Norges beste golfbane?

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Håvard
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 11 Jan 2009, 15:39

Norges beste golfbane?

Post by Håvard »

Noen som har meninger? Jeg holder en knapp på Meland i Bergen....
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Re: Norges beste golfbane?

Post by East »

Håvard wrote:Noen som har meninger? Jeg holder en knapp på Meland i Bergen....
Den banen har jeg ikke spilt, men i østlandsområde er mine favoritter Evje golfpark og Miklagard.

Var forøvrig på en omvisning på Nye Oslo GK sent i høst (ute på banen)
Banen kommer uten tvil til å være norges beste bane frem til nye prestisjeprosjekter igangsettes. (hvilket sikkert blir lenge til i disse dager)

Av de dyre banene som skuffer mest, kommer Haga høyest på min liste. Tenk å ha en slik dyr bane som ikke tåler vann.. saklig.

Selv er jeg medlem på Østmarka, en real "budget"-bane. Ikke all verden, men utrolig hyggelig og usnobbete!
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
User avatar
steffenakk
Forumvant
Forumvant
Posts: 73
Joined: 05 Dec 2008, 16:46
Hcp: 6.6
Hjemmeklubb: Ålesund Golfklubb
Location: Skodje

Re: Norges beste golfbane?

Post by steffenakk »

Håvard wrote:Noen som har meninger? Jeg holder en knapp på Meland i Bergen....

Har spilt meland ett par ganger, kjempe fin bane :D
Fylkesmester møre og romsdal 2008
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Norges beste golfbane?

Post by eaglebooger »

...har óg spilt Meland og må si den fremsto som vakker og variert!
Men av de banene jeg har spilt flere ganger tror jeg at jeg nesten må si Losby faktisk. Det er da backnine som jeg liker best på denne banen.
Tørre greener og lite gress på fairway får bare være, da banen har en god layout, og er av en slik vanskelighetsgrad at man får prøvd seg på det meste av slag iløpet av en runde, uansett hvor mange ganger man spiller den.


Jeg liker faktisk Drøbak også, fordi der føler jeg meg som en PGA pro på endel av de korte par4 hullene.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
Geicholaw
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 29 Jan 2009, 10:21

Re: Norges beste golfbane?

Post by Geicholaw »

Mener mange av banene i vestfold er veldig fine, samt Meland
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Norges beste golfbane?

Post by norrbaggen »

Det er kanskje ikke den beste. Men Norges hyggeligste bane er Vestfold GK. Herligt klubbhusområde, alltid bra greener og en morsom bane.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norges beste golfbane?

Post by kevin »

Det finnes få slike rankinger av norske baner,men Peugeot golf guiden gjør en slik ranking av baner i Europa,også norske. Her er resultatet fra 2007/2008

Peugeot Golf Guide, golfens svar på Michelin-guiden.
Peugeot guiden rangerer de 1000 beste golfbanen i Europa. Ingen bane har oppnådd 20 poeng, mens den beste i Europa har fått 19.

Beste bane i Norge iflg. Peugeot guiden er Miklagard med 18, deretter følger Bjaavann på 17 i sammen med 3 andre. Listen over de 12 norske banene som kom med blant europas beste står nedenfor.

Nr Bane Poeng
1 Miklagard 18
2 Bjaavann 17
2 Holtsmark 17
2 Larvik 17
2 Moss og Rygge 17
6 Losby 16
6 Nøtterøy 16
6 Stavanger 16
9 Arendal 15
9 Meland 15
9 Sorknes 15
12 Borre 14

Så kan man alltids være uenig( :evil: ),eller enig( :D )
User avatar
Mickelson
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 22 Mar 2009, 00:53
Location: Oslo/Trondheim

Re: Norges beste golfbane?

Post by Mickelson »

En bane som liksom skal være bra, men som er helt ubrukelig er KROKHOL

Er ingen som har nevnt den så vidt jeg kan se, men til de som ikke har vært der, IKKE DRA...

Er lagt inn i skogen, men doglegs og høydeforskjeller fra helvette, blir liksom litt for mye.... Ved enkelte hull kan man ha en perfekt drive, men fortsatt ikke ane hvor ballen din er blitt av....

Nei, da kan man like så godt kjøre i 5 minutter inn til Østmarka og betale mindre for en mer normal bane..

Men hver sin smak naturligvis.....
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Norges beste golfbane?

Post by Long-Hit-Wonder »

Arendal GK på 9-plass?

Den banen synes jeg var en rotete og forøvrig en grisestygg bane. Eneste som stemte var klubbhuset og uteplassen.

Den 9 plassen kunne likeså godt ha vært gitt til Norsjø GK istedet.
Last edited by Long-Hit-Wonder on 25 Aug 2010, 00:40, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Norges beste golfbane?

Post by Fusion »

Jeg har spilt på Byneset golf og syntes den var utrolig flott. Rart at ikke den er nevnt blant de flotteste i Norge!
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Norges beste golfbane?

Post by Mats »

Krokhol ja... Selv om det er min hjemmebane må jeg si meg enig i karakteristikkene som gis lenger opp i tråden. En jævlig vanskelig bane, utrolig kronglete og kupert terreng. Greenene er heller ikke på topp før langt ut på sommeren, siden det ligger såpass langt inn i skogen (lite sol + kalde vintre). At de nå har satt opp prisen på greenfee til 450 i helgene gjør ikke saken bedre. Dette er et markedsmessig selvmord spør du meg. Spiller heller baner som Østmarka, Evje, Drøbak når det er snakk om slike summer.

Allikevel har vel banen noen fine hull, spesielt hull 13 som er pittoresk, og noen andre fine par-3 og 4 hull. Backnine er veldig kronglete, her er det lett å gå på en smell dersom man ikke treffer perfekt på hvert slag... :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Norges beste golfbane?

Post by Solaar »

Vanskelig å svare på i grunn, det er så mye forskjellig jeg føler jeg må ta i betraktning.

Selv er jeg spesielt glad i s.k. "risk-reward"-baner, dvs. at man ofte har flere valg på hvert hull for hvordan man ønsker å spille det. Hvis man f.eks slår et bra utslag så blir man belønnet med et enklere eller ihvertfall vesentlig kortere innspill, og bommer man så blir man fort straffet med et par ekstra slag.

Av de banene jeg har spilt så er Miklagard og Bjaavann i særklasse når det gjelder dette, mens baner som Krokhol, Smøla og til dels Hauger er i andre enden av skalaen.

Føler også at for meg så er den sportslige utfordringen mer og mer viktig, men det kommer litt ann på hvor mye jeg får spilt og hvor lavt jeg ligger med mitt hcp. Synes en bane skal være utfordrende på "riktig" måte, dvs. at man vet sånn någenlunde hva som skjer med slaget etter at det har havnet der intensjonen var i utgangspunktet.

I noen unntakstilfeller så er det forsåvidt akkurat det som kan være utfordringen med banen og da kan jeg godta det, det kan f.eks være links-baner hvor konturen i landskapet er en gjennomtenkt del av banens layout og vanskelighetsgrad. Men det er vel ikke mange av den type baner i Norge, ihvertfall ingen av de som jeg har spilt.

Derfor er det også viktig at banen er i god stand, og at utfordringene er like over hele banen. Hvis det f.eks er små greener så bør hullene være litt kortere, og omvendt. Det er heller ikke spesielt morsomt å slå et perfekt slag bare for å se ballen ta en helt annen vei pga at banen er dårlig vedlikeholdt, spesielt på greenene.

Klubbfølelsen og det sosiale miljøet i form av bra klubbhus, restaurant, proshop, treningsmuligheter etc. er også viktig, med størst vekt på det siste.

Her er min rangering over de banene jeg har spilt i Norge hvor alt det jeg nevner over et tatt med i betraktningen så godt som mulig. Jeg har lagt absolutt størst vekt på selve banen, og i de tilfellene hvor det er jevnt så er det totalopplevelsen som gir størst utslag.

1. Bjaavann
2. Miklagard
3. Evje (Moss & Rygge)
4. Tyrifjord
5. Losby
6. Byneset
7. Holtsmark
8. Hakadal
9. Stjørdal
10. Drøbak
11. Asker
12. Nes
13. Mørk
14. Østmarka
15. Oppdal
16. Sommerseter (Trondheim)
17. Hauger
18. Krokhol
19. Kristiansund
20. Smøla
21. Ski

En godt organisert klubb er også viktig hvis man skal være medlem der. Tenker da på de som har høy aktivitet i de forskjellige kommittéene, er flinke til å kommunisere med sine medlemmer, arrangerer klubbkonkurranser med lav inngangsterskel og har stort fokus på et inkluderende miljø. Men det er jo vanskelig å vite noe om med mindre man er medlem i klubben selv og er vel egentlig ikke relevant i denne diskusjonen, da måtte tråden kanskje hete "Norges beste golfbane og klubb" eller noe som antyder mest for penga enkelt og greit :)
Last edited by Solaar on 19 Aug 2010, 00:11, edited 1 time in total.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Norges beste golfbane?

Post by hanso87 »

Må si meg enig med deg Mats på en del punkter.

Banen har ett veldig fint første hull. Greit start.
Litt artig det å komme seg opp på det par 5 hvor du er X antall meter over fairwayen.
Men utover på back 9 spiller, blir banen slik terrenget er. Kan ikke fordra det "klatre hullet".. Hvor det liksom ikke er noe fairway og greenen er veldig høyt over utslag og ikke klart innspill.. (Hullet før du kommer opp og slår ned og inn mot klubbhuset).

Prisen 450kr er ganske stivt. Jeg er medlem på groruddalen golfklubb og får en runde på Østmarka for 250kr før kl 14 på ukedager og da går jeg heller ut tidlig en ukedag og har neste halv pris.

Si hvilke baner som er Norges beste. Kan jeg ikke uttale meg om, for har spilt på så få. Men alt jeg kan si er at krokhol ikke er det!
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Covn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 110
Joined: 23 Apr 2009, 23:04
Location: Porsgrunn

Re: Norges beste golfbane?

Post by Covn »

Har ikke spilt Miklagard, men er veldig fan av Larvik. Kjempefin bane.
King Cobra Speed LD
Callaway X-18 4-pw i
Titleist Spin Milled Wedge Vokey Design (54, 60)
Cobra Baffler TWS 3,4
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Norges beste golfbane?

Post by JanB »

Meget bra innlegg solaar !!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Norges beste golfbane?

Post by Solaar »

JanB wrote:Meget bra innlegg solaar !!
Takk :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Norges beste golfbane?

Post by Mats »

hanso87 wrote: Kan ikke fordra det "klatre hullet".. Hvor det liksom ikke er noe fairway og greenen er veldig høyt over utslag og ikke klart innspill.. (Hullet før du kommer opp og slår ned og inn mot klubbhuset).
Enig, dette hullet må vel være noe av det mer vanskelige i norge? Er ikke mye slingringsmonn på utslaget før man havner på den andre fairwayen eller nede blant trærne. Og lander man midt mot flagget må man fortsatt slå i en sterk helling mot venstre. helt håpløst det hullet der! ;)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Norges beste golfbane?

Post by Sindris »

Mener du at på Smøla så kommer man sjeldent over disse valgene, eller mener du at man ofte kommer over disse valgene? Hvis du mener førstnevnte, er jeg uenig. Det er maange hull man enten kan kutte av trærne for å gå mot greenen å satse på birdie, eller ta det safe slaget og berge bogey/paret.

Bra innlegg, ja!
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Norges beste golfbane?

Post by Solaar »

Neida, det jeg mener er at Smøla i likhet med en del andre baner jeg har spilt er litt mer "hobbybaner", dvs det er helt umulig å måle hvordan man egentlig spiller på de banene. De er rett og slett ikke gode nok kvalitetsmessig. Jeg liker ikke uttrykket men hvis man først skal bruke det så er Donald Duck bane en passende betegnelse. Men for all del, jeg liker å spille der, det har en viss sjarm alikevel ;)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Norges beste golfbane?

Post by Solaar »

Mats wrote:
hanso87 wrote: Kan ikke fordra det "klatre hullet".. Hvor det liksom ikke er noe fairway og greenen er veldig høyt over utslag og ikke klart innspill.. (Hullet før du kommer opp og slår ned og inn mot klubbhuset).
Enig, dette hullet må vel være noe av det mer vanskelige i norge? Er ikke mye slingringsmonn på utslaget før man havner på den andre fairwayen eller nede blant trærne. Og lander man midt mot flagget må man fortsatt slå i en sterk helling mot venstre. helt håpløst det hullet der! ;)
Jeps, man har ca 10 kvadratmeter å lande på rundt 200 m fra utslaget, og deretter har man et 150 m innspill mot en håpløs green. Et utrolig dårlig golfhull.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Post Reply