Holtsmark GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Har ikke spilt Holtsmark enda, men gleder meg til første runde der. Anbefaler forøvrig Kongsberg som nevnt i andre tråder, helt fantastisk at de har så tett fint og grønt gress allerede.

Nedslagsmerker synes jeg det blir mer og mer av for hvert år, er snart så vi er på amerikansk nivå for på middels baner over dammen så må en ta en runde hagearbeid for hver jævla putt...

Har alle blitt så late? Tror mange bare ser et brøkdels sekund rett bak ballen sin, og hvis de ikke ser et digert krater umiddelbart så antar de at det ikke ble noe merke.... Skulle jeg ikke finne merket "mitt" (noe som sjelden er såå vanskelig), så tar jeg iallefall 2-3 andre merker så jeg har ryddet opp. Kan ikke huske å ha sett skilter om nedslagsmerker på Holtsmark, vet ikke om det funker men kanskje verdt et forsøk? De i proshopen burde minnet folk på det når de betaler, spurt om greengaffel etc. Plakater om hvordan man gjør det burde også stå "overalt", mange som faktisk gjør det feil og graver og "vipper" på gresset.. Når marshallene kjører rundt så kunne de jo stoppet ved en green og sjekket innimellom. Er en del som kan gjøres, men er jo holdningene det må jobbes med.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Spilte årets første runde på HM, og de som tidligere har skrevet at banen blir bra iår (kan) få rett i det. Det var en veldig god opplevelse idag, og det var generelt bra forhold, men jeg har noen bemerkninger:

- Teesteder: Ikke noe å utsette på. Klossene hadde nok stått der et par dager, for det var en del divots men ikke noe problem å finne et ledig sted. Tett med gress og uten større skader.

- Fairways: Her var det noen området som fremdeles hadde skader etter vinteren og/eller nedbørsmengdene i det siste. Jeg så at det kom noen gresstrå der nå, men var ikke så veldig tett med vekst. Det var 85-90% bra, men det var såpass mye skader og litt flekkete med skikkelig gress at vi ble enige om å spille med ballplassering. Fairwayene var klippet til en OK høyde, men det var ikke veldig mye rull å få noe som også har litt sammenheng med at det ikke er hardt i bakken akkurat.

- Rough: Klippet rough var bra, tett og klippet til riktig høyde etter min mening. Man finner ballen og fullt mulig å slå, men vanskelig å kontrollere lengden etc. I roughområder som f.eks lå bak bunkere, i skråninger etc så var det mye kløver-tuster og ugress. Igjen, 85-90% veldig bra, men ikke perfekt.

- Bunkere: Litt lite sand, tydelig at de ikke har gjort all verden med dem. Det er sand i hele bunkeren og de ser veldig fine ut, men når du skal slå så merker du at det er hard grus 1 cm under ballen. Sanda støver noe helt forjævlig også, og de kunne jo ha spandert på seg litt vedlikehold.

- Greener: Det er tettere gress enn på lenge og greenee har stort potensiale! De var ikke klippet ned skikkelig, så de var litt trege og ballen "breaket" nesten ikke i det hele tatt. Var flere tilfeller hvor gresset (grain) holdt ballen oppe og ute av linja. Med såpass høy klippehøyde så kommer det noen småhumper når du putter også. Mulig det er 1-2 uker for tidlig til å klippe ned skikkelig, men HM er dessverre ikke kjent for å klippe ned greenene skikkelig.. Håper inderlig at de gjør det iår! Så noen nedslagsmerker også, men var ikke helt krise og sjelden jeg måtte ta noen i linja (fikset derimot de jeg så når jeg hadde tid til overs). Var kanskje 2 greener det var littegrann sand på et lite område hvor det vil gå 1-2 uker før det er gress, men det var minimalt. Her vil jeg si at 99% av flatene var bra, men trege..

Konklusjon: HM er i bra stand, og de små skadene/reparasjonene som er nå vil sikkert bli bra iløpet av 2 uker (hvis veksten på skadene på FW tar seg opp). Det jeg sitter igjen med av følelse er at det kunne vært litt bedre om de hadde kostet på LITT mer vedlikehold! Det har vært mye nedbør og en tøff vinter, så forstår at det er vanskelig å ha helt topp forhold enda. Derimot så synes jeg at greenene kunne vært klippet minst 2mm lavere. Hvis de går inn for å gjøre banen enda råere/bedre så hadde det ikke vært noen andre i nærheten. Blir uansett mange runder på HM iår :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Spilte Holtsmark i går.

Teesteder: Langhårede og rufsete, men man slår jo fra peg så har ikke noe å si for spillet.
Fairways: Langhårede, men stort sett tett og fin. Jeg begriper ikke hvorfor de ikke senker klippehøyden med 1 cm.
Greener: Beste jeg har spilt på Holtsmark på så lenge jeg kan huske. Noen flekker på enkelte, spesielt nr 1, men stort sett bra. Kunne ønske de flyttet hullene oftere da det blir ganske stor slitasje og mye spikemarks rundt hullene når de står på samme sted for lenge.
Bunkere: Flotte, men ikke så mye sand som man skulle tro så en wedge med lite bounce er å foretrekke.
Rough: Helt greit

Hadde de klippet fairways skulle jeg gladelig meldt at den er det beste "kjøpet" i Oslo-området i juli, men siden det ikke er tilfelle får det holde med en "godkjent".
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Holtsmark GK

Post by Yorkie »

veggiss wrote:Spilte Holtsmark i går.

Teesteder: Langhårede og rufsete, men man slår jo fra peg så har ikke noe å si for spillet.
Fairways: Langhårede, men stort sett tett og fin. Jeg begriper ikke hvorfor de ikke senker klippehøyden med 1 cm.
Greener: Beste jeg har spilt på Holtsmark på så lenge jeg kan huske. Noen flekker på enkelte, spesielt nr 1, men stort sett bra. Kunne ønske de flyttet hullene oftere da det blir ganske stor slitasje og mye spikemarks rundt hullene når de står på samme sted for lenge.
Bunkere: Flotte, men ikke så mye sand som man skulle tro så en wedge med lite bounce er å foretrekke.
Rough: Helt greit

Hadde de klippet fairways skulle jeg gladelig meldt at den er det beste "kjøpet" i Oslo-området i juli, men siden det ikke er tilfelle får det holde med en "godkjent".
Tiltredes!
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Holtsmark GK

Post by TheBigEasy »

Var på Holtsmark i helga. Banen fremstår som meget bra. Men som sist er greener noe trege og det faller ikke som man skulle tro. Det så ut som det er noe forskjellig høyde på gresset også. Derfor blir putting litt mindre følsomt. Som andre har nevnt kunne det nok vært klipt mere ned på greener. Image
Hull 17 - green.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
Play your best.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Spilte HM idag, og det er flotte sommerforhold. Tee, FW, bunkere og rough er veldig bra. Greenene har så tett gress som jeg aldri har sett der, men kan de ikke være så snille å klippe ned greenene!?!?! Det hadde gjort banen SÅÅ mye bedre! Skal man være"Norges beste bane" eller noe sånt, så kan ikke den største fysiske anstrengelsen være putte-stroket... Hvis de tror at spillehastigheten går opp med så trege greener, så mener jeg helt motsatt. Tror spillet flyter best med middels raske greener, noe som flere kjenner seg igjen i.

Det er veldig jevnt på greenene, så misforstå meg rett men det er bra forhold. Det er bare det at de har en Ferrari som de slurekjører i første gir, og ikke tør å bruke....

Skal sende en mail ikveld tror jeg, det er litt frustrerende.

De kunne også klippet ned tjafset der det er åpent mellom hullene, men er kanskje bare meg som slår dit....:(,
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

De kunne også etterfylt litt sand i enkelte bunkere, det er lovlig lite i et par av de nå, bl.a. den til venstre på hull 5. Utover det er det kongeforhold, og jeg spilte til ny pers i går :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

veggiss wrote:De kunne også etterfylt litt sand i enkelte bunkere, det er lovlig lite i et par av de nå, bl.a. den til venstre på hull 5. Utover det er det kongeforhold, og jeg spilte til ny pers i går :D
De jeg var i idag var bra de, og tenkte faktisk over at bunkerne var veldig bra. Klart, det støver som et lite uvær der da men det er jo litt pga den veldig fine sanda de bruker.

Bunker til venstre på 5'ern? Den har jeg ikke tenkt over engang, og har aldri vært der.... :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Kan vel telle på én hånd de gangene jeg har vært der også, men det kostet et par slag i går hvert fall.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Holtsmark GK

Post by yuran »

Spilte for første gang i går og åpna bra med par, par, bogie, birdie, bogie før de vante doble begynte å vise seg. Første gang jeg spilte banen og 45+54 (litt kollaps mot slutten) gjorde at jeg såvidt berget 100 og nedskriving med 0,8 poeng :)

Banen var meget bra, men forholdene på Hakadal (per 22/6) var enda bedre vil jeg påstå, og Losby ble jeg virkelig bergtatt av første gang jeg spilte den litt tidligere i juli - i mine øyne en flottere bane.

Dagens tabbe var på hull 12, par 3, hvor jeg hadde bestemt meg for å slå PW, men av en eller annen grunn trakk opp 9'er. Siktet litt venstre for å unngå bunker og traff godt, så ballen havna over greenen og 20 cm fra rødt hinder i bakkant. Fikk reddet bogie, men gjør som Bubba og legger all skyld på caddien.

Bærer avsted til Østmarka i ettermiddag, får håpe den er i like god stand.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Holtsmark GK

Post by Yorkie »

Var ut en tur på Holtsmark tidligere i uken og tok noen bilder. Oppgraderte kameraparken noe før sommeren og fikk med noe software som hadde noen sånne fancy filtere, dro til med litt ekstremsettinger ;) på bildene under, selvsagt "over the top" men funker i mindre format og de ble litt kule :)

Image
10

Image
9

Image
8

Image
7

Image
6

Image
5

Image
4

Image
3

Image
2

Image
1

Kondisjonen på banen er bra, greene har grei hastighet (dog fremdeles for trege) og ruller jevnt, fairways er bra, bunkere, vel, som alltid på HM litt bingo med hvor mye sand man ender opp med under ballen... Har man ikke tatt turen tidligere, så er det greit nå, å få med seg Juli tilbudet på 250,- alle dager i uken!
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Holtsmark GK

Post by sumo »

flotte bilder! det ble funky kontrast :)
hull 10 er et morsomt hull, og det fineste bildet i serien.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Holtsmark GK

Post by kristianffs »

Spilte de 10 første hullene på Holtsmark i dag. Fin bane med gode forhold. Greenene var tette og fine, men noe trege. Veldig opptrampet rundt hullene, så de burde vært flyttet på. Teesteder har jeg intet å utsette på. Fairway tørr og grei, men noe langhåret. Bunkerne derimot var en skuffelse. Klarte å hilse på tre av dem, og opplevde to steinharde bunkere med veldig lite sand. Den siste bunkeren var helt fin. Blir ikke noe lettere å slå fra stranden når du ikke helt vet hvordan kølla vil oppføre seg mot underlaget. Her må det fylles på asap zip zap zulu.

Slenger med noen bilder.

Image

Image

Image

Image

Image
Golf.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

Flott høstdag her i dag

Image

Frost på morgenen, så pass på om du skal spille her fremover. Ikke book for tidlig tid.

Fairwayene var litt vel våte etter min mening, plaska rundt skoene ganske mange steder. Greenene var endel opptrampet, og relativt trege. Unormalt stor forskjell på oppoverbakke-putt, kontra nedover. Ble veldig vanskelig å finne riktig hastighet. Det er ihvertfall ikke "raske fine greener", som det står på hjemmesiden. Men men, det er høst og de har nok vært bra i år.

Men en veldig flott dag i godt selskap.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Holtsmark GK

Post by sumo »

spilte holtsmark idag. kan melde om usedvanlig bra greener for å være så tidlig på året!
virkelig fine og grønne. fairways var ok. litt bløte og litt lite gress enkelte steder, men fullt spillbart.
definitivt verdt turen :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

Spilte her på lørdag. De fleste greenene ser bra ut, men noen har snømugg. Det var visst klippet på morgenen før vi gikk ut, men greenene var trege. Fortsatt bløtt på fairways og andre steder. Men går greit når man spiller med ballplassering. Noen av bunkerne kunne gjerne hatt mer sand.
Sonics23
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 24 Feb 2012, 19:09
Hcp: 5,0
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times

Re: Holtsmark GK

Post by Sonics23 »

Banen er nå så sykt bra, den er nå i absolut toppskikk....... Og det gleder virkelig....... Ikke nøl å ta en tur
In the bag
Titleist 915d2 driver Graphite Design Tour DI 6 S
Titleist 816 Evenflow 5,5
Utility Titleist T-MB 4 Graphite Design Tour DI 85 R
Ping i210 5-9
Titleist sm 6 46, 52, 56 F Grind
Scotty Cameron Squareback
Å en masse baller -:)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Spilte banen i går…har ALDRI spilt den i bedre stand, her er det bare å komme seg utpå igjen så fort som mulig!!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Leffi
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 26 Jun 2014, 22:49
Hcp: 17,5
Hjemmeklubb: Losby GK

Re: Holtsmark GK

Post by Leffi »

Spilte Holtsmark i dag for første gang. Banen var kjempefin og morsom, med mange estetisk fine hull. Fairwayene var klasse og får toppkarakter, men greenene var litt trege, selv om det forsåvidt ikke er noe problem. Banen håndterer også vann litt dårligere enn jeg hadde håpet/forventet. Bunkerne var våte og harde, så vanskelig å bedømme de i dag. Jeg kommer definitivt tilbake og gleder meg til å spille banen når den er tørr.
TM R1 9,5 Stiff
TM Jetspeed 3W 15 Stiff
Callaway X Utility Prototype 18 stiff
Nike VR Pro Blades 3-PW P-X 6.0
Nike Satin Wedge 52, 56, 60 DG S300
TM Ghost Spider S
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Holtsmark GK

Post by ShooterMacgavin »

Vell, det har kommet rimelig mange mm med regn den siste uka. Før dette var det lang tørketid.
At det er en del drenerings problemer da, må man nesten regne med.

Har booket meg inn til helga, og gleder meg til å teste forholdene..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Post Reply