Årsrevisjon HCP

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Snowman »

Jeg skjønner ikke at noen kan ende med å bli skrevet ned i en årsrevisjon. Da må de ha gjort noe feil gjennom året. Hvis man gjør tingene riktig, dvs. registrerer alle runder - og bare de - som man før runden har bestemt seg for at skal være hcp-regulerende, da er det rart hvis man får så høy median!

Det må da være nesten praktisk umulig å ha en median så høyt opp mot kapasiteten sin! Registrerer man riktig, da vil man helt naturlig ha inne en god del dårlige runder gjennom året. For min del pleier jeg å ende med en median på ca 30, og det er etter å ha registrert alt. Resultatet av det er at jeg ikke går verken opp eller ned i årsrevisjonen, dvs. at systemet gjennom året tydeligvis har sørget for at jeg ligger der jeg skal.

Men det er mye nærmere at medianen faller ned dit at det blir en oppskriving sammenlignet med muligheten for at den gir en nedskriving. Det er den type erfaring som får meg til å synes det er rart hvis noen som registrerer riktig ender med å bli skrevet ned i årsrevisjonen. Mistanken min er derfor at de da har valgt bare å registrere de gode rundene sine.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Keyser »

Jeg ble skrevet ned i fjor på årsrevisjon og registrerte alle runder!
Hensikten med årsrevisjonen er å fange opp spillere som er i sterk fremgang eller tilbakegang. For disse spillere kan medianen ende over eller under "kapasiteten".

Men du har rett i en ting - jo flere runder som er registrert, jo riktigere blir årsrevisjonen. Jeg ser tre feilkilder:
- Sandbaggere som ikke registrerer gode selskapsrunder, men registrerer dårlige. Kan risikere oppskriving i årsrevisjon
- Skrytehcp'ere som ikke registrerer dårlige runder, men registrerer gode. Kan risikere nedskriving i årsrevisjon
- Spillere som ikke registrerer runder i buffersoner, men alle andre runder . Blir litt tilfeldig om medianen havner over eller under buffer, alt etter om man har spilt få eller mange runder.

Er man stabil (eller stabilt ustabil) og registrerer mange/alle runder, så vil median havne "innenfor" det som er forventet.
</Keyser>
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Bogey »

Keyser, det siste eksempelet hendte med meg for noen år tilbake. Var ikke klar over hvordan årsrevisjonen ble foretatt, og tenkte ikke noe mer over det egentlig. Ble til at jeg la inn rundene der det ble justering av hcp og endte med å bli satt ned med 2. Det var vel strengt tatt pga uvitenhet
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Snowman »

Snowman wrote:Jeg skjønner ikke at noen kan ende med å bli skrevet ned i en årsrevisjon. Da må de ha gjort noe feil gjennom året. Hvis man gjør tingene riktig, dvs. registrerer alle runder - og bare de - som man før runden har bestemt seg for at skal være hcp-regulerende, da er det rart hvis man får så høy median!

Det må da være nesten praktisk umulig å ha en median så høyt opp mot kapasiteten sin! Registrerer man riktig, da vil man helt naturlig ha inne en god del dårlige runder gjennom året. For min del pleier jeg å ende med en median på ca 30, og det er etter å ha registrert alt. Resultatet av det er at jeg ikke går verken opp eller ned i årsrevisjonen, dvs. at systemet gjennom året tydeligvis har sørget for at jeg ligger der jeg skal.

Men det er mye nærmere at medianen faller ned dit at det blir en oppskriving sammenlignet med muligheten for at den gir en nedskriving. Det er den type erfaring som får meg til å synes det er rart hvis noen som registrerer riktig ender med å bli skrevet ned i årsrevisjonen. Mistanken min er derfor at de da har valgt bare å registrere de gode rundene sine.
Noen her inne må være syke et sted. En viss "stiaka", som jeg ikke aner hvem er, presterte nå å gi meg minus i karma på grunn av dette innlegget fra februar 2015, i en tråd som ingen har rørt på 10 mnd.!!

Kunne han ikke heller bare argumentert imot? Dette er da et diskusjonsforum, ikke en jævla karakterbok hvor vi er hverandres sensorer? ... og atpå til ut fra historiske innlegg.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsrevisjon HCP

Post by furu »

Det er ikke et diskusjonsforum. Det er bare voksne mennesker som slenger ut meningene sine, uten å overbevise noen andre om noe som helst :D

Dårlig etikette å legge ut hvem som gir karma.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Snowman »

furu wrote:Det er ikke et diskusjonsforum. Det er bare voksne mennesker som slenger ut meningene sine, uten å overbevise noen andre om noe som helst :D

Dårlig etikette å legge ut hvem som gir karma.
Jeg har aldri trykket minus på en eneste en som ikke har gjort det på meg først, og vanligvis ikke da heller. Jeg på min side synes det er dårlig etikette å trykke minus på folk uten grunn og uten forklaring. Det bør bare brukes som den sterkeste markeringen av at det er noe man misliker, og da gjør man det i hvert fall ikke nesten ett år etter et innlegg, i en tråd ingen har brydd seg med på lenge.

Man "oppdrar" folk på alt mulig her inne når man syns noe gjøres galt, slik du nå også gjorde med meg. Da er det ikke noe galere at jeg også oppdrar folk som driver usaklig bruk av minusknappen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Keyser »

Snowman wrote:
Snowman wrote:Jeg skjønner ikke at noen kan ende med å bli skrevet ned i en årsrevisjon. Da må de ha gjort noe feil gjennom året. Hvis man gjør tingene riktig, dvs. registrerer alle runder - og bare de - som man før runden har bestemt seg for at skal være hcp-regulerende, da er det rart hvis man får så høy median!

Det må da være nesten praktisk umulig å ha en median så høyt opp mot kapasiteten sin! Registrerer man riktig, da vil man helt naturlig ha inne en god del dårlige runder gjennom året. For min del pleier jeg å ende med en median på ca 30, og det er etter å ha registrert alt. Resultatet av det er at jeg ikke går verken opp eller ned i årsrevisjonen, dvs. at systemet gjennom året tydeligvis har sørget for at jeg ligger der jeg skal.

Men det er mye nærmere at medianen faller ned dit at det blir en oppskriving sammenlignet med muligheten for at den gir en nedskriving. Det er den type erfaring som får meg til å synes det er rart hvis noen som registrerer riktig ender med å bli skrevet ned i årsrevisjonen. Mistanken min er derfor at de da har valgt bare å registrere de gode rundene sine.
Noen her inne må være syke et sted. En viss "stiaka", som jeg ikke aner hvem er, presterte nå å gi meg minus i karma på grunn av dette innlegget fra februar 2015, i en tråd som ingen har rørt på 10 mnd.!!

Kunne han ikke heller bare argumentert imot? Dette er da et diskusjonsforum, ikke en jævla karakterbok hvor vi er hverandres sensorer? ... og atpå til ut fra historiske innlegg.
Kanskje han ble regulert ned og søkte på forumet for å finne informasjon om årsrevisjoner. Så finner han innlegget ditt der du anklager han for å ha gjort noe feil og du mistenker han for bare å registrere gode rundene sine...
</Keyser>
stiaka
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 16 Aug 2015, 04:09
Hcp: 28
Hjemmeklubb: Preikestolen GK - Fjernmedlem
Location: Stavanger

Re: Årsrevisjon HCP

Post by stiaka »

Keyser wrote:
Snowman wrote:
Snowman wrote:Jeg skjønner ikke at noen kan ende med å bli skrevet ned i en årsrevisjon. Da må de ha gjort noe feil gjennom året. Hvis man gjør tingene riktig, dvs. registrerer alle runder - og bare de - som man før runden har bestemt seg for at skal være hcp-regulerende, da er det rart hvis man får så høy median!

Det må da være nesten praktisk umulig å ha en median så høyt opp mot kapasiteten sin! Registrerer man riktig, da vil man helt naturlig ha inne en god del dårlige runder gjennom året. For min del pleier jeg å ende med en median på ca 30, og det er etter å ha registrert alt. Resultatet av det er at jeg ikke går verken opp eller ned i årsrevisjonen, dvs. at systemet gjennom året tydeligvis har sørget for at jeg ligger der jeg skal.

Men det er mye nærmere at medianen faller ned dit at det blir en oppskriving sammenlignet med muligheten for at den gir en nedskriving. Det er den type erfaring som får meg til å synes det er rart hvis noen som registrerer riktig ender med å bli skrevet ned i årsrevisjonen. Mistanken min er derfor at de da har valgt bare å registrere de gode rundene sine.
Noen her inne må være syke et sted. En viss "stiaka", som jeg ikke aner hvem er, presterte nå å gi meg minus i karma på grunn av dette innlegget fra februar 2015, i en tråd som ingen har rørt på 10 mnd.!!

Kunne han ikke heller bare argumentert imot? Dette er da et diskusjonsforum, ikke en jævla karakterbok hvor vi er hverandres sensorer? ... og atpå til ut fra historiske innlegg.
Kanskje han ble regulert ned og søkte på forumet for å finne informasjon om årsrevisjoner. Så finner han innlegget ditt der du anklager han for å ha gjort noe feil og du mistenker han for bare å registrere gode rundene sine...

Flott, ser noen skjønte hva som var bakgrunnen for at jeg trykte minus.

Når jeg ser et innlegg som mer enn antyder at de som har blitt satt ned i årsrevisjonen (som meg) har jukset tenkte jeg ikke to ganger på å trykke minus. Hadde aldri i min villeste fantasi sett for meg at noen reagerer med å henge ut andre i forumet for noe sånt.

For nybegynnere i golf som meg er det hele tiden små grep som skal til for å utvikle seg, og når man gjør slike grep havner man fort med mange runder hvor man går ned i hcp eller havner i buffersonen. Et naturlig resultat av dette blir, ut fra hva jeg har skjønt, at man går ned i hcp. At jeg trykte minus istedenfor å argumentere imot var rett og slett et resultat av latskap i "gjerningsøyeblikket".
I bagen:
Taylormade JetSpeed D & 3W
Taylormade SpeedBlade 4i-AW
Taylormade TP 55* & 60*
Odyssey Works Versa #1
User avatar
ichjazz
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 13 Nov 2014, 12:14
Hcp: 21,7
Hjemmeklubb: Volda Golfklubb
Location: Ørsta

Re: Årsrevisjon HCP

Post by ichjazz »

Er deet noen som har mottatt årsrevisjon ??
"Den som drikker vin, lever lenger enn den legen som forbyr ham det."
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by halvorsen84 »

ichjazz wrote:Er deet noen som har mottatt årsrevisjon ??
Alle får det fortløpende ved årsskiftet! ;)

Selv gikk jeg ned -1, fra 9,1-8,1. Spilte mye i starten av sesongen på vei mot målet om singelhcp, nådde dette mye raskere enn jeg hadde trodd. Etter dette jobbet jeg mye med svingendringer som resulterte i midlertidig dårlig spill, (hadde nådd målet og ønsket kun å stabilisere spillet resten av sesongen) og sammen med mye jobb ved siden av, så registrerte ikke noe særlig flere runder ifjor, annet enn noen få turneringsrunder med automatisk justering. Spilte ikke særlig mange runder heller.. Derav høy median :P
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by GolfMickey »

ichjazz wrote:Er deet noen som har mottatt årsrevisjon ??
Det tar litt lenger tid for noen, min var klar for 3-4 dager siden, Ble ikke regulert, over 100 runder men lå der jeg skulle ligge, så forventet var det jo,
Last edited by GolfMickey on 13 Jan 2016, 07:58, edited 2 times in total.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Keyser »

Årsrevisjon utføres av hcp-komite i klubbene, derfor kan tidspunktet for revisjon variere.
Dersom de ikke har gjort dette innen 1. februar, så blir det kjørt automatisk av golfbox.
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by kevin »

Fikk min revisjon i dag og utrolig nok beholdt jeg mitt hcp. Må ha vist stort potensiale :)
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Bogey »

Samme her Kevin. Rekna ned at jeg kom til å bli satt kraftig opp, men ingen forandring...
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Pepper »

Jeg har ikke mottatt årsrevisjonen ennå, men regner med en kraftig oppskriving etter mye elendig spill og tilhørende dårlig registrerte scorer.

Tidligere har jeg blitt skrevet både ned og opp.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Årsrevisjon HCP

Post by Lawinth »

Jeg ble stående på bokført og tenker at det var riktig for meg. Har ført tilnærmet alle runder, og for første gang vært en snartur under 10 og avsluttet året rett over 11.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Årsrevisjon HCP

Post by eivaan »

Jeg blei stående med samme handicap og tenker det er riktig, satser på å komme ned på 4 tallet og spille stabilt på det i løpet av sesongen. Målet i år slagmessig blir å stabilisere meg på 70 tallet...er jo EGENTLIG det det handler om!!!!
Post Reply