Kan jeg få litt protips?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Kan jeg få litt protips?

Post by eaglebooger »

Her er saken:
Kommer på "trening" og begynner slå (etter lett oppvarming), det går rævva de første 10-12 ballene før slagene begynner sitte. Jeg slår da bra en kurv eller to, så rakner alt; og jeg topper, shanker, slicer, hooker, duffer, treffer rent og alt om hverandre!
Så begynner jeg prøve slå inn svingen igjen, og da kommer balltreffet ofte mot slutten av treningen igjen.

Noen tips til hva dette er? Er det slik at jeg spiller best når jeg er sånn halv-stiv i kroppen? Altså optimalt sett bør jeg ikke varme opp så mye, og dersom jeg gjør det er det viktig å varme opp nok til at jeg blir sliten igjen så jeg treffer ballen....

Vel, er det noen som har opplevd lignende og fått hjelp til dette, eller om en eller annen pro her inne har et tips? ;)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Kan jeg få litt protips?

Post by Keyser »

Tja - har opplevd dette noen ganger, sikkert ikke for siste gang.

Mitt problem er det mentale. Dersom jeg gjør et grovt feilslag, så blir jeg "engstelig" for at det er noe feil med svingen, og så knyter det seg. Tør ikke stole på svingen.

Jeg pleier å komme ut av det på to måter, enten ved å bytte kølle/slagtype under trening, f.eks at jeg jeg bytter fra jernslag til pitcher. Så bytter jeg tilbake etter en stund. Hjelper ikke det, går jeg over til halvsvinger, med kun fokus på balltreff.

Kommer jeg ikke ut av det, så er det å ta time med pro'en. har vært nødt til det et par ganger.
</Keyser>
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Kan jeg få litt protips?

Post by stooy »

eaglebooger wrote:Altså optimalt sett bør jeg ikke varme opp så mye, og dersom jeg gjør det er det viktig å varme opp nok til at jeg blir sliten igjen så jeg treffer ballen....
Haha, så bra forklart! :)

Jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen du beskriver. Lurer på om det kanskje er fordi at når man starter tenker man ikke så mye over slagene, men så skal man være smart å begynne å tenke teknikk, og da roter deg seg til i den lille hjernen min iallefall :) Så begynner man etterhvert å bare gi f**n fordi det går så dårlig, og da begynner man å slå greie slag igjen. Dette er iallefall min teori, men siden du var ute etter protips så må JanB eller MariusØverås komme på banen her :)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kan jeg få litt protips?

Post by JanB »

Trening på rangen:
1.) Ikke slurv med oppvarming. Bruk minst 10 minutter. Tenk igjennom hvilke ledd og muskler som er aktive i en golfsving og varm opp systematisk. Alt fra anklene til håndledd.
2.) Begynn med korte jern, PW eller en annen wedge. Slå halvslag og bare kjenn etter om du har synkronisering mellom nedsving og rotasjon. Hold løst, løst, løst.
3.) Ha alltid et siktemål hvor ballen skal gå.
4.) Vær spesielt nøye med grep, ballplassering, vektplassering.
5.) Øk så på med jern gradvis oppover.
6.) Slå noen baller med halvsving for deretter å øke til 3/4 og til slutt full sving. Finn ut hvor langt tilbake som er "din" maksimale baksving. Ikke alle klarer å få kølla pekende mot målet på toppen av baksvingen. Det viktigste er at venstre arm er rett og ikke noe knekk i det hele tatt.
7.) Se ned, se ned, se at du treffer ballen.
8.) Slå kølla Uuuuut mot målet.
9.) Avslutt med svingen høyt (klokka 11)

Ellers er det litt vanskelig å si nøyaktig hvor feilen ligger etter det du skriver, men bruk noe mer tid på hvert slag FØR du går fram til ballen. Der skal du ikke tenke i det hele tatt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Kan jeg få litt protips?

Post by eaglebooger »

Kan kanskje stack&tilt være noe for meg?
Leste noe her om at det vistnok skal kurere ujevne balltreff av den typen jeg beskriver
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kan jeg få litt protips?

Post by JanB »

Stack & Tilt krever mye mer av ryggen (mykhet og spenst).
Normal sving er en rotasjon (tenk at ryggen skrur rundt sin egen akse).
Det som tilsynelatende er en "fordel" med S&T er at du ER og FORBLIR med vekta på venstre fot. Dermed eliminerer du den sideveis bevegelsen som må komme i sync med nedsving og rotasjon. I tradisjonell sving er det altså 3 ting som må være i sync, mens med S&T er det bare rotasjon og nedsving.

Hvorvidt dette er riktig for deg er det ikke riktig av meg å si uten å ha sett deg.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply