Nedjustering i handicap

Ris og ros, nyheter og forslag om nettsiden. Guider og videoinstruksjon.
Post Reply
DagEinar
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 20 Dec 2011, 22:34

Nedjustering i handicap

Post by DagEinar »

Hei.

Mitt navn er Dag Einar Myhren.
Jeg har nå spilt golf i 6 mnd, med 1 protime samt at jeg kjøpte meg bare ett nybegynner set (Top Flite)
Har kommet meg ned til 14,2 i handicap på en sesong og er dette bra?
Hørt fra mange i klubben min ( Valle Golfklubb ) at jeg burde satse videre med golf siden de sier jeg har potensiale og talent.
Noen som vet sånn ca hva gjennomsnittlig nedskriving i handicap er i norge på en sesong blant nybegynnere?

Jeg er en veldig ivrig golfer, så alle kommentarer tas vel imot.


mvh.

Dag Einar Myhren
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nedjustering i handicap

Post by eivaan »

Høres veldig bra ut, men kommer vel litt an på alder og slikt hvis du tenker å satse skikkelig. Hvis du spiller 18 hull fra gul/hvit tee og er stabil samt har fulgt nedskrivning på riktig måte så er dette en veldig bra prestasjon uansett. Lykke til videre, golf er et herlig spill :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nedjustering i handicap

Post by furu »

Velkommen til forumet Dag :D

Du har uten tvil hatt en kjempefin start på golfkarrieren. Du trenger ikke tenke på snitt i Norge osv. Du ligger garantert langt over snittet og det har uansett ingen betydning. Spiller du bra? Slår du gode slag? Funker nærspillet? Putter du bra? Spiller du fornuftig og unngår stygge tall på enkelte hull? Tenk på prestasjonene dine.

Hvis du skal spille det videre nedover så begynner det nok å bli litt tøffere nå. Det er mange her inne som er vanvittig mye bedre enn meg men jeg kan kanskje litt om hva som kreves generelt i idrett. Hvis du virkelig skal bli god så må du analysere spillet ditt og trene systematisk. Start gjerne en treningsdagbok her inne og fortell litt om alder og andre forutsetninger.
Instagram @christianfuru
DagEinar
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 20 Dec 2011, 22:34

Re: Nedjustering i handicap

Post by DagEinar »

Vel, satse for å bli proff er nok for seint, er 26 år med samboer og stepappa, så den drømmen kan jeg nok se langt etter:)
Jeg trente også en del forrige sesong, med coaching kort. øvde meg på putting, nærspill.
Det jeg er best på er nok fra 100 m og inn til flagget. Føler at det er en del av spillet jeg takler best.
Putting er nok noe jeg kunne trent mere på ja..
Skal til Losby golfklubb i Oslo og ta en cutsomfit av køllene, men samtidig vet jeg ikke om det trengs om jeg ikke skal satse 100 %. jaja.. får se hva som skjer,
Golf er ett herlig spill ja! :) takk for kommentarer
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nedjustering i handicap

Post by furu »

Satse 100% ja. Men hva er målet? Det er enorm forskjell på å spille seg ned til litt under 10 i hcp og det å virkelig god. Stegene blir større enn man aner.

Hva vil du med golfen? Vil du være en god klubbspiller? Eller vil du faktisk prøve og se hvor god man kan bli når man begynner i voksen alder? Er det mulig å nå toppen blant amatører i Norge? Finn målet ditt så finner du ut hva du må gjøre.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Nedjustering i handicap

Post by Yngvebol »

Dette ser ut som en morsom tråd.
Generellt sett anbefaler jeg customfit på det sterkeste. En kamerat av meg som har streket mye og påstått at tilpassning er tull for alle over 2 i hcp, har faktisk gjort tilpassning selv i vinter etter en diskusjon om alle burde bruke sko størrelse 42,5 fordi det er gjennomsnittstørrelse for befolkningen.

Utfordringen med tilpassning er at han som gjør tilpassning ikke vet hva som er sterke og svake sider ved spillet ditt og kan finne en sammensetning av køller som passer til ditt spill og forholdene du spiller under oftest. Køllene må settes opp i forhold til hvordan du svinger ikke bare hvor fort du svinger. Det er utrolig mange flinke medlemmer her på forumet som kan anbefale et godt oppsett av køller.

Hcp/ Treningsmessig er det en klar sammenheng mellom innsats og utkomme. Å spille seg ned fra 36 til 14 på en sesong er veldig bra og vitner om talent og fokus. Jeg har en annen bekjent som gjorde det samme, men som stivnet i ferdighet på ca 10-11 i hcp som han har hatt i 6-7 år nå. Det jeg prøver å si er at du må legge større og større innsats hvert år jo lengre ned i hcp du prøver å komme. Du bør også trene når du er god for å løfte deg videre, ikke bare når du begynner å gjøre feil.
Det påstås at det ligger ca 10.000 treningstimer for å komme seg ned til 0 i hcp og man bør gjøre disse timene i løpet av færrest mulig år. For hver gang du halverer hcp'et ditt dobles ferdighetsgrad slik at en med 7 i hcp er dobbelt så flink som en med 14 i hcp, 3.5 er dobbelt så vanskelig som 7 i hcp osv....
Bruk av coaching kort, øvelser fra Pelz og tilsvarende hjelper deg å øve på de riktige tingene i forhold til fremgang på golfbanen..
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply