Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by CharlieB »

Har ingenting med romantikk å gjøre for min del. Uansett bane så er logistikk en utfordring, det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne parkeringsplasser til 10 - 15000 biler oppe på kløfta heller. I tillegg til shuttlebusser etc. Å frakte endel av 15-20 000 tilskuere til Meland med båt er ikke nødvendigvis ett større problem. Det er forsåvidt plenty plass på Meland til tilskuere rundt de fleste av greenene er det mulig å sette opp tribuner ol, at de kan bevege seg rundt er heller ikke noe stort problem i mine øyne... Rent bortsett fra at det vil være nødvendig å rydde litt skog.

Slik jeg husker Miklagard så er det ikke noe dårligere plass hverken på Meland eller der - men du slipper å kutte ned skogen på Mikla.. .:-)

Jeg er for øvrig helt enig i at det viktige her er at skulle vi få arrangementet så er banen det spilles på lite vesentlig - det handler om å løfte golf norge til ett nytt nivå. Mitt poeng er mer at vi ikke skal avskrive muligheter for tidlig, men se på de og vurdere hva som realistisk sett faktisk er mulig å få til.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by veggiss »

CharlieB wrote:Har ingenting med romantikk å gjøre for min del. Uansett bane så er logistikk en utfordring, det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne parkeringsplasser til 10 - 15000 biler oppe på kløfta heller. I tillegg til shuttlebusser etc.
Er det noe sted på østlandet det er mulig å finne gode parkeringsmuligheter så er det jo rundt Miklagard, det er jo flate jorder så langt øyet kan se. Dessuten er det bare 20 min gange fra togstasjonen, og E6 ligger 500 meter fra klubbhuset, så shuttlebusser er også mulig å få til uten noe mikk makk.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by sirandrew214 »

15 minutter fra Gardermoen. 200 meter til E6. 10 minutter å gå til/Fra Toget. Jorder og parkering overalt. Hotell i nærheten (gardermoen/jessheim). Åpen bane, med plass til tilskuere. TROLIG bedre vær, selv om det er jo ingen selvsagthet lengre.
Så er jo spørsmålet om Mikla er interessert? Banen må isåfall stenges i lengre tid. Penger må brukes!
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Boris »

Jeg vil tro at interessen for herregolf på golføya og i golfens krybbe er relativt mye større enn for damegolf i Norge. Jeg har vært på og i Carnoustie og om de kan arrangere the Open der publikumsmessig, skjønner jeg ikke at det ikke skal bli plass til publikum omtrent uansett hvor for en damegolfturnering i Norge.

Jeg kan ikke skjønne at det er plass til noe publikum hverken ute rundt utepå banen eller i "byen". Det er omtrent ikke plass mellom green og neste tee rundt omkring om man er der en helt vanlig dag og spiller uten noe publikum der

Mulig jeg er naiv, men jeg tror Solheim Cup i Norge hadde gått helt fint åkkesom.
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Boris »

Det er jernbane der riktignok
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Smilende Sam »

Å tro at man skal få mange tilskuere til Solheim Cup på Meland er som å tro at hockey VM kan arrangeres i Ålesund. Kom igjen.... Bergen er en by med fint lite golfinteresse - face facts. Da hjelper det ikke at Karsten-relasjonen er sterk. Mr. Solheim var en superkommers mann og ville selvsagt synes alt annet enn en bane med publikumspotensiale vil være den beste. Miklagard ville aldri ha råd til et slikt arrangement - trolig er det bare en klubb som kan bære dette økonomisk og det er Oslo GK.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by raffener »

Jeg lurer litt på om man skal stikke fingeren i jorda, og spørre hvor interessert publikum egentlig er?
Si at målet er 100 000 som nevnt tidligere. Klarer man faktisk å engasjere 33 000 nordmenn pr dag for å se golf?
Kan man sammenligne litt med det som skjer i sommer? 4 av verdens beste damer kommer til Bogstad for å spille. Hvor mange kommer for å se på ?

Med forbehold om å tråkke fullstendig i salaten selvfølgelig.. Jeg trodde ikke at ski-vm i kollen 2011 skulle bli så stort, og der tok jeg jo "litt" feil.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by veggiss »

Hvis det er på østlandet så må man regne med at det vil komme en del svensker for å se også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by kevin »

Tittet på endel interessante tall fra turneringen når den gikk i Illinois, USA i -09. Det er litt "farlig" å bare titte på turneringen i Irland, man bør også se på tallene fra turneringen når den har gått i Sverige. Men noen av tallene fra USA er svært interessante.

• 8,000+ hotel rooms booked in the wider area, many for the full week
• Hotels, restaurants, bars & golf courses – packed all week

• 1,600 volunteers worked at the event – wide range of activities including stewarding, visitor services, airport runs, meet & greet, traffic direction, etc.
• Volunteers paid to participate - $150 dollars each!
• 3,000+ volunteers on a waiting list
• Some volunteers stayed with local families

• Visitors from 49 out of the 50 US States were identified
• Visitors from 15 other countries
• Sweden – origin of the highest number of European visitors
• Other countries represented – Ireland, England, Scotland, Wales, France, Spain, Holland, Italy, Germany and the Netherlands
• 3,500 junior golfers and children
• ‘Set-up’ and ‘take-down’ crews stayed longer

• Global exposure for ladies professional golf and those brands associated with the event through: daily newspapers, sports magazines, lifestyle magazines, in-flight magazines.
• Most widely televised women’s golf event in the world.
• Total brand exposure produced a gross global media value in excess of €8.9 million in 2007.
• Over 421,000,000 homes in 140 countries – the Golf Channel & Sky Sports.
• Preliminary figures for 2009 – overall viewers 40% higher than 2005 and 2.5 times higher than 2007 in the US.

• Estimate - $20 million + to local and regional economy

Mange av tallene forteller hvor stort Solheim cup egentlig er. Potensialet for golf-turisme er enormt ifbm turneringen. Svenskene elsker Solheim cup og reiser i hopetall til USA og Irland. Langt flere vil ha mulighet til å reise til Norge for å se på.

I tillegg ser tallene for antall tilskuere slik ut de siste gangene:
Sverige, 2003 – 99,500
Indiana, 2005 – 103,000
Sverige, 2007 – 100,400
Illinois, 2009 – 120,000+
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by furu »

Grundig jobb kevin.

Jeg syns veggiss har et godt poeng i nærhet til Sverige. Du nevner det også kevin. Det er vel ikke tvil om at svenskene kommer i tusentall.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Snowman »

Hvor mange nordmenn vet navnet på 5 profesjonelle damespillere i golf?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by furu »

Snowman wrote:Hvor mange nordmenn vet navnet på 5 profesjonelle damespillere i golf?
Uvesentlig. Et sted må man begynne. Hvor mange amerikanere vet navnet på 5 utenlandske damespillere? Hvor mange nordmenn vet navnet på 5 utenlandske, kvinnelige langrennsløpere?
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Snowman »

furu wrote: Uvesentlig. Et sted må man begynne.
Begynne med Solheim Cup? Starte med det største?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by furu »

Snowman wrote:
furu wrote: Uvesentlig. Et sted må man begynne.
Begynne med Solheim Cup? Starte med det største?
Nei. La oss heller begrense oss og starte i det små....... Ja - vi går for den store selv om det er en utfordring. Du viker ikke for utfordringer Snowman, det er jeg sikker på.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by kevin »

Det er feil at vi begynner med Solheim cup. Vi har arrangert LET flere ganger selv om det er en stund siden. I år skal vi ha LET Access og målet er at man skal få arrangert flere LET turneringer fram mot et evt Solheim cup.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Snowman »

Jeg tror bare vi har såpass dårlig generell golfkultur at publikum gir blaffen dersom vi ikke har en norsk spiller på laget. Jeg tror det er lurere for Solheim Cup å bli arrangert steder der folk kommer uansett.

... så poenget mitt handler altså ikke mest om dette er bra eller ikke for norsk golf, men jeg tror ikke det er bra for videre oppbygging av Solheim Cup å velge Norge, for vi er blant golfens bakevjer.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by CharlieB »

Men Snowman, det er vel strengt tatt ikke vår jobb å gjøre den vurderingen? Det er Solheim Cup sitt ansvar? Vår jobb er å gjøre det til en stor suksess.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Snowman »

CharlieB wrote:... ikke vår jobb å gjøre den vurderingen? Det er Solheim Cup sitt ansvar?
At de kommer til å legge Solheim Cup til Norge er like dumt og utenkelig som at FIFA kommer til å gi fotball-VM til Qatar :?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by Snowman »

Vi skjønner vel at vi er et u-land i golf når vårt største nyhetsbyrå NTB og vår største avis ender opp med dette:

<... «Tutta» var tittelforsvarer i turneringen, men den norske golfproffen måtte gi tapt for Jodi Stewart. Amerikaneren hadde tre hulls ledelse med ett igjen å spille og gikk videre....>

http://www.vg.no/sport/golf/artikkel.php?artid=10061631

Amerikanske ?? Jodi Stewart ?? http://www.lpga.com/golf/players/e/jodi-ewart.aspx
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup til Norge i 2019. Men hvor?

Post by furu »

Snowman wrote:Vi skjønner vel at vi er et u-land i golf når vårt største nyhetsbyrå NTB og vår største avis ender opp med dette:

<... «Tutta» var tittelforsvarer i turneringen, men den norske golfproffen måtte gi tapt for Jodi Stewart. Amerikaneren hadde tre hulls ledelse med ett igjen å spille og gikk videre....>

http://www.vg.no/sport/golf/artikkel.php?artid=10061631

Amerikanske ?? Jodi Stewart ?? http://www.lpga.com/golf/players/e/jodi-ewart.aspx
Navneglipper forekommer til stadighet. Tarjeta Roja som spiller på Valencia er et eksempel på det :D

Instagram @christianfuru
Post Reply