Andreas Halvorsen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Snowman »

Birdieplayer wrote:Snowman; hvilke andre norske spillere er det som har hatt det i kjeften men ikke på banen? Min mening generelt om norske spillere er at de har vært veldig sympatiske og enkle å like. Og det var nok ikke deg jeg tenkte mest på i forrige dype innlegg.

Å bli nr.1 i verden er selvsagt ikke all verdens realistisk, det er et mål og en drøm. At det skal bli definert som ekstremt dumt er pinlige greier.
Joda, de norske spillerne er stort sett veldig sympatiske og enkle å like, enig i det! Men spørsmålet om hvilke andre som har vært store i kjeften? Det jeg husker best i farten, det er ikke spillerne selv, men trener Jon Karlsen som på vegne av Kofstad og Daffinrud sa dette til TV2 i desember:

"Begge de to har klare ambisjoner om å bli best i verden, og jobbe hardt mot det. Ingenting under det er aktuelt for de to."

Der også synes jeg at første setning er helt grei, men jeg fatter ikke hvorfor han la på setning nummer to. Det er litt det samme poenget som nå med Halvorsen. Greit å ville bli best i verden, men det er ikke å kimse av å være en blant flere i verdenseliten heller :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Snowman »

Freud wrote:Han vil bli verdens beste, og da er det jo rettferdig om vi sammenligner med de som er eller har vært verdens beste, og hva slags resultater de hadde oppnådd da de var på Halvorsens alder eller yngre. Jeg anbefaler å ta en titt på Wikipedias omtaler av karriereutviklingen til Tiger, Rory, Spieth og Day.
Hvorfor nevnte du ikke Vijay Singh? Tom Lehman? Ian Woosnam? Det fins nemlig også en del verdensenere som brukte tid på å poppe opp.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Jada, Snowman, det er mange verdensenere jeg kunne ha nevnt. Kaymer, Westwood, Scott og Donald f.eks. Grunnen til at jeg nevnte de jeg gjorde er at de er rundt toppen akkurat nå, og alle har vært eller er nr. 1. Prøvde å være litt aktuell. Bortsett fra Tiger, men han er uunngåelig i enhver slik sammenheng.

De du nevner er liksom litt avdanket. Hva med Bernhard Langer, Ernie Els og David Duval?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Snowman »

Poenget mitt var bare at de du nevnte, dvs Tiger, Day, Rory og Spieth, det er 4 stk verdensenere som alle vant sin første PGA-tourseier som 22 år eller yngre. Men mange andre verdensenere var noen år eldre enn det. Og ytterpunktet oppover er Lehman, som var 35 år første gang han vant der. Så det er en viss spennvidde i hvor tidlig verdensenerne ble gode.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by liverglimt »

Tøft at flere sier fra! Gå for OL!!
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by TomShanks »

Freud wrote:Her er kvinnenes svar på Andreas!
http://www.nrk.no/norge/tina-_15_-beste ... 1.12624394
Vil bli verdens beste, ikke en gang topp-5 beste U15-jenter i Norge: http://golfbox.no/livescoring/tour/?lan ... erit/18811
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by liverglimt »

Justert for antall spilte konkurranser så er hun vel på fjerde. Man trenger ikke være best som 15 åring. Med målrettet og god trening så kan hun bli mye bedre enn både sitt årskull og andre i hele verden.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by TomShanks »

liverglimt wrote:Justert for antall spilte konkurranser så er hun vel på fjerde. Man trenger ikke være best som 15 åring. Med målrettet og god trening så kan hun bli mye bedre enn både sitt årskull og andre i hele verden.
Det er et argument når man snakker f.eks. om fotball eller andre idretter med mange som spiller at tidlig selektering ikke har noe for seg. Golf er på sin side en mikroskopisk junioridrett på jentesiden i Norge. Er man ikke en gang topp-3 da, er det en utopi å tro man kommer i verdenstoppen. Se på Henrik og Tutta - begge var de SOLEKLART beste juniorene i Norge, allerede som yngre juniorer.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by liverglimt »

Siste helgs vinner på PGA touren, Smylie Kaufman vant ingen ting av betydning før han var 17 år. Karakteriserer ikke seg selv som talentfull. Spilt masse golf med sin bestefar, men likevel ikke noen barnestjerne som enkelte mener man må være for å slå gjennom. Så får vi se om Smylie blir en verdensener...

Men klart, skal man se og høre på slike motivatorer som deg TomShanks så har ingen noe å stille opp med.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by TomShanks »

liverglimt wrote:Siste helgs vinner på PGA touren, Smylie Kaufman vant ingen ting av betydning før han var 17 år. Karakteriserer ikke seg selv som talentfull. Spilt masse golf med sin bestefar, men likevel ikke noen barnestjerne som enkelte mener man må være for å slå gjennom. Så får vi se om Smylie blir en verdensener...

Men klart, skal man se og høre på slike motivatorer som deg TomShanks så har ingen noe å stille opp med.
Banalt å sammenligne guttegolf i USA med jentegolf i Norge. Å være feks topp-100 av beste 17 år gamle gutter i USA er en større prestasjon enn å være topp-3 jenter U15 i Norge.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by liverglimt »

Jeg kan ikke bry meg mindre om hva du mener skal danne grunnlag for sammenligning. Nevnt fordi det ligger friskt i minne på de fleste. Historiske data er få interessert i, så ingen vits å hente ut noe "gammelt".
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

Alle har sine subjektive måter å analysere på. Historien viser at man kan havne i verdenstoppen selv om man blomstret sent eller startet sent med golf. At det er svært lite sannsynlig, er det ingen tvil om. Men det skjer, og kan selvsagt ikke utelukkes. Alle må få lov til å drømme, og ha hårete mål å jobbe etter.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Jeg antar uten empiri at det er flere som har kommet out of nowhere og vunnet èn gang på PGA og så "forsvunnet", enn de som har vunnet plutselig og blitt der.
Kevin vet vel svaret og kan gi eksempler.
Mitt tips er at Smilie vil vi ikke høre noe mer til til, hva angår gode plasseringer på PGA. Selv om han nå får spille der i to år.
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Andreas Halvorsen

Post by JonasB »

Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by GolfMickey »

Linken virker ikke , men du mente vel saken om at Halvorsen skal spille på den søramerikanske PGA-touren neste år. :)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Norsk Golf er velkommen etter med "nyheten" om at AH skal spille på Latino-touren neste år. Det som er virkelig nytt er at han - i likhet med i år - får 7 wild cards til CT neste år.
spørsmålet som Norsk Golf ikke tar opp - og som alle spør om - er hvordan i huleste har team-Halvorsen fått til dette? Det er vel ikke bare å spasere rett inn på Latino-touren bare ved å sende en henvendelse. De 7 WC er det vel sponsor Nike som har fixet. Likevel er det noe råttent her. Så enkelt skal det ikke være for en uerfaren og umerittert 18-åring å få spille på internasjonale tourer.
Dårlig journalistikk av Norsk Golf. Vet de mer enn de vil fortelle oss, eller har de ikke peiling på hva som foregår?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Snowman »

Sponsorer og agenter får alltid tak i en del wild-cards. De gir dem til spillere de tenker det kan bli noe ut av å hjelpe. Det får være deres vurdering hvem de har tro på og derfror prioriterer.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

Tror de oppdaterte saken når de oppdaget at han ikke var første nordmann allikevel. Det er bare et referat fra intervjuet med lokalavisa, og lite nytt. Og nesten 3 uker etter Golfsnakk :)

Det er heller ikke nytt at han har wild cards til CT
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Det dere skriver om wild cards vet jeg. Sponsoren kjøper en plass i x antall turneringer rett og slett. Hva koster det? Hvorfor får ingen andre norske wild cards til CT? Da Norge arrangerte CT, fikk NGF en del WC som de fordelte på en del spillere. Den tid er forbi. Nå må man ha en rik sponsor med innflytelse i sirkuset for å få WC. Rettferdig er det ikke, men proffidrett er ikke det.
Dersom det er rike Nike som sponser AH, hvorfor gjør de det? Han har jo ingenting å vise til, og det må da finnes tusenvis av mer lovende gutter enn ham? Er det forbindelser her til familien? Jeg venter ikke at dere skal vite svaret, men for meg er dette høyst merkverdig.

Hovedspørsmålet var likevel: hvordan er det mulig å kjøpe seg fast plass på Latino-touren?

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke skal være åpenhet om dette.
Post Reply