Holtsmark GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Så ikke ut til å være mye forbedring der siste uken nei.. Synd for Holtsmark dette, at de skal slite slik med greenene i år.. Elsker å spille den banen, men i år blir det nok ikke før juli ser det ut som.. :(
Det de tjente ekstra på slutten av sesongen i fjor, kan vel neppe være nok til å dekke opp for det de vil tape i ukene som kommer.. Spørs da om en tidligere stenging i fjor hadde gjort situasjonen bedre i år..??
Men klubbhuset reiser seg i alle fall, det er jo gode nyheter uansett.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Holtsmark GK

Post by Xo1 »

Er vel mere synd på oss golfere som liker å spille HM, enn det er synd for HM og Lars Hjort. Han suger penger ut av det meste, og får nå smake følgende av kortsiktighet. De pengene han tjente ekstra i fjor høst, taper han mange ganger denne våren. Dette sammen med at han har tatt bort halve besparelsen ved Viasat golf card, vil vel ikke akurat øke interessen.
Jeg gidder ihvertfall ikke spille banen før noen kjente kan fortelle meg at banen er tilnærmet like bta som i fjor.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Yorkie, var det miks av sand/gjødsel/frø de brune flekkene på bildene eller var det bare dødt gress?

Norrbaggen, mener du at de har sådd om greenene når det ser sånn ut? Hakadal var uheldige for noen år tilbake og sådde om greenene, men da pløyde de opp hele skiten og sådde nytt gress (og annen gresstype). Etter det har det vært knall.. Hvis de har sådd opp igjen områder på greenene og må vente på at det skal gro skikkelig, så kunne de like gjerne pløyd opp igjen hele greia.

For å være ærlig her så synes jeg dette vitner om at de ikke har kontroll på hva de driver med.. Jo, det er et element av flaks/uflaks for hvor bra overvintringen går men dette er ikke bare uflaks:

- Vi hadde en mild og ganske "grei" vinter med få værskifter hvor det kunne ha iset til. Uansett så må greenkeeper være observant igjennom hele vinteren og fjerne is fra greenene om det oppstår. Blir det gjort på HM? Jeg vet andre klubber gjør det, og med de fantastiske inntektene HM må ha hatt ifjor så burde de jo ha lært av kvalitet og gjøre jobben skikkelig betaler seg...? Har de nok folk til å ta vare på banen skikkelig?

- Når uhellet med isbrann og dårlige greener først er et faktum, så burde de ha tatt affære med en gang og sådd opp igjen alternativt reparert med å hente fra nursery green. Med forbehold om at jeg ikke har spilt Mikla enda iår, men når jeg har vært der og trent på rangen så har jeg kikket på greenene på 18 og 9. Det ser ut som de har reparert enkelte dårlige områder med bra gress fra nursery green, og da burde det vel være mulig for HM også evt?

Har hørt at en greenkeeper har sagt at 30-40% er flaks, mens 60-70% er hardt arbeid (og riktige beslutninger) for at en bane skal klare seg igjennom en vinter. For meg virker det som HM hadde griseflaks ifjor snarere enn at de gjorde noe selv, og at de iår (dessverre) ikke har vært like heldig.. Derimot så skorter det litt på den 60/70 prosenten kanskje? Ergo så blir det flere år med dårlige forhold enn bra forhold, enkel statistikk....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Xo1: Enig i det med Lars Hjort, han kan du få billig av meg.. Ene og alene grunnen til at jeg meldte meg ut av klubben etter klubbmesterskapet i fjor.. Litt for høy på pæra etter min smak..

Golffreak:Tror det har vært mest sånn "la det ligge, så ser vi til våren" når det gjelder vedlikehold gjennom vinteren.. Grunnen til manglende vedlikehold har nok mest med økonomien å gjøre, og da får man se til driftsselskapet og "direktør".. Der tror jeg også man kunne "resådd" litt, for å si det sånn.. :)

Men nå er det ikke bare Holtsmark som sliter, min egen klubb Bærum har heller ikke fabelaktige forhold for tiden, men de har lagt ned enormt med arbeid siste tiden for å få dette i orden, og om en uke eller to så er det nok bra forhold igjen.. Men det har nok kostet noen kroner ekstra, men det har de nok i forhold til HM tatt seg råd til..
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Holtsmark GK

Post by Yorkie »

Golffreak, dine betraktninger etter "uflaks" tiltredes. Tror ikke trafikken senhøstes er problemet her, men nok heller noe så enkelt manglende isfjerning til riktig tid. Kan ikke se noe annet som skader gressveksten på så store flater annet enn seriøse soppangrep, og det er det ingen tegn til. Mumler litt om "å spare seg til fant"

Fw så ..greit.. ut, altså mot green på 7, hull 11, og mesteparten på hull 1 og 18, man bør kunne leve med ballplassering de 3-4 ukene til det tar seg opp. Greenene derimot, vel...

På områdene med dødt gress var det gjødsla, så ingen tegn til sanding eller resåing. Gikk dog kun å kikka på hullene nærmest parkeringa, så har ingen formening hvordan det ser ut på hull 2,3,4,5,7,8,9,12,13,14,15,16 og 17

Får litt flashback til en runde i Sverige ifjor. Daglig leder sto i resepsjonen, og var litt lei seg for at jeg kom helt fra Norge for å spille banen nå, han fremførte at de hadde hatt problemer med vinterskader på greenene og banen var dessverre ikke i topp stand. Gikk runden, og joda, det var flekkete med tydelige ringer etter snømugg, men det var sådd, valset og sandet etter alle kunstens regler, og greenene var helt jevne på hastighet og linje. Jeg kunne ikke annet enn å ta turen inn etter runden, og takke daglig leder for det fantastiske arbeidet som greenkeeperne hadde gjort. Ganske tydelig at de i den klubben hadde en god porsjon stolhet ift det produktet de mente de skulle levere...
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Du har et poeng der Yorkie at man kan ha uflaks, men da må man faktisk gjøre jobben og få skikk på forholdene. Det kan hende at de hadde "uflaks" iår, tok noen feil beslutninger etc men nå har jeg spilt Holtsmark i ganske mange år og det var først ifjor at greenene var så bra som banen fortjener. De tidligere årene så har det vært greit innimellom, men det har jo vært litt tynn gressvekst og mye sand. I mitt hode så er det ikke bare "uflaks" når man har 1 bra år og kanskje 3 dårlige og 2 middelmådige.. Alle baner opplever "krisen" innimellom, men etterhvert som banen blir mer etablert og de har ressursene som skal til så blir det stort sett alltid bra. Jeg har nevnt et eksempel med Hakadal, som etter de første årene slet litt med greenene. De tok affære og resådde alt, og åpnet litt ut i juni et år. Etter det ble det knallbra. Mikla ser også ut til å ha fått gode greener stort sett hvert år. Hva er planen til HM? Skal det skure og gå, og ha ræva forhold de to første månedene og knapt middelmådig resten av sesongen? Hva med neste år? Lærer de noe og har greenkeeper nok ressurser også i vintermånedene?

Nå er ikke jeg greenkeeper, men etter det jeg har fått med meg så er ikke en golfbane det samme som en åker du bare glemmer om vinteren og pløyer opp igjen når snøen har gått.. Jeg kan forstå at klubber som ikke har økonomi til å fjerne is etc er nødt til å la naturen gå sin gang, men Holtsmark Golf eiendomsselskap hadde hhv. 16,6 og 15,4 MNOK i driftsinntekter i 2009 og 2010. 2011 var nok enda bedre, med tanke på tidlig åpning, knallgode forhold helt fra starten av og spill til ut i November og kan hende de rundet 20 MNOK. Det jeg ikke forstår, HVIS de ikke sørger for tilstrekkelig vedlikehold, er at de ikke ser at de sparer seg til fant og vil tape penger på dette! Jeg, og veldig mange andre som er her på forumet etc vil jo ikke dra til Holtsmark på lang lang tid når vi ser og hører om forholdene. Med den modellen de har valgt, med medlemskap på 1500 kr og halv greenfee, så betyr det ikke så mye for meg om forholdene er dårlige for jeg som medlem spiller kort og godt da andre steder.. (greit nok, betaler sikkert en tusenlapp mer enn billigste fjernmedlemskap men uansett sunk cost..). Det er jo nesten så jeg håper at det ikke kommer en kjeft så de faktisk våkner, og ser at de sitter på en fantastisk Robert Trent Jones bane og nå snart ett klubbhus! Dette anlegget fortjener kanskje bedre vedlikehold enn hva det får idag? Ikke vet jeg, for jeg er jo ikke oppe der på vinteren og våren, men rent statistisk så tyder det på at de "lar det skure" dessverre....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Noen som har vært på HM i det siste som kan gi en update på forholdene..?? Like elendig enda, eller vokser det gress i Sylling i disse dager..?
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Holtsmark GK

Post by Franz »

Nøtterøy er på vei i samme retning.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Holtsmark GK

Post by Snowman »

Skikkelig kjipt med Holtsmark, for det var jo så gøy å spille der i fjor. Noen som vet noe mer om når de åpner?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Holtsmark melder følgende på sin hjemmeside:

"Våre greener har begynnt å vokse. På tross av tidlig hjelpesåing av greenene vi har til nå ikke kunne åpne grunnet alt for kald vår. Nå er veksten optimal men for ikke å ødelegge det som nå spirer som best, har vi tatt besluttningen om å vente med åpning av 18 hulls banen til lørdag 2. juni."

Været fremover ser jo ut til å bli bra, så det kan kanskje være gode forhold til åpningen. For meg som digger Holtsmark, så er dette i alle fall gode nyheter, gleder meg litt allerede.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Holtsmark GK

Post by veggiss »

Gode nyheter!!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Holtsmark GK

Post by JonasB »

Holtsmark åpner førstkommende lørdag 26 mai. Blir moro og min første ordentlige 18-hullsrunde :D
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Holtsmark GK

Post by BomBom »

Noen som har vært på HM i dag, som kan si noe om forholdene..??
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Holtsmark GK

Post by JonasB »

Mangler litt på greenene, ganske hat å putte på, sliter veldig på noen fairways. Fikk ikke tatt noen bilder. Med tanke på at jeg er helt noob og dette var min første 18-hullsrunde er jeg fornøyd :D , men tror jeg kunne fått inn fler putter hvis greenene hadde vært bedre :oops: . Men det det været som er nå tror jeg de kommer fort. Opp mot green på flere hull var det nesten bart og man så godt at de jobbet med å få de bedre, både fairways og greens.

Er man veldig var på at det må være i toppskikk ville jeg nok gitt de en uke til.Minst
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Holtsmark GK

Post by sirandrew214 »

Drit i forholden hvis det er caddyen din du har bilde av! ;)

Godt å høre at forholde blir bra da, så virkelig ikke lovende ut av de bildene som var tidligere her...:O
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Holtsmark GK

Post by JonasB »

Gleder meg til å spille banen i toppskikk, for den er veldig underholdene og morsom. Men synes de kunne droppet å avslutte med et par 5 hull :P
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Holtsmark GK

Post by Yorkie »

JonasB wrote:Men synes de kunne droppet å avslutte med et par 5 hull :P
Eh???? Norges beste 18nde hull? Glitrende matchplay hull, for chilipølsebankerne er det marginalt men mulig å nå på to, for de noe mere vanlige blir 2nd slaget ett studie i knokebiting før man legger opp kort eller sjanser over bunkerne, og står pinnen akkurat på kulen står tiden stille uansett hvor kort approach er.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Holtsmark GK

Post by JonasB »

Joa,vil sikkert sette pris på det etterhvert,men jeg choka så det holdt på det hullet ser du og da endte jeg likt med kompisen jeg spilte på og det var irriterende. Sinnsykt irriterende faktisk ;P
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

JonasB wrote:Joa,vil sikkert sette pris på det etterhvert,men jeg choka så det holdt på det hullet ser du og da endte jeg likt med kompisen jeg spilte på og det var irriterende. Sinnsykt irriterende faktisk ;P
Du kan vel neppe skylde på banen for akkurat det...hehe

18 på Holtsmark er etter min mening en av de beste avslutningshullene jeg vet om i Norge, og et veldig bra par 5 hull. Her kan mange turneringer virkelig avgjøres, det kan spilles på flere måter og helt klare risk/rewards. Bare synet av alle de store bunkerene foran deg når du kommer opp til veien kan jo ta motet av noen, og det er ikke bare langt men også veldig tøft innspill hvis man har muligheten til å nå på to slag (det er de færreste).

Generelt mange spektakulære og godt gjennomtenkte hull på HM, er vel ikke så mange som klager over lay-outen akkurat. Håper de får bra kvalitet halvveis i juni, drøyer nok litt til før jeg tar turen.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
madde
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 13 Oct 2011, 13:34
Hcp: 18,6
Hjemmeklubb: Tyrifjord GK
Location: Bærum

Re: Holtsmark GK

Post by madde »

JonasB wrote:Joa,vil sikkert sette pris på det etterhvert,men jeg choka så det holdt på det hullet ser du og da endte jeg likt med kompisen jeg spilte på og det var irriterende. Sinnsykt irriterende faktisk ;P

Hahaha høres ut som du er vant med å slå meg din løkskalle ;) å åpne og avslutte med par5 vil jo bety birdiemulighet på åpnings og avslutningshull.. vel kanskje ikke for oss to enda ;) men vi skal nok komme oss dit :D
In the bag:
Driver: Taylormade RBZ 10.5
3Wood:Taylormade RBZ
Rescue: Taylormade RBZ #4
Jern: Cobra AMP 4-P
Wedger: Titleist Vokey 50° 56° 60°
Putter: Odyssey Rossie 2
Post Reply