Årsmøter

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Årsmøter

Post by furu »

Noen som går på klubbens årsmøte?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsmøter

Post by Keyser »

Jepp - stort sett...
</Keyser>
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Årsmøter

Post by Rotten »

Prøver å få det til.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Årsmøter

Post by Pepper »

Absolutt, så lenge det er praktisk gjennomførbart er jeg på årsmøtet.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Årsmøter

Post by Lawinth »

Vet jeg gikk glipp av et møte for noen år siden, men går normalt alltid på årsmøte.
Er vel rimelig stolt av klubben jeg er medlem i og hvordan den drives og utvikles. Ønsker være med å gi min stemme når ting skal avgjøres.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsmøter

Post by furu »

Hvordan er frammøtet?

På Fana er snittalderen 61.4 år, og 30-40 av 1900 medlemmer stiller.

Noen her inne som stiller på Fana i år?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsmøter

Post by Keyser »

På Bjørnefjorden ligger vel oppmøtet på ca 40. Antall ikke-seniorer kan som oftest telles på en hånd...
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Årsmøter

Post by kevin »

Jeg skal mest sannsynlig på onsdag. Her er tråd ang temaet fra tidligere, med en liten poll også. viewtopic.php?f=3&p=42314
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsmøter

Post by furu »

Fana har en interessant sak på gang. De fremmer forslag om at styret skal få fullmakt til å endre klubbens lover i samsvar med endringer som kommer fra NIF, uten årsmøtebehanding. Noen som har erfaring med dette? Jeg har ikke helt sansen for at de skal omgå årsmøtet som øverste instans i klubben. Akkurat denne saken virker liten. Jeg kan forstå ønsket ut fra praktiske årsaker, men det skal ganske mye til for å sette til side eksisterende lover og regler. Alle lovendringer vedtas jo på årsmøtet. Liker ikke å åpne døren på gløtt for fremtidige vurderinger som gjør at administrasjon/styret kontrollerer klubben uten innflytelse fra medlemmene.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Årsmøter

Post by eivaan »

furu wrote:Fana har en interessant sak på gang. De fremmer forslag om at styret skal få fullmakt til å endre klubbens lover i samsvar med endringer som kommer fra NIF, uten årsmøtebehanding. Noen som har erfaring med dette? Jeg har ikke helt sansen for at de skal omgå årsmøtet som øverste instans i klubben. Akkurat denne saken virker liten. Jeg kan forstå ønsket ut fra praktiske årsaker, men det skal ganske mye til for å sette til side eksisterende lover og regler. Alle lovendringer vedtas jo på årsmøtet. Liker ikke å åpne døren på gløtt for fremtidige vurderinger som gjør at administrasjon/styret kontrollerer klubben uten innflytelse fra medlemmene.

Støtter deg 100% på den Furu, setter man døra på gløtt...så blir det fort åpen løsning!!!
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Årsmøter

Post by Pepper »

Helt enig med furu og eivaan her. Jeg kan forstå klubben ut fra praktiske og økonomiske hensyn, men lovendringer i klubben skal tilligge årsmøtet enten de er en konsekvens av endringer hos NIF eller ikke.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Årsmøter

Post by Lawinth »

Endringer er vel likevel 2/3 flertall blant de fremmøtte og ikke alle klubbens medlemmer. de som ikke stiller har vel ikke så mange tanker og meninger å ytre; før etterpå :roll:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsmøter

Post by furu »

Å endre klubbens lover er litt drøyere enn bare en vanlig sak på årsmøtet. Det heter;
Lovendring kan bare foretas på ordinært eller ekstraordinært årsmøte i klubben etter å ha vært
oppført på saklisten, og krever 2/3 flertall av de avgitte stemmer.
Å stemme og gjøre en endring krever bare 2/3 flertall ja. Men da gjør man det korrekt, og stemmer på årsmøtet.

Å stemme over en endring som lar styret/administrasjon ta avgjørelser uten årsmøtet må jo være helt feil. Da må paragrafen jeg nevner over endres først. Og hvem vil ha en klubb der man potensielt kan ha en enkeltperson som styrer alt?
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsmøter

Post by furu »

Når det gjelder loven om at lovendringer må opp på årsmøtet;
(4)Endringer i §§ 22 og 23 kan ikke vedtas av klubben selv.
22 er i FGKs lover den som jeg sisterte i forrige innlegg.
Last edited by furu on 09 Feb 2016, 14:09, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsmøter

Post by Keyser »

Klubbens lover skal også godkjennes av idrettskretsen etter endringer.

NGF har en lovnorm for golfklubber som alle skal følge, men man kan ha "lokale" tillegg og variasjoner, som oftest rundt detaljer som sammensetning i styret osv. I år kommer NGF med ny lovnorm, som alle må justere sine lover etter. Dersom årsmøtet vedtar ny lov, men idrettskretsen ikke godtar den pga formaliteter/småtteri, så kan det være hensiktsmessig å la styret få gjøre de nødvendige endringer uten å måtte kalle inn til ekstraordinært årsmøte.
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsmøter

Post by furu »

Disse endringene - de klippes og limes etter NGF/NIFs utsendte informasjon? Da er det vel ikke grunn til å frykte at kretsen ikke skal godta det?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Årsmøter

Post by kevin »

Tidenes korteste årsmøte i går:
- 71 stemmeberettigede tilstede
- ingen kontroversielle forslag
- snittalder på deltagerne er fortsatt ganske høy, og stor overvekt av menn
- ferdig på 40min

Snart starter sesongen for fullt :D
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Årsmøter

Post by Pepto »

Det som forundrer meg litt er at årsmøter holdes langt over nyttår. Rimelig standardsak på disse møtene er fastsetting av medlemskontingenter.

Hvis man ikke melder seg ut innen 31/12 så skal medlemmet enten beholde den kategorien de er i, eller bevege seg opp i en dyrere kategori. Det er ikke mulig å f.eks gå fra fullt til greenfee medlemskap pga dette er rimeligere.

Hvordan kan det være mulig å kreve slikt når vi som medlemmer ikke aner hva neste år vil koste?
Sjelden at det er ekstreme oppjusteringer, men dog. Jeg melder meg derfor ut hvert år og satser på at jeg blir medlem i moderklubben igjen ved ny sesong.

Dette gjør at jeg eksempelvis ikke kan spille golf i utlandet januar-mars pga manglende klubbtilhørighet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsmøter

Post by furu »

Har tenkt på dette selv Pepto. Jeg mener at en endring i kontingent fører til at man kan melde seg ut, selv om det er etter 31/12. Dersom økningen er veldig liten vil sikkert en klubb argumentere at man må regne med dette. Det forstår jeg. Er endringen av betydning, er jeg ikke i tvil om at man ikke plikter å betale.

Forslaget til endring i medlemskontigent burde klubbene sende ut i god tid før nyttår. Selve vedtaket kan vente til årsmøtet, men da vet i hvert fall folk hva de har å forholde seg til.

Hele dette 31/12-utmeldingsgreiene er egentlig noe som burde vært avskaffet. En mer moderne form for medlemskap burde se dagens lys snart.

Når det gjelder Fanas årsmøte endte jeg opp med kjøkkentjeneste under familiebesøk. Hadde forvekslet litt datoer og glemt at vi hadde invitert folk..... Trodde det var fredagen. Aner ikke hvordan det gikk.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Årsmøter

Post by CharlieB »

furu wrote: Hele dette 31/12-utmeldingsgreiene er egentlig noe som burde vært avskaffet. En mer moderne form for medlemskap burde se dagens lys snart.
.
Definitivt, ett første skritt på veien kunne f.eks være månedlig betaling av kontingent.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Post Reply