OL-Lagene 2016

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

OL-Lagene 2016

Post by Eaglespree »

Tutta og Kofstad har godt grep om en plass hver (dersom Norge i det hele tatt blir tildelt plasser?)
Men kampen om 2. plassen (om det blir aktuelt) er vidåpen hos begge kjønn.

Hvem som ligger an til 2. plassen blant gutta er vanskelig å si allerede nå, og lettere er det ikke blant jentene.

http://norskgolf.no/node/6728

Westrup og har allerede sendt et spark i retning av Daffinrud, som på sin side svarer godt for seg og ikke lar seg tråkke på.
Dersom hennes svar representerer NGF sin holdning, så blir OL uttaket fort offer for "trynefaktor kritikk" i etterkant.

Dersom Rolex Rankingen er det eneste som teller, så har jo Westrup helt rett i at denne har store svakheter. Og det er ingen logikk i at en som spilte 1/3 av sesongen på LPGA ifjor og kvalifiserte seg for en ny 1/3 i år, skal være så mye lavere ranket enn en som bare spilte LET Access.

Man kan godt si at Rolex rankingen er det eneste som skal telle, og så får heller de smarte spillerne som vil til OL, selv finne ut hvor det er flest lett-tjente Rolex poeng å hente (les Europa). Om det er tilfellet bør dette gå klart fram fra Team Norway sine OL-uttak kriterier.

Legger man seg på linje med hva Tonje mener - så sier man jo egentlig at ledelsen i NGF vil ta en skjønnsmessig vurdering på hvem som har best mulighet til å ta medalje. Og da vil man havne i den ganske trasige krangelen mellom spillerne som Westrup her legger litt opp til. f.eks "Min 84.plass på LPGA er bedre enn din 10.plass på LET" osv osv

Det er lett å forstå hva både Westrup og Daffinrud her mener, og begge har rett.

Det mest rettferdige hadde kanskje vært en 5 runders Amerikansk uttagning like før OL, der dem man vurderte som jevnbyrdige fikk lov til å vise hvem som var i best form under like forhold?

Andre forslag eller tanker?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by Freud »

Det virker som om du tror at Kofstad allerede er kvalifisert? Kravet til i det hele tatt å få spille i OL er dog minst 450.plass på WGR. EK er nå nr. 788. Hvordan forestiller du deg at han skal rykke opp ca. 340 plasser?

Jeg tror det bare blir Tutta fra Norge.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: OL-Lagene 2016

Post by Eaglespree »

I første setning skriver jeg: (dersom Norge i det hele tatt blir tildelt plasser?)
Dette avhenger av WGR - så her er vi ikke uenig.

Det jeg fokuserer på er at det virker som om spillerne er usikre på hvilke kriterier fra NGF som faktisk gjelder for å bli vurdert for en plass på laget.
At de er gode nok på WGR, er vel et krav/forutsetning om jeg forstår det korrekt.
Om Tonje har rett, så kan en damespiller med WGR 500 bli foretrukket av NGF fremfor en spillere med bedre ranking på WGR, dersom NGF ønsker det. Om det er tilfellet, så håper jeg NGF/Team Norway har gitt spillerne noe føringer på hva de tenker, hva de prioriterer og hvordan de rangerer vanskelighetsnivået på de forskjellige tourene mot hverandre.
Det store spørsmålet er jo USA vs Europa. Dvs LPGA vs LET/LET Access og Symetra vs LET/LET Access.

LET vs LET Access og LPGA vs Symetra er jo relativt enkelt å bedømme.

På herresiden er det enda flere nivåer og tourer å velge mellom, men der er også kravet om god ranking på WGR såpass høyt at det blir en litt mindre interessant teoretisk debatt med mindre Norsk herregolf virkelig får fart på seg.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by Snowman »

Formalitetene, er ikke de sånn at det er Norges Olympiske Komite som tar ut OL-troppen?

Det kan vel da i teorien skje følgende: Norge får tildelt plasser for flere golfspillere enn Tutta, ut fra sånne billigsalgkvoter til svake golfnasjoner. Så innstiller Golfforbundet noen utøvere og tror alt er greit. Men så vil likevel ikke NOK sende dem til OL, fordi de ikke er gode nok ut fra den type kriterier som går på tvers av idrettsgrener.

Jeg tror ikke det går sånn, for jeg tror NOK i et sånt tilfelle vil la tvilen komme golferne til gode. Men helt sikkert er det ikke. For det er ikke alle utøvere som innstilles fra særforbundene som kommer gjennom kriteriene NOK bruker på tvers.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by Freud »

Eaglespree skrev at Kofstad (og Tutta) har "godt grep om en OL-plass". Det tolket jeg som om han mente at Kofstad var omtrent sikker, okkesom.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by kevin »

Kofstad har vært så høyt oppe som 180.plass, da han herjet på CT. Da var han godt innenfor. For herrene vil grensa ligge et sted mellom 330-370 tipper jeg. Det kan han klare i løpet av de 562 dagene har på seg.

Westrup må først passere Raastad, Martens, Engzelius, Daffinrud og Skarpnord om hun skal ha sjanse på OL. Svake resultater på LPGA og middels resultater på Symetra tour, øker ikke sjansene hennes. Ikke fordi man gir flere poeng i Europa, men fordi man må ha gode resultater.
Last edited by kevin on 26 Jan 2015, 15:34, edited 1 time in total.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: OL-Lagene 2016

Post by Eaglespree »

Enig Kevin, det er som du sier dersom WGR er det eneste uttakskriteriet til OL fra Team Norway.

Men svaret til Daffinrud tolker jeg dit hen, at spillerne har fått andre signaler fra Team Norway/NGF.

Poenget mitt er:
a) Dersom spillerne ikke vet hva som er uttakskriteriene til å bli foreslått som Team Norway sine kandidater, så er det åpenbart uheldig. Alle aktuelle (ikke så mange akkurat) burde informeres om hva som gjelder allerede nå, slik at de kan innstille seg på det og ikke kan komme med konflikter og sure miner når de blir vraket neste år.

b) For alle oss andre golf fans er det også spennende å få vite hvilke kriterier som gjelder, da dette gjør det mulig å følge med på hvem som ligger godt an etc. Et lite "Race to Rio"

c) "Trynefaktoruttak" er heller ikke feil, da en spiller som ligger høyt på rankingen med mange poeng fra ifjor kan være totalt ute av form når OL nærmer seg. Da er det klart det er bedre å ta med en formspiller på vei oppover listene.
Nedsiden med dette, er åpenbart at mangelen på forutsigbarhet og gjennomsiktighet, fort gir grobunn for spekulasjoner, konflikt og dårlig stemning.

Mitt inntrykk etter å ha lest Daffinruds svar, er at Team Norway kanskje satser på en kombinasjon av 1) og 3). Nemlig å bruke skjønn dersom det er 2 eller flere som er ranket "omtrent likt" på WGR - og kanskje gå for en spiller som enten er i knallform før OL eller som Team Norway regner som den som har størst potensiale på en god dag (dvs størst teoretisk mulighet for medalje dersom alt skulle klaffe).
Jeg er ganske enig i denne måten å gjøre det på. men det er klart fair og vasle dette på forhånd, så vår norske Nr 2 på WGR, ikke blir sjokkert dersom nr 3 eller 4 av norske på WGR foretrekkes i OL.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by kevin »

Team Norway(NGF) innstiller kun spillere, Olympiatoppen avgjør til slutt. Er ikke sikkert de vil sende noen som vaker rundt 450.plass på verdensrankingen.

Hentet fra de generelle uttakskriteriene:
1. Målsetting
Norske utøvere/lag som tas ut til De Olympiske leker skal ha dokumentert plassmuligheter blant de 8-12 beste.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: OL-Lagene 2016

Post by Eaglespree »

kevin wrote:Team Norway(NGF) innstiller kun spillere, Olympiatoppen avgjør til slutt. Er ikke sikkert de vil sende noen som vaker rundt 450.plass på verdensrankingen.

Hentet fra de generelle uttakskriteriene:
1. Målsetting
Norske utøvere/lag som tas ut til De Olympiske leker skal ha dokumentert plassmuligheter blant de 8-12 beste.
Du har rett i det, men hva jeg har sett av NGF sin argumentasjon - så viser de til spillere med tildels svært høy WGR ranking som går hen å vinner på LPGA/PGA - for ikke å snakke om hvor mange ganger i løpet av sesongen en med ranking på 100-250 eller mer spillere kommer topp 8-10 i en LPGA/PGA turnering. Argumentet går på at "på en god dag" er bredden så stor at det forsvarer å sende spillere med ranking på 300 tallet - særlig fordi feltet er lite, og svært mange på rankingen over dem ikke får lov til å spille.
Eksempler fra vinnere på PGA/ET Tour 2014, WGR ranking før seieren - etter navnet:
* Brendon Todd, 138 - HP Byron Nelson Championship
* Tim Clark, 153 - RBC Canadian Open – July 27, 2014
* Seung-Yul Noh, 176 - Zurich Classic of New Orleans – April 27, 2014
* Robert Streb, 177 - The McGladrey Classic – October 26, 2014
* Sang-Moon Bae, 195 - Frys.com Open – October 12, 2014
* Camilo Villegas, 254 - Wyndham Championship – August 17, 2014
* Ben Crane, 267 - FedEx St. Jude Classic – June 8, 2014
* Steven Bowditch, 335 - Valero Texas Open – March 30, 2014
* Nick Taylor, 566 - Sanderson Farms Championship – November 9, 2014

Inkluderer du alle som kom topp 10 i samtlige PGA turneringer, blir listen veldig mye lengre.

M a o mener jeg NGF har en god case. Det burde være rimelig enkelt å selge inn at spillere med ranking 100-450 har en bedre sjanse til å ta OL medalje i golf på en god dag, enn spydkastere, svømmere eller sprintere som er ranket 100-450 i sin idrett.
Dersom NGF jobber litt med strategien (ikke bare slik hastig sammenrasket som min liste over), mener jeg det ikke er vanskelig å argumentere for å sende i vei Norske Spillere med høy WGR. Men de aktuelle bør være i form og tidligere ha vist at de har et godt "max potensiale". Det holder ikke å ha gått de siste 20 turneringene på -2 hver gang, men bør vel heller plukke ut en som KAN gå -15, men som like gjerne går + 5? Olympiatoppens prioritet er medaljer, ikke "tygg og god 40.plass"
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by kevin »

Bra research.

Jeg tenkte mer på damesiden. På herresiden er bredden mye større og "hvem som helst" kan vinne. Sånn er det ikke på damesiden, der er det relativt forutsigbart.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by kevin »

Men jeg skjønner at det er forvirrende, spesielt når medier skriver at Norge skal sende 2 kvinner, og så opererer man med mye forskjellig info om kriteriene.

Flott at Sporten.com skriver om Martens og hennes sjanser, men litt mer nøyaktighet ang kriteriene hadde vært å foretrekke. http://www.sporten.com/nyhet/starter-kr ... io-drommen
Det er hun også nødt til. Skal hun ha noen som helst sjanse til å slå følge med Suzann Tutta Pettersen til Rio i 2016, må hun nemlig bli blant de 250 beste.

Marianne Skarpnord, Tonje Daffinrud og Marita Engzelius ligger i øyeblikket alle bedre an enn henne.

Differansene er imidlertid små. Golfforbundet sender to damer og to menn til lekene i Brasil. Troppen skal være klar innen juni neste år. OL i Rio starter 5. august.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: OL-Lagene 2016

Post by Eaglespree »

Martens er i alle fall på linje med Westrup i den tro at WGR plasseringen 1.juni.2016 er det eneste som avgjør hvem som skal til Rio 2016.
Det kan godt være det stemmer - men tydelighet fra NGF om dette hadde åpenbart vært en fordel. I alle fall for Daffinrud, som åpenbart tror noe annet.

Ellers ser jeg at "kriteriet for å være aktuell" blir nevnt som topp 450 blant menn og topp 600 for damer.
Det stemmer i første øyekast ikke med Kevin sin teori om at det er større bredde i toppen blant gutta (er selvsagt enig).
Men jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med at 2-3 land dominerer så voldsomt innen damegolf - med Sør-Korea i spissen, tett fulgt av USA og England. Japan, Australia, Spania og Sverige er også godt representert i antall. De har sikkert nesten 200 spillere innenfor topp 600 alene?? (vill gjetting!)
3 land= 6 utøvere i OL
Om spredningen på opprinnelsesland er større blant gutta, vil det forklare at det kun er topp 450 som er aktuelt der, da det er begrenset antall plasser i startfeltet i OL. Noen annen grunn til at det skulle være topp 600 blant jentene, ser jeg ikke.

På LPGA er kanskje ikke så mange overraskelser på vinner siden. Men det kan f.eks nevnes at Mo Martin vant 2014 RICOH Women’s British Open med 99.plass på WGR rankingen. En turnering der startfeltet er sterkere enn i Rio 2016.
Blir kanskje kunstig å ta med de første proffseierene til Lydia Ko - men hun var ikke registrert på WGR engang da hun vant på LPGA i 2013. Det viser i alle fall at om en spiller først treffer godformen, så er ikke veien helt til topps umenneskelig stor. Golfen er ganske unik på det viset. Igjen, hvor mange 15/16-åringer er det som har vunnet individuelt gull i en sommeridrett i OL - noensinne?
Men i Golf er det fysisk mulig - noe som gjør at Olympiatoppen må vurdere sportens medaljemuligheter utifra andre kriterier enn stavsprang og sprint.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by Freud »

Både i turn og svømming er det mange tenåringer som har vunnet OL-gull, spesielt blant jentene.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by Snowman »

Den seieren til Skarpnord i dag tidlig må da gi henne et stort pluss i margen med tanke på OL-plass. Det gjelder å feste grepet på de andre som konkurrerer med henne om å være norsk 2'er bak Tutta.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by kevin »

klatret 156 plasser, opp til 181.plass.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by Snowman »

Jeg skrev noe i LET-tråden som egentlig passet bedre her i OL-tråden:

Vær klar over at Daffinrud sine prestasjoner er mye nærere Skarpnord sine enn hva det ser ut til på rankingen. Så Race2Rio er mer uvisst enn hva man ved første øyekast skulle tro.

Skarpnord er nå nr.125 i verden, med 0,83 som gjennomsnitt på 39 tellende turneringer.

Daffinrud er nå nr.341 i verden, med bare 0,20 som gjennomsnittspoeng. Men det er fordi poengene hennes fra 11 turneringer likevel deles på minimum som på damesiden er 35 turneringer. I realiteten, hvis man deler poengene hennes på bare 11, har hun vist en spillestyrke tilsvarende at hun skulle vært helt oppe som nr.166 i verden, dvs bare 41 plasser bak Skarpnord. Så når Daffinrud kommer opp i antall turneringer, kan Race2Rio bli veldig jevnt mellom de to.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by Snowman »

Ny ranking har kommet. Daffinrud er nå nr. 324 pr 30/3. Men igjen, poengene hennes fra 12 turneringer deles på minimumet som er 35 turneringer.

Spillestyrken hun hittil har vist, med 8,25 poeng på 12 turneringer, tilsvarer egentlig en 151. plass på Rolex, bare 26 plasser bak Skarpnord.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by kevin »

Adidas er klesleverandør til det amerikanske laget som skal til OL.

Image

Hvilken leverandør står for de norske klærna? NGF har vel avtale med Abacus, men under OL skal man vel bruke samme merke for alle utøverne? Blir det piquet fra Moods of Norway ;)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by GolfMickey »

Snakk om jålete skjorte, passer for Fowler :lol:
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: OL-Lagene 2016

Post by ShooterMacgavin »

Typisk murica design.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Post Reply