Til de som skal ha hjelp i proshoppen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Til de som skal ha hjelp i proshoppen

Post by eaglebooger »

Ja, de fleste vet jo nå at jeg jobber i proshop, og har bitt meg merke i en ting som veldig mange golfere gjør, meg inkludert:

Noen kommer inn og vil ha for eksempel en fairwaywood for å få litt lenger slag fra fw eller mer presise fra tee. Et naturlig spørsmål fra en som jobber i shop da er å spørre kunden litt ut om hvilken lengde han/hun føler mangler, og litt om nåværende ballbane og lengde. Det typiske er at golfere legger på lengden til å passe det ene sinnsyke perfekte slaget de hadde i medvind en tørr dag i juni 2007 eller noe, og bruker dette som sin snittlengde. Det kan hende at spilleren jeg skal hjelpe har 4-P, en 20* hybrid og en driver i bæggen sin, men vil ha en kølle som han/hun kan slå langt fra fw med. Standarden her da er at mange vet rent instinktivt at en 3-w går langt, lenger enn en 5w men kortere enn en Driver.
Situasjonen da blir ar jeg kanskje spør de hvor langt de slår med sin 20* hybrid. Da kommer gjerne tallet 200 opp, eller noe der omkring. Så spør jeg hvordan ballbane det er på driveren (hook, slice, rett, lav, høy e.l), og da kommer stort sett tallet 250 opp, og med gjerne draw. Det som da skjer, er at jeg i min ringe shopmentalitet tenker at dette er en sterk spiller som nok vil få god nytte av en 3w fra tee eller fw, og setter opp en 3w med et skaft som holder ballbanen penetrerende. Kunden tar den med på rangen og slår noen slag og kommer tilbake med den... Det man som oftest får høre da er at "Denne køllen ga meg ikke så mye, føler at jeg slår lenger eller like langt med min 20* hybrid". Kunden sitter da igjen med en dårlig følelse for køllen, og velger kanskje heller ikke kjøpe en wood, men fortsetter med utstyret han/hun har.

SÅ kommer poenget: Så kanskje jeg går på rangen etter jobb, eller spiller en runde og da med tilfeldigvis nevnte kunde. Naturligvis biter jeg meg merke i at hybriden stort sett slicer og lander på 150, eller toppes litt og skyter avgårde 150 meter men triller de neste 30. Driveren er lave og lander fort, men på en bane med nedoverbakke og tørke betyr dette lengder nok opp mot 220-230 meter. Det som da er saken er at dersom jeg viste dette på forhånd, så ville jeg jo gitt kunden en wood som passet dette spillet bedre, kanskje en 4 eller 5, alternativt et helt annet skaft i 3w for økt høyde og carry.

Det er min teori at spillere handler utstyr i forhold til sine beste dager på banen, og ikke etter gjennomsnittet av det de (vi) faktisk er, og det er jo synd, for da har vi kanskje 3-4 køller i baggen vi overhodet ikke kan slå på jevnlig basis. Anmodningen min lyder derfor: "Vær ærlig med din pro/proshop, så garanterer jeg at vi finner utstyret som tar spillet ditt til det neste nivået! Kanskje det faktisk bare innebærer et nytt skaft i driveren, eller endring i lie på jernkøllene..."

Dersom noen synes det er flaut å stå i shoppen, 27 år gammel rett fra SATS med bugnende bicepser å fortelle at du slår 130 meter med 6-jernet ditt, så ikke vær det... Det er mange som deg :) Se bare på touren, Corey Pavin; Denne lille herremannen slår gjerne ut med en 20*hybrid på par-3 hull der "gutta" går med 6 eller 7 jern. Men alikevel går alle av med par. Det handler altså om å ha en konstellasjon i baggen som gir deg presisjon i alle slag du skal utføre, og en 3w som ikke launcher og bare snaphooker avgårde gir altså ikke selvtillit opp mot en f.eks 4w med A-flex som går rett, og kanskje 180 meter nesten hver gang, glem derfor at 5hcp i flighten sammen deg slår et 5jern på samme lengden, for dere begge ligger på green, og du kan sette putten din og han kan bomme... Alle muligheter er åpne :)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Til de som skal ha hjelp i proshoppen

Post by hanso87 »

Er så rett det der. Har 2 woods. Ene er en Callaway FT wood type 5W. Den slår jeg MYE lengre, rettere, og har en helt syk feeling på. Har og en Titleist 906F4 tror jeg. Det er en 3wood og på 1 av 100 treff så måker jeg den lengre enn min 5w. Men den 3w i 99 av de andre tilfeller går i hytt og pine.
Mitt intrykk er jo at en 3W vil gå lenger enn en 5w. Men for min del er ikke dette tilfellet når min 5w er mer rett opp imot min spillestil og min 3w ikke er det.

Jeg spurte ikke om hjelp på noen av køllene og trodde en wood var en wood. Det som viser seg er jo da at jeg har kjøpt en helt feil kølle oppimot min egen sving. Jeg turte ikke å spørre om hjelp når jeg handlet denne wooden. (og dette var i usa, hvor jeg kunne gå på "bakrommet" å slå på simulator og se hastighet, retning.. ALT). På driveren turte jeg dette og da fikk jeg noen stalltips.

Så spør om hjelp og spør om hjelp til ditt daglige spill og ikke hvordan man ønsker at problemene er.

Eablebooger. Ikke dårlig å få litt oppklaring i dette problemet. Jeg for min del føler det blir vansklig å spørre proene om å prøve køller hvor jeg egentlig bare "drømmer" om de. og blir det et reelt kjøp kommer de oftest i posten.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply