College - hva er det godt for?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

College - hva er det godt for?

Post by furu »

Collegegolf er drømmen for norske, unge golfere. Vi har hatt noen med meget gode collegekarrierer. Det har ikke ført til noe som helst.

Min påstand er at for 99 av 100 norske ungdommer som drømmer om college er det utdannelsen og opplevelsen som er viktigst. De har kanskje allerede innsett at det aldri blir mer enn det.

Gjør vi for mye ut av disse golfernes opphold i USA? Overdriver vi våre forventninger?

De fleste er sikkert lei av å diskutere dette, men jeg syns det blir stadig mer aktuelt når vi ser utviklingen for våre beste golfere. Herrene kommer hjem, prøver seg og legger opp. Damene reiser på college og så virker det som om vi rett og slett ikke hører mer fra mange av dem.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by eivaan »

furu wrote:Collegegolf er drømmen for norske, unge golfere. Vi har hatt noen med meget gode collegekarrierer. Det har ikke ført til noe som helst.

Min påstand er at for 99 av 100 norske ungdommer som drømmer om college er det utdannelsen og opplevelsen som er viktigst. De har kanskje allerede innsett at det aldri blir mer enn det.

Gjør vi for mye ut av disse golfernes opphold i USA? Overdriver vi våre forventninger?

De fleste er sikkert lei av å diskutere dette, men jeg syns det blir stadig mer aktuelt når vi ser utviklingen for våre beste golfere. Herrene kommer hjem, prøver seg og legger opp. Damene reiser på college og så virker det som om vi rett og slett ikke hører mer fra mange av dem.
Tror de selv er med på å skru opp forventningene med alt snakket om hvordan de spiller der over.....og vi lar oss blende uten å se ting i den store sammenhengen...er jo bare å lese noen av bloggene til JM..har noen lokale gutter her i sør også som sikter mot stjernene, tror de trenger en reality check...når man ikke hevder seg på regionsturene og ligger 15-20 slag bak i NM uten de beste, så er det på tide å rulle inn årene..greit med ambisjoner og tro, men litt selvinnsikt og nivåanalyse er nok viktig på veien. Er ikke nok å være grisegod i klubbturneringer og i selskapsrunder. Ute i verden er det en knallhard kamp kronene, jeg tror vi har det for godt her på berget og det er da noe...sånn mitt oppi alt!!!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by kevin »

Jeg tror det finnes to forskjellige typer i college-golf:

1. De som går der for golfen sin del. Det er et steg på veien ut i proff-verden, og et utstillingsvindu ovenfor sponsorer, management etc.

2. De som går der for å ha noe å falle tilbake på, om golf-karrieren ikke går på skinner.

De som sier at utdannelsen er grei å ha for å ha noe å falle tilbake på, de lykkes nok sjelden med golfen. De er altfor defensive, garderer seg.

Skulle gjerne sett noen norske som sier "f... college, jeg skal flytte utenlands og bli best. Hvorfor skal jeg skaffe meg utdannelse å falle tilbake på? Jeg skal leve av golfen. Jeg skal spille verden rundt på alle mulige tourer hvor jeg har muligheten, og før eller siden skal jeg komme meg ut på en av de større tourene".
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: College - hva er det godt for?

Post by Hiks »

Kan det tenkes at det som gir trøbbel etter endt college er at de aller fleste kommer tilbake til europa og prøver lykken her. De forlater da et kontaktnettverk, trenere, treningsforhold og en annen type golf en det de finner her i europa. Om man trener flere år i et land og legger seg til en spillestil som passer baner og gresstyper i en verdensdel, og og har suksess med det, burde man fortsette der etter min mening. Samtidig så har man utfordringen med å være borte fra familie, venner og kjente i flere år også. På den andre siden, så om man blir proff og lykkes, så er man jo likevel på reisefot det meste av året som vil bety mye fravær likevel senere også.

Såvidt jeg husker så spilte vel Mikkelsen ganske god golf etter college så lenge han var i usa. Var jo nære på i kvalet der borte. WEB.com turneringene var så få og sjelden at det var vanskelig å få både flyt og suksess. 2-3 turneringer iløpet av en sesong blir jo omtrent som å spille i lotto om man klarer neste turnering. Det holder ikke å spille god golf for å bli topp 10 selv på de lavere tourene. Man må spille tett opp mot sitt beste 4 runder på rad, og likevel er det ikke sikkert det holder. Så tøft er det.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: College - hva er det godt for?

Post by furu »

Med 4 år eller mer i USA bør det faktisk være naturlig å prøve seg der borte ja. Minitourer er kanskje ikke så attraktivt, men med det nye opplegget til kvalik på PGA Tour må man jo begynne et sted.

Hvis man har oppført seg skikkelig på college er det sikkert mulig å bo ekstremt billig i USA. Husker våre alumni. De var skikkelig stolt over fortiden på skolen og ville gjort hva som helst for å hjelpe utøvere med samme bakgrunn.
Instagram @christianfuru
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: College - hva er det godt for?

Post by Hiks »

Det blir jo å begynne med minitourer enten det er i europa eller i statene eller asia uansett. Så evt hoppe på de større kvalifiseringene når disse spilles om en vil prøve å ta snarveier. Spiller en godt nok på minitourene kan det jo også komme invites til større turneringer. Evt spe på med ett og annet mandagskval for å kjenne på nivået.
Har inntrykk av at det er veldig få av de norske som nå er de "beste" eller som har lagt opp nå som virkelig hehjerta har gått gradene fra bunn og klatret gjennom tourene. Jeg jkenner ikke alle historiene men det virker som de fleste hoper på for høyt nivå med wildcards gjennom forbundet. Det blir som å være en ok norsk høydehopper som hopper 2,0m jevnlig og så flytter lista opp til 2,35.. Det må gå galt om man ikke presterer langt over evne i det ene hoppet den ene gangen. Hva med fortsettelsen om du har flaks den ene gangen. Da må du jo fortsette å prestere på det nivået. Det skjer som regel ikke over natta.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by Freud »

Her var det mange gode innlegg!
Jeg tror dog ikke som Kevins ellers utmerkede innlegg at det finnes noen kategori 1, altså de som tar college primært for golfens skyld. Med slike ambisjoner finnes det bedre alternativer til å bli god nok, enn å kaste bort 4 år i USA på noe som egentlig bare kjeder deg. Og kategori 2 kan aldri bli toppgolfer, for tanken er hele tiden i bakhodet at det er greit å ha noe å falle tilbake på.

Jeg er enig i de som sier at man burde blitt i USA og prøvd lykken der. Tror Mikkelsen ikke klarte overgangen fra de "grønne gressganger" i Texas til et stressende liv på CT. Forskjellene på flere områder ble for stor, og han var også tydelig overrasket over hvor høyt nivået er på CT. Fulgte visst ikke helt med.

Nå forsvinner vel alle våre beste juniorer til et collegeliv i USA, og vi får se dem igjen om 4 år. Og frafallet etter tilbakekomsten blir som vi er vant med.....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by Snowman »

Blant utøvere som satser på å nå toppen i sine idretter, er det enkelte som klarer å kombinere det med å ta utdannelse, andre ikke. Det er ikke fasitsvar på sånne ting, men utøverne må kjenne seg selv godt - og være ærlige mot seg selv - når de vurderer om en slik kombinasjon er mulig for dem.

Likevel, jeg tror nok det er lettere å kombinere skolegang med høyintensive idretter hvor treningsøktene ikke er så lange. I rent tekniske idretter, hvor man fysisk tåler å trene veldig mye, der kreves det normalt mange flere timer trening pr dag for å nå toppen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by kevin »

Jeg er helt sikker på at min "kategori 1" finnes, på samme måte som den finnes blant norske ungdommer som velger idrettsfag på videregående. Mindre "vanlig skole", mer tid til trening og utøvelse av idretten sin. Been there, done that :)

Jeg synes college er bra jeg, men i USA har de et nærmest religiøst forhold til det. Det er liksom regelen at man skal ha gått på college. Og jeg tror at mange kan ha godt av det, også for å utvikles som golfspiller. Men det finnes ganske sikkert de som velger det pga golfen, og som ikke ofrer en tanke hva de skal bruke utdannelsen til.

I Europa er man ikke veldig opptatt av det, og flere europeere har startet på college, for så å finne ut at det er ikke noe for de. De skal jo spille golf, ikke sitte på skolebenken.

Årsklassene som går på college, bruker sine beste år på å gå på skole, mens de egentlig burde bare jobbe med golfen sin og stake ut veien mot en profesjonell karriere. Sånn jeg har oppfattet det, er det flere strenge regler på college nå, enn tidligere.

Det finnes mange solskinnshistorier fra USA, med unge lovende spillere som har blomstret på college og som har kommet seg ut på de store tourene. Flere av disse var så gode at de kunne hoppet av college og gått rett ut på en eller annen tour.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by Freud »

Kevin skriver: "I Europa er man ikke veldig opptatt av det, og flere europeere har startet på college, for så å finne ut at det er ikke noe for de. De skal jo spille golf, ikke sitte på skolebenken."
Nettopp!
De som har guts og brennende lyst til å bli god og trene hardt og lide litt, de hopper av. Eller rettere - de bør hoppe av college. Derfor tror jeg ikke noe særlig på at kategori 1 finnes, for hadde de satset 100 % på en golfkarriere, så hadde de ikke kastet bort 4 år på skolebenken.

De bør heller leie seg en villa på Costa del Sol, sammen med 2-3 likesinnede ambisiøse golfspillere i ung alder. Der kan de være oktober-april, trene og spille hver dag. "Latterlig billig", inkl. leiebil, måltider, greenfees. Alle har råd til det.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: College - hva er det godt for?

Post by furu »

Hvordan er utviklingen av spillere på college? Var Uihlein og Spieth ok eller dårlig når de begynte collegekarrieren? Eller var de allerede da svært gode spillere? Ble de merkbart bedre?

Jeg sitter med en følelse av at de aller beste er stjerner når de begynner på college - er stjerner når de går der - og går videre til toppnivået når de er ferdig. Hvor ofte dukker det opp noen ingen hadde hørt om før han/hun spilte på college?

Nå skal jeg være litt frekk. Jeg gikk jo på college. Det er ingen tvil om at det finnes en del utdannelser som er svadacollege. Det snakket vi mye om der borte. Mange idrettsutøvere på de virkelig store skolene - som Iowa State og U of Iowa - studerte mediefag. Eller "generell økonomi" eller hva de nå kalte det. Mediefag var det verste. Håpløst, du får ingen jobb etterpå. Økonomi ser pent ut, derfor valgte mange det. De hadde ingen forhold til det i det hele tatt.

Hvor mye vekt legges på å velge riktig skole og riktig fag? Jeg droppet blant annet NYU og U of Georgia fordi fagene ikke var helt det jeg ville ha. Nå hadde ikke jeg noe stort håp om fremtid som fotballproff, selv om det faktisk var nærmere å ende opp som det enn den utdannelsen jeg ville ha :D

Dersom NGF, norske golfere og norske foreldre ser på collegegolf som noe annet enn en utdannelse - altså en mulighet for sportslig utvikling - må de sikte mot skolene med de beste programmene. Ikke bare velge college sånn generelt ut i fra hvem som vil ha deg. Hvis utdannelsen er viktig i tillegg eller alene trenger de rådføring med fagvalg.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: College - hva er det godt for?

Post by Pepper »

Det er ingen tvil om at de fleste velger college-golf for å kunne spille golf og samtidig få seg en god utdannelse, samt i tillegg få hele pakken med gode treningsmuligheter, reising, nye venner, lære språk, dvs hele opplevelsen. Noen reiser over med primært mål om å bli en virkelig god golfspiller, nok også mitt avkom, men erkjennelsen av at nivået ikke holdt helt nivået til toppgolf seg inn etterhvert selv om resultatene på college jevnt over var bra. I stedet er det blitt en god jobb i Norge, mange gode golfvenner fra mange land, internasjonalt turneringspsill også etter college og fortsatt mye golf som hobby.

For de virkelig få som er 100% klare på at det er dette de vil er det nokså ett fett om de tar college eller reiser til Spania om vinteren og trener. Da har det sosiale nok en del å si, særlig for jenter. På college er du inne i et miljø med god struktur og ting er lagt til rette, og du er en del av et lag. Er du i Spania er du i beste fall sammen med noen jevnaldrende uten noe særlig mer enn det, og selv om alt fokus er på golfen er mennesker noen sosiale dyr også og de fleste trenger litt mer enn bare golfen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: College - hva er det godt for?

Post by furu »

Statistikk - sjansen for å bli proff etter college - http://www.ncaa.org/about/resources/res ... igh-school

Det er altså over 460.000 idrettsutøvere i NCAA. Jeg er sikker på at de aller fleste nordmenn har null kunnskap om hvor mange utøvere det faktisk er der i alle idrettsgrener (også golf), divisjoner, utmerkelser osv. Vi hadde en All-American på laget. Tre år fikk han utmerkelsen. Ekstremt middels fotballspiller. Andrekeeper. Spilte kanskje 1 av 6 kamper. Og med de rette karakterene osv. blir man All-American. Tre ganger. Og når man klipper ned motstanderens stjernespiller får man ikke like mange stemmer....... :lol:

Image
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by Freud »

Dette var interessante tall. Savner tall for golf. NCAA står for National Collegiate Athletic Association (måtte slå det opp på Wikipedia).

På Golfsiden i dag skriver Trond Kracht at det er stor forskjell på de virkelig gode golf-collegene i USA og de som de norske havner på.
Vet Furu noe mer om det, og om det er en relevant faktor når det gjelder de norske guttenes failure etter hjemkomst?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: College - hva er det godt for?

Post by furu »

Ja. Det er ekstreme forskjeller. Virginia Tech, U of Arizona, UCLA, Georgia Tech, U of Georgia, Florida State, Oklahoma State - de store skolene er de viktigste i sport. Sånn er det bare. De spiller i sine divisjoner mot hverandre og har vanvittige budsjett på idrett.

Det kommer selvsagt også noen fra småskolene. Spesielt de religiøse spillerne velger ofte mindre college som kanskje har et spesielt fag/program med religion.

Å hevde seg på college sier ingenting om en spiller. Å hevde seg på college på toppnivå på store skoler og være høyt oppe på amatørrankingen sier noe om en spiller.

Verdens beste amatører (herrer)
Schniederjans - Georgia Tech
Shelton - U of Alabama

Begge takket forøvrig nei til lag-vm i Japan som starter denne uken.

Spieth - U of Texas
Uihlein - Oklahoma State
Cauley - U of Alabama
Horschel - U of Florida
Reed - U of Georgia
English - U of Georgia
Hadley - Georgia Tech
Hoffman - Oklahoma State
Langley - U of Illinois
Koepka - Florida State

Vi skjønner vel tegningen. NCAA systemet er enormt. Jeg skal ikke være negativ her, men de norske havner stort sett på skoler som er ubetydelige innen collegegolf. Det er ikke dermed sagt at de spiller dårlig golf der, men hvis målet er å utvikle seg som spiller må man trene med de beste under optimale forhold og konkurrere jevnlig mot de beste.

Er stor skole = suksess? På ingen måte. Mikkelsen gikk på Baylor, samme skole som Jimmy Walker. Børsheim gikk på Arizona State, samme skole som Phil Mickelson. Men vi ser jo her at to av de absolutt beste herregolferne de siste årene faktisk gikk på skikkelige idrettsskoler.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: College - hva er det godt for?

Post by Pepper »

Det er vel bare å erkjenne at kun de aller beste norske amatørene har noen mulighet for å komme på golflaget til et virkelig godt golf-universitet. For veldig mange blir det et college et sted i mellomskiktet, noe som i seg selv kan være bra fordi de kommer på et lag hvor de kan få spille turneringer, og standarden på mange av disse collegene kan være bra. Det blir begrenset erfaring hvis man er rangert som nr 6-7 på golflag og det bare er 5 som vanligvis spiller turneringene.

Mange norske velger imidlertid å spille for mindre og nokså ukjente colleges, inkl. community colleges, hvor selv middelmådige golfspillere kan få en hløy lokal status.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by kevin »

Nå når Horschel har dominert Fedex cup i det siste og vant i dag, er det interessant å se på hans siste år på college. Mange kjente navn blant de 10 beste på college-rankingen i 2009.

1 Matt Hill NC State
2 Morgan Hoffmann Okla. St.
3 Cameron Tringale Ga. Tech
4 Matthew Giles USC
5 Kyle Stanley Clemson
6 Rickie Fowler Okla. St.
7 Jorge Campillo Indiana
8 Nick Taylor Washington
9 Billy Horschel Florida
10 Bud Cauley Alabama

Et år hvor Knut Børsheim var nr.45 på lista. Ca.1,3 slag i snitt dårligere enn Horschel
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by Snowman »

kevin wrote:Et år hvor Knut Børsheim var nr.45 på lista. Ca.1,3 slag i snitt dårligere enn Horschel
Interessant opplysning, så jeg sjekket hva 1,3 slag dårligere enn Horschel er på PGA-tour denne sesongen. Horschel hadde et snitt på 70,71 pr runde, og det er T65 på touren. Og 1,3 slag dårligere, det er Troy Matteson med 72,05 på 172. plass, som bare har greid 7 cuter og en topp-10 på 23 forsøk i år.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: College - hva er det godt for?

Post by Snowman »

Jeg leste i et kommentarfelt under en amerikansk artikkel en påstand som jeg ikke vet om stemmer. Der sto det at "bare" en av de europeiske Ryder Cup-spillerne hadde gått på college i USA. I så fall er det jo da 11 som ikke har gjort det.

Det fikk meg til å lure på, hvor mange lovende unge norske golfspillere flytter i stedet til et annet europeisk land og prøver å bli god der? Hvor mange til Spania, til GB&I eller ganske enkelt til Sverige? Det med Sverige er det jo mange norske hockeytalenter som gjør, ved at de drar til svensk hockeygymnas som 16-åringer, så hvorfor ikke det samme i golf?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: College - hva er det godt for?

Post by furu »

Det stemmer at McDowell er eneste med college på årets lag.
Instagram @christianfuru
Post Reply