Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by kevin »

Det finnes et utall rankinger av golfbaner og noen er kanskje bedre enn andre. Flere golfklubber skryter av at de er best, mest populær, mest naturskjønn osv.

Jeg har alltid ansett rankingen til https://www.top100golfcourses.com som en av de bedre og mest seriøse.

Denne gangen ble jeg litt overrasket over at Lofoten links har skjøvet Miklagard ned fra tronen. Har selv ikke spilt Lofoten, men har hele tiden hørt at spilleflatene ikke har vært gode nok til å bli vurdert som en toppbane. Men de har kanskje fått det skikkelig til nå?

1. Lofoten
2. Miklagard
3. Oslo
4. Kongsvinger
5. Stavanger
6. Atlungstad
7. Holtsmark
8. Nøtterøy
9. Bjaavann
10. Meland

Uansett om man er enig eller ikke, så kan kanskje en sånn ranking inspirere til å spille flere av de best rankede banene. Mange av de går igjen på andre rankinger også

Hele rankingen kan leses her: https://www.top100golfcourses.com/golf- ... way?page=1

foto: Jacob Sjöman
Image
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by mciljoy »

Jeg har spilt flere av banene på lista men ikke Miklagard, så den kan jeg ikke uttale meg om.

Spilte Lofoten i fjorsommer og det er helt klart den morsomste golfopplevelsen jeg har hatt i Norge. Hva som er "best" er jo vanskelig å definere og som regel subjektivt.

Gressflatene er ikke like bra som andre mange andre baner, men det er jo litt forskjell på gresskvaliteten på linksbaner og skogsbaner. Det la overhodet ingen demper på opplevelsen at det kunne være noen flekker med lite vekst eller sand på fairway for min del.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by eivaan »

kevin wrote:Det finnes et utall rankinger av golfbaner og noen er kanskje bedre enn andre. Flere golfklubber skryter av at de er best, mest populær, mest naturskjønn osv.

Jeg har alltid ansett rankingen til https://www.top100golfcourses.com som en av de bedre og mest seriøse.

Denne gangen ble jeg litt overrasket over at Lofoten links har skjøvet Miklagard ned fra tronen. Har selv ikke spilt Lofoten, men har hele tiden hørt at spilleflatene ikke har vært gode nok til å bli vurdert som en toppbane. Men de har kanskje fått det skikkelig til nå?

1. Lofoten
2. Miklagard
3. Oslo
4. Kongsvinger
5. Stavanger
6. Atlungstad
7. Holtsmark
8. Nøtterøy
9. Bjaavann
10. Meland

Uansett om man er enig eller ikke, så kan kanskje en sånn ranking inspirere til å spille flere av de best rankede banene. Mange av de går igjen på andre rankinger også

Hele rankingen kan leses her: https://www.top100golfcourses.com/golf- ... way?page=1

foto: Jacob Sjöman
Image
Har ikke spilt Oslo, Atlungstad, Meland, Lofoten og Kongsvinger....men høres rart ut at Lofoten er over Miklagard, sikkert stunning...men allikevel...også kan jeg ikke begripe at Stavanger kan rankes over Bjaavann...Men helt enig i at dette er den beste sida for denslags!
fryseboks
Forumvant
Forumvant
Posts: 61
Joined: 22 Jun 2015, 21:45
Been thanked: 4 times

Re: Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by fryseboks »

eivaan wrote:
kevin wrote:Det finnes et utall rankinger av golfbaner og noen er kanskje bedre enn andre. Flere golfklubber skryter av at de er best, mest populær, mest naturskjønn osv.
også kan jeg ikke begripe at Stavanger kan rankes over Bjaavann...Men helt enig i at dette er den beste sida for denslags!
Syntes Stavanger er glimrende jeg. Bjaavann har jeg litt delte meninger om. Ikke alltid like fornøyd etter jeg har spilt der.

Ellers forstår jeg fortsatt ikke hvordan Miklagard fortsetter å bli rangert over Bogstad. Spilt der flere ganger, og Bogstad er i en helt egen klasse. Alt er alltid perfekt når jeg spiller der.

Syntes også at det er merkelig at Meland er såpass høyt oppe. Bra bane absolutt, men satt ikke igjen med noe spesiell godfølelse.

Haugaland kunne godt vært høyere oppe. En av fjorårets store overraskelser da jeg spilte meg oppover vestlandet.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by Bogey »

Ser Kongsberg ligger oppe på 24 plass. Hva går vurderingene egentlig på? De har jo slitt max med forholdene de siste par årene. Spilte der i august når forholdene bør være på topp, men var jo knapt nok gress å oppdrive....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by kevin »

Jeg er ganske sikker på at de vurderer over tid og tar hensyn til at en bane kan ha dårlige forhold et år, eller to
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by furu »

De vurderer nok ikke baneforhold der og da. Klubbhus og andre fasiliteter. Layout og design. Utvalg av teesteder. Det er mange ting som kan bli tatt hensyn til i slike vurderinger.
Instagram @christianfuru
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by Bogey »

De har selvfølgelig ikke mulighet til å vurdere alt der og da, men feks Kongsberg så har det vel vært dårlig noen år nå
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Top100golfcourses - Norges ranking 2017/2018

Post by kevin »

Jeg mangler Lofoten, Oslo, Stavanger og Meland på min liste, så det får vel bli min "bucket list" for 2018. Så får jeg kommentere rankingen mer i detalj etterpå.
Post Reply