Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply

Årsmøte i klubben

Ja,h ar allerede vært på årsmøtet
10
34%
Ja, skal delta på årsmøtet
4
14%
Nei, har ikke tid
3
10%
Nei, det gidder jeg ikke
7
24%
Nei, har ikke mulighet av geografiske årsaker
3
10%
Vet ikke
2
7%
Vet ikke, har aldri deltatt på et og vet ikke hva som foregår der
0
No votes
 
Total votes: 29

kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by kevin »

Mange klubber har årsmøte for tiden og selv skal jeg i slutten av måneden. Har tittet litt på hjemmesider til klubber som allerede har hatt møtet sitt.

Det som forundrer meg er at klubber som har over 1000 medlemmer, ikke har mer enn 50 stk som deltar på årsmøtet. Er interessen virkelig så liten for hva som foregår i egen klubb? Eller kan det være at man er medlem i en klubb som ikke er i nærmiljøet, slik at det blir uaktuelt å delta.

Hva kan grunnen til dette være? er det bare kjedelig og uinteressant? nedprioritert bak andre ting. Er det ikke noe fokus på å få med flere? en klubb på østlandet har ca.1250 medlemmer og kun 46 møter opp på årsmøtet. Det betyr at en veldig liten gruppe stemmer over saker som berører ganske mange.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by sirandrew214 »

Ta med et alternativ til, "deltar ikke men har overført stemmerett til annen".
Mange nedprioriterer, men mange bruker også denne muligheten, som meg selv... :-\
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by Snowman »

For min del har jeg hatt tunge tillitsverv innenfor tre andre idretter de siste nesten 30 årene, og har det fremdeles der 14-åringen holder på. Jeg har lagt ned så mange årsverk, for det har det blitt, i innsats for fellesskapene, at jeg har bestemt meg for at golfen får være min egotripp. Der bare spiller og koser jeg meg og involverer meg ikke i noen type byråkrati, møter eller verv, og derfor drar jeg heller ikke på årsmøtet. Ett sted må jeg også få ha det på den måten :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by Kaffekannen »

sirandrew214 wrote:Ta med et alternativ til, "deltar ikke men har overført stemmerett til annen".
Mange nedprioriterer, men mange bruker også denne muligheten, som meg selv... :-\
Da kan du egentlig krysse av for deltatt. Den stemmeretten du har overført teller som tilstede.

Jeg vet ikke hvordan det er i andre klubber, men hos oss virker det som om enkelte gjør sitt beste for å hindre stor deltagelse på årsmøte ved å bruke så mye tid som overhodet mulig på å diskutere ihjel bagateller, formuleringer og andre småting som kan ordnes utenfor årsmøtet. Derfor tar årsmøtet 5+ timer og jeg håper jeg har andre planer og ikke kan være med til neste år ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by veggiss »

Å stemme over om Asker skulle koble seg på avløpet til naboen eller ikke gadd jeg ikke fikse barnevakt for. Hadde det vært noe interessant så hadde jeg stilt opp.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by kevin »

sirandrew214 wrote:Ta med et alternativ til, "deltar ikke men har overført stemmerett til annen".
Mange nedprioriterer, men mange bruker også denne muligheten, som meg selv... :-\
Sorry, tenkte faktisk ikke på den muligheten.

Enig med Veggiss, det bør helst være interessante saker. Noen vil vel si at å bestemme hva årsavgiften skal bli er en viktig sak.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by Yngvebol »

Kaffekannen wrote: Jeg vet ikke hvordan det er i andre klubber, men hos oss virker det som om enkelte gjør sitt beste for å hindre stor deltagelse på årsmøte ved å bruke så mye tid som overhodet mulig på å diskutere ihjel bagateller, formuleringer og andre småting som kan ordnes utenfor årsmøtet. Derfor tar årsmøtet 5+ timer og jeg håper jeg har andre planer og ikke kan være med til neste år ;)
Årsmøtene i klubben som "Starbucks" og jeg er medlem tar vanligvis veldig lang tid og det har utviklet seg noe som jeg kaller en ukultur med at "alle" skal kommentere bagateller og småting.
Desverre kastes det vekk tid på dårlig møteledelse og desverre også en mengde "upresise" forslag som krever veldig lang forklaringstid i årsmøtet.

Hittil har jeg opplevd de fleste årsmøter i golfklubber som relativt bortkastet tid. Det meste ordnes egentlig gjennom daglig drift
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by Golffreak »

Klubber er jo litt forskjellige, men mange er jo bare "idrettslag" som er opprettet av baneeier. Klubben er leietaker og kunde, og jeg anser meg i større grad som kunde hos grunneier (og klubb) enn medeier/medlem som har noen beslutningsmyndighet.. Jeg er medlem på Holtsmark, og vet at det kan være litt annderledes hos andre klubber/baneeiere. Er fornøyd med hvordan klubben/banen drives, og har ingen spesielle ønsker/meninger. Er jeg ikke fornøyd så blir jeg kunde et annet sted neste år istedet.. Ser at de har lagt ut innkalling til årsmøte på websiden, men kan ikke se at jeg har fått noen mail eller sms enda. De pleier å være flinke til å sende ut mange sms'er i sesongen for å lokke folk til banen, så skulle vel ikke være så vanskelig å sende en om dette hvis de ønsker folk til årsmøtet.. Jeg spiller ikke 10 runder på samme bane uansett hvor jeg skulle være medlem, og liker å spille litt forskjellige baner og heller betale litt greenfee. Kan hende at det endrer seg på et tidspunkt, men p.t. så involverer jeg meg ikke i klubben men legger igjen litt penger flere steder. Tror dog ikke jeg er alene om å ønske å bare være "kunde" fremfor "medlem"...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by Pepper »

Jeg har deltatt på de aller fleste årsmøtene de siste 12-15 årene, og deltok også i år. Heldigvis er det ryddige forhold i klubben og ingen saker i år ihvertfall som det strides noe særlig om. Takket være ryddig møteledelse og medlemmer som vet å beherske seg mht detaljspørsmål tar møtet en times tid. Oppmøtet var greit, men kunne gjerne vært bedre. Heldigvis er det engasjement i klubben på andre plan også.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Deltar du på årsmøtet i klubben din?

Post by kevin »

Nå har jeg også vært på årsmøtet. Det var vel ganske greit oppmøte tror jeg.

Det som slår meg med en gang er at jeg med min alder var en av de yngste, selv om det var noen yngre. Men det er et møte hvor det er godt voksne som deltar og styrer. Ikke det at det betyr noe negativt i seg selv, men det er en refleksjon.

F.eks når noen spør hvorfor ikke vedtektet og årsberetning ikke ligger på hjemmesiden, og man får til svar at det har det aldri gjort. Traust, gammeldags, lite spennende eller nytenkende, det var vel inntrykket. Litt vanskelig for en som ikke har deltatt tidligere å forstå alt. Der hadde det definitvit vært smart å legge ut info på forhånd slik at man kunne sette seg mer inn i saker.

Noen saker som ble diskutert var ting som var diskutert for 1 år siden, men som ingen har hatt noe særlig eierskap til. Sjekk ut, legg ut info, ferdig.

Regnskap og budsjett ble kommentert, men uten noen stor dramatikk. Lite nytt og spennende fra klubben, enda mindre fra baneselskapet. Det var også tid til info fra proshop og det var mye bedre. God info om hva de skal gjøre, tanker og planer. Info om utstyr, utvalg, instruksjon og diverse tilbud til medlemmer.

På en måte interessant å være tilstede for å se hva som foregår og få innsyn i økonomien. Men til tider ganske kjedelig. Savner litt mer trøkk, offensiv tenkning, savner forslag(burde kommet med noen selv, men det får bli neste gang). Jeg foreslo jo i høst en egen dugnadsgjeng eller en slags hullfadder ordning, men det har ikke skjedd noe og det ble ikke nevnt i dag heller.

Tviler nesten på at jeg deltar neste gang, men vi får vel se

Møteledelsen var grei og det var unnagjort på 2.5t
Post Reply