Sende golfutstyr til utlandet.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Sende golfutstyr til utlandet.

Post by dirtyzecret »

Jeg driver å rydder i bod og loft og skal selge unna endel utstyr. Har alltid vært ganske sær på utstyret og ser at jeg gjennom både Finn og diverse norske golf/kjøp og salg sider ikke får det tilslaget jeg hadde håpet på.
Vurderer derfor og selge mye av det på Ebay da det er større tradisjon for kvalitetsutstyr og spesielle ting enn det det er her hjemme.
For 99% av alle golfspillere i Norge er ofte skaft skaft, og kølle kølle.

Lurer derfor på om noen her inne har erfaring med å selge via Ebay og sende utenlands?
Tenker spesielt på det enkleste og rimeligste/tryggeste måten og sende en eller to køller, en bag, eventuelt noen skaft eller helt jernsett for den saks skyld, utenlands.

Kikket litt på priser på posten.no, men det virket utrolig dyrt i forhold til når jeg bestiller fra utlandet selv og betaler postgang. Men for all del, ALT er jo latterlig unødvendig dyrt her i Norge, utenom smågodt da selvfølgelig.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by furu »

Det er ofte et personavhengig mareritt å sende verdifulle pakker til utlandet. Og som du nevner - dyrt. FedEx/UPS/DHL er rådyrt og uaktuelt.

Du kan lese litt om framgangsmåten her - http://www.posten.no/produkter-og-tjene ... -fra-norge

Enkelte personer som sjekker pakkene er vanvittig pirkete på fakturaen og innhold. Har opplevd å få pakker i retur pga små detaljer, mens andre har gått gjennom med dårligere utfylt papirer.

Med dagens kurser er det absolutt aktuelt å selge til utlandet gjennom eBay. Spesielt på litt sære ting, som ikke har et marked her i Norge. Dyre puttermerker er feks helt umulig å flytte på her hos oss.
Instagram @christianfuru
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by dirtyzecret »

Hehe, norge ass.. Alt skal være så dyrt og komplisert her. Ser jo at dette bare er styr og koster mye mere en folk i andre land er villig til å betale for frakt.
Og ja, ikke minst kronekursen! Får leie kontainer og kaste unna istedenfor :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by veggiss »

Eh...kronekursen er jo til din fordel. Dessuten synes jeg ikke 389 kroner for å sende noe til f.eks USA er så veldig dyrt.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by furu »

389,- er ok for et jernsett. Eller en dyr driver. Koster varen under 1000,- vil de fleste mene at 389,- er altfor høy frakt i forhold. Amerikanere er også vanvittig gretne når det kommer til frakt, og forventer nærmest å få det gratis.
Instagram @christianfuru
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by dirtyzecret »

furu wrote:389,- er ok for et jernsett. Eller en dyr driver. Koster varen under 1000,- vil de fleste mene at 389,- er altfor høy frakt i forhold. Amerikanere er også vanvittig gretne når det kommer til frakt, og forventer nærmest å få det gratis.

Hehe, du sier noe. Har man flaks treffer man kanskje på en ildsjel som er interessert i JDM utstyr og eventulet er vant med å betale for det også, men lite sannsynlig...
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by Franz »

Kan kanskje virke som vi er litt gretne her og...:? :)

Skal du selge noe til utlandet må det uansett være en stor fordel at kursen er så gunstig? Du kan jo selge inkl frakt, og fortsatt få inn noen kroner, i stedet for å betale for å kaste dritten.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by furu »

Kan ikke se noen gretten tendens i denne tråden, til noens skuffelse.

Ja - kursen er gunstig fordi amerikanere og engelskmenn får mer for pengene nå.

Pris inkludert i frakten er umulig på eBay. Du må opplyse hva frakt koster hvis det er auksjon. Hvis du selger til fast pris eller best offer, priser du deg ut av markedet i forhold til konkurrenter når du inkluderer frakt. På fraktpapir vil kostnaden spesifiseres. Hvis kjøper ikke er fornøyd når det viser seg at han faktisk har betalt for dyr frakt som du skjulte, kan du få negativ feedback. Jeg har rundt 3500 transaksjoner på eBay. Ting er ikke så enkelt som det ser ut til når du skal selge. Som kjøper har du alle rettigheter i forhold til eBay og PayPal. Som selger er det tøffere.

Og igjen - nei, ingen er gretne.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by Franz »

Det virket litt grettent på meg, litt lenger oppi her. Hvis man vurderer å kaste golfutstyr er jo ethvert salg en bonus.

Jeg vet at man ikke kan inkludere frakten, sånn rent faktisk. Jeg mente at man kan selge til en hundrings, om så var. Alternativet - når vi nå en gang bor her i Norge - er jo å kaste eller samle på det. Det er så og si ikke et marked for brukt utstyr, enten det er eksotisk, high end eller vintage.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Sende golfutstyr til utlandet.

Post by dirtyzecret »

Prøvde å sette meg litt inn det på Ebay. Uavhengig av bra eller dårlig kurs som selger ender jeg opp med å måtte betale mer for postgangen enn det de fleste kjøpere er villige til å betale. Da må jeg eventuelt ta denne summen på egen kappe, men da er det plutselig like greit å selge det litt billigere her hjemme :)
Sjekket også opp med andre en posten, og de private selskapene er latterlig dyre så fort man får litt vekt på forsendelsen.
Som kjøper vil jeg si jeg er ganske fornøyd med Ebay, og har fortsatt tilgode å gå på ''en smell''.
Er også litt av og på om jeg faktisk må betale moms, er ikke alt som blir stoppet i tollen.
Som kjøper, når det gjelder Global Shipping Program som Ebay tilbyr, har jeg også blandede opplevelser.
Noen ganger har varen kommet utrolig raskt, andre ganger har det tatt en måned!
Forrige gang jeg bestilte et jernsett fra Carlsbad California, tok det 5 virkedager fra det ble sendt til jeg hentet det på Mix kiosken borti veien. Da var toll/moms forhåndsbetalt.
Post Reply