Challenge Tour til Norge?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by CharlieB »

Tutta blir fort aktuell som kaptein eller visekaptein tenker jeg, dersom hun ikke spiller aktivt selv. Må innrømme at jeg ikke har noen spesielle meninger om SC eller ei, men ser at det er dumt for herresatsningen at vi ikke har CT i norge, det vil vi nok lide litt under.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by TomShanks »

Mener Norge bør ha minst fire nordic league-turneringer hver sesong uten Challenge Tour.

Forøvrig ikke vits i å være sure på NGF for at man går videre og satser på Solheim Cup. Hvis man er ekstremt misfornøyd med avgjørelsen får man heller klage på klubbene som ga NGF grønt lys til å gå videre med Solheim Cup.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Det er NGF som driver SC prosjektet, og det er de som kutter ut CT. At klubbene står bak avgjørelsen blir å si som at det norske folk vil ha OL i Oslo.

ref sak på norskgolf.no etter tinget:
Selv om vedtaket var enstemmig, er det flere klubber som stiller seg negative til en norsk Solheim Cup-søknad. En av klubbenes styreleder forteller til Norsk Golf at klubbene som stiller seg negative merket i forkant at de ville være i mindretall, og dermed så seg enige i at det ikke var noen hensikt i å stemme i mot.

- Selv om det er enstemmig, betyr ikke det at alle klubber er enige om dette. Jeg vet at det er flere klubber på Vestlandet og i Østfold som er uenige i dette, sier vedkommende til Norsk
Argumentene for å kutte ut CT i Norge er syltynne, og det virker som SC alene er hovedårsaken. Man kan lett lese seg til at flere norske har skaffet seg kategori på CT gjennom å få spilletid med wild cards. Det gjelder Tage, Mikkelsen, Bertheussen m.fl. At de ikke har klart å etablere seg skikkelig og evt ta steget opp mot ET, er riktig. Men da må man også se bak tallene og da ser man at flere av de har ikke tatt de sjansene de har fått. De har tatt imot wild cards og spilt turneringer, men de har ikke deltatt i flere turneringer nå de var kvalifisert gjennom egen kategori. Hvorfor? Det har skjedd flere ganger i år, og tidligere.

Det samme gjelder Nordic League. Flere spillere har klart kvalet på høsten, men har nesten ikke spilt turneringer når sesongen har startet. Hvorfor?

Der ligger nøkkelen. Hvorfor spiller ikke norske spillere turneringer som de kvalifisert til? Og hvorfor er det så få som prøver seg?

Jeg har alltid vært tilhenger av at norske proffer skal gå via NL, fordi det er en glimrende vei for å modnes og bli bedre. Man møter svært gode spillere og forskjellen til CT er ikke så stor. Det har flere svenske og danske spillere vist de siste årene. Men man må spille de turneringene man kan, nytter ikke spille 4-5 i løpet av et år.

Noen vil sikkert si at hverken Sverige eller Danmark har CT for tiden, og det er helt riktig. Men de har sin egen profftour, i tillegg har de ET. Men mange svenske proffer synes det er en skam at de ikke har CT, og jeg tipper at de kommer tilbake på den banen ganske snart. Danmark har alt knyttet opp mot sin ET turnering, og vil neppe satse på CT på en stund.

Hvis Norge får 4 NL turneringer skal jeg juble, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Interessen er altfor liten til det, både blant klubber(som skal arrangere), spillere og NGF. Litt spesielt å kutte ut CT uten å ha planene klare for et alternativ.

En annen ting er at arrangørene mottar mange wild cards på CT. Det er kun topp-5 på NL som får kategori på CT, og det er ikke en kategori som gir plass i alle turneringene. Vi risikerer altså å ikke ha spillere ute på CT i flere år om ingen lykkes på NL. Egentlig er topp-5 litt lite og med denne strategien bør NGF jobbe for at NL skal få flere plasser på CT. Ellers vil vi se ukrainske, russiske, tsjekkiske og kinesiske "hobbygolfere" få plass før våre som evt klarer en topp-5 kategori.

Beslutningen om å si nei til CT i Norge er to skritt tilbake for norsk herregolf. Så får vi se om vi klarer å ta et skritt fremover igjen. Denne uka deltar over 20 nordmenn på CT, fordi vi er arrangør.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Freud »

Dette vedtaket innebærer slutten for norsk herregolf på "toppnivå". Bare å pakke sammen.
Uten WC til CT er det ingen av våre som får spille der neste år, med mindre ETJ klarer å oppnå en kategori. Å satse på NL i konkurranse om 5 plasser med hundrevis av sultne svensker, dansker og finner er ganske enkelt håpløst. Ingen av våre coming men gidder å satse det som skal til. Garantert.
Og kreves det ikke at Norge må arrangere noen Ecco eller Nordea-turneringer hvert år for at norske spillere skal kunne være med? Skal vi virkelig bare snylte på de andre!

Mikkelsen forsvinner til USA (Webcom-kvalet), Bertheussen til Asia-touren, Engell, ETJ og flere andre legger opp. Og der gikk fløyta for full tid.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Norske spillere kan spille på NL uten at Norge arrangerer en sånn turnering. Men de må være kvalifisert til det, dvs ha ranking. I tillegg må man være medlem av NL, dvs betale et medlemskap. I år er det ikke mange norske som har spilt kontinuerlig på NL, og dermed må de evt gjennom kvalet på høsten. Man må uansett spille minst 7 turneringer for at rankingen skal bli tellende.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Pepper »

Fløyta går ikke for full tid selv om Norge ikke arrangerer CT, men det blir motbakke i lang tid. Jeg tror nok det er noen juniorer/yngre sopillere i Norge som kommer til å spille mer på NL og forhåpentligvis satse der hvis CT wild cards ikke lenger er et alternativ.

Det positive er at Noge må arrangere flere inernasjonale dameturneringer hvis vi får Solheim Cup, og det er positivt for damegolfen. bare så synd at det ene ødelegger ford t andre.

Antakelig er det allerede gått for mye prestisje i saken for golfpresidenten til at han vil stoppe prosjekt Solheim Cup, men når Skogen er ferdig med å sondere finansieringsmulighetene tror jeg nok det blir sluttresultatet allikevel.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Freud »

I farten glemte jeg ET-kvalet. Der er det nok mange av våre som vil delta til høsten. Men nåløyet er trangt, og konkurransen sterkere enn noensinne. Jeg tror ingen av våre klarer det.
Jeg er så pessimistisk på vegne av våre spillere - inkl. "lovende juniorer" - at jeg tror ingen av dem gidder å satse for fullt på NL, når det bare er 5 stk. som går til CT. I utgangspunktet er dette bortimot umulig, når vi ser hvor mange nordiske spillere som spiller NL.
Uten WC til CT neste år tror jeg mange av våre mister motet. Derfor vil vi se at en del legger opp.

Jeg synes ellers det er helt utrolig å lese at de mange som var imot satsingen på Solheim Cup under tinget, likevel stemte "ja", fordi deres nei likevel ikke ville bety noe. En vanvittig innstilling til demokratiske spilleregler. Skal dette appliseres i andre fora og avstemninger, så er landet ødelagt. Tenk deg i politikken, at de som vil stemme "nei" likevel stemmer "ja", fordi de vet at de er i mindretall. En skammelig og feig oppførsel fra diverse klubber. Nå blir det stående i protokollene for evig tid at satsingen på SC var "enstemmig", hvilket altså er en løgn.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Freud »

Dersom det skulle interessere noen her, så har jeg kikket litt på Q-School-arrangementet. Så vidt jeg kan se så må alle våre som ønsker å delta, gå inn allerede i 1.kvalrunde. For å kunne gå rett inn i 2.kvalrunde må man være blant de 90 beste på CT-rankingen pr. 27.august. ETJ er vår beste der nå, med sin 140.plass.
1.kvalrunde starter allerede 9.september, og påmeldingsfristen er 27.august.
Det betyr at våre spillere allerede er i tenkeboksen! Vil Mikkelsen satse her, eller drar han til USA etter Miklagard for å forberede seg til Webcom-kvalet?

Iflg. Norsk Golf får Kofstad spille CT neste år i samme kategori som i år. Han sier han ikke kan spille golf så tidlig som i september, så han er da uaktuell for ET-kvalet?

Noen her som vet hva de norske spillerne planlegger? Kan vi håpe at noen golfnettsteder undersøker dette? Det er bare 3 uker til påmeldingsfristen går ut.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Andreas Thorp har mange gode poenger her http://norskgolf.no/node/6268. Og han mener at Norge ikke skal arrangere CT. Men han nevner ikke at en håndfull spillere har klart å karre seg til en kategori ved å få wild cards, og dermed hatt mulighet til å kombinere dette med wild cards for neste år. Dermed har de hatt mulighet til å etablere seg på CT.

En annen ting er som jeg har nevnt lengre opp; flere norske har deltatt i NL kval og fått en kategori. Men de har ikke spilt turneringer etter det. Hvorfor?

Om vi ikke skal CT og ha mulighet til å etablere seg der, da er ET-kvalet iallefall bare tull. Ingen av de norske burde delta der. Da snakker man ihvertfall om å hoppe over mange nivåer.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by TomShanks »

Merkelig at de andre golfnettsidene ikke har fulgt opp denne saken. Et veldig viktig tema! Godt at ulike meninger kommer frem i lyset. Børsheim er ikke fan av avgjørelsen: http://norskgolf.no/node/6269
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Norsk golf skal ha for at de følger opp denne saken. Mange av spillerne tenker i samme baner som jeg har beskrevet lengre opp. http://norskgolf.no/node/6272
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by PlayerG »

Fin kommentar fra Tage :mrgreen:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Challenge tour på Miklagard er en stor suksess allerede.

- Bane i tipp topp stand. Spillerne skryter av banen (ikke bare på spm fra presse)
- Dyktig arrangør
- Mange gode spillere
- Lave scorer
- Strålende vær
- Mange norske får muligheten til å teste seg på dette nivået
- Amatørene har vokst med oppgaven og fått internasjonal oppmerksomhet pga bra prestasjoner
- Gir norske golfinteresserte muligheten til oppleve golf på høyt nivå, helt gratis
- Mange frivillige får muligheten til å komme tett på spillerne og oppleve hvordan alt foregår
- Noen frivillige får tilogmed muligheten til å være caddie for noen spillere. Det er utrolig lærerikt og gir svært god innsikt, tro meg :)

Banen er så bra nå og de er dyktige på å arrangere. Burde hatt denne turneringen hvert år. Burde gjøre som Ross Robertson sier, se framover og større.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by TomShanks »

Bare så synd med publikumsoppslutningen. Challenge Tour kommer dessverre ikke til å bli noe stort savn i Norge sett fra menigmanns øyne. Ser man bort fra familie og funksjonerer, tipper jeg det har vært rundt 50 tilskuere totalt de to første dagene på Miklagard.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by kevin »

Kan vel bli noe bedre i helgen, spesielt hvis noen norske er med og kjemper oppe i toppen.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by sirandrew214 »

Det er greit nok at det er få tilskuere der på en hverdag, og det er ikke sikkert det kommer mange flere i morgen eller på søndag, MEN, hvis vi ikke har denne turneringen i det hele tatt, så er det ingen som kommer. Og vi får IKKE vist frem hvor bra baner vi har i Norge, og hvor bra vi kan være på organisering.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by TomShanks »

sirandrew214 wrote:Det er greit nok at det er få tilskuere der på en hverdag, og det er ikke sikkert det kommer mange flere i morgen eller på søndag, MEN, hvis vi ikke har denne turneringen i det hele tatt, så er det ingen som kommer. Og vi får IKKE vist frem hvor bra baner vi har i Norge, og hvor bra vi kan være på organisering.
I artikkelen til Norsk Golf sier bl.a. Mikkelsen at det er en turnering på kalenderen med litt "trøkk" som er viktig for interessen, men publikumsinteressen tyder på alt annet enn det. Ja, null tilskuere uten CT, men de kommer tilbake igjen hvis en Ecco Tour-turnering overtar. Jeg har ikke sett noe stor forskjell på publikumsoppslutningen i Mørk Masters og Norwegian Challenge, med unntak av første året på Hauger i 2011. Beste publikumsoppslutning som pleier å være i turneringer i Norge er stort sett NM. Var imponert over hvor mange som var på Stiklestad i fjor.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Freud »

Dessuten, når vi ikke har CT, så får norske spillere heller ikke wild cards.
Jeg vet at dette blir repetisjon, men jeg er altså svært pessimistisk m.h.t. hvor mange av våre beste spillere som vil satse for fullt på Ecco og Nordea neste år. Vi må huske at det faktisk dreier seg om våre beste spillere - ikke de nestbeste. Med forbehold om Kofstad som beholder kortet på CT. Altså: Norges beste golfspillere på herresiden skal kjempe på Ecco og Nordea-turneringer i 2015 og flere år fremover mot 100-vis av nordiske spillere, om 5 plasser til CT. Hadde det enda vært 15 eller 20, men fem!
Jeg har ikke annet å bygge på enn "norsk mentalitet", pluss tidligere dårlige resultater. Derfor tror jeg ikke at våre beste vil satse på Nordic League. Innsatsvilje, guts, ambisjoner og ikke minst tålmodighet mangler. Vi er nok litt for makelige her i landet, og mye annet frister.
Jeg kan simpelthen ikke se for meg at Mikkelsen, Engell, ETJ, Bertheussen (her stopper listen!) reiser Norden rundt neste år for å spille Ecco + Nordea 15-20 ganger. Kjedelig blir det også!
Derfor tipper jeg at flere av våre legger opp etter årets sesong. Hvor mange som prøver seg på ET-kvalet blir spennende å se. Der har våre vel ingenting å gjøre, men det er verdt å prøve seg?
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by TomShanks »

@Freud:

Man kan vel få Challenge Tour-kategori gjennom Q-School også? Og da har man per definisjon gjort seg fortjent til startene der. Tror ikke veien frem ikke blir så lang som mange skal ha det til. Mikkelsen innrømmer jo selv at de andre Team Norway-spillerne ikke har vært gode nok.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Challenge Tour til Norge?

Post by Freud »

Det er riktig. De som kommer til siste kvalsteg - av tre - og klarer cuten (og ikke blir blant de 25 som får ET-kortet) får kategori 9 på CT. De som ikke klarer cuten får kategori 15 på CT.
Hva dette betyr i praksis m.h.t. antall spilte turneringer vet jeg ikke.
Post Reply