Være publikum på Europatouren

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Være publikum på Europatouren

Post by mciljoy »

Er det noen av dere som har vært på en turnering på ET?

Vi er en gjeng som tenker oss i vei til Valderrama i april, noen som kan dele erfaringer, tips?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Være publikum på Europatouren

Post by kevin »

Har aldri vært på noen turnering i Spania, men har vært på ET både i Sverige og Danmark. Jeg antar at det vil være litt annerledes på Valderrama. Har ofte med hvilken bane det er og hvordan de har organisert ting for tilskuerne. Noen baner tillater at publikum kommer ganske tett på spillerne på mange hull, mens andre steder er det få plasser man kommer nært. Noen bruker tribuner, mens andre satser mer på enklere adgang og bedre muligheter for publikum.

Jeg har alltid kjøpt ukespass, sånn at jeg føler at jeg kan endre planene mine underveis i forhold til når jeg vil komme og gå. Været kan spille inn, og kanskje hvem som spiller og når på dagen. Ukespass er ofte mye rimeligere enn å kjøpe enkelt-billetter. Og ofte er det billig å bestille tidlig.

Har ofte beveget meg mye rundt på banen, og har hatt lett tilgang på oversikt over hvem som spiller når. Samt et oversiktskart over banen og området er alltid kjekt. Finne ut hvor man kan gå på do, kjøpe mat osv. Etterhvert finner man kanskje noen favoritthull, som par 3 hullene. Eller hull hvor der man kan få god oversikt og kanskje ser andre hull også. På Valderrama virker det å være ganske tight rundt banen og greenene. Spørs hvor de slipper tilskuere til da. Hull 17 er spektakulært og burde være et bra sted til å slappe av og se på innspillene over vannet og mot greenen. Kan bli mye drama der. Satt mange folk i bakken bak greenen den gang Jimenez gjorde albatross på det hullet.

Kult at de har fått med Garcia på laget til turneringen. Spansk golf trenger en storturnering igjen og ingen steder er bedre enn Valderrama for en sånn turnering.

Kjenner at jeg er litt misunnelig. I år skal jeg tilbake til Danmark i august og se ET der, sammen med 80-90 000 andre. Stor stemning der.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Være publikum på Europatouren

Post by furu »

Har vært på noen. Stort sett en ganske kjip opplevelse, for å være helt ærlig.

Portugal Masters er den grusomste. Det store problemet er en gjeng pensjonister som er frivillige. De får sin private drømmeverden der de har full kontroll. Kjefter på pressefotografer som har kamera framme. Kjefter på journalister som filmer når noen svinger. Kjefter på deg hvis du tar opp mobilen for å sjekke klokken. På altfor mange turneringer ødelegger de fullstendig opplevelsen.

Alfred Dunhill Links er i andre enden. Mer kultur for å se på golf og være nær spillerne? Overraskende artig å følge med kjendisene også.

Det lønner seg å være godt oppdatert på hvem som spiller når. Få tak i program/startliste.

Å slå seg til ro ved et område der du kan se flere greener og kanskje fairwayer, med matservering like i nærheten, er det beste for mange. Blir veldig langt å gå når man skal følge noen en hel runde og være musestille.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Være publikum på Europatouren

Post by mciljoy »

Takk for svar. Har noen av dere vært på innspillingsrunden/pro-am?

Vi skal ned primært for å spille golf, men tenkte å få med oss en dag på Valderrama. De har pro-am onsdag, ser jeg. Det er kanskje mindre styr, stress og overivrige marshaller/frivillige da?

Vi er ikke veldig interessert i selve turneringen, men meget lystne på å se spillerne up-close :-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Være publikum på Europatouren

Post by kevin »

mciljoy wrote:Takk for svar. Har noen av dere vært på innspillingsrunden/pro-am?

Vi skal ned primært for å spille golf, men tenkte å få med oss en dag på Valderrama. De har pro-am onsdag, ser jeg. Det er kanskje mindre styr, stress og overivrige marshaller/frivillige da?

Vi er ikke veldig interessert i selve turneringen, men meget lystne på å se spillerne up-close :-)
Det er nok riktig, innspillsrunde og pro-am kan være vel så interessant. Men igjen, det kommer helt an på hvor nærme du kommer der. Ofte kommer man nærmest når de er på treningsgreenen. Men noen steder er det mulig å komme nære på rangen og få sett de på veldig nære hold. I Malmø i fjor stod jeg kun 15-20m bak spillerne på rangen, og på området rundt møtte man spillere hele tiden. Men nærmest kom man ved puttinggreenen. Spillerne virker også mye mer avslappet når de ikke er på selve banen, og både spillere og caddier veksler avogtil noen ord med tilskuere der.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Være publikum på Europatouren

Post by mciljoy »

Takk igjen.. vi får bare prøve oss frem og se hvordan opplegg det blir på Valderrama. Satser vel på at en grytidlig start på onsdag gir de beste mulighetene for å komme så tett på stjernene som mulig. Hvis ikke får vi bare ta til takke med plena bak hull 17, som du sier. Sikkert ikke håpløst det heller.. telle hvor mange baller som spinner tilbake i vannet :-)
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Være publikum på Europatouren

Post by Friedman »

Var tilfeldigvis i Valencia for et par tre år siden og fikk med meg et par dager av Open Espana. Banen var ganske kjedelig, men kom veldig tett på spillerne. Artig å følge Kofstad, han spilte veldig bra den uka. Ikke mange andre i feltet den gangen som slo ballen bedre enn han. Veldig synd han har slitt så mye med skader. Ellers var det gøy å se Peter Uhlein. Trodde han skulle bli en av de nye store fra USA på den tiden.

Sånn tips-messig har jeg ikke så mye å komme med egentlig. Det var såpass lite folk at det var null problem å følge de man ville, evt. slå seg ned et bestemt sted. Men startliste og baneguide kan være greit å ha.
No laying up
Post Reply