Team Norway - nysatsning

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Team Norway - nysatsning

Post by kevin »

I dag sendte NGF ut pressemelding ang forbundets nye sportslige satsning, med Jon Karlsen som leder.
Karlsen presiserer imidlertid at hverken innkallelse eller deltagelse til denne samlingen er ensbetydende med uttak til noen proffsatsning.
- Jeg opererer med prinsippet om at mange får en sjanse, samtidig som veien ut av satsningen er veldig kort for de som ikke gjør en bra jobb. Sjansen får de i Spania i slutten av november. Endelig spilleruttak vil skje innen 22. desember, avslutter Karlsen.
En større gruppe spillere får sjansen til å vise at de er verdt å satse på. Nå er det ikke lengre enn aldersbegrensning, som Tage sier i intervjuet med Rogalands avis. Han virker positiv til det nye opplegget.

Spillerne som er inviterte til samling er:
– Suzann Pettersen, Oslo GK
– Caroline Martens, Haga GK
– Marianne Skarpnord, Moss og Rygge GK
– Marita Engzelius, Oslo GK
– Tonje Daffinrud, Vestfold GK
– Elias Bertheussen, Trondheim GK
– Espen Kofstad, Losby GK
– Christian Aronsen, Miklagard GK
– Vilhelm Bogstrand, Oslo GK
– Stian Wiik Hansen, Miklagard GK
– Eirik Tage Johansen, Stavanger GK
– Jason Kelly, Wentworth
– Rachel Raastad, Kjekstad GK
– Ole Ramsnes, Stavanger GK
– Sondre Ronold, Stavanger GK
– Kenneth Svanum, Vestfold GK
– Kristian Krogh Johannessen, Drammen GK

Jeg synes opplegget virker lovende. Ligner litt på den svenske modellen, som Karlsen kjenner godt. Flere samlinger, støtteapparat og oppfølging på turneringer.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Freud »

Dette blir jo et slags "amerikansk uttak". I løpet av en snau uke i Spania ultimo november skal det avgjøres hvem som blir med i Team Norway, og hvem som støtes ut i mørket. Er dette fair?
Hva Aronsen og Kelly har på samlingen å gjøre er mer tvilsomt, men NGF beviser jo med det at alders-parameteren ikke teller lenger.
Ellers utrolig at ETJ satser fortsatt i 2015. Jeg tror det er dumt, og vil gi ham nye skuffelser. Så mange sjanser, turneringer og år i gamet, og så lite utbytte. Er mannen litt naiv? Urealistisk er han i hvert fall.
Jeg vet at det finnes eksempler på at noen uten suksess i mange år har blomstret opp plutselig, men det er fra et annet nivå liksom.
Hadde jeg vært ham, så hadde jeg gitt opp og funnet meg en jobb i Rogaland.

Men, det er nå min mening.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Golfspilleren »

Tage setter sikkert veldig pris på din tilbakemelding,Freud.
Hadde du likt om Tage ba deg slutte med jobben din fordi det kom til å bare gi skuffelser uansett?
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Shankern »

Angående ETJ er jeg helt uenig Freud. Hvorfor skal man gi opp om man har mulighet til å satse? Mer enn noen andre vet vel han selv hvor nivået ligger for å kunne klare å etablere seg på ET. Kanskje han liker å leve golflivet? Kanskje livet som proff gir han såppas mye i hverdagen at de skuffelsene du tror han får, oppveier det? Urealistisk kan han ikke kalles ihvertfall, for hvem vet hva som er målene hans?
Så hvorfor skal han ikke bruke sine beste år til å leve det livet han antagelig elsker?
Skulle jeg satt pengene mine på hvilke nordmenn som spiller på ET innen de neste tre årene hadde ETJ vært en av få jeg hadde satset på.

Og i og med at de nå ønsker en større bredde i laget, så er jo folk med erfaring gull verdt. Han er jo en av de som kan skape størst merverdi for laget, og hadde vært en av de første jeg hadde tatt ut om jeg skulle bygget et lag.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by norrbaggen »

Er det ikke rart at Andreas Halvorsen ikke er med?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by kevin »

Er sikkert en grunn til det. Hvis jeg skal gjette litt, vil jeg tro at det er fordi det er litt usikkert hvilken retning karrieren hans tar. Han er bare 17, og har vel ikke blitt proff ennå. Han er ganske sikkert med om han fortsetter som han gjør nå. Samtidig er Krogh Johannessen med, og da kan det tyde på at han dropper college og blir proff. Har ikke sett noen bekreftelse på det, men vet at det var snakk om det tidligere.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Pepper »

Det er litt uklart for meg hvordan sen nye satsingen vil fungere, men slik jeg leser det ser det lovende ut. Det å ta med mange i utgangspunktet, gi de sjanser, se hvem som virkelig vil og som er villige til å satse skikkelig og seriøst, det er veldig bra. Så vil avskallingen komme, og sannsynligvis blant annet fordi noen ikke gir inntrykk av å ville nok.

Jeg liker Tonje Daffinruds holdninger. Jeg oppdaget henne for første gang for mange år siden da hun vant B-klassen i en juniorturnering, og jeg så kjapt at hun var et stort talent. Hun har jobbet seriøst og systematisk med den mentale delen av spillet, er ambisiøs og villig til å ofre det som kreves. Jeg tror noen av guttene kan lære litt der.

Alltid moro med Tage! Kul fyr som spiller og lever sitt liv som golfproff uten å gi opp. Han har jeg sans for!
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Jan E. Espelid »

Grunnen til at spillere som Andreas Halvorsen, Kristoffer Reitan eller Noregsmesterne Mariell Bruun og Viktor Hovland ikke er med er ganske enkelt at dette er en satsing for proffene. Amatørene får sine egne opplegg, ref det Jon Karlsen forteller til Golferen.no: http://www.golferen.no/wip4/toppidretts ... id=2187966
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Freud »

Med denne recorden til ETJ på CT og ET hadde jeg gitt opp. Og jeg hadde satt pris på om noen rådet meg til det.
ET:
2007 nr. 215
2009 nr. 213
2010 nr. 165
2011 nr. 212
Antall spilte turneringer 15-20

CT:
2008 nr. 59
2013 nr. 88
2014 nr. 124
Antall spilte turneringer 9-14

Naturligvis elsker ETJ dette livet, det er jo derfor han holder på.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Freud »

For å begrunne min tro på at ETJ burde gi opp, kan jeg supplere ovenstående tall med at han i løpet av disse syv sesongene på CT + ET har spilt i alt 112 turneringer og misset cuten i 67 av dem. Og han klarte ikke å gå videre fra 1.steget i årets ET-kval, noe han har klart tidligere. Alle kurver peker nedover for ham.
Flott for ham at han fortsatt har trua, men jeg tror at han er urealistisk. Neste år skal han altså spille Geckotour i Spania om vinteren, og så 4-5 CT-turneringer der han har en slags kategori, pluss Ecco tour. Er han kvalifisert der, forresten?
Ikke misforstå, jeg unner ETJ alt godt og gjerne et skikkelig gjennombrudd i moden alder. Men hans record gir null håp om det.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by kevin »

Om han har en indre driv, økonomisk fundament og mulighet til satse, hvorfor i all verden skal han ikke det? Han er nok ganske nøktern når han sier 5 turneringer på CT neste år. Det har jeg forklart i CT tråden.

Men hva synes du om tankene til Karlsen da, Freud? Ville du gjort noe annerledes? Isåfall, hva?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Team Norway - nysatsning

Post by furu »

Tage er snart i sin beste alder.
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Freud »

Ja, men da må han ha noe å vise til. Han har ingenting.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Freud »

Kevin, jeg setter pris på spørsmålet. Jeg ville i hvert fall ikke satset alt på en enkelt uke i Spania, og så liksom ta ut et lag etterpå. Dernest ville jeg ha luket ut alle som likevel er sjanseløse, som ETJ, Kelly, Aronsen og et par til. Våre tre leading ladies kommer vel ikke til denne samlingen, da det kolliderer med deres turneringsprogram. Og da skjønner jeg ikke vitsen med at TD og ME skal trene sammen med gutta. Jeg ville ha satset bare på de unge, pluss noen voksne som har en slags fremtid, basert på en record der det finnes håp. Og så ville jeg ha vært mye lenger i Spania enn en uke. Det blir litt banalt å ta ut et lag basert på så kort opphold. Og jeg frykter at det blir for mye fysisk trening og for lite golf. Jfr. Mikkelsen klage under treningsoppholdet hos Tutta i fjor.
Kort fortalt ville jeg ha leid en villa i Spania fra oktober til april, med kontinuerlige opphold av flere ukers varighet for de unge. Med spill på bane hver dag, med konkurranser. Gjerne Geckotouren. Og jeg ville gitt de unge mange sjanser, over flere år, før "oppsigelse".
Hjemme ville jeg ha dyttet dem ut på så mange turneringer som mulig på Nordea og Ecco.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Snowman »

Freud wrote: Jeg ville i hvert fall ikke satset alt på en enkelt uke i Spania, og så liksom ta ut et lag etterpå. ... Det blir litt banalt å ta ut et lag basert på så kort opphold.
Men handler ikke dette om noe annet enn vanlig laguttak? Er ikke dette mer en prosess hvor det kan være plass til alle, forutsatt at de er villige til å være med på det som defineres som "å være villig til å gjøre det som skal til"?

Det er sånn jeg har forstått dette, dvs at det ikke er plass til passasjerer, men at den betraktningen ikke går på antall. Jeg trodde det nå vil være plass til alle blant de uttatte som nå trår til skikkelig, slik team-ledelsen mener er nødvendig. Dvs kanskje få, eller kanskje mange?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by kevin »

Det er nok riktig. Poenget er å ha en større bredde, og faktisk ha et team. Satser man bare på de unge og noen få, risikerer man å havne i samme situasjon som tidligere. Plutselig gir 2-3 stk seg på kort tid, og man har nesten ingen igjen.

Norsk herregolf er ikke i sånn situasjon at man kan holde utenfor spillere som har kjørt heis mellom ET og CT. Det er kun Kofstad og Bertheussen som har bedre resultater enn Tage, av de som er med i denne "troppen". Flere av de andre har mye mindre å vise til. Det blir en god blanding av erfarne, bereiste og unge.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Freud »

Karlsen sier: "– Hovedmålet med turen er å bli kjent med nye spillere, bygge relasjoner, kartlegge hva spillerne tenker og ønsker, gi dem informasjon om vår satsing videre. Det vil ikke være en treningsleir i klassisk forstand, selv om spillerne vil få nok av tid til å trene også. Det primære er å komme i gang med vår nye satsing."

Dette høres ut for meg som det rene visvas. En prateklubb. "Ny satsing" for n`te gang.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Snowman »

For min del kan de gjerne snakke en del, hvis det hjelper dem til å få til den passende balansen mellom ydmykhet og avmystifisering.

Ydmykhet - ja, man må skjønne hva som skal til, slik at man ser det er en lang vei å gå, og at hver og en får tenkt og kjent skikkelig etter om de går "all in".

Avmystifisering - ja, det er selvfølgelig vanskelig å bli en vinner på høyt nivå i golf, som det er i alle idretter, men så forbanna vanskelig som enkelte skal ha det til, det er der selvfølgelig ikke. Hver sesong deles det ut nesten femti seire på ET, massevis av ulike vinnere, og vinner Olesen nå i løpet av noen timer, da er han den tredje danske vinneren denne sesongen. Sverige vinner, Finland vinner, Nederland vinner, ja, stort sett alle vinner, så det er tullprat å få det til å høres ut som bortimot umulig.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by eivaan »

Jeg har tro på nye koster og er positiv til det motsatte er bevist :) Når det gjelder ETJ syns jeg det er helt topp at han kjører på, han er vel ikke en av de som har fått flest sjanser og støtte, har glede av å følge ham. Lets be positive guys :)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Team Norway - nysatsning

Post by Freud »

Greit nok det, men nå har alle - inkl. meg selv - vært positive til ETJ i 7-8 år. Resultatene har uteblitt. Den listen jeg har ovenfor her er vond å se på.
Jeg aner ikke hva slags økonomisk støtte han har fått fra NGF, men antar at det må ha vært en del de første årene. Så har det stoppet opp, ganske naturlig, når ikke resultatene kommer. Men mental støtte fra den norske golfmenigheten har han hatt hele veien.
Greit at den fortsetter, men nå er det blitt urealistisk. Men, ekte supportere følger jo sitt lag eller utøver i tykt og tynt, både opp og ned. Med ETJ er det blitt mest tynt og ned.

Det samme med Aronsen, nå 38 år, og tatt inn i varmen igjen i NGF. Han har holdt på i 20 år og har vel fortsatt sine fans (?). Mange skuffelser, men holder ut. Imponerende, men naivt. En liste over hans resultater ville vært enda verre enn ETJs.
Post Reply