Golfhelter

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Golfhelter

Post by Smilende Sam »

Alle har helter. Jeg har golfhelter og. Det er det sikkert mange her som har. Dette er en tråd om golfhelter.

Min første golfhelt var Seve. Det har han vært siden og det kommer han alltid til å være. Spilleren med temperament og alt fra sykt dårlige slag til ren magi i bag'en. Ryder-kapteinen som kjørte rally med golfbuggyen for å heie frem troppene.

Andre helter i barndommen var Tom Watson, Isao Aoki og Sandy Lyle. Så kom Nick Faldo (to kjappe Masters) John Daly (til han ble for drita til at det var helt gøy), Parnevik, Darren Clarke og Monty. Fat Monty ble han kalt på guttelandslaget til skottene. Den tilsynelatende sureste spilleren i feltet - men med ganske kul humor, litt gammeldags sving og et ekte hjerte for golf. Den rareste heltene har vært Paul Lawrie og Ross Drummond. Ross hvem? Jo Ross Drummond er hovedperson i doku-boka Four Iron in the soul - som handler om Mr. Drummonds caddy sine opplevelser i et år på ET.

Jeg vet det kommer nye helter. Padraig sniker seg innpå meg. Det gjør sikkert andre og.

Hvem er deres helter?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfhelter

Post by kevin »

Av de litt "eldre" så har jeg alltid likt Faldo,det var noe med han som sa han skulle bli stor og det ble han. John Daly har alltid hatt en plass i mitt golfhjerte,og vil alltid ha det. Et av de aller største talentene som har vært innen golfen. Jeg har tro på at han kommer til å hevde seg igjen,innimellom.
Ellers så er Greg Norman en av mine favoritter,en spiller man bare må sympatisere med. Han har utrolig mange internasjonale seire,men også veeeldig mange 2.plasser i store turneringer. Hadde han vunnet The Open i fjor hadde det vært et eventyr det hadde blitt vanskelig å toppe.

Jeg liker de som stikker seg ut,de som har noe spesielt,som har spisskompetanse,godt humør og byr på seg selv. Som langtslående J.B Holmes og B.Watson(som omtrent hopper ut av sitt gode skinn for en lang drive),eller den alltid smilende Mediate(hans fight mot Tiger i US Open var helt utrolig). Den grasiøse(med svært dårlig rygg) Fred Couples. Har og fått sansen for Poulter,en meget god spiller med en fantastisk selvtillit og mot...og de klærna :lol:
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Golfhelter

Post by barcentrale »

Fra jeg sånn ca. i 1985 begynte å følge golf på tv, så utpekte nok Ian Woosnam og Sandy Lyle seg som min absolutte helter på den tiden. Så kom Olazabal, som jeg også hadde veldig sansen for - læregutten til Severiano, som i Ryder Cup 87 og senere, utgjorde en dødelig duo. Hans svake grep irriterte meg dog litt :roll:

Av amerikanerne på den tiden, var nok Fred Couples den store helten - sykt laid back sving, og en herlig utstråling på banen. Hadde også litt sansen for Calcavecchia av tilsvarende grunner, selv om utstrålingen hadde til tider flere fortegn. En annen amerikaner på den tiden var Paul Azinger - en annen type, men utrolig sympatisk.

Av dagens spillere holder jeg en knapp på: Tiger (utstråling og karisma ;P ), Furyk (syk sving med positiv sjarm), Garcia (som en umoden spansk rødvin - som snart blir legendarisk), McIlroy (ungdommenlig utstråling og energisk sving), Luke Donald (flotteste svingen) og ikke minst David Smail ( :ugeek: )..

Hatliste: Stenson, Stricker, Vijay Singh, Zach Johnson, Mike Wier, Cink, Sabbatini, Rose, Crane og Toms ++ . I mange tilfeller er årsaken selvfølgelig blottet for innhold.
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Golfhelter

Post by Smilende Sam »

At jeg kunne glemme Olazabal.....

Dessuten Sergio Garcia, Paul McGinley, Shingo Katayama og the boring hero Luke Donald...... Dessuten (hvordan kunne jeg glemme) Jimenez - sportens cooleste dude. Jeg tør ikke tenke på hvor god han kunne vært. Constantino Rocca er/var heller ikke helt lost :D

Men Tiger er på min ikke-helte liste. Like kjedelig som californisk rødvin og like blid som knallgul sitrusfrukt. Boo Weekley er også på den lista, sammen med andre arrogante yankeer, Davis Love III, Justin Leonard etc etc. og et par tyskere - Langer og Cejka.

....og hvor plasserer man karer som Jean van de Velde, David Duval, Ian Baker Finch :ugeek:
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfhelter

Post by stooy »

Det er kanskje litt klisje å komme her og si at Tiger er min helt :) Jeg er relativt ny i gamet med mine 7-8 år som golfer, og Tiger er selvsagt den jeg bet meg mest fast i da jeg som nybegynner startet å se på golf på tv. Jeg er rett og slett utrolig fasinert av den karen!
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Golfhelter

Post by Goofy »

Min golfinteresse kom for 4-5 år siden, og først etter dette ble det aktuelt å følge golf på tv. Jeg har stor sans for Phil M. Han har en herlig touch. En aggresiv spillestil som medfører mange utrolige situasjoner - han byr på seg selv.
-g-
User avatar
farris
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jun 2009, 14:25

Re: Golfhelter

Post by farris »

Takk Sam! David Duval- kanskje min største helt ( i den grad jeg har noen). Mannen som var verdens beste før Tigern slo ut i blomst. Har et sving tempo som er så mykt som sommer varmt smør.
Mange som har prøvd å forklare forfallet, overtrent, familieproblemer, ryggproblemer, svimmelhet pga en øre greie og en besettelse etter å forandre grunnslaget fra fade til draw. Dessuten så gir han inntrykk av å ha litt personlighet, ulikt mange PGA golfere. pluss han er kul med Oakley`s 8-) . Håper så inderlig han kommer tilbake til i nærheten av der han var.

Tigern er så klart helt rå, men noen personlig favoritt blir han nok aldri. Har en liten drøm om å se Duval grise Tiger i en major i siste flight.
Can I have a mulligan?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfhelter

Post by furu »

Jeg har kun spilt golf i knapt ett år men har alltid fulgt mye med. Ballesteros og Olazabal var heltene - ingen tvil. Noe stilfult ved spillet deres som fascinerte meg. Ble aldri revet med på samme måte av f.eks. Faldo og Monty. En spiller jeg likte fordi han for meg stod for det som var litt annerledes ved golf var Payne Stewart.
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfhelter

Post by eaglebooger »

Vel, første gang jeg så golf på TV, så likte jeg veldig godt se disse som virkelig dro til ballen det de maktet... Hva de het, og om de fortsatt er med er jeg usikker på; Jeg bare satt i sofaen å glante såvidt sammen med min stefar som var totalt hekta på denne golfen.

Så plutselig for noen år tilbake zappet jeg meg igjennom tv-kanalene da jeg plutselig fikk se golf igjen. Det var da en kar ved navn Asbjørn Ramnefjell som kommenterte... Jeg er ikke enda kommet til min golfhelt altså ;)

Og på denne spesielle turneringen, som viste seg være fra Europatouren viste stadig frem en herremann som så ufattelig hyggelig og laid back ut, pluss at han slo godt å satte masse fiiiine putter. Jeg ble sittende da gjennom helgen å følge med på denne herremannen, som viste seg være Miguel Angel Jimenéz. Jeg mener Jimenéz kom på 2. eller 3. plass denne helgen, men jeg heiet på mannen hele veien. Siden den gang har jeg alltid vært begeistret for han, og var så heldig å få møte typen i Sevilla ifjor våres.

Andre spillere jeg liker følge med på: Tim Clark, Henrik Stensson, Geoff Ogilvy, Charlie Hoffman, Zack Johnson, Vijay Singh (Respekt!), Rod Pampling..... Og masse, masse fler. Luv u guys! :lol:
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golfhelter

Post by Solaar »

Seve Ballesteros, ingen over, ingen ved siden. Ikke overraskende med tanke på min avatar kanskje?

Siden jeg begynte å spille golf på 80-tallet så er mine største helter fra den tiden og litt før. Jeg brukte å låne gamle VHS-utgivelser av store turneringer fra min hjemmeklubbs pro.

Jeg nevner i fleng: Payne Stewart, Tom Kite, Lee "Supermex" Trevino, Greg Norman, Gary Player og Ben Crenshaw som er de jeg kommer på i farta. Hadde aldri helt sansen for Jack Nicklaus av en eller annen grunn.

I begynnelsen av 90-tallet la jeg opp med golfen men rakk akkurat å få med meg den gangen Faldo vant Scandinavian Masters (tror det var i 92?). Det var selvfølgelig stort og det ble ikke til å komme utenom at han fikk en hedersplass i hukommelsen min over gode golfere, men jeg syntes at han virket litt "stiv" og traust så jeg fikk liksom aldri helt sansen for ham. I den konkurransen spilte han en av rundene i flight sammen med Olazabal, en spiller jeg aldri hadde hørt om før. Jeg fulgte de i 18 hull og selv om jeg ble dødsimponert over Faldo så var det Olazabal jeg likte best etter en ekte Seve-style oppvisning på et av par-5 hullene: Tap-in eagle etter å ha ligget på en annen fairway på utslaget.

Jesper Parnevik var/er også en veldig likandes kar. En annen spiller jeg alltid ble fascinert av var Ian Woosnam. Hvordan kunne en spiller på litt over 1.60 slå så langt? Og man kommer selvfølgelig heller ikke utenom Miguel Ángel Jiménez som spiller samtidig som han røyker sigar.

Vijay Singh med verdens mest avslappede sving har jeg også alltid likt, hvem får golf til å se lettere ut når han spiller på sitt beste?

Av nyere spille re så liker jeg godt Adam Scott, Sergio Garcia, Camilo Villegas.

Og til sist: Tiger Woods, en utrolig idrettsmann, ord er overflødige her.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Ted
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 30 Mar 2009, 10:05
Location: Kløfta

Re: Golfhelter

Post by Ted »

Må si at det er Seve som troner på toppen av mine helter, På andre plass kommer Craig Stadler og Ian Woosnam.
chipp-duff er det verste jeg veit.
Post Reply