Vurderer å starte nettside

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by liverglimt »

Poenget mitt var at Jeg svarte ett konkret spørsmål. Det er faktisk noen tusen spesialister som dedikerer seg tik akkurat club fitting.

Jeg spurte også om hvorfor færre og færre spiller golf når vi har så mange lett spilte golfsett i markedet. De andre tingene er velkjent og debattert. Har dessverre ikke sett noen artikler med utgangspunkt i utstyret. Skal vi tro produsentene så er det jo bare å kjøpe seg ett sett med lettspilte køller så slår man rett.

Når det gjelder mitt virke så er ikke min kundemasse i kategorien selvhjelpere. De kommer for å få løst konkrete ting for å spille bedre golf. Det trenger ikke å bety 5 punkter ned i hcp, det kan væte så enkelt som nye grep og loft/lie justering.

Når Furu får opp siden, så håper jeg på ett intervju av nevnte Tom Wishon. Så vil kanskje flere få interesse for design og ytelse på golfkøller.

For å presisere mitt ståsted så er jeg ikke opptatt av hva jeg selger bare det er riktig for kunden. Jeg har sågar ledet kunder bort fra det de trodde var deres problem og heller fikset noe som jeg så var ett større problem. Jeg representerer for tiden Miura, Bettinardi, TWT og Srixon. Så jeg selger oem, om enn ikke de man finner hos alle proshoper.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å starte nettside

Post by furu »

liverglimt wrote:
furu wrote:Har sett mer enn nok tilfeller av dårlig fitting, så det er ikke alltid et beste alternativet.
Jeg ser daglig spillere med dårlig tilpasset utstyr. Så det går begge veier.

Det jeg svarte på var ett konkret spørsmål om hvor finne info om replassering av Callaway X-20. En god køllemaker/clubfitter kan det. Han har sågar modellen stående og kan selge akkurat de køllene som er borte. Og skulle det være behov så kan han jo fikse samme grep på alle køllene i samme slengen eventuelt skaft om nødvendig.

Ære være om alt var mulig på internett. :)


Furu, utfordrer deg til å komme med innspill på hvorfor det er færre og færre som spiller golf istedenfor å hakke på de få av oss som kan hjelpe folk med personlig tilpassing av golfkøller. Det har aldri vært mulig å få mer "lettspilte" golfkøller enn nå. Hvorfor sliter folk med å spille golf? Markedsføringen skal ha oss alle til å tro at alt ligger i nye køller. Det skal også si at så lenge det er begrensninger på COR (trampolineeffekt), lengde, grep osv. så er vi nær enden på utviklingen. Likevel slutter flere og flere golfspillere med den sporten vi har så kjær. Hvorfor? De burde jo klart å slå alt så lekende lett i følge markedsavdelingene. :)
Det var ikke ment som å hakke på noen, men vi må erkjenne at ikke all såkalt custom fitting er like god. Du er flink - det vet jeg. Du gjør en veldig god jobb på ditt område.

COR er ikke så viktig lenger nei. Det eneste produsentene strever med der er å ligge så nær som mulig, og ikke tippe over grensen. Det er andre punkter som blir viktigere.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by liverglimt »

Får vi en betraktning fra deg Furu på hvorfor flere og flere slutter og spille golf? Da med utgangspunkt i at utstyret er bedre enn noensinne. Venter i spenning! :)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Vurderer å starte nettside

Post by Golfspilleren »

Flere og flere slutter ikke å spille golf.
Pilene i Norge flater ut og flere land øker.

Det er naturlig at spillere slutter etter boomen på begynnelsen av 2000-tallet.
Customfitting og utstyr tror jeg er den aller, aller minste grunnen til at noen eventuelt slutter.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Vurderer å starte nettside

Post by Pepper »

Som så mange andre burde jeg nok ha fått testet og eventuelt justert køllene mine. Jeg prøvde faktisk Wishon køller for noen år siden, men fant ikke at de hjalp meg noe som helst i forhold til de køllene jeg har (Mizuno).

En nettside som furu nevner tror jeg blir bra, og smakebiten jeg så på virket lovende.

Bare å stå på!
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by Rotten »

Synes dette ser bra ut Furu! Håper du fortsetter prosjektet. Jeg kommer hvertfall til å lese jevnlig hvis det blir så bra som jeg tror det kommer til å bli.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by kevin »

Jeg sliter litt med å huske å gå inn på alle gode nettsider daglig/jevnlig. Derfor følger jeg de på FB eller Twitter, og oppdager da om man har lagt ut noe nytt. Har du gjort deg noen tanker om det? Du kjenner vel til hvordan det funker hos Norsk golf? Leser flere artiklene om de blir gjort oppmerksomme på at det finnes?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å starte nettside

Post by furu »

kevin wrote:Jeg sliter litt med å huske å gå inn på alle gode nettsider daglig/jevnlig. Derfor følger jeg de på FB eller Twitter, og oppdager da om man har lagt ut noe nytt. Har du gjort deg noen tanker om det? Du kjenner vel til hvordan det funker hos Norsk golf? Leser flere artiklene om de blir gjort oppmerksomme på at det finnes?
FB er strålende til å skape trafikk hvis man først får ballen til å rulle. Hos NG hadde vi - og de har sikkert fremdeles - veldig gode tall på lesere som kommer fra FB. Likes fører til mer synlighet, men deling er nok det ultimate virkemiddel. Da når man vanvittig mange mennesker.

I dag bruker mange FB som nyhetsfeed. Problemet mange nye nettsider/butikker/magasiner opplever er at det er vanskelig å få den nevnte ballen til å rulle. Jeg skrev en artikkel for Mygolfspy om fenomenet. Nike Golf har vel over 2 millioner følgere, men kommer sjelden over 1500 likes og normalen er noen få hundre. True Linkswear har 28.000+ følgere, men får 1-10 likes på nyheter de legger ut.

Man må vite hva som engasjerer. Jeg har nevnt collegegolf. Det funker alltid. Hvis man kjører uinteressante artikler på FB kutter folk deg fort ut. De følger deg fremdeles, men velger å skjule postene dine.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å starte nettside

Post by furu »

liverglimt wrote:Får vi en betraktning fra deg Furu på hvorfor flere og flere slutter og spille golf? Da med utgangspunkt i at utstyret er bedre enn noensinne. Venter i spenning! :)
Jeg vil gjerne se et høyere kunnskapsnivå hos dem som selger utstyr. Bare litt, slik at de ikke selger fullstendig feil utstyr. Viktigere er det kanskje at de moderniserer tankegangen. Se gjerne på gode spesialbutikker for sport. Rett produkt til rett kunde - hele tiden. Ikke selg noe bare for å selge. Har det ikke skjedd ganske mange ganger i Norge at en proshop dytter et produkt på en kunde vel vitende om at det er feil? De vil bare ha det ut og pengene inn. Tenker ikke to minutter fram i tid.

Frafall og manglende rekruttering? Ikke vær overfølsom for generaliseringen ;)

1. Klubbene er gammeldagse i aktiviteter og hvordan de behandler medlemmene.
2. Banene er for lange og vanskelige. Kortere alternativ med skikkelig laget teested. Og veldig veldig veldig kortere oppsett for den del.
3. Gratis rangeballer og treningsgrupper med lav egenandel er fremtiden. Golftrenere må inn. Lav terskel. Man trenger ikke pro til alt. En 55-åring fra Statoil trenger ikke topptreneren for å lære riktig grep og slå forholdsvis greit.

Utstyr i denne debatten? Som sagt - kjør opp kunnskap på et ok nivå. Selg rett produkt til rett kunde. Det er alt. At svært tilgivende køller og frafall skal være en motsetning kan jeg ikke helt se.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by liverglimt »

Jeg lurer konkret på din mening om hvorfor ikke flere spille golf når vi nå har fått det mest tilgivende og lettspilte utstyret noensinne. Det er mitt utgangspunkt. For hvis utstyret er så lettspilt så blir det jo enklere for alle å finne sitt utstyr. Eller?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å starte nettside

Post by furu »

liverglimt wrote:Jeg lurer konkret på din mening om hvorfor ikke flere spille golf når vi nå har fått det mest tilgivende og lettspilte utstyret noensinne. Det er mitt utgangspunkt. For hvis utstyret er så lettspilt så blir det jo enklere for alle å finne sitt utstyr. Eller?
Golf er fremdeles vanskelig å beherske. Mindre vanskelig enn før kanskje, men fremdeles ikke lett.

Ja - det er enklere å finne køller som passer ditt ferdighetsnivå. Utstyr er bare en av mange brikker i golfpuslespillet. Derfor er det ingen automatikk i at riktige køller fører til flere golfere som spiller mer. Man får ikke mer tid hvis man treffer ballen bedre.

Tolker jeg det riktig hvis jeg sier at du mener det kreves custom fitting for å virkelig få folk til å strømme til golfsporten? At en enkel vei ikke finnes? Jeg ser for meg at du mellom linjene sier at nå har utstyrsprodusentene laget så lettspilte køller som mulig, og fremdeles hjelper det ikke. Det må en spesialist til for å matche køller+golfer?
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by liverglimt »

Jeg har aldri ment at golf er enkelt. Det trengs ikke en ekspert for å få en person til å begynne å spille, men det kan hjelpe om flere gjør som Ping og i det minst tilbyr tilpassing på lengder. Bestiller man forkorting eller -lenging så er det de færreste leverandørene som vekter køllene om slik at de har en akseptabel swingvekt/MOI.

Min mening i dette er ikke viktig, det jeg håper er at du som journalist kan se saken fra flere sider og skrive en artikkel om emnet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å starte nettside

Post by furu »

Håper jeg klarer å se det fra alle sider. Som kunde. Selger. Journalist. Golfer.

Klart din mening betyr noe. Du har kunnskap og er i kontakt med golfere.

Fagpersoners kanskje viktigste oppgave i fremtiden er å være pålitelige. Gi golfere trygghet i kjøpet, slik at man eliminerer argumentet om overdreven pengebruk på utstyr. Dette blir ekstra tydelig i 2016, når prisene stiger på samtlige merker.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Vurderer å starte nettside

Post by mciljoy »

Det skrives om mulige tiltak for økt golfinteresse som bedre tilpasset utstyr og flere golftrenere.

Jeg tror det motsatte ville vært bedre; mindre fokus på utstyr og instruksjon. Synes golfen har en voldsomt overdrevet tro på viktigheten av hvor viktig dette er for folks golfglede.

Hvor viktig er det at teknikk og utstyr er optimalt for at man skal ha det gøy med idretten sin over tid? Er forbausende mange toppspillere som har funnet golfgleden i ung alder med kun ei gammel jernkølla og blitt gode uten instruksjon med "rare" golfsvinger.

Sier ikke at dette gjelder alle, men jeg tror alt rundt golfen kan være distraksjoner som flytter fokus bort fra å bare ha det gøy på golfbanen
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å starte nettside

Post by furu »

Jeg går tilbake til å jobbe kun for Norsk Golf fra 1/1. Nettsiden legges på is.
Instagram @christianfuru
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by GolfMickey »

Det var jo synd, syntes siden så lovende ut.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å starte nettside

Post by furu »

Liker designet. Får eventuelt se om NG tillater meg å legge ut noe på egenhånd, men jeg tror ikke det. Vil ta mye tid å jobbe med eget + NG, så det spørs om kvaliteten hadde blitt bra nok.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by Snowman »

mciljoy wrote:Det skrives om mulige tiltak for økt golfinteresse som bedre tilpasset utstyr og flere golftrenere.

Jeg tror det motsatte ville vært bedre; mindre fokus på utstyr og instruksjon. Synes golfen har en voldsomt overdrevet tro på viktigheten av hvor viktig dette er for folks golfglede.

Hvor viktig er det at teknikk og utstyr er optimalt for at man skal ha det gøy med idretten sin over tid? Er forbausende mange toppspillere som har funnet golfgleden i ung alder med kun ei gammel jernkølla og blitt gode uten instruksjon med "rare" golfsvinger.

Sier ikke at dette gjelder alle, men jeg tror alt rundt golfen kan være distraksjoner som flytter fokus bort fra å bare ha det gøy på golfbanen
Her treffer du spikeren rett på hue! Mange hadde hatt det hyggeligere på golfbanen hvis de hadde stresset ned fokuset på absolutt å bli bedre. Fornøydheten pr runde er jo uansett preget av hvor bra man spiller sammenlignet med egen forventning, og hvis man forbedrer seg noen slag, da flyttes forventningen til det nye nivået. Og deretter blir man bare vekselvis frustrert og fornøyd på et litt høyere nivå.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Vurderer å starte nettside

Post by liverglimt »

furu wrote:Jeg går tilbake til å jobbe kun for Norsk Golf fra 1/1. Nettsiden legges på is.
Full tids journalist? Eller blir det noe kombo?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å starte nettside

Post by furu »

Det blir frilans i ikke altfor stor stilling, så jeg må ha noe i tillegg til NG. Usikker på hvordan jeg skal løse det, men finner på noe.
Instagram @christianfuru
Post Reply