12 Hullsbaner

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

12 Hullsbaner

Post by GolfMickey »

Er dette løsningen får å få flere folk på golfbanen? Da runden tar litt kortere tid.

Jan Wold i styret i Drøbak ønsker dette for å få lavere kostander og få ned passive medlemmer.

hva tenker du?

Jeg liker sånn som det er idag, men er for at dette kan prøves ut på enkelte baner. Alt for å stoppe den stadige nedgangen i sporten

her er artikkelen http://www.norskgolf.no/artikler/nyhete ... -losningen

diskuter!!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: 12 Hullsbaner

Post by liverglimt »

Pitxh and putt er mer veien å gå i mitt hode. Det gir fart, spenning og tar en time sånn røflig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: 12 Hullsbaner

Post by kevin »

Mange meninger rundt det temaet ja. For min del kan det finnes 6-9-12-15 og 18 hullsbaner. Det spiller liten rolle. Men om noen klubber går ned fra 18 til 12 hull, vil de nok miste noen medlemmer, tipper jeg. Veldig mange sverger til fulle 18-hullsrunder og synes kortere runder er "teit".

Jeg nyter raske 9-hullsrunder(ca.60min, eller mindre) på Vestfold mange ganger i året. Korte hull, ikke langt å gå= kort tid. Når det gjelder vedlikehold, så er det små greener der, matteutslag og som sagt, korte hull= mindre å klippe.

Om folk ikke vil spille pitch&putt, går det vel an å gjøre noen hybrid-versjoner. Dvs ha korte par 3 og relativt korte par 4. Man behøver ikke bunkring som på en PGA bane heller

Det kommer vel neppe til å bli bygget flere baner på en stund, så det er vel mer snakk om noen vil være først ute og redusere til 12 fra 18.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: 12 Hullsbaner

Post by Keyser »

Det er vel bare handicapreglement som setter krav til 9 eller 18 hull? I golfreglene defineres en fastsatt runde som:

"Den “fastsatte runden” består i å spille hullene på banen i deres korrekte rekkefølge med mindre noe annet er bestemt av komiteen. Antall hull i en fastsatt runde er 18 hvis ikke et mindre antall er bestemt av komiten"

Jeg synes vi kan frigjøre oss fra tradisjonene og at hver klubb/baneselskap burde kunne bestemt antall hull som passer området og økonomi. Når det gjelder handicap, så holder det vel at man har spilt et visst antall hull; om det er 10 eller 14 hull spiller vel ikke så stor rolle?
</Keyser>
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: 12 Hullsbaner

Post by tilskuer »

Jeg tror ikke at det vil ha veldig stor innvirkning på antall medlemmer om en reduserer banen fra 18 til 12 hull. Ser ikke for meg at det vil strømme til med nye golfspillere fordi en bane nå bare får 12 hull. Både på 9-hullsbaner og 18-hullsbaner er det fullt mulig å legge til rette for at medlemmene kan spille så mange hull en føler en har lyst og tid til en gitt dag, det kreves bare at en tenker litt utenfor "boksen". Som medlem med spillerett har mine runder i år vært alt fra 4 til 22 hull på en 9-hulls bane - no problem.
Driftskostnadene vil jo definitivt gå ned ved å redusere antall hull, men hvorfor ikke spare enda mer på å gå ned til 9?
Det største problemet ligger vel i mentaliteten til oss golfspillere som kanskje ikke anser en 9-hulls golfbane som en fullverdig golfbane. Derfor er det for mange golfbaner som er bygd ut til 18 hull, hvor en ikke har økonomisk grunnlag for å drifte mer enn 9. En golfbane med 9 gode og velholdte hull (eller for så vidt 12) kan være like givende å spille som en 18-hullsbane som ikke er vedlikeholdt.
I forhold til hcp-reglene er det ikke noe problem å spille runder mellom 9 og 18 hull, en legger bare til 2 poeng pr. hull en ikke har spilt i forhold til 18. Det gjør vi jo allerede på 9-hullsrunder.
Fleksibilitet er bra.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 12 Hullsbaner

Post by furu »

Mangfold blant golfbaner er nøkkelen. Tror jeg. Alle må finne sin plass. De kan ikke alle være mesterskapsbaner.
Instagram @christianfuru
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: 12 Hullsbaner

Post by ShooterMacgavin »

tilskuer wrote: I forhold til hcp-reglene er det ikke noe problem å spille runder mellom 9 og 18 hull, en legger bare til 2 poeng pr. hull en ikke har spilt i forhold til 18. Det gjør vi jo allerede på 9-hullsrunder.
Fleksibilitet er bra.
Det funker dårlig for kat.2 hcp'ere. De må ha spille 18 hull.
For min del er hcp jaget over, og tar ofte front eller back etter jobb. Tar nesten aldri mer en 1.5t.

Pitch&Putt banen i området brukes alt for lite. Utrolig artig å spille 18 hull der det varierer fra 125 til 37m på hullene. Tar ikke mer tid enn en 9er rund.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: 12 Hullsbaner

Post by GolfMickey »

ShooterMacgavin wrote:
tilskuer wrote: I forhold til hcp-reglene er det ikke noe problem å spille runder mellom 9 og 18 hull, en legger bare til 2 poeng pr. hull en ikke har spilt i forhold til 18. Det gjør vi jo allerede på 9-hullsrunder.
Fleksibilitet er bra.
Det funker dårlig for kat.2 hcp'ere. De må ha spille 18 hull.
For min del er hcp jaget over, og tar ofte front eller back etter jobb. Tar nesten aldri mer en 1.5t.

Pitch&Putt banen i området brukes alt for lite. Utrolig artig å spille 18 hull der det varierer fra 125 til 37m på hullene. Tar ikke mer tid enn en 9er rund.
Det kunne kanskje vært en mulighet til å gå 18 også, gå første eller siste 6 en gang til. :) hadde jo ikke vært så dumt det.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: 12 Hullsbaner

Post by Keyser »

tilskuer wrote:Driftskostnadene vil jo definitivt gå ned ved å redusere antall hull, men hvorfor ikke spare enda mer på å gå ned til 9?
Fordi da kan du få for få medlemmer og gjester ut på banen samtidig - det blir en avveiing
tilskuer wrote:I forhold til hcp-reglene er det ikke noe problem å spille runder mellom 9 og 18 hull, en legger bare til 2 poeng pr. hull en ikke har spilt i forhold til 18. Det gjør vi jo allerede på 9-hullsrunder.
Reglene sier 9 eller 18 slik de er nå. Spiller man 9-hull er også buffersonen smalere. Handicapreglene sier oftere 9 eller 18 hull enn golfreglene :-)
NGF offentligjør endringer i det norske handicapreglementet (antageligvis) neste uke, skal styrebehandles til helgen
</Keyser>
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: 12 Hullsbaner

Post by CharlieB »

furu wrote:Mangfold blant golfbaner er nøkkelen. Tror jeg. Alle må finne sin plass. De kan ikke alle være mesterskapsbaner.
Det er nok helt riktig, samtidig så er diskusjonen rundt antall hull altfor snever. Mangfold må sees i ett bredt perspektiv, juniorarbeid etc, bruke de mulighetene som finnes i det lokale markedet.

En 18 hulls bane gir mulighet til å gå x antall hull, inkludert 18 hulls hcp tellende runder. En 12 hulls bane reduserer disse mulighetene og vil nå ett annet publikum, som til syvende og sist fører til ett null sum game. Siden de ikke tilbyr full pakke så må de ta lavere årsavgift. De ender opp der de startet og det vil koste mye å reetablere en 18 hulls bane. Det sagt, det kan være riktig i noen markeder likevel, f.eks en 9 hulls bane som utvider med 3 pitch&put hull for å gi nybegynnere, juniorer og de som ellers trenger det bedre treningsfasilliteter. DET tror jeg er veien å gå, baner som går fra18 til 12 ender opp der de begynte - fort og vil tape på det, siden regnestykket er basert utelukkende på kostnadsbesparelser og ikke på hvordan vi skal gjøre oss mer attraktive.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: 12 Hullsbaner

Post by Buster »

Slik det er på Fane synes jeg funger bra. Der kan man velge om man vil spille 18 hull, eller 9 første hullene eller de 9 siste hullene.
Når jeg skal jobbe kveld skift så spiller jeg alltid de 9 siste hullene da kan jeg noen ganger gå rundt helt alene eller litte spillere.
Pleier bestille tid slik at jeg kommer ut fra hull 10 før de som starter veldig tidlig har kommet til hull 10.
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: 12 Hullsbaner

Post by jos026 »

Som flere av dere tviler også jeg på at 12 hullsbaner vil ha den store økonomiske gevinsten. Jeg registerte Wold mente at en slik løsning vil kunne spare klubbene for 40% av utgiftene til banen. Men han sier ikke noe om inntektssiden. Jeg tror ikke at det vil falle i god jord at en fjerner 6 hull og krever samme GF eller årskontingent. Inntektene vil med dette også gå betydelig ned og ikke helt usannsynlig i samme størrelsesorden som utgiftene. En ender vel da langt på vei på stedet hvil.o
Når det er sagt tror jeg at 12 hullsbaner kan ha andre positive sider, dersom en eksempelvis splitter en 18 hullsbane opp i tre sløyfer à 6 hull. På for- og sensesongen kan en da holde stengt/stenge en av sløyfene. Banemannskapet kan da friere arbeide på den stengte sløyfen (på forsesongen) eller de kan konsentrere seg om de åpne hullene (på sensesongen). Dette vil kunne medføre en bedre bane når sesongen "virkelig" starter og redusert arbeidskraftbehov på sensesongen med dertil sparte utgifter og/eller lengre sesong. Klubben kan med dette disponere sine ressurser å gi medlemmene et bedre tilbud året gjennom. Når det gjelder prime time sesong eksempelvis fra mai til september mener jeg at banen må være åpen med sine 18 hull, men hvor en da kan velge om en skal spille 6, 12 eller 18 hull.

Når det gjelder tidsaspektet kan en på de fleste baner enten spille 18 eller 9 hull i dag. 12 hullsalternativet mener jeg med dette ikke revolusjonerer golfen. Et meget effektivt tiltak ville med dette være at en kunne gjøre 9 hulls runder hcp- tellende også for HCP gruppe 2.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
Post Reply