Ny tråd om golftekniske spørsmål

Ris og ros, nyheter og forslag om nettsiden. Guider og videoinstruksjon.

Hva skal tråden hete

Slik spiller jeg
0
No votes
Spør en PRO
7
39%
Golftekniske spørsmål
4
22%
Hjelp - jeg får det ikke til
7
39%
 
Total votes: 18

User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by JanB »

Vi skal lage en egen kategori/forum hvor medlemmer kan stille golftekniske spørsmål og spørsmål omkring sin spilling.
Hva skal tråden hete?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by stooy »

Endret litt på innlegget ditt JanB. Jeg ser for meg et eget forum/kategori og ikke en tråd som du skrev i innlegget først..

Vi har ellers fått ønsker fra medlemmer om å starte en egen kategori hvor folk kan planlegge å gå runder sammen og lignende. Et forum som heter noe slikt som "Møteplassen" eller "Avtaleboken". Slik at hvis jeg for eksempel skal til bergen en helg, kan jeg skrive det i "Møteplassen", så kan jeg avtale med bergensere her på golfsnakk at vi skal gå en runde sammen, osv osv...

Hva synes folket om denne ideen? :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by kevin »

God ide Stooy!

Men "møteplassen" har vel litt mye dating-preg over seg :lol:
Synes avtaleboken eller noe annet er bedre
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by furu »

Datingside for oss golfspillere er en god ide :D Foreslår at den heter "Finn en venn" :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by JanB »

følger opp siste innlegg og forandringsforlag: "Treff en venn" ... hehe nesten som i skytterklubben det.

Neida. Jeg støtter forslagene og ville kanskje gå for "Avtaleboken" eller "Spilleplan" eller "Booking"
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by hanso87 »

Men det er ikke så dumt det "finn en golf buddy"..
Jeg tenkte på å sjekke ut om ett slikt system eksisterte, og fant ut det gjorde det i usa i hvertfall.
kan tenke meg det er flere som kan tenke seg en fast partner å spille med.

Sånn ang det hadde det vært artig å møtte andre fra forumet og hatt en liten turnering:)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by furu »

JanB wrote:følger opp siste innlegg og forandringsforlag: "Treff en venn" ... hehe nesten som i skytterklubben det.
:lol:


Hvis det nye forumet heter "Spør en Pro" så må man regne med at kun proer svarer og hjelper. Er det det som er meningen?
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by hanso87 »

furu wrote:Hvis det nye forumet heter "Spør en Pro" så må man regne med at kun proer svarer og hjelper. Er det det som er meningen?
Bør være det. For da kan flere bruke spørsmål + svar til hjelp. så blir det færre like spørsmål
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by furu »

Hvor mange proer er det her inne da?
Instagram @christianfuru
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by Golf »

Det er hvertfall en pro her inne. Marius som diskuterte i forrige "spør en pro"- tråd er pro.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by stooy »

JanB og MariusØverås er iallefall proer. Er i hovedsak JanB som kommer til å gi svingtekniske svar i det forumet tror jeg.
Teddy
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 26 May 2009, 12:14

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by Teddy »

Hva med:
Svingdiskusjon

Spør en pro blir litt snevert, sikkert mange som besitter mye kunnskap og kan hjelpe selv om de ikke er pro.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by furu »

Sier meg enig med Teddy. Hvis noen absolutt vil ha svar fra en pro så kan de f.eks. bemerke dette i overskriften. "PRO - Hvordan treffe ballen?".
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by Solaar »

Synes også at "spør en pro" blir for snevert, og hva hvis (jeg bare spør) en av disse proeene ikke lengre kan delta på forumet, f.eks pga mangel på tid? Synes det er bedre at det vises i profilen om man er PGA-pro.

Synes også at flere av de andre forslagene er for snevre, jeg mener - det er jo så mange områder i golfspillet hvor man kan forbedre seg som ikke har med svingteknikk å gjøre og hvor også andre enn proer kan bidra med hjelp, f.eks den mentale delen av spillet.

Og hva med et litt mer kreativt navn? Må navnet tvunget forklare nøyaktig hva forumet innholder?

Er ikke i det kreative hjørnet selv i dag, så tenkte bare si hva jeg mente og la ballen rulle.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
TMW
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 02 Jan 2009, 16:05

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by TMW »

Dersom en kategori skal hete "spør en Pro" så bør det nødvendigvis være Proer på forumet som kan svare på alt.

Marius kjenner jeg ikke, og ikke JanB heller, men JanB har 4,2 i hcp, ikke spilleerfaring fra tour på noe nivå, så det er vel kanskje litt begrenset hva vi kan forvente fra han.

Hvem andre enn disse to vil være i stand til å svare på spørsmål?

"Spør om hjelp" er mitt forslag.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by stooy »

Såvidt meg bekjent er det bare de to som er Proer på forumet her. Godeste "C. Longbottom" er også pro, men svært lite aktiv på forumet..

Jeg tror vi heller mer og mer vekk fra å involvere ordet "Pro" i forumnavnet...
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by barcentrale »

Enig i at begrepet pro ikke bør benyttes. Det vil hindre oss andre dødelige til å kvie oss for å gi fullgode svar..

"Svingdiskusjon" var et bra forslag - selv om det kanskje henviser mer til diskusjon rundt forskjellig teknikker, ikke nødvendigvis hjelp til et svingproblem.

The Sand Trap benyttes begrepet - Playing Tips (spilletips, spilleråd - dæven så kjipt det norske språket av og til er).., for øvrig er det kanskje andre seksjoner som kan benyttes fra dette forumet..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by Smilende Sam »

barcentrale wrote:Enig i at begrepet pro ikke bør benyttes. Det vil hindre oss andre dødelige til å kvie oss for å gi fullgode svar..
Selv kan jeg ikke gi fullgode svar uansett hva man kaller tråden :D Til gjengjeld er jeg svært dødelig.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by Solaar »

Jeg forstår at man ønsker å beskrive underkategoriene på en best mulig måte, men hvorfor være så A4? Det er ikke ment som negativ kritikk men mer et innspill, selv om jeg ikke kommer på noen gode idéer akkurat nå (litt for sent). Men i forumprogramvaren så kan administrator skrive hva man vil som en beskrivelse for hvert forum, så derfor er det kanskje litt morsomt å døpe forumene til noe heeelt annet? ;)

Vi har jo allerede et underforum som heter "trening" så kanskje man kan beholde det eller evt bare bytte navn eller beskrivelse på det?

Det er vel også slik at ved drift av nettsamfunn bør man ikke ha for mange underforum så lenge medlemstallet er lavt. Færre delforum kan gi inntrykk av større aktivitet og dermed lokke til seg flere brukere. Det kan også være litt forvirrende når man som ny bruker kommer til et forum med mange valgmuligheter. Jeg personlig, liker når det er godt organisert (se under), men som sagt så kan det virke mot sin hensikt før man har fått mange nok brukere. Samtidig mener jeg at det er fornuftig å ha en logisk oppbygging fra starten av slik at man lett kan legge til underforum når behovet melder seg.

Jeg mener at man kan organisere underforumene litt bedre, og noen av de kan slås sammen med andre. Man trenger f.eks ikke et helt forum for forklaring av hvordan man kommer igang med bruk av nettsiden, det holder med f.eks en sticky på toppen av et underforum som omhandler golfsnakk.no generelt.

I tillegg mangler det forum av en litt mer sosial natur, dvs der man lærer å kjenne hverandre bedre gjennom annet enn vanlig golfdiskusjon. Fordelen med dette er at det øker aktivitetsnivået og folk får som regel en mer vennlig/høflig innstilling til hverandre.

Så her er mitt høytidelige forslag, med oppsett. (selv om dette beveger seg ganske mye OT nå)

Velkommen - I dette forumet får du teknisk support og guide for bruk av disse sidene. Forslag til forbedringer vil vi også ha i denne delen av forumet. Rapporter alle feil på nettsiden her.
Kunngjøring: Forumregler
Sticky: Guide til bruk av nettsiden
I dette underforumet kan man også komme med andre kunngjøringer eller annonseringer ved behov.


Diskusjon
[*] Generelt [/b] - Alt mellom himmel og jord som har med golf å gjøre og ikke har egne underforum diskuterer vi her.
[*] Treningstips[/b] - Sprer du baller som Seve eller gjør du som Saddam og går fra bunker til bunker? Vil du bli fit som Tiger eller flikke på detaljene som Faldo (ved å kun klippe neglene på mandager)? Ønsker du tips om de små forandringene som kan utgjøre den store forskjellen? Dette er stedet å søke hjelp
[*] Utstyr[/b] - Titlaway Made F2X-Bore Draw Driver: Placebo eller verdt hver eneste krone? Diskutér
[*] Golfregler[/b] - Golf er et spill man ikke blir klok på, hvordan kan det forventes at man skal huske alle regler i tillegg?
[*] Golfspillere [/b]- Har du en favorittspiller eller en du har lagt for hat? Finnes det en golfer som har preget deg og din stil? Her kan du diskutere all verdens golfspillere! Forsøk å holde det til en tråd pr. spiller.
[*] Turneringer[/b] - Fra Augusta til St.Andrews til Mission Links til Miklagard - diskuter alt som har å gjøre med konkurranser på de forskjellige tourene her.

Golfbaner
[*] Banestatus for norske baner[/b] Etterhvert kan man kanskje lage underforum for hvert fylke?
[*] Golfbaner i utlandet[/b]
[*] Golfpartner[/b] - Savner du en fast golfpartner eller ønsker du bare en å spille med i helga pga at alle vennene dine meldte avfall? Bill.Merk Hole-in-One <--- litt drøy kanskje :lol:

Det 19. hullet
[*] Forumkonkurranser[/b] - Med jevne mellomrom arrangerer vi konkurranser her på forumet, sjekk innom for å oppnå heder og ære
Sticky: Golfsnakk.no på Scangolf - sesongen 20xx-20xx Kan være morsomt med en slik sticky for hver sesong hvor vinnere i de forskjellige kategoriene kåres og evt premier deles ut. Regler for konkurransen må også være med slik at man f.eks må ha et minimum antall forsøk for å kåres til vinner av en bestemt kategori.
[*] Utstyr til salgs[/b]
[*] Wiki-prosjekt: golf[/b] - Din sjanse til å være med og skrive historie! Sitter du inne med fagkunnskap eller har spesiell kjennskap til noe golfrelatert i ditt nærområde? Skriv om det her og få hjelp til å lage artikler relatert til norsk golf på wikipedia.
[*] Media[/b] - Forum for å dele linker til skrivebordsbakgrunner, bilder, videoer og golfrelaterte nettsider
[*] Treningsdagboken[/b] - Online trenings(b)logg for deg som ønsker å dele dine opp- og nedturer med andre. Hvis du har en Hemingway eller Lindgren gjemt inni deg, eller hvis du bare lider av generell skrivekløe - vær med og bidra i den mest fargerike delen av forumet!
[*] Snikk-snakk [/b]- Her har dere muligheten til å diskutere alt det som ikke har med golf å gjøre.
Sticky: Litt om deg selv - er du ny her og ønsker å presentere deg selv for andre? Gjør det her.

---------------------

Jeg har tenkt nøye igjennom plasseringen av de forskjellige underforumene med tanke på hva jeg antar at folk flest ser etter, hva som er viktig at alle leser og hva som er morsomt å oppdage etterhvert som man blir mer kjent med nettsiden. Grunnen til at jeg har plassert "Velkommen"-forumet øverst, og kalt det for "velkommen" er at det her finnes informasjon som alle skal lese og informasjon som alle bør lese. I tillegg vet da alle fra første blikk på forumet at hvis noe er galt eller de trenger hjelp så finner man det på en enkel måte. Synes også at Velkommen høres bedre ut en f.eks "regler" eller "tekniske spørsmål" o.l.

Delforumene under "Diskusjon" er lagt i den rekkefølgen som jeg tror er mest populære.

Jeg har skilt ut det som omhandler baner og reiser i et eget delforum for å skape litt mer ryddighet. Jeg har ikke noen bedre grunn enn at jeg synes at det skiller seg litt fra de temaene som er lagt under "diskusjon". :)

Delforumene under "det 19. hullet" er plassert slik at den som jeg antar vil generere mest aktivitet på sikt ligger nederst. Dette gjør at man i sin tur oppdager delforumet som ligger like over, og her synes jeg at spill-(b)loggene er et kjempegodt tilskudd som nok også blir veldig populære.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Ny tråd om golftekniske spørsmål

Post by hanso87 »

bra post.. skjønner og er enig i det med viktigheten med en god post. Men som jeg ser det da. så er "spør en pro" kanskje tingen, for eller at en pro lager poster.
"hvordan korrigere en slice, hook.
Hvordan slå en Draw, Fade.
Hvordan slå et bunker slag som sticky med litt linker, bilder osv. Får du dette av en golf proff er kvaliteten bedre og flere kan ha nytte av inleggene uten å spørre om de. Så kan man og ha en hjelpekategori som da feks pro kan komme med en post om senere.

men enig i at ryddighet er viktig
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply