Årsmøter

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Årsmøter

Post by Lawinth »

Pepto wrote:Det som forundrer meg litt er at årsmøter holdes langt over nyttår. Rimelig standardsak på disse møtene er fastsetting av medlemskontingenter.

Hvis man ikke melder seg ut innen 31/12 så skal medlemmet enten beholde den kategorien de er i, eller bevege seg opp i en dyrere kategori. Det er ikke mulig å f.eks gå fra fullt til greenfee medlemskap pga dette er rimeligere.

Hvordan kan det være mulig å kreve slikt når vi som medlemmer ikke aner hva neste år vil koste?
Sjelden at det er ekstreme oppjusteringer, men dog. Jeg melder meg derfor ut hvert år og satser på at jeg blir medlem i moderklubben igjen ved ny sesong.

Dette gjør at jeg eksempelvis ikke kan spille golf i utlandet januar-mars pga manglende klubbtilhørighet.
Hva tenker du en golfklubb er Pepto, noe du kan ta del i og nyte godt av uten å måtte være med å dele kostnadene? :?

Den er i utgangspunkt et idrettslag som ikke mottar støtte, og hvor medlemmer betaler utvikling og bygging av banen for deretter å betale som et spleiselag, alle årlige utgifter for å holde banen i drift.
Tror kanskje dette er den eneste form for idrettslag i Norge som ikke får støtte til sine anlegg i idrettslig sammenheng, og samtidig er i det absolutt øvre sjikt av hva en arena av en viss kvalitet koster.
Tror du ditt lokale idrettslag hadde hatt sin arena om den ikke var finansiert av kommune og tilskudd?

En golfklubb er en ren bedrift, som med få unntak ikke gir noen form for utbytte og må sørge for å gå i balanse ved hvert år?
Med ytterst få unntak får en golfklubb støtte til sin drift, og om, er dette er i de fleste tilfeller en svært liten andel i forhold til driftsbudsjett og som i enhver annen bedrift foreligger årsresultatet først etter at året er slutt. :o

Og så lurer jeg på hvilket forhold du har til "din golfklubb"? Jeg sliter med å se deg som stolt medlem av klubben, miljøet der, dens utforming og kvaliteter og veldig gjerne viser denne frem for egne gjester.
Å stille til dugnad i klubben vil jeg tro er helt uaktuelt, for du betaler antagelig alt for mye som du gjør. Om Kontingenten i "din klubb" skulle endre seg utover 100,- kr så vurderer du om naboklubben som vil koste deg 500,- mer i bensinpenger, har beholdt sin kontingent urørt siden i fjor. :roll:

Du betaler din kontingent og lar oppslått torv være oppslått og lar divot og nedslagsmerker være, som en naturlig del av den slitasje og patina banen naturlig må få, som golfbane. :oops:
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Årsmøter

Post by Pepto »

Tror vel kanskje du skal ta det med ro med dine antagelser. Jeg er fullt klar over hva en golfklubb er, jeg har vært medlem i den samme siden 1994. (bortsett fra fra 31/12 og litt utover hvert år)
Det er store forskjeller på hva golfklubber har å tilby og hva de tar betalt rundt om i landet.

Burde det ikke være ett visst samsvar med pris og tjenetster ?
- Vi har ikke pro i klubben, la oss sette opp prisen
- Vi har tar bort satsing/opplegg for barn og juniorer, la oss sette opp prisen
- La oss stenge samlingspunktet (kafeteria), la oss sette opp prisen.

Dette er typiske eksempler på hva som har skjedd de senere år. Hva skal de fjerne nå, og hvor mye øker prisen i 2016. Mener du at det ikke er legitimt å se an hele pakken ?
På prinsipielt grunnlag nekter jeg å betale for noe jeg ikke vet hva er, tilføres det noe i stedet for å ta fra så betaler jeg for det. Medlemmer kan generere en del penger utenom medlemsavgift, kunne det ikke vært smart noen ganger å sette ned prisen ? Dette vil i tilfeller bidra til økt medlemsmasse og da muligens allikevel føre til økte inntekter. Det er ikke slik at høyest mulig pris genererer den tykkeste lommeboka. Ting må sees opp mot hverandre og man må tørre å gjøre de riktige valgene. Nå skal ikke jeg sitte her å påstå hva som er riktig for min klubb å gjøre, men man må faktisk ta slike betraktninger med i ett evt regnestykke.

Eksempelvis:
En klubb med 300 medlemmer setter ned kontingenten med 500 kroner (fra 8000 til 7500), dette vil da si at de trenger 20 nye medlemmer for å dekke tapet. Er det helt på viddene å tenke slik ? Hva kan 20 nye medlemmer tilføre klubben i inntekter? Hvis alt hadde vært på stell så kunne proene fått mer å gjøre,resturantene omsette mer,fler venner bekjente på greenfee besøk, økt godsnakking og reklame utad. En lavere inngangspris til golf kan i seg selv føre til økt rekruttering og for gudsskyld fjerne VTG hvertfall for barn.

Hvis det i motsatt fall justeres opp 500 og du f.eks mister 20 medlemmer, da taper man mer enn det man får ved å sette ned avgiften og rekruttere 20.
Ting skal stemme for å få rekrutert 20 ,det er vanskeligere å få folk til å joine enn det er å forlate.
(Regnestykke basert på random pris,medlemmsmasse etc.. men er prisnsippet som teller her)
Slik det er nå så får man følelsen av at det kalkuleres med frafall av medlemmer, og de som er igjen må betale mer for å dekke opp det tapet. Det er feil tankemåte, økt rekruttering er nøkkelen.

Det siste utsagnet ditt gidder jeg ikke å kommentere siden det var såpass usaklig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Årsmøter

Post by kevin »

Det er NIF som krever denne idrettsregistreringen innen en viss dato. Holder med i at man burde kunne forvente at man får info om evt prisøkning på et tidligere tidspunkt enn et årsmøte i februar. Men noe prisøkning må man nok forvente, for å følge den generelle prisveksten. Det er vel sjelden det blir noen veldig dramatiske økninger? Man har også mulighet til å fremme motforslag på årsavgiften, men da lønner det seg nok å ha litt backing fra andre også.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsmøter

Post by Keyser »

I NIFs nye lovnorm §4(2) heter det "Den som ikke senest 31. desember har sendt skriftlig utmelding av klubben eller melding om overgang til annen kontingent-/avgiftsgruppe, anses som medlem i samme kontingent-/avgiftsgruppe i det påfølgende år"

I fotnote til denne sier man: "Klubbens årsmøte kan ved lovvedtak vedta en senere dato som meldingsfrist etter § 4 (2)."

Et punkt som viser at medlemmer bør sette seg inn i lovverk og stille på årsmøtet for å påvirke klubben?
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsmøter

Post by furu »

NIF har en regel for dette ja, og idrettslag følger denne. Regner med at alle her inne ser annerledes på golf i forhold til fotball, håndball osv.

For en fotballspiller vil NIFs regel si at man må betale kontingenten på 1000-1500. For en golfspiller er det snakk om nærmere femsifret beløp. Det er enorm forskjell på 7300,- for å spille golf på Fana, og 1500,- for å spille fotball i Varegg. Siden beløpet er så stort er ale økninger sensitive. Golf er ikke spesielt dyrt i Norge i forhold til kostnader og andre land, problemet er at vi er dyr i forhold til alle vi sammenligner oss med.

Uansett hva loven måtte si om utmelding innen 31/12, er jeg helt sikker på at en eventuell sak via f.eks. Forbrukerrådet ved stor prisøkning ville blitt vunnet av medlem som ønsket å melde seg ut etter 31/12.

Et annet moment er at golfklubber i større grad endrer typene medlemskap. I en fotballklubb er du enten medlem eller ikke. I golf er de fjernmedlem, har årskort, har innskudd, "startmedlemskap" (eks i Fana) og sikkert flere tilfeller.

Jeg står på mitt og sier at golf ikke er sammenlignbart økonomisk med andre idrettsgrener når det gjelder lov om utmelding :)
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Årsmøter

Post by eivaan »

CharlieB wrote:
furu wrote: Hele dette 31/12-utmeldingsgreiene er egentlig noe som burde vært avskaffet. En mer moderne form for medlemskap burde se dagens lys snart.
.
Definitivt, ett første skritt på veien kunne f.eks være månedlig betaling av kontingent.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

På Bjaavann har vi mnd betaling for de som ønsker, funker heilt topp!!!
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Årsmøter

Post by veggiss »

Asker tilbyr også delbetaling med AvtaleGiro, tror det er 5-6 avdrag elns

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Årsmøter

Post by Lawinth »

Som medlem i fotballklubben; hvilke kostnader betaler en da? Hvor mye er til drift og vedlikehold av bane og klubb, og hvor mye går til administrasjon og lønninger i klubben?

Vanskelig for meg å i det hele tatt kunne samenligne kostnad for medlemskap i en fotballklubb og en golfklubb.
Begge er idrettslag og den ene mottar +90% i støtte og tilskudd.
Den andre må dekke +90% av alle kostnader selv.
Den ene har type en mill. I budsjett og den andre type 12.
Den ene klubben står konkurransen mellom aldersgruppe innenfor 2-5 år. Den andre fra 8 og til over 90 år.
Finner ikke helt grunnlaget for å samenligne dette men den er vel der :-o

Sent fra min C6903 via Tapatalk
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Årsmøter

Post by liverglimt »

Medlemsavgiftsreglementet er vel noe Norges Idrettsforbund har bestemt? Det er vel likt for alle former for sportsklubber?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Årsmøter

Post by kevin »

Kragerø slo oss nesten på tid, men ser ut til å ha langt færre deltagere :lol:

http://www.kragk.no/nyheter/klubben/17/arsmote-avholdt
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsmøter

Post by furu »

Hva skjedde på Bjørnefjorden :?: :D
Fortsettende Årsmøte
På årsmøtet torsdag 25.02.16 kunne man ikke fullføre den oppsatte agendaen. Årsmøtet for 2015 ble derfor teknisk sett ikke avsluttet, og det vil derfor bli kalt inn til "fortsettende årsmøte" i løpet av kort tid.
Instagram @christianfuru
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Årsmøter

Post by GolfMickey »

23 på årsmøtet på Grorud, ingen store endringer, var ikke selv der.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsmøter

Post by Keyser »

furu wrote:Hva skjedde på Bjørnefjorden :?: :D
Fortsettende Årsmøte
På årsmøtet torsdag 25.02.16 kunne man ikke fullføre den oppsatte agendaen. Årsmøtet for 2015 ble derfor teknisk sett ikke avsluttet, og det vil derfor bli kalt inn til "fortsettende årsmøte" i løpet av kort tid.
Årsmøtet hanglet litt pga at årsmøtepapirene var av noe laber kvalitet (min mening) og noen skjeletter fra et ekstraordinært årsmøte i høst (der man tuklet med vedtektene, rett før NIF kom med ny lovnorm) Så etter 4 timer (kl 11) var det bare valg igjen på sakslisten - og da trakk styreleder og et påtroppende styremedlem seg. Valget ble derfor ikke gjennomført, valgkomiteen er igang med å finne kandidater igjen...

(Aldersammensetning på årsmøtet: Av ca 50 fremmøtte var det 2 stk i 20-årene, 3 stk i 40-årene og resten seniorer...)
</Keyser>
Post Reply