Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Jeg skjønte godt hva du snakket om. Og jeg har tilbakevist din påstand om at jeg koblet sponsor med WC. For meg var det to forskjellige ting da jeg skrev om det.
Når det gjelder Halvorsen så har hans familie opplyst at Nike er en sponsor. Da dristet jeg meg til å tro at det var Nike som har betalt for å få ham inn på Latino-touren. men det kan jo være feil.
Ellers opprettholder jeg min mening om at de veldig gode unge spillerne alltid vil greie seg økonomisk. Men jeg kan ikke dokumentere det. Eller for å si det på en annen måte: intet supertalent i golf vil bli tvunget til å gi opp satsingen p.g.a. manglende støtte. Selv om han/hun er norsk. Det er utenkelig.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Pepper »

Det er nok sannsynlig at en god engelsk amatør har større sjanse for en avtale med et stort managementselskap enn en nordmann, dessverre sett med norske øyne.

Det er også sannsynlig at "de veldig gode unge spillerne" (mer eller mindre) alltid vil greie seg økonomisk, men hva er "veldig god"? Er det noen norske blant de "veldig gode"? Og hva er det "å greie seg"? Få inn NOK 3/4 million i sponsorpenger for å sikre budsjettet? Håpe på 3-4-500.000 for å sikre en stor del av sesongen og håpe på inntjente penger ellers?

Jeg burde egentlig la være og jeg kommer sikkert til å angre, men allikevel: Freud, kjenner du noen av de norske proffene som prøver å leve av golfen? Vet du hvilke tanker de har rundt økonomien sin, resultatpress, mangel på innspilte penger, hvordan hoste opp en ny sponsor for å sikre noen flere penger, hvor mye mer kan jeg belaste familien?

Jeg har stor respekt for alle unge norske golfspillere som lever ut drømmen sin og som gjør så godt de kan, selv om resultatene uteblir. De er gode, men som oftest ikke gode nok. Men de lever ut drømmen sin, får masse opplevelser og noen klarer til og med å tjene litt penger på sporten sin.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Basert på hva disse "unge, gode" har fortalt og skrevet om, så vet vi jo alle hvor vanskelig de har det økonomisk. Likevel har de holdt ut i flere år, med hjelp av familie, venner og tilfeldige givere. Som tusenvis av andre håpefulle og like gode (og bedre) enn våre. Men det er ikke disse middelmådighetene (unnskyld uttrykket) internasjonalt vurdert jeg tenker på. Jeg tenker på de virkelig gode, de som har talent og som sponsorene er mer enn villig til å satse på. Poenget er at Norge ennå ikke har hatt noen slike. Thorp var kanskje en slik, men han ga seg lenge før han fikk vist hva han eventuelt virkelig var god for. Bjørnstad var også kanskje en slik. Han flyttet alene til Spania da han var 16-17 år. Hvilke sponsorer han fikk senere vet jeg ikke, men han var nok verdt å sponse.

Jeg beundrer også de unge norske som satser. Men jeg tror de blir skuffet alle som en. Selvinnsikten og kunnskap om hva som virkelig foregår der ute er for svak. Og det viktigste; de er ikke gode nok. Men det kommer nok en eller to om noen år. Vi venter jo hvert år på alle de som kommer hjem fra college. Hvor lenge vi skal holde på med akkurat det, vet jeg ikke.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by kevin »

Dansk golf har et eventyrlig bra år, og danskene snakker selv om dette som et mirakel. Et interessant poeng er at antall juniorer har gått ned med hele 4000 siden 2008, til ca.8000 juniorer nå. Omtrent like mange som i Norge.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

I vår sekulære tid har selv et mirakel en forklaring.
Så hva er årsaken til fremgangen i dansk golf?
Ta med finnene samtidig.

Venter ikke at du eller andre her vet svaret, men det er lov å håpe.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by kevin »

Kanskje du har svaret?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Snowman »

Problemet er vel kanskje at INGEN synes å ha svaret på hvorfor de andre landene i Norden gjør det bedre enn oss i herregolf, ikke bare Sverige, men også Danmark og Finland. Men jeg for min del lurer på det. Det er derfor jeg spurte i denne tråden, men jeg har fått veldig få konkrete svar.

Mitt inntrykk er at jeg ofte leser mange godord om at man i norsk golf gjør det meste rett, f.eks. på norskgolf.no, men også her inne. Og det virker noen ganger å være veldig upopulært dersom noen stiller spørsmål ved om de rosenrøde fremtidsutsiktene virkelig er sanne.

Imidlertid, de som for noen år siden stilte oss i utsikt at vi skulle få full kvote i Rio, dvs. inkl. to herregolfere, de kan jo ennå få rett. I så fall skal jeg bøye meg i hatten, for da vil man jo faktisk ha levert på en helt konkret målsetting.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by kevin »

Det er vanskelig å peke på en enkelt sak, men flere mulige årsaker har blitt nevnt i denne tråden og i den jeg linket til. Som nevnt er det også relativt vanskelig å si noe om hvor skoen trykker, om man ikke kan noe om hvordan golf organiseres som toppidrett i de forskjellige landene. Resultatene viser at vi er mye dårligere, og at vi har vært det hele tiden.

Noe ingen har nevnt( i denne tråden), er at i norsk målestokk har mange norske proffer gitt seg veldig tidlig. Det gjelder også unge utøvere som det var forventet mye av. Flere av Haugsrud sine kompiser spiller fortsatt på høyt nivå, mens han har gitt seg for veldig lenge siden. Rojahn ga seg tidlig, det samme har Bjørnstad, Børsheim, Thorp, Mikkelsen og Engell gjort. Noen pga skader, andre pga andre årsaker. I tillegg hadde vi et stort talent i Anders Kristiansen, som dessverre slet med skader i flere år. Vet ikke hva han gjør nå, men han var en av de man ventet mye av.

Det er sikkert noen dansker, svensker og finner som har gitt seg de seneste årene, men ikke mange av de som spiller på de største tourene. Ikke som jeg husker i farten. Anders Hansen gir seg nå, 45 år gammel og etter en flott karriere.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Snowman »

Ja, det du skriver her er jo riktig. Men når noen gode norske har gitt seg, så har det gjerne vært påpekt at vi blør mer enn andre når det skjer. Særlig Sverige, men også Danmark, har såpass mange gode at når noen gir seg hos dem, da rammer det ikke totalen deres like hardt.

Så noe av dette handler vel også om hvorfor vi i Norge er så tynne der oppe i toppen? Hadde vi hatt en større bredde på elitenivå, da kunne vi jo tålt mye bedre når noen gir seg tidlig.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Nei, Kevin jeg vet ikke hvorfor Danmark (og Finland) er så mye bedre enn oss. Det var derfor jeg spurte, spesielt deg, for du følger så mye bedre med i det som foregår og skrives internasjonalt (det var ros).
Du nevnte noen navn på de som har gitt seg, og skrev at det skyldtes enten skader eller at de ikke var gode nok. Jeg kan ikke se at noen av dem var skadet da de la opp? Vi kan legge til to av våre "lovende juniorer" som ga seg: Are Friestad og Fredrik Kollevold. Skader? Hva med de "gamle" som Thomas Nielsen og andre? Her er noen flere navn som har lagt opp eller trappet ned:
Lars Petter Brovold, Knut Ekjord, Knut Schiager, Morten Hagen, Jan-Are Larsen, Morten Orveland.

Det er sikkert flere.
Vi har hatt og har mange på samme nivå. Problemet er bare at dette nivået er for dårlig. Hvorfor våre ikke er bedre, vet jeg ikke. Men jeg skylder ikke på NGF!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by kevin »

Kjenner ingen av de personlig, så eksakt årsak er vanskelig å si noe om. Haugsrud sleit ihvertfall mye med ryggen i lengre tid. Ja,det er mange som har lagt opp. Friestad og Kollevold kom aldri opp på noe nivå, men var lovende juniorer. Brovold og Larsen kunne nok fortsatt, men det er sikkert et sammensatt bilde med tanke på hvorfor de la opp. Morten Hagen hadde brukbar suksess på CT en stund, men la vel opp etter en veldig dårlig periode.

Poenget mitt var at flere av de norske som virkelig var gode, kunne spilt i dag. Men det gjør de ikke fordi de la opp i "unaturlig" ung alder, eller tidlig i karrieren. Dette antallet har nok noe å si for at bredden i toppen er så dårlig, som tråden handler om. Sånn sett tror jeg vi også skiller oss endel fra våre naboer.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Snowman »

Det at mange av de beste eller lovende norske har liten tålmodighet og slutter tidlig, der lurer jeg på noe som kan være helt i tåkeheimen. Det jeg spør om nå, det er altså ikke noen teori eller hypotese, bare en tilfeldig tanke.

Vi vet jo at det er ganske få norske klubber som har noe størrelse på juniormiljøet sitt, men noen av klubbene med store juniormiljøer, ligger på steder hvor folk gjennomsnittlig har god inntekt og godt utdanningsnivå. Største juniorklubb er vel Oslo GK, dyr klubb på beste vestkant, osv. Kan det være at mange unge norske golfere derfor kommer fra familier og miljøer der det raskt tenkes alternativer, og der spillerne gjennom nettverk og annet reelt sett også har gode alternativer? Så hvis de gir seg med golf, da har de alltids noe annet fornuftig å gjøre?

Da blir det jo ikke akkurat som den type idrettsfolk som ikke kan noe annet her i verden enn idretten sin. For de som ikke kan noe annet, de viser kanskje større tålmodighet? Kanskje vi trenger flere golfere fra litt trangere kår, som mer føler at de mååååå lykkes i golf?

Igjen, jeg påstår ingenting, for dette er det kanskje overhode ingenting i.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Jeg tror du har rett i din hypotese. At de unge norske ikke er sultne nok og ikke er villige til så mye forsakelser og trening, har nok sammenheng med at de kommer fra gode kår og ikke gidder så mye, også fordi de har andre alternativer.
I dette scenarioet spiller college-utdannelsen en viktig rolle.
Våre to største og kanskje eneste ekte talenter - Bjørnstad og Thorp - hadde ikke noen akademisk utdannelse å falle tilbake på. Men to eksempler beviser jo ingenting.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Snowman »

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Jeg har overhode ikke tenkt tanken at gutter fra gode kår ikke gidder å trene beinhardt, for det der er din teori, ikke min. Jeg tror tvert imot at uansett bakgrunn så fins det folk både med og uten vilje og evne til å trene beinhardt. Det jeg tenker på handler om noe helt annet.

Det jeg er inne på handler om hvilke veivalg man gjør i tunge stunder, hvor man HAR trent veldig mye over en årrekke, man HAR gitt seg sjøl en sjanse, men så butter det, så skjer det ikke så mye, så fikk man ikke den fremgangen man hadde håpet på. Det er hvem som da likevel fortsetter og hvem som da legger opp, det er der jeg lurer på om det har noe å si hvilke andre alternativer man ser i livet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Beklager at jeg misforsto deg.
Det du skriver i annet avsnitt er selvfølgelig riktig. Det var derfor jeg nevnte college-utdannelsen som et moment.
Det gjaldt nok for Børsheim og Mikkelsen. Har Kofstad det surrende i bakhodet også?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by kevin »

Gode treningsmuligheter innendørs på vinteren er en nøkkel. Ihvertfall iflg Viktor Gustavsson, som trener både Noren og Broberg. http://www.svenskgolf.se/artiklar/artik ... nspecified
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Snowman »

Ja, det har sikkert Viktor Gustavsson helt rett i. Gode innendørsmuligheter i nærheten av NTG-, Wang- eller andre idrettslinjer på videregående skole, det burde kunne gi bra trening i 16-19-årsalderen, så i den alderen burde nok ambisiøse unge spillere søke seg til riktige skoler med gode vintertreningsmuligheter i nærheten. Og så kjøre på videre etterpå, hvis lysten og ambisjonene fortsatt er der etter 3-årig idrettslinje.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Golf er en utendørsidrett.
Finnes det kausalitet her? Altså årsakssammenheng mellom det at en person slår masse baller på et innendørscenter og at han vinner på ET?
Tvilsomt. Det kan godt være andre årsaker eller en kombinasjon av årsaker.

En logisk feilslutning er å ta en korrelasjon, altså en handling og et uavhengig utfall, og anta at det var en kausalitet der, altså årsakssammenheng.

Beklager å ødelegge den idylliske oppfatningen i dette tilfellet, men konklusjonen blir for banal.

Filosofien synes å være: sett i gang og slå tusenvis av baller innendørs, og du vinner på ET.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Rotten »

Freud wrote:Golf er en utendørsidrett.
Finnes det kausalitet her? Altså årsakssammenheng mellom det at en person slår masse baller på et innendørscenter og at han vinner på ET?
Tvilsomt. Det kan godt være andre årsaker eller en kombinasjon av årsaker.

En logisk feilslutning er å ta en korrelasjon, altså en handling og et uavhengig utfall, og anta at det var en kausalitet der, altså årsakssammenheng.

Beklager å ødelegge den idylliske oppfatningen i dette tilfellet, men konklusjonen blir for banal.

Filosofien synes å være: sett i gang og slå tusenvis av baller innendørs, og du vinner på ET.
Freud
Alle har forstått at du kun vil kverulere, så i grunn ville det være best å holde kjeft. Men likevel; Tror du på alt det du lirer av deg? Eller er det bare for å skape dårlig stemning?
Vi bor altså i nord der sesongen er begrenset. Et konstruktivt og bra forslag kommer opp for å forbedre kvaliteten og treningsforholdene. Heller ikke det er bra nok.
Og for et idiotisk argument du kommer med "Golf er en utendørsidrett". Er det konklusjonen din? For å bli god i såkalte utendørsidretter må man kun trene ute?

Velkommen til den Freudianske verden...

Du har et stort problem Freud; En ting er til tider å være negativ/kritisk. Men når du konstant inntar motsatt standpunkt og er negativ og i tillegg har så dårlige argumenter, blir bare innleggene dine støy.

Over og ut!
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Snowman »

Freud wrote:Golf er en utendørsidrett.
Finnes det kausalitet her? Altså årsakssammenheng mellom det at en person slår masse baller på et innendørscenter og at han vinner på ET?
Tvilsomt. Det kan godt være andre årsaker eller en kombinasjon av årsaker.

En logisk feilslutning er å ta en korrelasjon, altså en handling og et uavhengig utfall, og anta at det var en kausalitet der, altså årsakssammenheng.

Beklager å ødelegge den idylliske oppfatningen i dette tilfellet, men konklusjonen blir for banal.

Filosofien synes å være: sett i gang og slå tusenvis av baller innendørs, og du vinner på ET.
Ja, det er en klar årsakssammenheng mellom at noen vinner på ET og at de har trent veldig mye golf. Det er også en klar årsakssammenheng mellom at det i Norge er kaldt om vintern og at det da er vanskelig å få trent mye golf utendørs.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply