Greenfee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Greenfee

Post by furu »

Har hatt noen diskusjoner om greenfee i år etter at Fana kom med sine nye priser. Er det dyrt her i Bergen? Dyrere enn andre steder i Norge? Priser noen baner seg for høyt?

Klubber i Bergensområdet, lørdag og søndag (tar med pris for 18 hull også på 9-hulls banene);
Bergen 350,-
Sotra 400,-
Fana 600,-/ 700,-
Bjørnefjorden 300,-
Meland 500,-
Herdla 350,-
Voss ?

400,- på Sotra er fullstendig uhørt. Det fører bare til at jeg ikke gidder å gå her mer en et par ganger i året.
350,- på Herdla er også for dyrt. 250,- er max. Husker med gru den gangen jeg og min far grunnet uvær ikke fikk tid til å gå 18 og endte opp med 9 hull for 200,- :roll:

Jeg mener at Bjørnefjorden og Meland er vinnerne på greenfee.

Hvordan er det hos deg? Hva betaler du når du er gjest på en bane i helgen?

Jeg vet at mange har egne priser for forskjellige medlemskap osv. Bergen GK har f.eks. 5 for 4, det finnes mange løsninger. Men hva koster altså 1 stykk greenfee i helgen?
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Greenfee

Post by AkE »

Evje Golfbane har 550,- for 18 hull på helg og helligdager, ellers 450,.
Mørk golfbane 480 før 14.00 i helg og helligdager, og 350 etter. 18 hull
Onsøy golfbane 500 helger og helligdager. 18 hull
Huseby og hankø har 230,- for 9 hull i helger og 330 for 18.

Ser ut som det er prisleiet det ligger i nå, Fana stakk seg litt ut og bør jo være en fantastisk bane for å forsvare den prisen!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Greenfee

Post by veggiss »

Jeg har ikke spilt noen av bergensbanene, men for meg så høres 700 kroner for å spille en så kort bane som Fana (som i tillegg har matteutslag enkelte steder) ut som ran på høylys dag.

Hvilke av de banene ovenfor er 18-hull? Det har jo også litt betydning, det er jo dritkjipt å gå 2x9.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Greenfee

Post by furu »

Bare Fana og Meland som er 18.

Tapatalk!
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Greenfee

Post by kevin »

Borre GK - 500/550 i dagsgreenfee
Vestfold GK - har ikke lagt ut noe for 2011 sesongen ennå, men neppe veldig ulikt Borre. Muligens 50,- under
Nøtterøy GK - 450/550
Larvik GK - 500/600 (gjelder også alle dager i juli). Egne priser for dagsgreenfee 700/800
Sandefjord GK - 450/500 (gjelder også alle dager i juli). 300,- etter kl.16 fre-lør-søn

Alle disse banene er veldig bra i norsk målestokk

Enig med Veggiss, 2x9 er kjedelig og burde ikke koste mer enn 300,- for en bra bane.

For meg høres det ut som om at en så stor by som Bergen har for få baner/for liten konkurranse
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Greenfee

Post by veggiss »

300-350 er ok for å gå 18 hull på en 9-hulls bane. 500 er også greit for en 18-hullsbane av Melands kaliber.

Kongsberg: 450
Holtsmark: 500
Asker: 450
Tyrifjord: 550
Skoger: 450
Kjekstad: 470
Haga: 900
Miklagard: 350-900 (avhenger av når du skal gå ut)
Bogstad: 950 (kun etter klokken 14)
Losby: 400-800 (billigst i juli, dyrest i august)

De fire siste skiller seg kraftig ut på pris, men jeg har enda til gode å høre om noen som har betalt full greenfee på de banene. Mikla og Losby gir rabatt med Viasat golfcard, og Bogstad og Haga spiller man vel kun til julipris eventuelt om man går sammen med et medlem.
Last edited by veggiss on 17 Apr 2011, 18:39, edited 2 times in total.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Greenfee

Post by kevin »

veggiss wrote:300-350 er ok for å gå 18 hull på en 9-hulls bane. 500 er også greit for en 18-hullsbane av Melands kaliber.
Har ikke spillt Meland men den burde ikke ha problemer med å forsvare 500,-
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Greenfee

Post by furu »

Meland kunne lett forsvart 600,-.

Det er generelt for liten forskjell på greenfee her i Bergen. Når det koster 100,- mindre på Sotra vs. Meland så er det noe som skurrer. 9-hulls banene er for dyre, enkelt og greit. I hvert fall for gjester og det er dem jeg først og fremst tenker på i denne tråden. De er gjerne fornøyd og føler at de har bra med besøkende. Jeg er sikker på at de kunne fått enda flere besøkende hvis de hadde gitt rabatt på greenfee på de "dårlige" tidene. De må også tenke litt framover. Litt for høyt greenfee kan gjøre at man dropper den banen i vurderingen neste gang man skal besøke en av nabobanene.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Greenfee

Post by Kaffekannen »

Meland er selvsagt den beste banen og 500,- er en mildt sagt god deal sammenlignet med resten.

Fana er en, alt etter som hvem du spør, en ok 18 hulls bane. Noen gode hull og noen mindre gode. Fana sin største fordel er beliggenheten. 5-10 minutter kjøring fra flyplass, de største næringsparkene i Bergen, og egentlig midt i den mest folkerike bydelen. I følge ledelsen den banen i Bergensområdet med klart flest greenfee gjester. Prisene er differensierte men likevel altfor høye etter min mening. Se her for full oversikt:

greenfee 2011

Alle de andre banene er 9 hull og har sine forcer. Bjørnefjorden er mest variert, Sotra har de beste greenene, Bergen er tøff og Herdla er..eh..flatest :roll: Det de har til felles er at ingen av dem er verd 400,-. 700,- hos Fana blir plutselig en god deal ift. 400,- på Sotra. Jeg tror de taper penger på dette totalt sett. Jeg hadde tenkt meg en del runder i påsken, men det dropper jeg nå og venter heller til Fana åpner.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Greenfee

Post by furu »

Med tanke på at påsken er full av helligdager så kunne det blitt dyrt å spille Sotra den neste uken. Runden vår i går gikk vel unna på tre timer? Selv om vi tok det veldig rolig? Var jo ekstremt lite leting etter baller men allikevel. Og den har 6xpar 3, to korte og ett "mellomlangt" par 4.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Greenfee

Post by Knut »

Klubbene tar vel betalt så mye de mener banen er verdt :-).
Å spille på gress og ordentlige greener på Herdla og Sotra så tidlig på våren er jo fantastisk, uansett pris.
At 9-hullsbanene holder såpass høy greenfee er vel kanskje en måte å skaffe flere medlemmer. Spillerne velger gjerne heller en lokal klubb enn postkassemedlemskap hvis greenfee er høy.
Klubbene har jo ikke lyst å "gi" vekk greenfee heller.

Norske greenfeepriser er vel egentlig ikke noe spesielt høye med tanke på hva nordmenn betaler for greenfee i utlandet.
Problemet i Norge er at du sjelden finner noen gode dealer.

Spennende å se hvordan det går med Fana sitt prosjekt. At de har klart flest greenfeegjester i Bergensområdet nekter jeg å tro, men har aldri sett noen tall. Med den beliggenheten burde det jo vært fullt absolutt hele tiden.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Greenfee

Post by furu »

Jeg ser argumentet med norske priser vs. utlandet men samtidig så hører de store golfopplevelsene til sjeldenheten her hos oss. Klubbhus i brakker. Ingen eller dårlig matservering. Til tider sure ansatte. Ikke mer enn ok forhold på banen. Dårlig range, puttegreen og andre treningsforhold. Med andre ord mener jeg at vi sammenligner epler og appelsiner hvis vi tenker på den måten - det blir bare ikke riktig.

Skal vi betale ekstra fordi de åpner tidlig? Er en bane mer verd fordi den tilbyr golfspill i midten av april? Nei, den burde tatt lavere greenfee. En golfklubb som Sotra tenker kanskje at "vi benytter oss av sjansen nå og tyner ut så mye som mulig av gjestene våre", mens de egentlig burde gitt dem en god deal slik at de faktisk fikk lyst til å komme tilbake.

Å spille Sotra eller Herdla er i sannhet alt annet enn fantastisk - uansett pris ;)
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Greenfee

Post by TinCup »

600/700 spenn i greenfee for en bane på under 5000 m og et par 5 hull på 384 m?!?... Gud bedre meg.. enig med Veggis der, ran på høylys dag..

Syns argumentet med at greenfee prisene i Norge ikke er så høye i forhold til hva nordmenn betaler i utlandet er tynnslitt... I utlandet betaler man for kvalitet. Det gjør man ikke i Norge.

Greenfee prisene ligger i Danmark stabilt mellom 3-400 spenn for gode baner (selvsagt noen unntak: Lubker, Skjoldenæsholm, the Scandinavian..).. forstår da ikke hvordan noen baner i Norge kan presse seg over 5-600 spenn.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Greenfee

Post by veggiss »

Jeg skal ikke uttale meg om Fana, men skal jeg betale 700 spenn i greenfee forventer jeg en mesterskapsbane.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Greenfee

Post by kevin »

Hmm...skal vi se...350,- til 450,- dk i lavsesongen på Lubker, frem til 26.mai.....400,- på Sotra.(og sikkert mange andre norske baner, som Soon)

HER ER DET NOE FEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIILLLLLL :D

En av skandinavias beste baner altså som sikkert har raskere og bedre tee-steder enn mange norske greener ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Greenfee

Post by furu »

Kan et problem her være at norske klubber ikke klare å skape andre inntektskilder? Sotra kan tilby brus, Grandiosa (tror jeg), hot-dog og en karbonade-type-burger. Vi ble vel ikke altfor fristet til å legge igjen noe særlig med penger der Kaffekannen?

Når klubbene ikke klarer å vri hodene for å finne andre områder å tjene penger på så blir det veldig lettvint å bare sette greenfee litt høyere enn det bør være.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Greenfee

Post by Golffreak »

Kan godta 550 i greenfee i Norge på gode baner. Har aldri betalt full greenfee på Mikla, Haga eller Losby. Blir definitivt mer spill på Mikla og Losby iår med Viasat kortet da.. Har betalt relativt mye for greenfee i utlandet noen ganger, men ofte så er det ikke så mange alternativer akkurat der jeg har vært da. Vil man spille golf så vil man spille golf..:-) I Portugal og Spania så har vi som regel kjøpt en pakke med overnatting/golf. Forholdene på de gode banene der er stort sett veldig veldig bra, og, kan kunne matches av de beste banene i Norge i juli/august. Sånn sett burde greenfee nå være rimeligere, men dette styres av tilbud og etterspørsel som kjent.. Synes Mikla virker å ha "skjønt det" iår, og har satt opp en ganske bra prisstruktur (gjelder riktignok hele året). Nå som mange baner i området holder åpent i påsken så kjører de på med et tilbud istedetfor å bare la det "skure og gå" med halvfull bane hvor kun medlemmene er ute og spiller. Synes også Losby sin prisstruktur som varierer fra måned til måned er bra. Betalte 500 for å spille igår, og selv om det var greie forhold til å være åpningshelg så er det jo ikke topp selvsagt. Det var blant de relativt få banene som var åpne, og neste runde blir kanskje ikke der ettersom flere med mer "value for money" åpner. Sånn fungerer jo tilbud og etterspørsel som kjent.....;-). Virker som flere av klubbene har skjønt at det er i greenfeemarkedet de må konkurrere, fremfor å forsøke å få flere aksjonærer.. På noen av banene hvor aksjene "skulle ta av" når de solgte dem sent 90/tidlig 2000 tall, så er det utrolig mange aksjonærer som ikke spiller selv. Da blir det jo ganske så tomt på banen uten greenfeegjester..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Greenfee

Post by Grønne greener »

En 9 hulls bane kan kanskje forsvare "høy" pris med at banen ikke tåler for mange gjester på en gang. Det skal jo være plass til medlemmene også. Med min hoderegning så har jo en 18 hulls bane dobbel så stor kapasitet.
På den annen side så har kanskje en 18 hulls bane flere aktive medlemmer.
Hm...
Det er uansett bedre plass på en 18 huller. Dermed kan 9 hullerne ta litt høy greenfee?
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Greenfee

Post by JensK »

Vanylven GK (9 hol): 150 kr. for heile dagen :)
User avatar
Rene
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 27 Mar 2011, 21:27
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Sola Golfklubb

Re: Greenfee

Post by Rene »

I Stavanger-området er det priset ganske greit i forhold til hva du får.

Sola GK koster 500 kroner. Kniver i toppen om å være best i Rogaland med Stavanger. Sola er nyere med fancy klubbhus, restaurant og nærhet til Forus der veldig mange store bedrifter har kontorer. Av mange kalt en sponsorklubb, men har en god del greenfeespillere. Banen er utfordrende med etter hvert bra drenering og greener.

Stavanger GK koster også 500 kroner. Kjempebane med hakket bedre greener enn Sola, og mer tradisjonelt klubbhus. Norges nest eldste 18-hullsbane med mye tradisjon. Kan være noe våtere.

Sandnes GK (Bærheim Golfpark) koster 400 kroner. Veldig god drenering men kan ikke måle seg med de to andre på hva den kan tilby. Spennende design men greenene varierer veldig. Kjipt klubbhus (gammel løe) med toaletter og utsalg av kioskvarer i proshopen. I motsetning til Stavanger og Sola kan man dessverre ikke her sette seg ned og bestille en kald pils i sola etter 18 hull. Kanskje greit for dem som ikke slår forbi rød tee på hull 3.

Solastranden GK ligger ved Sola Flyplass og koster 350 kroner, men med egne priser (150) når vintergreener er i bruk. Noe kortere og flatere enn de andre, men fortsatt en spennende bane. Bitte liten proshop med kioskvarer, ellers ingenting å berette om fra klubbhuset. Ingen restaurant. Store økonomiske problemer de siste årene så her spiller jeg oftere enn jeg ville gjort ellers for å ihvertfall bidra med mitt.

Randaberg GK koster 300 kroner (2x9 hull), og er en veldig kort og lett bane. Dårlige greener og fairways. Her vet jeg ikke om jeg noen gang drar tilbake, uansett pris. Frister ikke å spille 2x9 (dog med forskjellige utslag på første og andre runde) når det finnes fire 18-hullsbaner innenfor kortere avstand fra der jeg bor/jobber.

I det store og det hele er banene i området priset ganske riktig etter kvalitet.

Egersund, Jæren og Ogna har jeg ikke spilt på enda så disse tar jeg ikke med.
Post Reply