Hvor mye har utstyret å si?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by JanB »

Trådstarter har 5 i HCP og er fortsatt usikker på utstyret. Du vet at vi som har 5 i hcp eller lavere tilhører omtrent 5% av det beste i verden. Fra dette nivået til å sammenlikne med de som har golfspill som jobb, er en reise sammenliknet med en golfers reise fra Oslo til Moss (der har du 5 hcp. Så kan du reise ned til Hamburg og se en god Europatourspiller. Så kan du reise videre og komme net til Gibraltar så har du de beste i verden p PGA touren.

En gang var jeg innom en køllebutikk og snuste etter "godterier". I et mørkt hjørne så jeg en bag med noen brukte køller. Jeg tok det fram og så straks hva jeg holdt i hånda. Det var orginalkøller fra 1984, Ben Hogan. 3 jern var som en smørkniv og ikke spesielt større heller. Putter var en Bulls Eye. I tillegg noen hickory woods. Jeg tok med det komplette settet til disken og gav et tilbud til ekspeditøren. Han måtte ringe til eieren som straks gav samtykke til min pris. Den var så lav at jeg vil ikke fortelle her hva jeg gav. Tok straks med køllene opp til driveingrangen der jeg underviste og testet køllene. Jeg har ALDRI tidligere spilt så sterkt og korrekt med lange jern som den dagen.

Et annet eksempel jeg vil fortelle om er en gang jeg skulle spille med Miguel Ángel Jiménez. Han demonstrerte lobshot med et 4.jern. Prøv det og se hvor vanskelig det er.

For meg forteller dette at det ikke har så mye å si på utstyret. Det handler mer om hvordan dette håndteres.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by LyLu »

Utstyret har vel endel å si de dagene man ikke er i sonen.
Når man en sjelden gang er inne i bobla føles det vel nesten ut som man kan spille med strykejern og grytekluter, alt går dit man vil uansett!
Den lobben med 4 jern håper jeg ikke er med Ping G400, for da har de fleste ganske langt igjen :lol:

Har inntrykk av at jern ikke har like mye å si som "nymotens" wooder.

Mange mener også at skaft har ALT å si, det er jeg usikker på?
Er veldig mange blindtester av skaft med trackman på nett der tallene så og si er like...
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by mciljoy »

JanB wrote:Trådstarter har 5 i HCP og er fortsatt usikker på utstyret. Du vet at vi som har 5 i hcp eller lavere tilhører omtrent 5% av det beste i verden. Fra dette nivået til å sammenlikne med de som har golfspill som jobb, er en reise sammenliknet med en golfers reise fra Oslo til Moss (der har du 5 hcp. Så kan du reise ned til Hamburg og se en god Europatourspiller. Så kan du reise videre og komme net til Gibraltar så har du de beste i verden p PGA touren.
Det er nok en god analogi. Det er nesten sånn at jo lavere hcp jeg har fått, jo mer har det gått opp for meg hvor dårlig jeg er. Øynene åpnes liksom for hvor gode de gode er og hvor langt unna jeg er.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by eivaan »

mciljoy wrote:
JanB wrote:Trådstarter har 5 i HCP og er fortsatt usikker på utstyret. Du vet at vi som har 5 i hcp eller lavere tilhører omtrent 5% av det beste i verden. Fra dette nivået til å sammenlikne med de som har golfspill som jobb, er en reise sammenliknet med en golfers reise fra Oslo til Moss (der har du 5 hcp. Så kan du reise ned til Hamburg og se en god Europatourspiller. Så kan du reise videre og komme net til Gibraltar så har du de beste i verden p PGA touren.
Det er nok en god analogi. Det er nesten sånn at jo lavere hcp jeg har fått, jo mer har det gått opp for meg hvor dårlig jeg er. Øynene åpnes liksom for hvor gode de gode er og hvor langt unna jeg er.
Godt resonert!
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by LyLu »

Jo lavere hcp jeg har jo oftere skjønner jeg at også de beste gjør feil! [VICTORY HAND]️
eivaan wrote:
mciljoy wrote:
JanB wrote:Trådstarter har 5 i HCP og er fortsatt usikker på utstyret. Du vet at vi som har 5 i hcp eller lavere tilhører omtrent 5% av det beste i verden. Fra dette nivået til å sammenlikne med de som har golfspill som jobb, er en reise sammenliknet med en golfers reise fra Oslo til Moss (der har du 5 hcp. Så kan du reise ned til Hamburg og se en god Europatourspiller. Så kan du reise videre og komme net til Gibraltar så har du de beste i verden p PGA touren.
Det er nok en god analogi. Det er nesten sånn at jo lavere hcp jeg har fått, jo mer har det gått opp for meg hvor dårlig jeg er. Øynene åpnes liksom for hvor gode de gode er og hvor langt unna jeg er.
Godt resonert!
Post Reply