Andreas Halvorsen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Jeg vet ikke om det er en nyhet, men det var det for meg. Artikkel i siste nummer av Norsk Golf: Andreas Halvorsen (17 år) skal spille kval til Webcom-touren i høst. Han må vel starte med pre-kvalet og det begynner 17.sept. Av artikkelen fremgår det at han bor fast i Florida. Han har vel ikke engang tatt Vgs i Norge?
Her har vi altså en spiller som satser helt utradisjonelt, ihvertfall hva angår norske spillere. Jeg applauderer dette. På tide at noen prøver en annen vei enn via college, og faktisk avbryter norsk skolegang. Dette blir spennende!
Hvilke sjanser han har aner jeg ikke. Antagelig er de bittesmå.

Samtidig sies det noe typisk om ham i artikkelen, som også går igjen når andre norske golfspillere uttaler seg. Golf skal være gøy! Er det virkelig et element å legge vekt på for ambisiøse golfere som vil nå toppen? Det er så typisk norsk å fremheve at alt det som egentlig er et jævla slit skal være moro. Dette er jo alvor. Treningen skal og må være et lite helvete, og jeg forstår ikke hvor moroa kommer fra da. Men jeg misforstår kanskje?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Andreas Halvorsen

Post by furu »

Er jo moro når det går bra.

Andreas har spilt mange forholdsvis prestisjetunge turneringer. Gjorde det bra i US Junior Amateur. Mener å huske han kom til kvarten i match. Har ikke inntrykk av at han spiller for å ha det gøy. Han er der borte for å bli god og vinne.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Samtidig sies det noe typisk om ham i artikkelen, som også går igjen når andre norske golfspillere uttaler seg. Golf skal være gøy! Er det virkelig et element å legge vekt på for ambisiøse golfere som vil nå toppen? Det er så typisk norsk å fremheve at alt det som egentlig er et jævla slit skal være moro. Dette er jo alvor. Treningen skal og må være et lite helvete, og jeg forstår ikke hvor moroa kommer fra da. Men jeg misforstår kanskje?
Jeg tror vi misforstår ordet "gøy". Jeg tror ikke de mener at alt skal vært "gøy hele tiden", men at de alltid må beholde idrettsgleden. Og det tror jeg også er vesentlig for å kunne komme helt til topps.

Det er nok heller ikke bare de norske som mener dette. Lek og glede er et nødvendig element som aldri må forsvinne oppi alt alvoret. Hør på Aamodt og Kjus, de sier akkurat det samme. Den dagen alt er slit og alvor, da er du iferd med å bli utbrent.

Trur eg.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

Har det kommet nytt nummer av NG denne uka? Har ikke fått de siste, men leser de på nett. Kanskje Furu kan sørge for at siste nr blir lagt ut på hjemmesiden snart? Så kan jeg også lese denne artikkelen, og kommentere den :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Andreas Halvorsen

Post by furu »

Døvle gir det noen dager før det blir lagt på nett.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

Har lest den nå. Var vel ikke så mye nytt. Men det er allikevel spennende måte å satse på.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Unnskyld Kevin, men kan du ikke si noe mer om hva du egentlig synes om denne satsingen, enn at den er "spennende". Det er vi vel alle enige om. Men dersom du våger å gå utenom det faste sporet som heter "utøveren vet selv hva som er best for ham", så oppfordrer jeg deg - som en kunnskapsrik og erfaren golfspiller - til å si hva du mener om satsingen til AH.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

egentlig? hva får deg til å tro at jeg ikke mente at det var spennende? Jeg har ikke noen forutsetninger for å si om det er riktig eller feil, det vil tiden vise. Er vel ikke mange norske som har gjort det på den måten. Han har gjort det bra i USA, og det blir spennende å se hvordan han utvikler seg videre.
Last edited by kevin on 18 Sep 2014, 08:26, edited 1 time in total.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Feil info fra meg om Halvorsen. Han slipper pre-kvalet (uvisst hvorfor) og skal spille 1.steg i kvalet medio oktober.

Like interessant er det at Vilhelm Bogstrand fra OGK har spilt pre-kvalet til WebCom og klart det! Han skal da også spille 1.steget i oktober.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

Flott sak om Andreas Halvorsen i Golfweek http://golfweek.com/news/2014/nov/10/an ... lf-norway/
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by TomShanks »

Nye (og etterlengtede) toner fra NGF rundt collegesatsingen også: http://norskgolf.no/node/6577

Vet i hvertfall at Furu på dette forumet er veldig enig i det han sier om Børsheim og muligheter etter college!


Diethelm har sammen med toppidrettssjef Jon Karlsen analysert bakgrunnen til de beste golfspillerne i verden. Der kom det frem noen interessante tall:

Av de 12 europeerne som deltok i årets Ryder Cup, har bare en av dem gått college. Blant de 50 aktive europeiske tour-spillerne som har tjent mest i verden, har bare fire av dem kombinert golf og studier i USA.

Ser vi tilbake på de tre beste norske spillerne gjennom tidene, Suzann Pettersen, Henrik Bjørnstad og Per Haugsrud, gikk heller ingen av dem college.

– Skal vi tolke disse tallene, betyr vel det at man bør styre unna college dersom man vil nå verdenstoppen?

– For europeernes del ser vi at det ikke er en nødvendighet med college for å bli god. College er likevel en veldig riktig arena for mange spillere. Når man er ferdig på videregående skole er tiden inne for å ta et valg. Hver enkelt spiller må da spørre seg selv «Hvor god er jeg?», sier Diethelm og legger til:

– Spillere som Andreas Gjesteby, Mikkel Bjerch-Andresen, Sondre Ronold og Ole Ramsnes behøvde de ekstra årene med modning college har gitt dem. De var ikke klare for profflivet da de var 19 år gamle, og for disse spillerne var college et veldig klokt valg.

– Men ser vi på spillere som Kristoffer Reitan, Viktor Hovland og Andreas Halvorsen er ikke college nødvendigvis riktig vei å gå. Når de fyller 19 år er de sannsynligvis allerede gode nok til å hevde seg i Nordic League-turneringer.

Diethelm viser til engelskmannen Max Orrin, som gjennom amatørkarrieren har prestert på forholdsvis samme nivå som de beste norske amatørene. Han hoppet over college, og sikret seg i år rettigheter til European Tour 2015 - i en alder av bare 20 år.

– Det er flere veier til Rom. Vi har kanskje vært litt for bastante med å pushe college på alle spillere som er ferdig med videregående. Det som er riktig for en spiller, er ikke nødvendigvis riktig for en annen.


Diethelm sier det store paradokset med college er at det som gjør det til en attraktiv arena å satse på, er det samme som får mange spillere til å legge opp før de har gitt proffdrømmen en reell sjanse.

De fire årene på college gjør at man vokser som menneske, øker livserfaringen, modner på og utenfor golfbanen og får en utdannelse å falle tilbake på.

Å ha en slik lukrativ hvilepute er imidlertid ikke utelukkende positivt.

– Knut Børsheim visste at han var garantert en god finansjobb hvis ikke golfkarrieren gikk som forespeilet. Det samme visste både Joakim Mikkelsen og Anders Engell. Da er ikke veien lang fra en sesong med lave inntekter til å legge opp.


kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

Jeg synes, som tidligere nevnt, at det er spennende at noen prøver litt utradisjonelt. Og spesielt om man lykkes. Det vil kanskje føre til at flere prøver seg på andre måter enn gjennom college
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Jeg er så enig som jeg kan få blitt i det som Diethelm (og Karlsen?) sier.

Den brede og gode vei til topp-golfen går ikke via college i USA. Kanskje for amerikanerne - som tross alt bor der - men ikke for europeerne. Jeg tror (ikke vet) at når man har gått gjennom disse fire årene så 1)har man ikke lenger den brennende lysten som man må ha for å bli blant verdens beste, og 2) det ligger hele tiden i bakhodet at "jeg har jo noe å falle tilbake på dersom det går skeis med golfen".
Med to slike handicap er det ikke mulig (tror, ikke vet) for en europeer å bli en toppspiller på ET eller PGA. Det må en helt annen innstilling og glødende lyst til. Fire av de beste årene for en ung golfspiller er egentlig kastet bort, og de havner i vanlige jobber etter få år.

Stå på, Halvorsen og Krogh Johannessen, og alle dere andre som innerst inne har lyst til å gå den utradisjonelle veien, men som frarådes av snusfornuftige familie og NGF.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by TomShanks »

Freud wrote:Jeg er så enig som jeg kan få blitt i det som Diethelm (og Karlsen?) sier.

Den brede og gode vei til topp-golfen går ikke via college i USA. Kanskje for amerikanerne - som tross alt bor der - men ikke for europeerne. Jeg tror (ikke vet) at når man har gått gjennom disse fire årene så 1)har man ikke lenger den brennende lysten som man må ha for å bli blant verdens beste, og 2) det ligger hele tiden i bakhodet at "jeg har jo noe å falle tilbake på dersom det går skeis med golfen".
Med to slike handicap er det ikke mulig (tror, ikke vet) for en europeer å bli en toppspiller på ET eller PGA. Det må en helt annen innstilling og glødende lyst til. Fire av de beste årene for en ung golfspiller er egentlig kastet bort, og de havner i vanlige jobber etter få år.

Stå på, Halvorsen og Krogh Johannessen, og alle dere andre som innerst inne har lyst til å gå den utradisjonelle veien, men som frarådes av snusfornuftige familie og NGF.
Var ikke poenget i artikkelen at NGF ikke lenger skal fraråde de i dette?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

Leste denne statusoppdateringen på Facebook i kveld:
Halvorsen spiller neste år på PGA Latin Amerika. Ikke så ille det for en fersk proff som kun er 18 år!
Treningssted og bosted forblir som nå, TPC Sawgrass /Ponte Vedra Beach. Team Halvorsen vil bestå av de samme personene, sjekk ut:andreashalvorsen.com
Ønsker å gi en stor takk til Andreas sponsorer, som gjør denne satsningen mulig: NIKE, Narvesen, Sonitor, EGO Sports Nutrition AS og Diva Nagula.
Da får vi enda en tour å følge med på da :)
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Drizzit »

kevin wrote:Leste denne statusoppdateringen på Facebook i kveld:
Halvorsen spiller neste år på PGA Latin Amerika. Ikke så ille det for en fersk proff som kun er 18 år!
Treningssted og bosted forblir som nå, TPC Sawgrass /Ponte Vedra Beach. Team Halvorsen vil bestå av de samme personene, sjekk ut:andreashalvorsen.com
Ønsker å gi en stor takk til Andreas sponsorer, som gjør denne satsningen mulig: NIKE, Narvesen, Sonitor, EGO Sports Nutrition AS og Diva Nagula.
Da får vi enda en tour å følge med på da :)
Gikk inn på PGA Latino sine sider for å finne ut om hvilken tour en kan kvalifisere seg for med å være høyt på oom.
Ser de kaller oom for Los Cinco. Er det slik at de fem beste er kvalifisert til Frys.com? Noen som vet?

Det som også overasket meg var at jeg fant et norsk flagg på listen. (langt ned som vanlig da... :( )
Noen som kjenner til Vilhelm Bogstrand? http://www.pgatour.com/la/en/players/player.46084.html
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by kevin »

Tror de har et opprykksystem til Web.com tour, at de 5 beste får kategori der for neste år. De har også et q-school system for å få spillerettigheter til sin tour, og jeg vet at noen svenske Nordic League spillere prøvde seg der for noen år siden. Antar at Halvorsen får et visst antall wild cards der neste år, og kanskje skal han spille kvalet også?

Bogstrand er fra Oslo gk og har gått på college. Etter det har han spilt på diverse mini-tourer, med varierende resultater. Du finner navnet hans i flere turneringstråder her på forumet, blant annet spilte han 1.steg kval til Web.com tour nylig, uten å gå videre.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Snowman »

Drizzit wrote:Gikk inn på PGA Latino sine sider for å finne ut om hvilken tour en kan kvalifisere seg for med å være høyt på oom.
Ser de kaller oom for Los Cinco. Er det slik at de fem beste er kvalifisert til Frys.com? Noen som vet?

Det som også overasket meg var at jeg fant et norsk flagg på listen. (langt ned som vanlig da... :( )
Noen som kjenner til Vilhelm Bogstrand? http://www.pgatour.com/la/en/players/player.46084.html
Ja, de 5 beste på Latino OOM får kategori på web.com Tour. Hvis det blir som i fjor, så fikk vinneren fra PGA Latino kategori 3 på web.com, dvs høyt oppe slik at man får spille alt. Nr 2-5 fikk kategori 21, dvs vesentlig lenger ned, men jeg aner ikke hva det i praksis betyr for antall turneringer.

Bogstrand, han har jo da stort sett gått under radaren i år, og det er kanskje ikke så rart med 7 turneringer og rekka MC, MC, MC, MC, T59, MC, MC.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Freud »

Mest interessant akkurat nå er vel hvordan han har klart å komme seg med på Latino-touren? Er det virkelig mulig å få en god kategori der bare via bekjentskaper (sponsorer)? Sniking i køen kaller man det. Hvordan skjer egentlig dette? Er det betaling under bordet fra NIKE og de andre? Uansett er det vel penga som rår.
Jeg er ikke ute etter å ta Halvorsen, og unner ham deltagelsen. Men hva er det egentlig som har skjedd?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Andreas Halvorsen

Post by Snowman »

Sponsorinvatasjoner er det da på alle tourer, så hvis det er å snika i køen, da er det sniking på nesten alle turneringer verden rundt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply