Rutiner på golfbanen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
blummern
Forumvant
Forumvant
Posts: 65
Joined: 08 Jan 2013, 16:40
Hcp: 8,3
Hjemmeklubb: Narvik GK

Rutiner på golfbanen

Post by blummern »

En ting som irriterer vettet av meg er folk som har dårlige rutiner på golfbanen. Dårlige rutiner kan vel defineres på mange måter, men for meg er dette rutinert som åpenbart tar lenger tid en nødvendig.

Eksempel:
Man kommer til Tee, som regel spiller man på hjemmebane/bane man er godt kjent med. Jeg føler altfor mange golfere bruker for lang tid pga at de ikke har en "gameplan". Mye tid kan spares og mye flyt i spillet kan ivaretas bare ved å tenke litt fra Green-Tee.

Eksempel:
"Andreslaget"... I dag har vel en stor andel golfere skaffet seg en avstandsmåler. I mine øyne den beste kølla i baggen sålenge man bruker den rett! Ser altfor mange som kjører igang med prøvesvinger og kaster gress mot vind FØR de måler avstanden!!? Ser også folk som benytter seg av målern på chipper fra 10-15 meter?? Dette er i mine øyne helt surrealistisk bruk av lengdemåler.

Noen andre som har eksempler/vet av lignende rutiner som koster unødvendig tid på Coursen? Evt noen som er totalt uenig i min påstand?
In the bag

Titleist 913 S+ D2
Titleist 913F 3wood
Nike Covert 2.0 Tour 5wood
Ping i20 4-W
Ping i10 2 iron
Ping Gorge Tour 52-56
Cleveland Classic 5.5 putter
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by ShooterMacgavin »

Hater mest folk som noterer ned scoren sin på green forand meg, fremfor å ta dette på neste teebox.

Prøver å irritere meg minst mulig over andre.. Har mer en nok å være irritert over av eget spill..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by TheBigEasy »

Blir nok litt irritert når jeg ser folk som driver og markerer putt under halvmeteren. Bare å gjøre seg ferdig.
Play your best.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Snowman »

Det jeg misliker sterkt på golfbanen, det er folk som gjør alt for stort nummer av det når de spiller dårlig. De som sukker og stønner, klager over seg selv, kommer med utbrudd, og plager oss alle med sin selvopptatthet. Når man spiller dårlig, så burde det gå an å lide sånn nogenlunde inni seg, slik at det ikke ødelegger dagen for hele flighten.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Keyser »

Satt på terrassen i fjor og så 4 spiller3 gå fra green 2 til tee 3..tok frem klokken min...

Spiller 1: Hadde honnøren, kom sist frem til tee. Satt ned bag'en, skrev scorekort, gikk midt på tee og vurderte slag, gikk til bag, tok på hanske, funderte på kølle, valgte kølle, tok ut ball og peg fra bag'en, gikk til tee, tre prøvesvinger, pegget opp, bak og sikte, ny prøvesving, slo. 1:40 fra han satte ned bag'en
Spiller 2: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 1 traff ballen
Spiller 3: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 2 traff ballen
Spiller 4: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 3 traff ballen

Rutiner, rutiner, rutiner...
</Keyser>
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Snowman »

Keyser wrote:Spiller 1: Hadde honnøren, kom sist frem til tee. Satt ned bag'en, skrev scorekort, gikk midt på tee og vurderte slag, gikk til bag, tok på hanske, funderte på kølle, valgte kølle, tok ut ball og peg fra bag'en, gikk til tee, tre prøvesvinger, pegget opp, bak og sikte, ny prøvesving, slo. 1:40 fra han satte ned bag'en
Spiller 2: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 1 traff ballen
Spiller 3: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 2 traff ballen
Spiller 4: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 3 traff ballen.
Det der høres akkurat ut som meg og mine makkere når vi kommer opp på Asker tee 4, 8 og 17 :)

Det er sånne hull hvor man helst ikke skal ha honnøren, så førstemann må finne på litt rot for å få ned pulsen etter oppoverbakken. Vi er da ikke idrettsfolk heller, selv om vi spiller golf:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Keyser »

Snowman wrote:Det er sånne hull hvor man helst ikke skal ha honnøren, så førstemann må finne på litt rot for å få ned pulsen etter oppoverbakken. Vi er da ikke idrettsfolk heller, selv om vi spiller golf:)
Trikset er å gå så fort at du er oppe før pulsen har steget noe særlig :-) Og så vente på at de andre kommer pesende...
</Keyser>
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Pepper »

Snowman wrote:
Keyser wrote:Spiller 1: Hadde honnøren, kom sist frem til tee. Satt ned bag'en, skrev scorekort, gikk midt på tee og vurderte slag, gikk til bag, tok på hanske, funderte på kølle, valgte kølle, tok ut ball og peg fra bag'en, gikk til tee, tre prøvesvinger, pegget opp, bak og sikte, ny prøvesving, slo. 1:40 fra han satte ned bag'en
Spiller 2: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 1 traff ballen
Spiller 3: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 2 traff ballen
Spiller 4: Pegget opp, en prøvesving, slo ut 30 sek etter at spiller 3 traff ballen.
Det der høres akkurat ut som meg og mine makkere når vi kommer opp på Asker tee 4, 8 og 17 :)

Det er sånne hull hvor man helst ikke skal ha honnøren, så førstemann må finne på litt rot for å få ned pulsen etter oppoverbakken. Vi er da ikke idrettsfolk heller, selv om vi spiller golf:)
Hehe, høres kjent ut. Heldigvis må vi som regel vente på forangående gruppe på tee hull 4. Jeg liker ikke å ha honnøren på Askers hull 14 heller, kondisen er åpenbart for dårlig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by kevin »

Enkelt å løse, spill "ready-golf". Første mann som er klar kan slå ut først. Forhåpentligvis har han første somlekoppen gjort seg ferdig med alt sitt innen han skal slå
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Keyser »

kevin wrote:Enkelt å løse, spill "ready-golf". Første mann som er klar kan slå ut først. Forhåpentligvis har han første somlekoppen gjort seg ferdig med alt sitt innen han skal slå
Problemet er å få en somler til å blir en ready-golfer. Ingen somlere tror at *de* somler, men de mener gjerne at andre somler...
</Keyser>
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Snowman »

Ikke bare Asker, men også de andre banene jeg ofte spiller i nærheten har sånne hull hvor mannen med honnøren helst må somle litt.

Kjekstad hull 6, Holtsmark hull 14, Drammen hull 12, for å nevne noen:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Rotten »

Jeg irriterer meg generelt ikke så mye over folk som spiller litt sent, så lenge de tydelig er relativt ferske og bruker tiden på nettopp å spille.
Det som irriterer meg, og de fleste tror jeg, er alt det andre surret.
-Sette baggen på hø. side av fairway, for så å lete på venstre side, så gå tilbake for å slå etc.
-Stå og skravle på greenen når det er din tur til å slå/putte
-Ikke en gang tenkt tanken på hva du skal slå med når du er nestemann på tee.

På den annen side, har jeg også opplevd at jeg gikk rundt med en far og sønnen (ca 8-9 år), og det var ikke sønnen som sinket oss, tvert i mot var det vi tre voksne som rett og slett spilte dårlig. Vi var kanskje litt trege, men ikke mye. Da er det lite morro at andre kjefter, ikke så mye for min del, men gutten fikk en svært dårlig opplevelse.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Golffreak »

Hvis det er en 3/4 flight så kan den som er først ferdig på greenen gjerne gjøre seg klar til å gå mot neste tee etter at han er ferdig på greenen. Dvs, gå til baggen, legge ned igjen putteren, finne frem igjen hansken, sørge for at en har peg og ball klar i lomma og være klar til å gå så fort sistemann har hullet ut (si "bra putt" e.l. og så tak første steg). Veldig mange venter på at alle har pakket ferdig sakene, og så "tusler" videre samlet og skravler. Ja, man skal ha det hyggelig på banen og være sosial men går jo fint an at en tar litt ansvar og går så fort det er mulig. Sannsynligvis går dette på rundgang, og da er jo førstemann på tee klar til å slå når de andre kommer frem. Sparer fort 1 minutt per hull og rundt et kvarter på runden bare der. Ikke minst rekker førstemann å få ned igjen pulsen litt før de andre kommer.

En ting er å lese putten etc, men er altfor mange som både somler og er veldig ineffektive når de beveger seg (les: går altfor sakte, og starter ikke å gå så fort det er mulig). Når du ser på PGA-touren, så starter alle å gå så fort sistemann har slått og før ballen har landet. Det sparer jo litt tid ettersom de andre kan gjøre seg klare før sistemann kommer littegrann etter.

Noe mange også surrer med er å finne frem mat, drikke, pegger eller ett eller annet mens man skal bevege seg. Gjør disse tingene mens de andre slår og man likevel står stille.

Er man effektiv i bevegelsene kan man gjerne konsentrere seg litt bedre når man skal slå, og hvis det hjelper å bruke 10 sek ekstra så tjener man raskt inn det om man unngår 2 utslag i skogen (med påfølgende 2x5min leting). Leting etter baller sluker mye tid, og litt mer taktisk spill samt konsentrasjon tror jeg også vil hjelpe mange. Blir oppgitt når jeg ser en spiller slå det 10 utslaget med driver rett til skogs... Hold ballen i spill!

Det er også grupper som gjerne har alt fokus på skravling og MÅ prate ferdig før de slår (selv om det er helt ledig forover!). Spill raskere og vær mer fokusert på golfen, så spiller du 30 min raskere og kan ta resten av praten i klubbhuset etterpå! Det ER lov å fullføre historien ETTER at alle har slått ut, fremfor å holde alle 2min ekstra på teestedet uten at det er progresjon i bevegelsene....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Snowman »

Det er jo også noe med å tilpasse sitt eget spilletempo til hvordan trafikken og trafikkmengden er. Jeg spiller mest på Asker, og når vi går tidlige morgenrunder lørdager og søndager, da gjør vi alle de riktige tingene, sånn at vi holder farta oppe. For da går vi med andre foran og bak oss som også spiller tidlig fordi de vil spille ganske raskt. Men hvis vi går ut midt i rushtrafikken senere på dagen, da roer vi ned vi også og tilpasser oss tempoet på banen. Det er ikke noen vits i å oppføre seg som at det skal gå an å spille fort, når trafikken er sånn at man vet det ikke går. På den type tider gjelder det å kose seg ut fra de premisser som da gjelder, dvs. rolig spilletempo og litt mer tullprat underveis.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Pepto »

Scorecard noteres på vei mellom green og tee, køllevalg på utslag vurdert på samme strekke. Vurder mens man går så er man som regel klar når man kommer frem til ballen.
Man vet jo sånn ca hvor langt man har slått utslaget, da skal man kunne resonere seg frem til hva man bør bruke på neste slag. Sjekk baneguide på nett dagen før hvis det er ukjent bane, da har du en grei pekepinn når du kommer om du skal drive eller dundre en PW fra tee.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Birnando »

Keyser wrote:
kevin wrote:Enkelt å løse, spill "ready-golf". Første mann som er klar kan slå ut først. Forhåpentligvis har han første somlekoppen gjort seg ferdig med alt sitt innen han skal slå
Problemet er å få en somler til å blir en ready-golfer. Ingen somlere tror at *de* somler, men de mener gjerne at andre somler...
Etter en runde med meg vet de det bare så altfor godt;)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: Rutiner på golfbanen

Post by jos026 »

Når det gjelder markering av ball ved putter under 0,5 meter mener jeg det er avhengig av situasjonen hva en skal gjøre.
- Selskapsrunder: Merkelig at en ikke allerede har fått putten!
- Mer seriøse runder, mener jeg det er en helt fair sak å markere selv korte putter. En sparer mange slag i løpet av en sesong ved å være nøye med de korte puttene. Noe som egentlig er et argument mot å gi bort putter uansett hvor korte de er, som Monty så klart understreker=)

Jeg mener for øvrig at tidsmessig, og ikke minst i forhold til irritasjonen til de som kommer bak, er det mye en kan spare ved gode rutiner i andre deler av spillet enn på greenen, som:
- å tenke på og forbedrede seg til utslaget på vei til tee.
- tenke på og forberede seg til å slå på vei til ballen, slik at du er klar når det er din tur.
- plassere bagen nærmest mulig exit fra greenen til neste tee.
- og dersom du har en dårlig da på banen slippe gjennom.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Rutiner på golfbanen

Post by dirtyzecret »

ShooterMacgavin wrote:Hater mest folk som noterer ned scoren sin på green forand meg, fremfor å ta dette på neste teebox.

Prøver å irritere meg minst mulig over andre.. Har mer en nok å være irritert over av eget spill..
Hvis det skjer ofte på Drammen er det sikkert jeg som er forran deg :)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Rutiner på golfbanen

Post by Golfspilleren »

Jeg hater spillere som leter etter baller som er OB.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Rutiner på golfbanen

Post by GolfMickey »

folk som går tregt og ikke slipper forbi er irriterende, også de som noterer score på green. Irriterer meg også når folk går i puttelinja, Men ingenting slår evnen min til å sabotere noe i løpet av en runde.
Post Reply