Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Den ambisiøse nordbo som vil bli virkelig god i golf, altså en elitespiller på de store tourene, reiser til varmere strøk om vinteren, for å trene og konkurrere. Det er mye billigere enn man tror. De ambisiøse talentene fikser det økonomiske elementet, uansett.
Man blir ikke elitespiller ved å stå innendørs et halvt år og slå baller.

Ethvert slag i golf er avhengig av det landskapet, underlaget og hindringene som spilleren har under seg, og ser foran seg. Det påvirker slaget hans - kort eller langt eller put. Mye av golfen sitter i hodet, og det fører bl.a. til at omgivelsene alltid innvirker på slaget. All trening i golf må utføres under forhold som er så like som mulig det man møter på banen i konkurranse.

Derfor er det som svensken sier om Broberg at det er årsakssammenheng mellom seier på ET og masse innendørs golf bare tull. Det kan aldri bevises. Men han kan jo gjerne tro det for min del.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by kevin »

Spiller liten rolle at du mener at VG tar feil, han har vel litt mer peiling enn deg(og oss andre). Selvsagt har han rett, i tilfellet Broberg og tildels Noren. Men det er ikke sikkert at vil funke for alle. Det er åpenbart. Broberg har ikke bare slått noen baller i et halvt år.

For å reise utenlands bør man være en viss alder, og ha penger til det. Blir for enkelt å si at man må utenlands.

Bedre treningsforhold er helt klart med på å legge forholdene til rette. I Sverige har man flere haller og ranger som kan brukes om vinteren
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Nei Kevin, det er ikke så vanskelig som du gjør det til, det å dra utenlands om vinteren for en nordbo. Henrik Bjørnstad dro til Spania alene som 16-17-åring. At det er årsaken til at han ble Norges beste golfspiller kan ikke bevises. Men det viser at det går an å reise sydover om vinteren. Tage-Johansen gjør det jo. At han ikke er blitt noen toppspiller likevel, skyldes andre ting.
Et supertalent med ambisjoner vil alltid klare å finansiere et slikt opphold.
Oppholder hen seg i Norge hele vinteren og slår baller innendørs, så blir hen ingen toppspiller. Det er simpelthen ikke mulig.
Golf må spilles utendørs i naturlige omgivelser, med de forhold og hindringer som en runde på 18 hull gir.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Snowman »

Dette blir for dumt!

Skiløpere går på rulleski om sommeren, fordi det ikke er snø, mens skihoppere hopper på plast. Skøyteløpere går på rulleskøyter når det ikke er is, og den andre delen av året ror roere innendørs på romaskiner fordi det ER is. Og så videre! Det er massevis av idretter hvor utøverne trener på en måte som ikke er the real thing, men som ligner, når det er off season. Selvsagt kan det på tilsvarende måte trenes på golf i innendørsanlegg.

Og idrettsgymnas, i alderen 16-19 år, det gir topp utvikling i mange idretter. Det er da i en viktig alder hvor de definitivt bør oppfordres til å kombinere idrett og skole. Da trengs innendørsanlegg i golf her oppe i den kalde delen av Europa.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Ja, rulleski, og hopp på plast ligner mye på den ekte sporten. Derfor er dette verdifull trening. Men dersom du mener at det å slå golfballer innnedørs, enten mot en plastduk (simulator) eller i en hall mot en vegg et stykke borte, i det hele tatt kan sammenlignes med ekte golf ute, da har du dummet deg ut, Snowman.
Beklager å måtte si det. Forskjellen er fundamental.

Supertalentet i golf slutter skolen, eller blir proff rett etter VGS. Den trygge bakveien ut til en normal jobb - dersom hen ikke klarer å bli en toppspiller - er nok god å ha for en collegespiller, men hen er ikke den sultne ungdommen vi trenger.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by kevin »

Det er du som dummer deg ut Freud. Du later som om du kan dette bedre enn trenere til Europatour-spillere. Rart at Rikard Karlberg velger å trene på World of golf i Gøteborg denne uka. Han burde jo vite at han alltid må trene på gress i syden, eller?

Klarte ikke Broberg å bli toppsiller av å trene innendørs?

Det virker ikke som du vet mye om trening nei. Det handler sjelden om å se ballen treffe en vegg. De bruker tekniske hjelpemidler som Trackman, Flightscope etc. Samt trener på mange andre ting. Betyr lite hvor ballen treffer veggen i den sammenhengen.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Det nærmer seg jul, Kevin, og da drar alle Sydenfarere hjem.
Det å slå mot en vegg eller plastduk - uansett hjelpemidler - er fundamentalt annerledes enn å trene ute i golf. Og med "trene ute" mener jeg å gå golfrunder, som gir mye mer enn å stå på rangen eller puttinggreenen. Alle gjør det jo, men hadde de gått fulle runder som trening så hadde det vært bedre.
De gjør jo det også, men bør gjøre det oftere. Treningen i dag er for statisk og stereotyp.

Man kan ha slått det perfekte slaget 1000 ganger på rangen eller innendørs, og så står man ute på banen. Ballen har et dårlig lie, det er hindringer foran, man er usikker på hvilken kølle man skal bruke, og hvor man bør lande ballen (er det ondulert der?). Det er sol imot, det blåser, publikum forstyrrer, og man har et press på seg for å klare cuten. I går gikk man 8 km. Da er alle de 1000 perfekte slagene glemt eller til liten nytte.
Dette er reality, ikke et talkshow.

Innetrening kan gi falsk trygghet. Gode slag under trening på banen gir større selvtillit.

Nordboere som har ambisjoner om å bli elitespillere må spille golf utendørs så mye som overhodet mulig, hele året. Det tror jeg alle er enige om. Det finnes sikkert enkelte eksempler på elitespillere fra Norden som spiller på ET, og som aldri spilte golf utendørs i vinterhalvåret da de bygde opp karrieren (skjønt jeg tviler), men det beviser ingenting.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by kevin »

Og dette kan du bedre enn spillerne og deres trenere? Kom gjerne med noe fakta om bakgrunnen din da, og hvor du har dette fra?

Det er ikke så svart/hvitt, mange nordiske spillere har gjort dette i mange år. Når de kommer ut på de store tourene blir det selvsagt mye mindre av det, da går tiden til reising, trening og forberedelser til turneringer. Noe som forøvrig er noe helt annet. Det er heller ikke snakk om at man ikke har vært ute i det hele tatt i vinterhalvåret, ingen har påstått det.

Her var det snakk om ungdomsåra, og mengden man har mulighet til å legge ned i trening. Treningstimer man kanskje ikke ville fått muligheten til, om man ikke var innendørs. Noen proffer benytter fortsatt denne muligheten til å trene på overbygde ranger eller i haller, når de er hjemme og trener. Man behøver ikke gress og ballflukt for å trene, man kan fint trene på en masse saker uten det. All trening handler ikke om hvilket lie man har, eller hvor ballen lander.

Når det gjelder hvorfor jeg linket til saken, så er det fantastisk at det finnes sånne haller/anlegg. Jeg skulle ønske at det fantes mange anlegg a la Volkswagen golfarena(som er utendørs) i Halmstad, men nå er det en gang sånn at vi i nord har endel klimatiske utfordringer. Da blir slike haller og ranger et glimrende substitutt. Alle har ikke mulighet til å reise til grønt gress og varme hele tiden. Det er heller ikke sånn at det er perfekt forhold i Spania hele vinteren, langt ifra.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Freud »

Min bakgrunn er vel uinteressant her, men jeg kan opplyse at jeg bl.a. er statistiker/realist fra UiO. Derfor er jeg mer interessert i å se på dette generelt og ut fra grunnteorier. En viktig sådan er denne: Ideen om at når mange velger noe må det være bra eller gyldig - det såkalte "argumentum ad populum" - er ikke regnet som vitenskapelig gyldig.
Det er derfor jeg som oftest stiller spørsmålstegn ved utsagn som : "Alle gjør A, så inntreffer B, altså er A bra eller årsaken til B". Dette aksiomet holder ikke, heller ikke innen idretten.

Du skriver: "Man behøver ikke gress og ballflukt for å trene, man kan fint trene på en masse saker uten det. All trening handler ikke om hvilket lie man har, eller hvor ballen lander.". Du har antagelig rett i det, isolert sett. Mitt poeng er at slik statisk trening kan vise seg å være verdiløs når man skal spille golf på ordentlig, fordi forholdene og omgivelsene - ikke minst de som påvirker spilleren mentalt - er så helt annerledes enn da man trente inn disse slagene. Et golfslag ute på banen utføres i en helt annen setting enn når det utføres (ofte perfekt) inne eller på en range. Derfor blir ofte resultatet av slaget annerledes i de to tilfellene.

Jeg er litt lei av alle de prektige norske ungdommene som velger golf-college fremfor det usikre. Skal man bli elitespiller så må man ta noen sjanser i livet.
Jada, jeg vet at foreldrene står bak og pusher, det økonomiske er usikkert og "det er jo så greit å ha en utdannelse dersom det går skeis med å leve av golfen".
Kanskje er det nettopp den tanken som gjør at det alltid går skeis for de norske?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvorfor ikke som 1/4 av Sverige?

Post by Snowman »

Freud wrote:Min bakgrunn er vel uinteressant her, men jeg kan opplyse at jeg bl.a. er statistiker/realist fra UiO. Derfor er jeg mer interessert i å se på dette generelt og ut fra grunnteorier. En viktig sådan er denne: Ideen om at når mange velger noe må det være bra eller gyldig - det såkalte "argumentum ad populum" - er ikke regnet som vitenskapelig gyldig.
Det er derfor jeg som oftest stiller spørsmålstegn ved utsagn som : "Alle gjør A, så inntreffer B, altså er A bra eller årsaken til B". Dette aksiomet holder ikke, heller ikke innen idretten.
Det gjelder tydeligvis å ta dette på den akademiske måten ...

Image
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply