Thorp legger opp.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Thorp legger opp.

Post by Yorkie »

Kaffekannen wrote:
Yorkie wrote:
oddbjarne wrote:Trist for norsk golf, men kanskje ikke så overaskende.

http://golfnews.no/nyheter.php?a=2001
Å huffamei da

que?
Apenas expresando cómo es triste esas noticias me hicieron
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Thorp legger opp.

Post by kevin »

Jeg pleier å ha en mening om det meste innenfor golf, men når Thorp annonserte at han skulle legge opp visste jeg faktisk ikke hva jeg skulle si/skrive. Når man brenner så mye for golf og følger med på alle våre norske proffer så blir man naturligvis ganske skuffet når en av de beste legger opp. På samme måte som da HB la opp.

Har ventet lenge på noe info om hva som skjedde med Thorp, hvorfor han ikke stillte i turneringer, hva slags planer han hadde etc. Sånn sett var det kanskje ikke overraskende den beskjeden om at han legger opp. Han har hatt flere muligheter til å spille på ET og mange sjanser på CT også men har ikke stillt opp

Jeg fulgte han under Nordea Masters under deler av turneringen i sommer. Han klarte seg greit under førsterunden i ufyselig vær, og leverte en knallbra 2.runde hvor jeg fikk med meg nesten hele runden. På sidelinja hadde han familien og noen andre norske. Han så rolig og behersket ut, og hans spill stod ikke tilbake for noen med unntak av Noren som gruste banen. Jeg syntes da at han så ut til å være i kjempeform og trodde på en god turnering. Dessverre så han ikke like bra ut resten av helgen og kanskje må terroren i Oslo/Utøya ta litt av skylden for det. Han så iallefall ikke glad og fresh ut. Men det var kanskje sammensatt av mange ting. Jeg syntes iallefall totalt sett at det var et steg i riktig retning. Men det var det tydeligvis ikke

Det har alltid vært litt snakk rundt Thorp. Om temperamentet hans, hans destruktive oppførsel når ting butter. De første årene hadde han broren som caddie og de som har fulgt med litt vet at det ikke alltid var "helt stille". Så har det vært trenerbytte fra trygge Enge til DWC, Andreas sluttet som caddie for Marius, utstyrsbytte, store ord og målsetninger fra Marius som endel har stilt spørsmål ved. At han ikke valgte college etter The Open har også vært et hett tema. Senere inngikk han et samarbeid med Golfnews og skulle blogge der samt han en fanside på Facebook. Gikk ikke lang tid før det var slutt med det. Så annonserte han etter ny caddie men endte vel ikke opp med noen fast caddie såvidt jeg vet. På Bro Hof brukte han en svenske som var fra området og som kjente banen godt iflg en jeg snakket med. Han byttet tilbake til Enge som trener igjen i løpet av året.

Han er av samme generasjon som McIlroy og O.Fisher men har hatt en helt annnen utvikling som spiller. McIlroy trenger vel ingen presentasjon og Marius beskrev seg selv og Rory som blant de beste ballstrikerne i et intervju med Golfposten for endel år siden. Oliver Fisher har heller ikke hatt det lett som pro selv om han klarte seg bra når han kvalet inn til ET i 2006. Noen topp-10 i -07 og -08 men etter det har det vært ganske tungt. Helt fram til i fjor hvor han sanket flere topp-10 i en periode. Mens han i år ha slitt igjen før han vant i Tsjekkia og har sikret seg for en stund fremover.

Tror nøkkelen til suksess ligger i riktig støtteapparat og tålmodighet ikke minst. Når det gjelder det siste så har vel Marius vært "for ambisiøs" og utålmodig. Han har forventet mye av seg selv og kanskje ikke taklet at det tar så lang tid å etablere seg på høyt nivå.

Men samtidig virker det som om det har vært for mye rot med støtteapparatet. Trenerbytter og caddie-situasjonen har nok ikke vært positivt. Man behøver trygge omgivelser og gode forutsetninger og da er det ikke nok at det er mamma som bestiller flyreisene. Eller at Bjørnstad stepper inn som caddie på de siste 9 hullene under CT på Hauger. Det blir rett og slett for useriøst, selv om det kanskje medvirket til at han hevdet seg bra der.

Etter at NGF etablerte sin satsningsgruppe og tok inn Haugsrud og Bjørnstad skulle man tro at spillerne skulle få tett oppfølging, få hjelp med å holde oppe motivasjonen, fokusere på de rette tingene, satse riktig, ha gode forutsetninger etc etc. Sånn sett har man feilet i tilfellet Thorp. Haugsrud ble spurt om dette under sendinga i helga og ha mente at det var opp til spilleren selv, at man finner motivasjon og glød til å satse. Det er jo helt klart riktig, ansvaret ligger i første rekke hos spilleren. MEN, når man oppdager/blir fortalt at ting ikke er helt som det skal så er det støtteapparatets ansvar å ta tak i det med 100% styrke. Kanskje har de gjort det de kunne og at det var ingen annen utvei for Thorp...hvem vet.

Men at ett av våre største talenter og den best rankede herrespilleren, legger opp i så ung alder, er et stort tankekors for norsk golf. Normalt har ikke golfforbundene rundt om i verden mye å gjøre med proffene, de klarer seg som oftest selv. Men nå var Thorp en del av en satsningsgruppe fram mot OL i 2016, og derfor hviler litt av ansvaret på de ansvarlige. De har stort sett vært tause om temaet selv om Haugsrud sa noe under sendingen i helga. Men det blir litt for enkelt å si at det er helt opp til spilleren, selv om man ikke kan tvinge han o.l. Det finnes mange eksempler på idrettsutøvere som har vært lite motivert, som har slitt i motgang og som har vurdert å slutte. Da er det opp til de rundt å snu den trenden, ihvertfall gjøre sitt ypperste for å hjelpe til.

Sånn sett må Bjørnstad hatt en vanskelig rolle, hvem er han til å motivere og inspirere? Han sluttet svært tidlig selv, ganske uforståelig.

Tror mange utlendinger som snur hver cent for å få leve ut drømmen som proff på ET eller PGA river seg i håret når de hører om Thorp og Bjørnstad, som begge sluttet når de hadde alle muligheter og golflivet foran seg. Eller JAL, Tage, Kaensche og Aronsen, som sliter for å holde drømmen i live.

Uansett så er det svært trist for norsk golf, for Thorp selv og for hans fans. Og for meg er det fortsatt uforståelig.....motivert eller ikke.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Thorp legger opp.

Post by Golffreak »

Han burde ihvertfall gitt Q-school en sjanse...

Har forståelse for at det er tøft mentalt å forsøke å bli etablert profesjonell spiller, selv om vi nok kan se på det som drømmejobben. Det er ikke så mange i Norge, så det synes/kommenteres hvis en spiller legger opp. Men det er klart at en spiller som vant the Silver medal i The Open ikke går upåaktet hen når han legger opp noen år senere. Er sammensatt problemstilling dette, men når man ser hva f.eks. Petter Northug forsaker for å bli best så er jeg veldig usikker på om de norske golferne har satset like hardt eller hatt samme innstilling. Det er heller ikke kultur for profesjonell golf i Norge, så de blir veldig alene og til og med venner spør sikkert hva de egentlig holder på med.. Det tror jeg er ganske annerledes i Storbritannia eller USA for den del.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Thorp legger opp.

Post by kevin »

Thorp har tydeligvis fått ny jobb, igjen. Snappet opp denne hos sportsjefen på NTG
Marius Thorp tilbake på Norges Toppidrettsgymnas!

Tidligere NTG elev Marius Thorp har avsluttet sin profesjonelle golf karriere. Marius ønsker å bidra til å heve det sportslige opplegget ved NTG Golf og vil derfor gå inn i en ny rolle sammen med sportssjef ved NTG Golf Christer Bengtsson Herou. NTG innleder et samarbeid med Marius fra januar der han vil bidra med sine erfaringer og kunnskap på treningene fremover. Marius kommer til å gå inn som en ressurs i støtteapparatet rundt utøverne og være med på å ta NTG videre inn i fremtiden.

”Marius har masser av erfaring og kunnskap om hva som skal til og han brenner for å gi tilbake til systemet som han tidligere var en del av. Kombinasjonen av dette samt at Marius er en forholdsvis ung toppidrettsutøver gjør at dette er meget spennende og det vil bli et knallbra tilskudd for utøverne og meg her på NTG”, sier en svært fornøyd Christer.
”NTG har betydd så mye for meg i min karriere og jeg ville ikke ha kommet meg til det nivået jeg kom til uten hjelp av NTG. Jeg føler jeg har mye å bidra med og gleder meg til å stimulere og motivere spillerne enda mer her på NTG. Systemet er unikt og fordelene av å gå her er så store at jeg gjerne hadde gått her en gang til”, sier Marius selv.

NTG ser frem til å jobbe sammen med Marius og elevene gleder seg til å få innspill fra den tidligere junior verdensmesteren og Europatour spilleren.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by furu »

Jeg er litt forundret over utviklingen. Norske golfere legger opp lenge før de når høyden. Noen av dem er sikkert utrolig dyktig på f.eks. teknikk men jeg, hvordan skal jeg si det - jeg får ikke en god følelse av at man skal sette inn spillere som ikke klarer det i viktige posisjoner. Samtidig så er det slik at det er de vi har, de er våre beste menn selv om de har gitt seg tidlig. Vi får heller håpe at vi i fremtiden får noen som kan si - "Så god var jeg da jeg vant turneringer, nå skal dere lære av meg!"
Last edited by furu on 06 Dec 2011, 18:15, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by Smilende Sam »

Helt enig furu. Hva blir det neste ? En ting er at en del tidligere utøvere med lange toppkarrierer jobber innen sporten sin etterpå. Helt greit. På samme måte er det selvsagt ikke helt uvanlig at spillere på forskjellige nivåer tar trenerutdannelse og blir strålende trenere selv om de ikke har hatt store karrierer. Men innen golf er det slik at de utbrente spillerne, de som ikke orket mer, ikke hadde motivasjon etc - ja, de settes til \å ta vare på de motiverte, fremadstormende unge utøverne.....

Thorp flyttet til Bergen idet han fikk kortet på ET for å være med dama. Nå blir det Oslo igjen.

Thorp var umotivert. Nå brenner [han] for å gi tilbake til systemet som han tidligere var en del.

Han har i likhet med Bjørnis og mange andre i NGF ingen utdannelse og ingen trenerbakgrunn.... herrejemini. Det neste er vel at Tutta søker jobben til Scheie, men får nei fra NGF siden hun ikke er kvalifisert.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by furu »

Hvor i systemet begynner Thorp og andre som kommer inn på denne måten? Vil det ikke være riktig hvis de blir plassert som læregutter under noen som har jobbet i systemet en stund? Eller går de rett inn i teamene og jobber alene og direkte med spillerne? Det er mange måte å gjøre dette på.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Thorp legger opp.

Post by Knut »

http://www.vg.no/sport/haandball/artikk ... d=10032252


"Han mener at det foregår en helt enorm kunnskapsoverføring i islandsk idrett og at de små ressursene konsekvent brukes på kvalifiserte trenere. Nesten ingen islandske unger trenes av foreldrene sine. Det motsatte er tilfelle i Norge.

- Det er små forhold på Island. Alle lærer av hver andre og unge spillere suger kunnskap ut av utenlandsproffene når de er hjemme. Det er en god sirkel."

Huske at Marius har vært Europamester og spilt på meget høyt nivå.
Tipper han kan bidra med ganske mye.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by Smilende Sam »

Knut, ville du ønsket deg at ungene dine fikk en trener som:

- mente utdannelse på college eller annen tilsvarende utdannelse var tull og tøys
- som er beryktet for sin opptreden på banen
- som ved første motgang ga opp og sluttet som utøver

Jeg utelukker ingenting når det gjelder Thorp, men det er en del forhold som tilsier en sunn skepsis her.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Thorp legger opp.

Post by kevin »

Tror ikke noen betviler hans golfkunnskaper. Hans prestasjoner er ikke å kimse av. Men han vil alltid møte seg selv i døra når han evt snakker om motivasjon, sult, lyst, stayer-evne osv. Det nytter ikke si at man vet hva som skal til og så si at man ikke var villig til å ofre det. Det er ikke inspirerende eller motiverende for unge talenter

Skal han flytte "hjem" igjen nå da? Eller skal han pendle fra Bergen?

For meg virker han ganske rastløs. I løpet av året har han spilt ET, lagt opp, skulle jobbe noe på BGS(rett meg hvis jeg har feil, men mener det ble nevnt tidligere), hospiterte hos TV2 og kommenterte fotball(mulig det var bare den ene gangen), og nå NTG.

Han får ha lykke til i den nye jobben, har liten tro på at det medfører at han satser igjen selv
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Thorp legger opp.

Post by Knut »

Det er vel litt drøyt å dra frem kun de dårlige sidene til Marius?

Tipper NTG (og jeg) kjenner Marius en del bedre enn deg og velger å trekke frem de gode sidene fremfor de dårlige?
Marius har hatt en "prøveuke" i TV2 og jobbet deltid hos oss på BGS.
Han ønsker å gjøre en karriere innen idretten og er veldig glad for at han nå har fått jobb på NTG.

Jeg vedder en million på at antall søkere til plassene på NTG ikke blir færre med Marius i trenerteamet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Thorp legger opp.

Post by kevin »

Jeg har ikke bare dratt fram de dårlige sidene, hans golfkunnskaper er det som sagt ingen tvil om. Han har også en imponerende "cv" som spiller i såpass ung alder.

Tror heller ikke at det blir færre søkere pga av han
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by Smilende Sam »

Knut - få høre om de gode sidene da? Gi oss innsikt i hvordan Thorp med troverdighet skal snakke om å legge ned den jobben som trengs, om viktigheten av å ha noe å falle tilbake på, om det mentale og det å holde roen på banen. Jeg sier ikke at han ikke kan mye om golf, men få - veldig få - utøvere er eslet for trenergjerningen når de legger opp i tidlige 20 år....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Thorp legger opp.

Post by Knut »

At Marius har "mislykkes" som spiller betyr ikke at han ikke kan bli en god trener.
De fleste av verdens beste golftrenere var aldri noe særlig til spillere.
Mennesker er forskjellige, og Marius har gjort valg i livet som andre ville gjort annerledes.
Han er tross alt kun 23 år og kan fremdeles ta utdanning, jobbe som trener og vinne British Open :-)

Jeg har ikke behov for å snakke Marius "opp".
Regner med NTG vet hva de gjør.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by Smilende Sam »

Den andre setningen er riktig - men de som tar den veien tar ofte en trenerutdannelse - det mangler MT. Selv gamle fotballspillere tar utdanning før de går løs på et lag.

Jeg mener faktisk ikke at MT har misykkes som spiller. Jeg tror fortsatt han kunne blitt god, men han har ikke villet gjøre det som skal til for å nå opp.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Thorp legger opp.

Post by CharlieB »

Hvor mange er det som med hånda på hjertet visste hva de ville bli når de var 16-17 år? Eller som ikke vet at de har gjort noen blundere og tatt noen ravende gale beslutninger når de er 25? Sånn er det bare og for de fleste av oss så er det rimelig uinteressant for resten av verden.

Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe som helst om hva Marius Torp velger å gjøre, jeg vet han er en av norges beste golfere og ja jeg ble skuffet når han "la opp". Men med all respekt for Bergen Golfsenter så er det litt bortkastet at MT skal sitte der og selge golfkøller, selv om han er både hyggelig og service minded. Jeg har tro på at NTG vet hva de gjør og at det bare er positivt for norsk golf at MT får litt plass og ro til å finne ut hva han vil. I den grad han ikke allerede har bestemt seg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by furu »

Ingen her ønsker Thorp noe annet enn alt godt i livet. Det er jeg helt sikker på. Kanskje vi burde visst mer om jobben og hva han faktisk skal gjøre før vi uttalte oss?

Jeg er fremdeles skeptisk. Syns han burde begynne på et litt lavere nivå. Sett ham inn i teamet hos en klubb som jobber bra med talentutvikling. Da vil han lære enormt mye. Jeg tror det er veldig vanskelig å lære det grunnleggende når man hopper bukk over alt som heter personlig og profesjonell utvikling og stuper i det på toppnivå.

Gir de ham jobben for å få ham inn i systemet så fort som mulig siden de er sikker på at han på sikt blir en viktig person?
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by Smilende Sam »

Selvsagt ønsker jeg Thorp alt vel.... det er ikke poenget.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Thorp legger opp.

Post by furu »

Jeg vet det ikke er der poenget ligger. Ville bare understreke det siden det er veldig mange som leser og ikke skriver her, og kanskje ikke kjenner til alles holdninger.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Thorp legger opp.

Post by CharlieB »

Jeg heller tror ikke noen her inne vil noen noe vondt. Kritikk kan være ekstremt verdifullt og å lære seg å ta imot kritikk og bruke den til noe fornuftig er kanskje det viktigste en kan lære i livet.

Jeg ville sendt guttungen til NTG uten videre kvaler uansett, å ikke gi opp og å forsøke igjen er noe jeg har mast om siden han begynte å strekke seg etter leker. Jeg tror ballasten hjemmefra er mye viktigere i forhold til å ikke gi opp. Ja motivatorer og coacher har sikkert effekt for mange men de må ha noe å jobbe med i bånn.
Post Reply