og faste fairways. Til tross for at noen av de var luftet

Hull 1
Image

Greenene var veldig fine og hadde bra rull

Image

Velholdt og spennende bane. Kanskje en tanke like hull i starten, med flere par 4 på 360-380m. Men noen er rette, andre med liten dogleg. På backnine synes jeg banen blir litt smalere og utfordringene litt større. Men den er lett å gå og spennende å spille. Klassisk skogsbane med gode forhold. Kommer definitivt tilbake til sommeren og skal få med meg de andre banene som ligger i regionen

Image
Post Reply